تفاوت شهروندی و اقامت ترکیه در چیست؟

تفاوت شهروندی و اقامت ترکیه

تفاوت شهروندی و اقامت ترکیه

در این مطلب به بررسی تفاوت شهروندی و اقامت ترکیه خواهیم پرداخت. دو روش مهم برای ایرانیانی که می‌خواهند به ترکیه نقل مکان کنند وجود دارد. یکی از این موارد، اخذ اجازه اقامت و دیگری اخذ تابعیت یا همان شهروندی ترکیه است. از دید قانونی امکان اقامت در ترکیه بدون مجوز اقامت برای شما وجود ندارد. بدون دریافت شهروندی ترکیه هم نمی‌توانید از حقوقی که جمهوری ترکیه ارائه می‌دهد بهر‌مند شوید. بنابراین اگر مایل به زندگی در ترکیه هستید داشتن مجوز اقامت ترکیه و یا شهروندی ترکیه امکانات زیادی را برای شما فراهم می‌کند.به خواندن مقاله ما ادامه دهید تا اطلاعات دقیقی در مورد فرق اقامت دائم و شهروندی در ترکیه دریافت کنید. این اطلاعات برای افراد خارجی که مایل به اقامت در ترکیه هستند به یک ضرورت تبدیل شده است.

تفاوت شهروندی و اقامت ترکیه

اجازه اقامت در ترکیه چیست؟

اجازه اقامت ترکیه مدرکی است که برای اقامت افرادی که تصمیم به نقل مکان به ترکیه دارند لازم است. امروزه اتباع خارجی حتی در صورت درخواست کوتاه مدت می‌توانند تا 2 سال اجازه اقامت دریافت کنند. برخی از معیارهایی وجود دارد که خارجی‌هایی که مایل به دریافت مجوز اقامت هستند باید از آن‌ها پیروی کنند. ضوابط و مجوز اقامت هم ممکن است با توجه به نوع درخواست فرد، متفاوت باشند. در زیر مدارکی را مشاهده می‌کنید که متقاضیان باید هنگام درخواست اجازه اقامت همراه خود داشته باشند. اسناد اضافی دیگر نیز ممکن است با توجه به نوع درخواست مورد نیاز باشد.

  • عکس بیومتریک با پس‌زمینه سفید که در 6 ماه گذشته گرفته شده است
  • یکی از مواردی که روی فرق اقامت و تابعیت ترکیه تاثیر میگذارد این است که در صورتی که گذرنامه با الفبای دیگری نوشته شده باشد ترجمه مورد تایید مقامات رسمی ضروری است
  • فرم درخواست اجازه اقامت
  • بیمه درمانی (برای برخی از انواع درخواست ضروری نیست)
  • سوابق کیفری
  • رسیدهایی مبنی بر پرداخت هزینه های درخواستی

انواع مجوزهای اقامت در ترکیه

  • مجوز اقامت کوتاه مدت

این مجوز به نوعی اجازه اقامتی گفته می شود که به اتباع خارجی که به کشور سفر می‌کنند داده می‌شود. این مجوز برای بازه زمانی مشخص صادر شده و تنها در صورتی که افراد هدف خود را از سفر اعلام کنند به آن ها داده می‌شود. تفاوت اقامت و شهروندی در ترکیه با این مجوز این است که حداکثر بازه زمانی آن 2 سال است. مجوز اقامت کوتاه مدت به‌عنوان مجوز اقامت توریستی دیده می‌شود.

  • مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه

نوع اجازه اقامتی است که می‌تواند به همسر خارجی یک شهروند ترکیه، کودکان زیر 18 سال، کودکانی که نیاز به مراقبت دائمی دارند و افرادی که تحت حمایت آن ها هستند داده شود.

  • مجوز اقامت دانشجویی

این مجوز نیز نوعی اقامت است که دانشجویان خارجی که در بخش های مرتبط با آموزش عالی در ترکیه تحصیل می‌کنند باید دریافت کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله تحصیل در ترکیه را مطالع فرمایید.

فرق اقامت دائم و شهروندی

  • مجوز اقامت دائم

نوعی مجوز اقامتی است که فقط برای خارجی‌هایی که حداقل به مدت 8 سال به طور مستمر و قانونی در این کشور زندگی کرده اند با مجوز اقامت تایید شده می توانند دریافت کنند.

  • مجوز اقامت برای اهداف بهداشتی

نوعی اجازه اقامتی است که فرد خارجی باید در مدت زمانی که برای درمان در مراکز درمانی ترکیه می‌گذراند دریافت کند.

یکی از موارد مهم در تفاوت شهروندی و اقامت ترکیه این است که شما می‌توانید با سرمایه گذاری 500000 دلاری به غیر از درخواست، اجازه اقامت را که باید در طول مدت اقامت در ترکیه به طور قانونی داشته باشید دریافت کنید.

در کل اگر کسی بخواهد در ترکیه زندگی کند داشتن مجوز اقامت، یک انتخاب ایده آل است. با این حال اگر چیزی که مد نظر دارید اقامت مادام العمر در ترکیه باشد عاقلانه است که به خاطر داشته باشید که مجوز اقامت شما به پایان می‌رسد. از این رو با اخذ شهروندی ترکیه می‌توانید شانس اقامت بیشتر و دائمی در ترکیه را داشته باشید.

شهروندی ترکیه چیست؟

شهروندی ترکیه یعنی این که شما کارت شناسایی رسمی جمهوری ترکیه و پاسپورت ترکیه را دریافت خواهید کرد و از حقوق ارائه شده توسط جمهوری ترکیه بهر‌مند می‌شوید. طبق قوانین جمهوری ترکیه برای این که شهروند ترکیه شوید نیازی نیست که تابعیت فعلی خود را رها کنید. در واقع ترکیه کشوری است که اجازه تابعیت مضاعف را می‌دهد. زیرا برای خارجی ها انتقال به تابعیت ترکیه یک فرآیند پیچیده است. برای اخذ شهروندی ترکیه بیش از یک راه وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می‌پردازیم.

روش های مختلف اخذ شهروندی ترکیه 

1- اخذ شهروندی با خرید ملک در ترکیه

با خرید خانه در استانبول یا شهرهای دیگر ترکیه به ارزش 400000 دلار یکی از افراد داخل معامله می‌تواند مجوز شهروندی ترکیه را کسب کند. البته در روش اقامت با خرید ملک در ترکیه به جای یک ملک که 400000 دلار قیمت داشته باشد می توان چندین ملک را خریداری کرد که مجموع آن ها به مقدار لازم برسد.

اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک

2- اخذ شهروندی ترکیه با حکم مرجع ذی صلاح

به لطف تاییدیه دریافتی از وزارت می توان حق شهروندی را به‌دست آورد. یکی از مواردی که در تفاوت تابعیت و شهروندی ترکیه اهمیت دارد این است که برای اخذ شهروندی از این طریق باید به مدت 5 سال به طور مداوم در ترکیه زندگی کرده و زبان ترکی را تا حد لازم بلد باشید.

3- اخذ شهروندی عمومی ترکیه

در صورت برآورده شدن شرایط، پس از درخواست عمومی، می‌توان شهروندی را کسب کرد.

4- اخذ شهروندی ترکیه استثنایی

اگر فرد دارای حق مهاجرت یا استعداد فوق العاده مانند ورزش، علم، هنر باشد که یک مزیت برای کشور محسوب شود می‌تواند با استفاده از آن شهروندی ترکیه را کسب کند. کسانی که دارای کارت تورکواز هستند نیز حق دارند برای شهروندی ترکیه اقدام کنند.

5- شهروند ترکیه شدن از طریق ازدواج

در صورت ازدواج با فردی که شهروند ترکیه است این شانس را دارید که شهروند ترکیه شوید. درخواست شهروندی با این شرایط را می‌توان به شرط حداقل 3 سال متاهل بودن تحویل داد. برای اطلاعات بیشتر مقاله ازدواج در ترکیه را مطالعه فرمایید.

6- اخذ شهروندی ترکیه از طریق فرزندخواندگی

اگر والدین ترکیه ای فرزند خارجی را به فرزندخواندگی بپذیرند، در صورتی که کودک تهدید ملی نباشد، حق شهروندی به او داده می‌شود.

7- اخذ شهروندی ترکیه برای اتباع قبرس شمالی

افرادی که کارت شناسایی و پاسپورت جمهوری ترک قبرس شمالی دارند هم می‌توانند حق شهروندی ترکیه را دریافت کنند.

مزایای اخذ شهروندی ترکیه

مزایای اخذ شهروندی این کشور و تاثیر آن بر تفاوت شهروندی و اقامت ترکیه

  • شهروندی مادام العمر ترکیه در 6 ماه اعطا ‌می‌شود
  • کمک های پزشکی کامل در دسترس خواهند بود
  • برنامه های بازنشستگی در دسترس خواهند بود
  • برنامه های بازپرداخت تحصیلی و دانشگاهی رایگان می‌شوند
  • دسترسی آینده بدون ویزا به کشورهای اتحادیه اروپا و شنگن وجود دارد
  • سرمایه گذاری محکم با بازده اجاره وجود دارد

به عنوان اصلی ترین تفاوت اقامت و شهروندی ترکیه پس از اخذ شهروندی این کشور شما این حق را خواهید داشت که از تمام مزایایی که جمهوری ترکیه برای شهروندانش ارائه می‌دهد بهر‌مند شوید. در این صورت شما مشکلی در مورد مجوز اقامت در ترکیه نخواهید داشت. 

زیرا پس از پایان درخواستی که با مجوز اقامت کوتاه مدت انجام داده‌اید اکنون شما حق زندگی در ترکیه را دارید. شما همان حقوقی را خواهید داشت که هر شهروند ترکیه در این کشور دارد. علاوه بر همه این موارد با داشتن پاسپورت ممتاز ترکیه می‌توانید با خیال راحت به برخی از کشورها سفر کنید.

همچنین از آن جا که جمهوری ترکیه کشوری است که در فرآیند الحاق به اتحادیه اروپا قرار دارد پاسپورت ترکیه در صورت دریافت به 110 کشور اجازه دسترسی می‌دهد. یعنی به‌دلیل این که ترکیه یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است می‌توانید بدون ویزا به کشورهای اروپایی نیز سفر کنید. شهروندی ترکیه به دلیل مزایایی که ارائه می‌دهد بیش از هر زمان دیگری مورد تقاضای خارجی ها بوده است.

کلام آخر در مورد تفاوت شهروندی و اقامت ترکیه

با این که روش هایی که گفتیم مزایای بسیاری دارند اما در بیشتر مواقع خسته کننده و پیچیده هستند. به همین دلیل است که رسیدگی به آن توسط خود متقاضی دشوار است. در چنین مواردی فقط مشورت با شرکت های حرفه ای معقول است. مشاور های زبده شرکت روتس کپیتال در زمینه بازاریابی املاک و مستغلات برای هر نیاز شما در رابطه با مجوزهای اقامت و شهروندی ترکیه راه حلی ارائه خواهند داد.

 

سوالات متداول

حقوق شهروندی در ترکیه چقدر است؟

شما با گرفتن شهروندی ترکیه میتوانید از کمک های پزشکی کامل، برنامه های بازنشستگی، بازپرداخت تحصیلی و دانشگاهی و ویزای شینگن و … استفاده نمایید.

روش های مختلف اخذ شهروندی ترکیه کدام هستند؟

اخذ شهروندی ترکیه استثنایی – اخذ شهروندی ترکیه از طریق فرزندخواندگی – شهروند ترکیه شدن از طریق ازدواج – اخذ شهروندی با خرید ملک در ترکیهاخذ شهروندی عمومی ترکیه

شهروندی ترکیه با خرید خانه چگونه است؟

شما با خرید خانه در ترکیه به ارزش 400 هزار دلار می توان شهروندی این کشور را برای خود و خانواده خود اخذ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ