0 تا 100 تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل این روزها طرفداران بسیاری بین جوانان و دانش آموختگان دارد چرا که کیفیت آموزشی در این کشور بسیار پیشرفته و مدرن شده است. ترکیه جزو یکی از کشورهای مهاجرپذیر جهان است و علاوه بر زبان ترکی استانبولی امکان تدریس و آموزش به زبان انگلیسی در این کشور فراهم است. بنابراین بسیاری از ایرانیان به دلیل پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه و از طرفی دیگر نزدیکی به ایران و هم خوانی آب و هوای این کشور با اکثر نقاط ایران سبب شده است که افراد زیادی برای تحصیل در ترکیه اقدام کنند. در ادامه به جزئیات این روش مهاجرتی و اخذ ویزای تحصیلی ترکیه خواهیم پرداخت.

تحصیل در ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه مزایای بسیاری دارد. به طور کلی ادامه تحصیل در دانشگاه ها و مدارس این کشور با بالاترین کیفیت آموزشی ارائه می شود و در مقابل نیز هزینه های تحصیل در ترکیه نسبت به سایر کشورهای هم تراز پایین تر است. از طرفی دیگر متقاضیان می‌توانند از این کشور به‌عنوان پل ورود به بهترین کشورهای اروپایی و آمریکایی برای کار و تحصیل در رشته های تخصصی مثل تحصیل دندانپزشکی در ترکیه استفاده کنند. البته مهمترین مزیتی که باعث می‌شود ایرانیان ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند این کشور که برای ورود به ترکیه و دریافت اقامت تحصیلی نیازی به اخذ ویزا ندارند.

از مهمترین مزایای تحصیل در ترکیه می‌توان به تحصیل در سطح استاندارد های اروپایی، دریافت بورسیه تحصیلی، امکان کار کردن همزمان با تحصیل (10 تا 30 ساعت در هفته به صورت پاره وقت)، تنوع رشته های تحصیلی( مانند تحصیل حقوق در ترکیه )، عدم الزامی بودن شرط سنی، حضور چشمگیر دانشجویان بین المللی در ترکیه، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و پذیرش مدارک دانشگاه های ترکیه در تمام دانشگاه های معتبر جهان و همچنین شباهت تقویم آموزشی ترکیه با ایران اشاره کرد. بهتر است که بدانید دانشجویان بین المللی در طول دوره تحصیلی از بیمه درمانی و امکانات درمانی رایگان در این کشور بهره‌مند می‌شوند.

شرط دریافت اقامت ترکیه از طریق تحصیل

ترکیه دارای مدارس و دانشگاه های معتبر بسیاری است و همواره بسیاری از ایرانیان برای ادامه تحصیل از پیش دبستانی تا دکترا این کشور را انتخاب می‌کنند. بنابراین تحصیل در ترکیه یکی از راه های اخذ اقامت ترکیه است که به صورت سالانه تمدید می‌شود. در این روش باید از یکی دانشگاه های این کشور پذیرش دریافت کنید. همچنین مهمترین موضوع در دانشگاه های ترکیه داشتن نمره آزمون انگلیسی است.

بنابراین اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل یکی از اصولی ترین راه های دریافت اقامت ترکیه است. به متقاضیان تحصیل در ترکیه مجوز اقامت توریستی و خرید ملک در ترکیه داده می‌شود تا این دانشجویان خارجی قادر باشند تا پایان دوره تحصیل خود در ترکیه اقامت داشته باشند. این افراد امکان کار ضمن درس خواندن در ترکیه را دارند و بعد از اتمام دوره تحصیل خود با یافتن کار مناسب می توانند اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کنند. البته با گذراندن دوره های آموزش زبان ترکی نیز می‌توانید اقامت ترکیه از طریق تحصیل را به دست آورید و همچنین با فراگیری زبان ترکی شانس خود را برای یافتن کار در ترکیه بیشتر خواهید کرد.

پیش نیار های دریافت اقامت تحصیلی

هنگامی که می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید در ابتدا باید به سراغ آزمون یوس (Yos) بروید که دو مرتبه در سال برگزار می‌شود. این آزمون 80 سوال پنج گزینه ای، از نظر ساختار کلی شبیه به آزمون کنکور بوده و درجه سختی کمتری دارد. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان خارجی در این آزمون پیروز شده و در نهایت موفق به ورود به دانشگاه می‌شوند.
در کنار آزمون یوس دانشجویان باید بتوانند که سوابق تحصیلی مناسب را نیز به دانشگاه های ترکیه ارائه دهند. با انجام این کار شرایطی به مراتب ایده آل تر برای کسب پذیرش فراهم شده و دانشجویان به دانشگاه هایی با رتبه علمی بالاتر ورود می‌کنند. در نهایت دریافت مدرک چنین دانشگاه‌هایی نیز سکوی پرتابی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های آمریکایی، کانادایی و اروپایی خواهد بود.

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامت در ترکیه بستگی به نوع روش مهاجرتی دارد. اما متقاضیان تحصیل در ترکیه باید مدارکی مبنی بر دریافت پذیرش از یکی از 104 دانشگاه دولتی و یا یکی از 62 دانشگاه خصوصی این کشور ارائه دهند. بر این اساس مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه به شرح زیر است.

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • رضایت‌نامه برای فرزندان زیر 18 سال
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • رسید پرداخت شهریه دانشگاه
  • ارائه اظهارنامه تمکن مالی
  • نمره زبان ترکی و یا نمره آیلتس بالای 6

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

بسیاری از والدین برای فرزندان خود از همان مقاطع پایین تحصیل در ترکیه را انتخاب می‌کنند. طول دوره‌ آموزشی مقطع ابتدایی تا دیپلم در این کشور 12 سال است که هزینه تحصیل رایگان در ترکیه شامل این مقطع می‌شود البته اگر در مدارس بین‌المللی ثبت نام کنید ملزم به پرداخت شهریه خواهید شد.

به طور کلی تحصیل در مدارس ترکیه برای دانش آموزان اجباری است و این افراد از سن 5 سالگی تا 9 سالگی در مقطع ابتدایی و پس از آن در دو دوره 4 ساله در مقاطع متوسطه و دبیرستان تحصیل می‌کنند. زبان تحصیل در مدارس این کشور ترکی است البته آموزش زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم از سال چهارم دبستان آغاز می‌شود. گفتنی است، زبان اول برای تحصیل دانش آموزان در مدارس بین‌المللی و خصوصی در ابتدا انگلیسی و زبان دوم نیز ترکی است. دانش آموزان خارجی باید اقامت تحصیلی داشته باشند و یا اینکه به واسطه والدین خود شرایط اقامت در ترکیه را اخذ کرده باشند تا بتوانند در مدارس این کشور تحصیل کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خصوصی یا دولتی ترکیه باید مدرک دیپلم را داشته باشند. بنابراین ورود به دانشگاه های ترکیه شرایط سنی ندارد و داوطلبان با هر سنی و فقط با داشتن مدرک دیپلم دبیرستان می‌توانند از این مراکز آموزشی پذیرش دریافت کنند. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه چهار سال است اما تحصیل پزشکی در ترکیه حدود 6 سال طول می‌کشد.

بر این اساس برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه و دریافت بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی باید در آزمون های ورودی مختص هر دانشگاه به نام YOS و SAT شرکت کرد و دانشجوی متقاضی بعد از کسب نمره قبولی در این آزمون ها می‌تواند امکان ورود به آن دانشگاه در رشته مدنظر خود را بیابد. البته سطح نمره قبولی در این آزمون ها بستگی به دانشگاه و نوع رشته تحصیلی دارد و متفاوت است.

زبان تحصیل در مقطع لیسانس عموما به زبان ترکی است اما برای دانشجویانی که به زبان ترکی تسلط ندارند شرکت در دوره های آموزش زبان ترکی الزامی است. دانشجویان در حال تحصیل در مقطع لیسانس می‌توانند حدود 10 ساعت در هفته از مجوز کار در ترکیه برای تأمین هزینه های تحصیل خود بهره مند شوند.

تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان بسیاری را در رشته‌های مختلف پذیرش می‌کنند. برای تحصیل در ترکیه در این مقطع آموزشی نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست اما هر دانشگاهی به طور میانگین دو بار در سال اقدام به برگزاری آزمون ورودی در رشته مورد نیاز برای جذب دانشجو می‌کند و متقاضیان در صورت قبولی در آن آزمون می‌توانند در رشته مورد علاقه خود به ادامه تحصیل در ترکیه بپردازند.

بهتر است که بدانید هزینه تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان کشور ترکیه بیشتر از دانشگاه های ترکی زبان است. لازم به ذکر است که دانشجویان در مقطع فوق لیسانس می‌توانند به صورت پاره وقت به میزان 20 ساعت در هفته در ترکیه کار کنند. البته دانشجویانی که تسلط کافی به زبان ترکی داشته باشند راحت تر می توانند شغل مناسبی را پیدا کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا همانند دیگر کشورها مقداری سخت گیرانه است. از شرایط دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع PHD در دانشگاه های کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی می توان به مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 6.5 به بالا، ریز نمرات و معدل مناسب و داشتن مقالات ISI اشاره کرد. همچنین متقاضیان برای ادامه تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا باید یک نامه قبولی از یک استاد راهنما ارائه دهند تا در یکی از دانشگاه های معتبر این کشور پذیرش بگیرند. طول دوره در این مقطع 4 سال است که دانشجویان دو سال ابتدایی به صورت حضوری در کلاس حاضر می‌شوند و 2 سال پایانی را به صورت عملی برای انجام کارهای تحقیقاتی و عملی برای ارائه پایان نامه اختصاص می‌دهند.

بورسیه تحصیلی ترکیه

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

متقاضیان برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه با محدودیت هایی روبرو هستند. از جمله مهمترین شرایط اخذ بورسیه در این کشور شرط سنی است. به طوری که بورسیه تحصیلی این کشور در مقطع کارشناسی تنها به دانشجویانی زیر 25 سال، در مقطع کارشناسی ارشد زیر 34 سال و در مقطع دکترا به دانشجویان زیر 37 سال تعلق می‌گیرد و متقاضیان خارج از این محدوده سنی امکان اخذ این بورسیه ها را نخواهند داشت.

از دیگر شرایط ادامه تحصیل در ترکیه با اخذ بورسیه تحصیلی می‌توان رزومه علمی قوی، نمرات بالا، معدل مناسب، ارائه مدرک تحصیلی از دانشگاه های معتبر دنیا، ارائه مدرک زبان آیلتس در حد نمره 7، مقالات ISI و تایید ممتاز بودن دانشجوی متقاضی از سوی یک استاد راهنما اشاره کرد. متقاضیان با دریافت برخی از بورسیه ها می‌توانند از امکان تحصیل رایگان در ترکیه بهره‌مند شوند.

بهترین رشته‌ها و دانشگاه های ترکیه برای تحصیل

یافتن بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه برای بسیاری از دانشجویان بین المللی موضوع پر اهمیتی است. از این رو، از جمله رشته های دانشگاهی پرتقاضا و محبوب در کشور ترکیه می‌توان به علوم کامپیوتر، پزشکی، روان‌شناسی، گردشگری، روابط بین الملل، طراحی گرافیک، طراحی صنعتی، مهندسی عمران، ریاضیات، مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات ترکی، بیوتکنولوژی، انرژی اتمی، مهندسی IT، داروسازی در ترکیه و غیره اشاره کرد.

همچنین از معتبرترین دانشگاه های ترکیه می‌توان از دانشگاه بوسفور استانبول و فنی استانبول، دانشگاه ملی فنی خاورمیانه، دانشگاه‌های خصوصی بیلکنت، سابانچ و کوچی و دانشگاه های علوم پزشکی ملی نام برد.

تحصیل در ترکیه و اخذ اقامت

شرایط تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان

به طور کلی تدریس و مفاهیم آموزشی در دانشگاه های ترکیه به زبان های انگلیسی، ترکی، آلمانی و فرانسوی ارائه می‌شود. در صورتی که رشته انتخابی شما به زبان ترکی باشد باید مدرک زبان تومر داشته باشید و البته سطح زبان مورد نیاز برای ورود به دانشگاه C1 است.

نکته مهم این است که ارائه مدرک زبان برای دانشگاه های ترکیه الزامی نیست. اما بهتر است مدارکی دال بر داشتن نمره مناسب در دوره های آیلتس، تافل و غیره داشته باشید چرا که اکثر دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی آموزش های خود را ارائه می‌دهند. اما با این حال برای اخذ پذیرش از برخی دانشگاه های ترکیه نیازی به آزمون زبان ندارید و افراد می‌توانند پس کسب نمره مناسب در دوره های YOS و SAT و تومر وارد دانشگاه های این کشور شوند.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در مدارس و دانشگاه های ترکیه

بدون شک هزینه ای که دانشگاه ها و مدارس ترکیه برای دوره های تحصیلی دریافت می‌کنند، به مراتب ارزان تر از کشورهای اروپایی کوچک تر است. به همین دلیل نیازی نیست که چندان نگران هزینه های تحصیل بود. همچنین باید توجه داشته باشید که هزینه های تحصیل با توجه به رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر قصد اخذ اقامت ترکیه و تحصیل در رشته های پزشکی را دارید، نسبت به رشته های مدیریتی شهریه سالانه و ترمی بیشتری باید بپردازید. هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا نسبت به دیگر مقاطع تحصیلی بیشتر و حدود 40 هزار دلار در سال است. البته دانشجویانی این مقطع تحصیلی در صورتی که در فعالیت های پژوهشی و آموزشی دانشگاه مورد پذیرش مشارکت داشته باشند، بابت آن نیز حقوق دریافت خواهند کرد. لازم به ذکر است که دانشجویان در مقطع تحصیل دکترا می‌توانند به صورت پاره وقت به میزان حدود 30 ساعت در هفته در ترکیه کار کنند.

هزینه تحصیل در ترکیه به تومان

به طور کلی مهاجرانی که موفق به اخذ شهروندی کشور ترکیه شوند، می‌توانند از سیستم آموزش عمومی رایگان این کشور بهره‌مند شوند. تحصیل در سیستم آموزش عمومی و مدارس و دبیرستان های دولتی ترکیه رایگان است اما تحصیل در مدارس خصوصی با پرداخت شهریه همراه است.

ناگفته نماند که در کنار هزینه های شهریه و دانشگاه باید هزینه های زندگی را نیز در نظر بگیرید. برای مثال دانشگاه های دولتی ترکیه خوابگاه های استاندارد با هزینه ماهیانه 500 تا 1000 لیر را در اختیار دانشجو می‌گذارند. البته هزینه های زندگی در ترکیه اعم از: خوراک و پوشاک، حمل و نقل، مسکن و غیره را نیز باید در کنار هزینه تحصیلی مدنظر قرار داد.

هزینه های تحصیل در ترکیه بسته به نوع مدارس و دانشگاه متفاوت است. به طوری که هزینه تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه بین 20 تا 30 هزار لیر و مدارس بین الملل بین 10 تا 30 هزار دلار در سال برآورد می‌شود. همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بسته به نوع رشته تحصیلی بین 500 تا 2 هزار دلار، دانشگاه های خصوصی بین 4 هزار تا 20 هزار دلار و دانشگاه های علوم پزشکی بین 15 هزار تا 25 هزار دلار متغیر است. البته امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه برای مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری فراهم است.

ویدیو راهنمایی کامل تحصیل در ترکیه

سخن پایانی

با توجه به مطالب بالا؛ ترکیه یکی از محبوب ترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان به شمار می رود چرا که استاندارد های زندگی ایده آل در آن به وضوح به چشم می‌خورد. اما قبل از اقدام برای اخذ مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل به ترکیه باید بدانید که هزینه زندگی دانشجویی در آن نسبت به دیگر کشورهای اروپایی پایین تر است و همچنین از طریق تحصیل در ترکیه می‌توانید به دیگر کشورهای مورد نظر ورود پیدا کنید.

 

سوالات متداول

هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه بین 20 تا 30 هزار لیر و مدارس بین الملل بین 10 تا 30 هزار دلار همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بسته به نوع رشته تحصیلی بین 500 تا 2 هزار دلار، دانشگاه های خصوصی بین 4 هزار تا 20 هزار دلار و دانشگاه های علوم پزشکی بین 15 هزار تا 25 هزار دلار متغیر است.

بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه کدام است؟

از بهترین رشته های تحصیلی در ترکیه می توان به: علوم کامپیوتر، پزشکی، روان‌شناسی، گردشگری، روابط بین الملل، طراحی گرافیک، طراحی صنعتی، مهندسی عمران، ریاضیات، مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات ترکی، بیوتکنولوژی، انرژی اتمی، مهندسی IT اشاره کرد.

شرایط سنی دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه چگونه است؟

بورسیه تحصیلی این کشور در مقطع کارشناسی تنها به دانشجویانی زیر 25 سال، در مقطع کارشناسی ارشد زیر 34 سال و در مقطع دکترا به دانشجویان زیر 37 سال تعلق می‌گیرد.

 

برای مشاوره تحصیلی در انواع مقاطع می توانید با متخصصان roots capital در تماس باشید.

2 thoughts on “0 تا 100 تحصیل در ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ