تحصیل حقوق در ترکیه

تحصیل حقوق در ترکیه

ترکیه؛ مقصد مهاجرتی برتر در بین همسایگان ایران برای تحصیل حقوق

تركيه، كشوري در نقطه ‎‌ای میان دو قاره آسيا و اروپا و یکی از همسايه های غربی کشور ایران است. بر طبق آمار به دست آمده، شمار ایرانیانی که به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند، در حال افزایش است. از محبوب ترین روش های مهاجرت به ترکیه، مهاجرت تحصیلی و کاری را می توان ذکر کرد. ترکیه دارای دانشگاه هایی با سابقه ارائه خدمات آموزشی طولانی و استادانی شناخته شده و بین المللی است. بنابراین متقاضیان تحصیل حقوق در ترکیه و داوطلبان اشتغال در این حوزه، می توانند کشور ترکیه را یک گزینه مناسب مهاجرتی بدانند.
اگر قصد تحصیل کارشناسی ارشد حقوق در ترکیه را دارید، بهتر است با شرایط تحصیل و آینده شغلی این رشته آشنا باشید. در اين مطلب به جزئيات ادامه تحصیل حقوق در ترکیه و شرايط مهاجرت اخذ ویزای تحصیلی و کاری این کشور خواهيم پرداخت.

تحصیل حقوق در ترکیه

 

اهمیت رشته حقوق در ترکیه

رشته حقوق از آن رشته هایی است که در سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و درآمد بالایی نیز دارد. از این رو هر ساله شمار بسیاری ار دانشجویان بین المللی، به تحصیل در این رشته گرایش پیدا می کنند. این رشته در کشور ترکیه نیز رشته ای محبوب است و بهترین مراکز آموزشی این کشور، امکان تحصیل حقوق در ترکیه را فراهم کرده اند. همچنین دانشجویان بین المللی می توانند در دانشگاه های معتبر و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل در این رشته در ترکیه بپردازند.

مقاطع تحصیل حقوق در ترکیه

برای اخذ مدرک کارشناسی حقوق، دانشجویان باید مدرک زبان ترکی داشته باشند و 180 واحد درسی را در مدت زمان 4 سال پشت سر بگذارند، تا با مباحث پایه این رشته آشنا شوند. دوره کارشناسی ارشد به هر دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شود و این دوره نیز 2 سال به طول می انجامد. در این دوره، مباحثی تخصصی تر به دانشجویان تدریس می شود. بعضی از دانشگاه ها دانشجویان را موظف می کنند که در پایان دوره کارشناسی ارشد، پایان نامه‌ ارائه بدهند، البته این روند مختص به تمام دانشگاه ها نمی باشد و در بعضی از موسسات آموزشی، دانشجو مکلف به ارائه یک مقاله خواهد شد. دانشجویانی که قصد کسب مدرک دکتری در رشته حقوق را دارند، می توانند با ارائه مدرک کارشناسی ارشد حقوق و گواهی تسلط بر زبان انگلیسی یا ترکی، در دوره 4 ساله دکتری شرکت کنند.

داوطلبان تحصیل حقوق در ترکیه می توانند در شاخه های مختلف این رشته، تحصیل کنند. از گرایشاتی که در دانشگاه های ترکیه تدریس می‌شوند، می توان به حقوق عمومی، حقوق کیفری، حقوق بین الملل، حقوق جزا و حقوق بشر اشاره کرد. این گرایشات سرفصل های درسی خاصی دارند و بدیهی است که نحوه اشتغال در هرکدام از این شاخه ها، شرایط متفاوتی دارد.

شرایط تحصیل حقوق در ترکیه

شرایط ادامه تحصیل رشته حقوق در ترکیه

متقاضیان حقوق در ترکیه، بسته به دوره ای که قصد شرکت در آن را دارند، باید مدارک خاصی را به دانشگاه مربوطه ارائه بدهند تا پذیرش دانشگاه را کسب کنند. البته تمام دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل رشته حقوق در ترکیه را دارند، باید مدارک مهارت زبان انگلیسی یا ترکی و همچنین گواهی سلامت جسمی و عقلی را ارائه دهند. کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها نیز الزامی می باشد. مدارکی که ارائه آن ها برای تمامی دانشجویان الزامیست، عبارتند از:

⦁ فرم درخواست اخذ پذیرش در رشته حقوق
⦁ مدرک قبولی در یکی از آزمون های SAT یا YÖS (برای متقاضیان تحصیل حقوق در دانشگاه های دولتی ترکیه)
⦁ گواهی مهارت در زبان ترکی یا انگلیسی (آیلس با نمره 6 و یا تافل با نمره 80)
⦁ ارائه انگیزه نامه و توصیه نامه از مدرسه، کالج یا اساتید (برای تمامی دوره‌ها و مراکز الزامی نیست)
⦁ اصل و ترجمه رسمی دیپلم دبیرستان و یا مدرک پیش دانشگاهی
⦁ ترجمه رسمی از ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی
⦁ رزومه ای که در آن شرحی کامل از موقعیت تحصیلی و شغلی متقاضی باشد (مدرک مرتبط د انشگاهی و یا پروانه وکالت)

برترین دانشگاه ها برای تحصیل حقوق در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه از سطوح علمی بالایی برخوردارند و در رتبه بندی‌ دانشگاه های سراسر جهان، در جایگاه های قابل قبولی قرار دارند. اسامی اغلب مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی کشور ترکیه، در بین اعضا برنامه اراسموس (تبادل دانشجو) به چشم می خورد. این بدین معناست که توافقاتی بین برخی دانشگاه های ترکیه و مراکزی که در دیگر کشورهای اروپایی قرار دارند، وجود دارد. در ادامه با برخی از دانشگاه های مشهور ترکیه آشنا می‌شویم.

دانشگاه های شهر استانبول

دانشگاه استانبول برترین دانشگاه دولتی برای برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه است. این دانشگاه حدود 6 قرن قدمت دارد و سالانه ۷۰ هزار دانشجو موفق به کسب پذیرش این دانشگاه می شوند. دانشگاه کوچ یکی دیگر از مجموعه های آموزشی خصوصی است که دو پردیس غیر متمرکز در شهر استانبول دارد. دانشگاه کوچ خدمات متعددی به دانشجویان ارائه می‌دهد، درنتیجه شهریه تحصیل در این مرکز به نسبت دانشگاه استانبول، بالاتر است.

د‌انشگاه های شهر آنکارا

شما می توانید در دانشگاه آنکارا، به تحصیل شاخه های رشته حقوق در تمام مقاطع بپردازید. هزینه تحصیل در دانشگاه آنکارا کمتر از دانشگاه هایی مانند بیلکنت است، چراکه این دانشگاه دولتی است. دانشگاه آنکارا در هرسال تحصیل، حدود ۶۷ هزار دانشجو پذیرش می کند که درصد زیادی از این مقدار، مربوط به دانشجویان خارجی است.

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت یکی دیگر از مراکز آموزشی واقع در شهر آنکارا است. این دانشگاه، یکی از مناسب ترین مراکز خصوصی برای تحصیل رشته حقوق به شمار می آید. همچنین در این مرکز، امکانات مختلف آموزشی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که به همین سبب کیفیت یادگیری آن ها افزایش چشم گیری خواهد داشت. نکته مهم درباره دانشگاه بیلکنت، امکان تحصیل به زبان انگلیسی است. از دیگر موسسات آموزشی شهر آنکارا می توان به دانشگاه حاجت تپه اشاره کرد، که هرساله ۵۰ هزار دانشجو در آن، به تحصیل می پردازند.

قبولی در آزمون های sat و yos

آزمون های SAT و YÖS ؛ الزامات تحصیل حقوق در ترکیه

تقریبا تمام دانشگاه های معتبر جهان، معیارهایی دارند برای پذیرش یک دانشجو و بر این اساس آزمون هایی طراحی و برکزار می کنند. از این رو متقاضیان تحصیل حقوق در ترکیه به ویژه در دانشگاه های دولتی، مکلف اند که در یکی از آزمون های SAT یا YÖS شرکت کنند.

موفقیت در آزمون YÖS

لازم به ذکر است که شرکت در آزمون YÖS ، از الزامات تحصیل در مقطع کارشناسی در تمام رشته ها است و فقط به دانشجویان رشته حقوق اختصاص ندارد. تا پیش از سال 2010 میلادی، طراحی و برگزاری آزمون YÖS بر عهده مرکز انتخاب و استقرار دانشجو کشور ترکیه، بود. اما امروزه، خود دانشگاه ها مراحل برگزاری و تدوین آزمون YÖS را انجام می‌دهند. این آزمون دو بخش متفاوت دارد. بخش اول این آزمون شامل 80 سوال است. این بخش برای سنجش هوش دانشجو طراحی شده است و شامل سوالات ریاضی نیز می باشد. بخش دوم بر سنجش مهارت و تسلط دانشجو بر زبان ترکی، تمرکز دارد. قبولی در آزمون YÖS، شما می توانید از کتب متروپل و پوزا استفاده کنید. این دو کتاب شامل مباحث ریاضی، هوش و هندسه هستند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله آزمون yos و sat را بخوانید.

قبولی در آزمون SAT

آزمون SAT توسط موسسه کالج برد آمریکا تدوین و سالانه 4 مرتبه در سراسر جهان برگزار می شود. مدرک قبولی در این آزمون در کشورهای ترکیه، آمریکا، کانادا و استرالیا قابل قبول است و از اعتبار بالایی دارد. این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می شود و شامل سوالات ریاضی و زبان انگلیسی است. متقاضیانی که قصد اخذ پذیرش از مراکز آموزشی معتبر کشور ترکیه را دارند، می توانند در این آزمون نیز شرکت کنند. داوطلبان می توانند برای کسب نمره قبولی از کتاب‌هایی نظیر کتاب SAT official Study Guide استفاده کنند. این کتاب را موسسه کالج برد که طراح آزمون SAT است، تالیف و منتشر کرده است.
البته این امکان نیز برای داوطلبین تحصیل حقوق در ترکیه فراهم است که بدون شرکت در آزمون ورودی، به تحصیل در رشته حقوق بپردازند. متقاضیان می توانند در دانشگاه های خصوصی ترکیه ثبت نام کنند، البته دانشگاه ها ارائه دهنده دوره های بدون آزمون، در مقایسه با دانشگاه های دولتی شهریه بالاتری دارند، البته امکان اخذ بورسیه برای تحصیل در مراکز خصوصی نیز فراهم است.
ارکان اصلی برای درخواست بورسیه تحصیلی به سازمان بورسیه ترکیه ، شرایط سنی متقاضیان و وضعیت تحصیلی آن ها هستند. حداکثر سن دانشجویان مقطع کارشناسی، 21 سال و حداقل معدل دیپلم آن ها باید 14 باشد. اخذ بورسیه مزیت های بسیاری دارد، از مزایای بورسیه می توان به بیمه درمانی، اقامت در خوابگاه و کمک هزینه تحصیلی اشاره کرد.

هزینه تحصیل حقوق در ترکیه

تحصیل در ترکیه، به نسبت کشورهای اروپایی چندان پر هزینه نیست. هزینه زندگی در کشور ترکیه نیز از هزینه زندگی در کشورهای اروپایی پایین تر است. البته میزان شهریه رشته حقوق در ترکیه بسته به دولتی یا غیر دولتی بودن دانشگاه، برنامه تحصیلی و شهری که دانشگاه در آن قرار دارد، متغیر است. لازم به ذکر است که دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، در قیاس با برنامه‌های ترکی شهریه بالاتری دارند. شهریه تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه، بین ۳۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ لیر است. شهریه سالانه تحصیل در مراکز خصوصی نیز بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار است. البته عواملی مانند امکانات، سطح علمی دانشگاه و دوره انتخابی می توانند بر نیزان شهریه تاثیر بگذارند.
متوسط میزان هزینه های زندگی برای دانشجوی خارجی در ترکیه، بین 500 تا 1700 دلار است. البته سبک زندگی فرد و شهر محل تحصیل از عواملی هستند که می توانند موجب کاهش یا افزایش این مقدار بشوند. همچنین در سال های اخیر، امکان اشتغال برای دانشجویان بین المللی که مشغول تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، فراهم شده. سازمان های مربوط به امور دانشجویی درکشور ترکیه سیاست هایی اتخاذ کرده اند که بر طبق آن ها، دانشجویان می توانند جذب مشاغل پاره وقت بشوند. میانگین درآمدی که دانشجویان می‌توانند از مشاغل پاره وقت در کشور ترکیه کسب کنند، معادل 100 تا 250 دلار در هر ماه است. متقاضیان باید درخواست مجوز اشتغال را به طور آنلاین و در وبسایت turkiye.gov.tr ثبت کنند.

ویزای دانشجویی برای متقاضیان تحصیل حقوق در ترکیه

ویزای دانشجویی برای متقاضیان تحصیل حقوق در ترکیه

دانشجویانی که قصد تحصیل حقوق در کشور ترکیه را دارند، باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. البته اخذ ويزاي دانشجویی این كشور، برای داوطلبین ایرانی دشواری چندان ندارد. همچنین این امکان برای متقاضیان فراهم است که درخواست ويزاي همراه را هم بدهند. همانطور که می‌دانید در بسياري از كشورها، چنين امكانی وجود ندارد. جالب است بدانید که امکان کار برای فردی که موفق به کسب ویزای همراه دانشجو می شود، فراهم است و او نیز حق اشتغال در کشور تركيه را دارد. مداركی مورد نياز براي ارائه به سفارت ترکیه كشور، عبارتند از:

⦁ فرم درخواست ویزای تحصیلی ترکیه
⦁ نامه پذیرش از یک دانشگاه در ترکیه
⦁ مدرک تمکن مالی
⦁ گواهی عدم سوء پیشینه
⦁ گوا‌هی سلامت متقاضی
⦁ بیمه درمانی
⦁ پاسپورت ( باید حداقل 3 ماه از اعتبارش باقی مانده باشد)
⦁ دو قطعه عکس پاسپورتی

بازار کار رشته حقوق در ترکیه

فارغ التحصیلان رشته حقوق در کشور ترکیه، می توانند در سمت های متفاوتی فعالیت کنند. حقوق دانان می توانند به عنوان یک وکیل یا دبیر در یک شرکت فعالیت کنند، البته فعالیت های حقوق دانان منحصر به همین دو شغل نیست و قادر به انجام طیف گسترده ای از فعالیت ها هستند. میانگین حقوق وکیل در ترکیه، معادل ۱۶۰۰۰ لیر است؛ کمترین میزان درآمد یک حقوق‌دان در ترکیه ۷۳۰۰ لیر در ماه و بیشترین مقدار درآمد ماهانه یک حقوق‌دان برابر با ۲۵۴۰۰ لیر است. البته عواملی همچون تجربه، شهر محل کار و جنسیت شما بر این مقدار تاثیرگذار است.
یک وکیل در ترکیه با اشراف به قوانین این کشور، می تواند در مباحثی مرتبط با حقوق شرکت ها‌، امور مهاجرتی‌، قانون مالیات‌ و دیگر عرصه های حقوقی فعالیت کند و میزان درآمدی که کسب می کند را تا حد چشم گیری ارتقا ببخشد.

کشور ترکیه؛ یک مقصد مهاجرتی ایده آل

کشور ترکیه، از آن دسته کشورهایی است که در حال تبدیل شدن به یک کشور مدرن هستند. این کشور در مسیر پیشرفت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارد. از مزایای کار و تحصیل در ترکیه می توان به امکان تحصیل مقرون به صرفه، هزینه پایین زندگی در عین وجود امکانات رفاهی و بهره مندی از زیرساخت های مناسب زندگی شهری اشاره کرد. همچنین در این کشور، بازار کار مناسبی برای حقوق دانان وجود دارد. در نتیجه حقوق دانان و علاقه‌مندان به تحصیل حقوق در ترکیه، می توانند با خیالی آسوده تصمیم خود برای مهاجرت به این کشور را عملی و به عنوان مشاور حقوقی در ترکیه فعالیت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ