تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

ترکیه؛ گزینه ای محبوب برای علاقه مندان رشته پزشکی

بسیاری از دانشجویان رویای تحصیل در رشته پزشکی را در سر دارند و آن را مناسب ترین رشته برای ادامه تحصیل و ورود به بازار کار می‌دانند. از طرفی، تحصیل در رشته پزشکی برای بسیاری از آن‌ها در کشور خود به دلیل شرایط سخت قبولی در دانشگاه و یا شهریه های بسیار بالا دشوار است. همچنین بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان علاقه دارند گرایش های رشته پزشکی را در دانشگاه هایی یا بیشترین امکانات در کشورهای خارجی دنبال کنند. به این دلیل تحصیل پزشکی در ترکیه انتخابی محبوب برای این افراد و تحقق رویای آن ها است. 

امکان تحصیل رشته پزشکی به زبان های انگلیسی یا ترکی در دانشگاه های برجسته ترکیه، واقع در استانبول، آنکارا یا ازمیر برای تمامی دانشجویان فراهم است. ازاین رو در این مطلب به بررسی تحصیل پزشکی در ترکیه، شرایط پذیرش در این رشته و آزمون های ورودی این رشته، ویزای تحصیلی مورد نیاز، بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در ترکیه و هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون ازمون می پردازیم.

تحصیل پزشکی در ترکیه

تجربه تحصیل پزشکی در ترکیه

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کدام کشور بیشترین دانشگاه های پزشکی را دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که ترکیه یکی از مدعیان در این زمینه است. حدود 90 دانشگاه علوم پزشکی در این کشور وجود دارد که بیش از 10 دانشگاه آن در حال تدریس پزشکی به زبان انگلیسی هستند. ترکیه یکی از محبوب ترین کشورهای مورد تقاضا دانشجویانی است که مایل به تحصیل پزشکی در خارج از کشور هستند. ترکیه به درمان های پزشکی پیشرفته خود مشهور است و بسیاری از بهترین پزشکان جهان در این کشور کار می‌کند.

کشور ترکیه به دلیل داشتن یکی از عالی ترین موقعیت های جغرافیایی که بین اروپا و خاورمیانه واقع شده است، پلی به جهان نامیده می‌شود. تحصیل در این کشور در طول سال ها به‌خوبی توسعه یافته است. مهم نیست شما کدام دانشکده پزشکی را برای تحصیل خود انتخاب می‌کنید، می‌توانید با تحصیل در هر یک از دانشگاه های ترکیه از بالاترین سطح آموزش بهره مند شوید.

استانبول بزرگ ترین شهر و مرکز فرهنگی، اقتصادی و تاریخی کشور ترکیه است. بسیاری از موسسات آموزش عالی در آن واقع شده اند. استانبول نه‌تنها یک مقصد محبوب بین المللی برای دانشجویان است، بلکه به عنوان پنجمین مقصد محبوب توریستی جهان نیز شناخته می‌شود. با توجه به زیرساخت های مدرن آموزشی در سطح جهان و هزینه های پایین تحصیل، جای تعجب نیست که ترکیه یکی از بهترین مکان ها برای تحصیل پزشکی برای دانشجویان بین المللی است.

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

ترکیه ترکیبی منحصر به فرد از ارزش های سنتی اسلامی و مدرنیته اروپایی است. این مکان پلی برای ارتباط بین شرق و غرب است و نیز فرصتی عالی برای دانشجویان است تا فرهنگ های مختلف را به شیوه‌ای ملایم تجربه کنند. علاوه بر این، دانشگاه های برتر این کشور با ارائه مدارک رسمی و معتبر، با سایر دانشگاه های برتر جهان رقابت آموزشی می‌کنند.

در نهایت، یک دلیل بسیار خاص به‌منظور انتخاب ترکیه برای پزشکان آینده وجود دارد. این کشور یکی از 10 مقصد برتر گردشگری پزشکی است. ترکیه مکانی بسیار محبوب برای انجام جراحی‌های زیبایی و پلاستیک در دنیا است. به همین دلیل است که این کشور برای دانشجویانی که قصد دارند در این زمینه ها تخصص داشته باشند بسیار جذاب است. از دیگر مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه عبارتند از:

  • ترکیه یکی از بهترین کشورهای توسعه یافته در زمینه پزشکی است
  • شما نه تنها یک مدرک معتبر، بلکه دانش و تجربه واقعی در این زمینه کسب خواهید کرد
  • فارغ التحصیلی در آنجا به این معنی است که شما آزاد خواهید بود تا در سراسر جهان کار کنید
  • شما در بیمارستان ها و کلینیک‌ها حضور خواهید داشت و درعین‌حال با بیماران کار خواهید کرد
  • میانگین هزینه های زندگی در ترکیه مقرون به صرفه است
  • سیستم آموزشی قوی مورد تایید کشورهای اروپایی
  • در سال ششم تحصیل در یک بیمارستان کارآموز خواهید شد
  • فرصتی برای اخذ بورسیه های تحصیلی و تخفیف شهریه

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه

دانشجو باید به مدت یک سال در کالج ثبت نام کند تا برای آزمون ورودی دانشگاه آماده شود. می‌توان گفت که ثبت نام در کالج قبل از تخصص در رشته پزشکی در تمام کشورهای دنیا الزامی است و متقاضی باید تحصیلات پزشکی را در ترکیه کسب کند و تا زمان آمادگی کامل، این یک سال را سپری کند.

مدت زمان تحصیل پزشکی عمومی در دانشگاه های ترکیه 6 سال است و آزمون پذیرش پزشکی عمومی در تمامی شهرهای این کشور برگزار می‌شود. اما آزمون پذیرش دوره تخصصی در این کشور فقط در شهر آنکارا برگزار می‌گردد. برخی از دانشگاه‌های ترکیه نیازی به مدارک آزمون تافل یا آیلتس ندارند، اما برخی دیگر بسته به زبان تحصیلی شما به این مدارک نیز نیاز دارند. روند آموزشی این رشته در هر سال تحصیلی برای دانشجویان در ترکیه متفاوت است و به شرح زیر خواهد بود:

  • در سال های اول و دوم تحصیل مانند سایر کشورها، آموزش بر پایه علوم پایه است
  • در سال سوم به صورت تئوری و عملی با بیماری ها می‌توانید آشنا شوید
  • سال چهارم و پنجم شامل آموزش عملی بالینی است
  • سال ششم که آخرین سال آموزش پزشکی است، پزشکان در بیمارستان های دانشگاهی غربالگری می شوند و در آنجا به صورت عملی به عنوان پزشک عمومی آموزش می‌بینند، شایان ذکر است که در این مرحله دانشجویان حقوق دریافت می‌کنند

شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه مستلزم گذراندن آزمون SAT و YOS و گرفتن نمره قبولی می باشد و شرایط سنی آن چنان سخت گیرانه ای ندارد. نکته حائز اهمیت این است که برای افرادی که در یک زمان و رتبه یکسان آزمون های ست و یوس را قبول شده اند، شانس گزینش با فردی است که سن کمتری دارد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در ترکیه

مدارک موردنیاز برای تحصیل پزشکی در ترکیه

اگر شما علاقه مند مهاجرت و تحصیل در رشته پزشکی در کشور ترکیه هستید، باید بدانید که به منظور ادامه تحصیل در این کشور باید مدارک خاصی را جهت پذیرش و تحصیل در ترکیه ارائه دهید. مدارک لازم برای تحصیل در این رشته در ترکیه عبارت اند از:

  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده
  • مدارک تحصیلی دوره متوسطه (دبیرستان)
  • مدارک معتبر زبان انگلیسی (IELTS یا TOEFL) اگر به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنید 
  • گواهی تمکن مالی
  • تاییدیه پرداخت هزینه درخواست تحصیل پزشکی در ترکیه که بین 35 تا 100 دلار است
  • قبولی در آزمون پذیرش

آزمون پذیرش تحصیلی پزشکی در ترکیه

اگر متقاضی تحصیل در خارج هستید، برای ادامه تحصیل در این رشته باید ابتدا قبولی آزمون پذیرش دانشگاهی را در این کشور به دست آورده باشد یا بورسیه پزشکی ترکیه را کسب کرده باشید به این منظور 2 نوع آزمون جامع و یک آزمون تخصصی وجود دارد و شما باید نمره قبولی را از آن ها کسب کنید. با این آزمون ها آشنا می شویم.

آزمون یوس (YOS)

آزمون یوس برای پذیرش در دانشگاه های دولتی و آزمون سات برای پذیرش در دانشگاه های خصوصی در ترکیه در نظر گرفته شده است و دانشجو باید نمره قبولی را در این آزمون ها کسب کند. این آزمون به طور جداگانه توسط دانشگاه برگزار می‌شود. بدین ترتیب متقاضی ابتدا دانشگاهی را که می‌خواهد در رشته پزشکی در آنجا تحصیل کند را انتخاب کرده و سپس در این آزمون شرکت می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله آزمون یوس (YOS) و ست (SAT) را مطالعه بفرمایید

آزمون ست (SAT)

تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون ست برای تحصیل پزشکی در ترکیه سالانه در حال افزایش است، این آزمون در مجموع 1000 شعبه در سراسر جهان دارد. در سیستم آموزشی پزشکی در ترکیه این آزمون برای دانشجویان انگلیسی زبانی که قصد تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه را دارند در نظر گرفته شده است. این آزمون نوعی ارزشیابی برای دانشجویان است و یکی از پرکاربرد ترین آزمون ها برای تحصیل در این رشته می‌باشد. قسمت اول این آزمون به سوالات هوش و زبان انگلیسی اختصاص دارد درحالی‌که قسمت دوم سنجش اطلاعات علوم پایه است.

میانگین نمره این آزمون برای تحصیل پزشکی در ترکیه در حال حاضر 1068 است که هرسال تغییر می‌کند و بر اساس آن دانشگاه ها معیار پذیرش خود را تعیین می‌کنند. برگزاری آزمون سات زمان خاصی ندارد زیرا هر دانشگاه زمان مشخص و دلخواه خود را به دانشجویان برای شرکت در این آزمون اعلام می‌کند.

آزمون پزشکی توس (TUS)

بعد از قبولی در آزمون ست یا یوس، مرحله بعدی قبولی در آزمون توس است. این آزمون فقط برای دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند برگزار می‌شود. این تست میزان دانش شما از اطلاعات عمومی پزشکی را اندازه گیری می‌کند. در صورتی که دانشجو این دو آزمون اصلی (یکی از آزمون های یوس یا ست به همراه آزمون توس) را با موفقیت پشت سر بگذارد می‌تواند در دوره تحصیلی پزشکی شرکت کند. 

آزمون تخصصی تحصیل پزشکی در کشور ترکیه نیز در ماه های شهریور و فروردین در شهر آنکارا برگزار می‌شود و نتیجه آن معمولا بعد از حدود 24 ساعت اعلام می‌شود که اگر دانشجو بتواند 60 امتیاز از  امتیاز 100 را کسب کند در این آزمون قبول می‌شود.

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

پس از قبولی در آزمون های پذیرش تحصیلی و اخذ پذیرش دانشگاهی ترکیه، زمان شرکت در آزمون ورودی پزشکی در این کشور فرا می‌رسد. از این رو باید مدارکی را به‌منظور اخذ ویزای تحصیلی ترکیه تهیه کنید و این مدارک را به سفارت ترکیه ارائه دهید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • فرم درخواست ویزا از سفارت ترکیه
  • پاسپورت معتبر به همراه کپی آن
  • تاییدیه پرداخت هزینه ویزا
  • چند قطعه عکس پرسنلی

پروسه اخذ ویزا از کنسولگری ترکیه حدود هشت هفته به طول می‌انجامد و همچنین باید ظرف مدت یک ماه پس از ورود به ترکیه برای اقامت خود اقدام کنید، درخواست اجازه اقامت در اداره پلیس این کشور ارائه می‌شود.

تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی در کشور ترکیه

چندین دانشگاه معتبر دولتی و خصوصی در ترکیه دروس پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. هنگامی که در ترکیه پزشکی می‌خوانید، با مردم بسیاری از کشورها در تماس خواهید بود. ترکیه یکی از کشورهای به اصطلاح گردشگری سلامت است. همان طور که می‌دانید بیماران از سراسر دنیا به دلایل مختلفی مانند جراحی زیبایی به این کشور مراجعه می‌کنند. اکثر این بیماران از ایران، عربستان سعودی، آسیا، روسیه و اروپا هستند. بنابراین تسلط کافی به چند زبان به‌عنوان یک جنبه مثبت در نظر گرفته می‌شود. دانشکده های پزشکی ترکیه بر اساس دستورالعمل های آموزشی آمریکایی و اروپایی است، به‌طوری که فارغ التحصیلان امکان  کار در محیط های انگلیسی زبان مانند آمریکا یا کانادا را خواهند داشت.

این را هم در نظر داشته باشید که از سال سوم به بعد شما به‌عنوان متقاضی تحصیل پزشکی در ترکیه با بیماران در تماس هستید و باید به زبان ترکی با بیماران ارتباط برقرار کنید. در بیشتر موارد مشکلی نخواهد بود زیرا 3 سال گذشته را در ترکیه زندگی کرده‌اید و سطح زبان شما برای ارتباط با بیماران کافی است.

3 دانشگاه‌ برتر ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی

دانشگاه های معتبر بسیاری برای تحصیل در رشته مذکور در ترکیه وجود دارند. این دانشگاه ها با ارائه برنامه های آموزشی سطح بالا و به‌روز به دانشجویان، پزشکانی حرفه ای را تحویل جامعه می دهند. از این رو به سه دانشگاه برتر در این زمینه می پردازیم و  شرایط و شهریه مربوط به هر یک از آن‌ها را نیز در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

دانشگاه آجی بادام (Acibadem)

دانشگاهی جوان واقع در استانبول است که در سال 2007 تاسیس شد. با وجود تاریخچه کوتاه، از هر نظر با سطح تحصیلات دانشگاه های قدیمی برابری می‌کند. در این دانشگاه شهریه یک دوره 6 ساله پزشکی 17500 یورو می باشد. این دانشگاه شما را نیاز به قبولی در آزمون ورودی ندارد. تنها چیزی که نیاز دارید داشتن نمرات بالا در دیپلم دبیرستان و مدرک زبان انگلیسی معتبر است. این دانشگاه خوابگاه هایی را با ظرفیت 260 نفر ارائه می دهد. اجاره آن 150 تا 300 یورو با توجه به اتاقی که در هستید متغیر است.

دانشگاه آلتین باش (Altinbas)

این دانشگاه در سال 2008 در استانبول تاسیس شد. امروزه این دانشگاه میزبان بیش از 3700 دانشجوی بین‌المللی از 84 کشور جهان است. برنامه پزشکی در این دانشگاه 6 سال طول می‌کشد و هزینه آن 21 هزار یورو در سال است. این دانشگاه یک توافق نامه وابستگی با بیمارستان پزشکی باهچه لی اولر (Bahcelievler) دارد که دانشجویان می‌توانند در طول تحصیل در آنجا تمرین کنند. خوابگاه ها دارای انواع اتاق های تک، سه تخته و چهار تخته هستند. هزینه سالانه  از 2100 تا 3750 یورو متغیر است که شامل برق، گرمایش، آب، وای‌فای، خدمات نظافت و لباسشویی و سالن بدنسازی است.

موسسه آموزش عالی باهچه شهیر (Bahcesehir)

یک موسسه خصوصی است که در سال 1998 تاسیس شده است. این دانشکده پزشکی دوره های پزشکی و دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. هرساله 72 دانشجوی بین المللی را برای دوره 6 ساله پزشکی خود می‌پذیرد و سالانه 21000 یورو هزینه دارد. خوابگاه‌های دانشگاه به اتاق‌های یک، دو و سه تخته تقسیم می‌شوند. اجاره ماهیانه بین 450 تا 700 یورو شامل آب، گاز، برق و وای فای است.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل برای هر دانشجویی مهم است. از این رو هزینه های مقرون به صرفه تحصیل در ترکیه متقاضیان بسیاری را برای تحصیل پزشکی در این کشور ترغیب می‌کند. هزینه پزشکی بدون کنکور ترکیه در دانشگاه های دولتی بین 228 تا 1425 یورو و همچنین در دانشگاه های خصوصی بین 9500 تا 23760 یورو در سال است. 

با تحصیل در رشته پزشکی در کشور ترکیه آینده خود را تضمین کنید

تحصیل پزشکی در کشور ترکیه مزایایی چون سیستم آموزشی قوی و مورد تایید کشورهای اروپایی، کارآموزی و کار در بیمارستان ها، هزینه تحصیل و زندگی پایین، درآمد شغلی بالا و اخذ مدارک معتبر بین المللی (اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در جهان بسیار بالاست) را همراه دارد. از این رو این کشور مقصدی مناسب برای شما خواهد بود تا بتوانید آینده شغلی خود در این کشور یا سایر کشور‌های دنیا را تضمین کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تجربه یک مهاجرت تحصیلی موفق به ترکیه، از خدمات مشاوره روتس کپیتال بهره ببرید.

One thought on “تحصیل پزشکی در ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ