بهترین دانشگاه های ترکیه | معرفی 10 دانشگاه برتر کشور ترکیه

دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه

مسلما، هر دانشجویی پیش از مهاجرت تحصیلی باید از سطح دانشگاه های مربوطه و همچنین میزان رضایتمندی آن نزد سایر دانشجویان مطلع شود. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، ما در این جا 10 دانشگاه برتر این کشور را به شما معرفی خواهیم کرد. بهترین دانشگاه های ترکیه همگی در سطح بین المللی بوده و به لطف توریستی بودن این کشور توانسته اند تعداد زیادی دانشجوی خارجی جذب کنند. همانطور که می‌دانید، اعتبار هر دانشگاهی به میزان بار علمی دانشجویان و استقبال آن‌ها از ظرفیت های دانشگاه بستگی دارد. بنابراین، اگر قصد تحصیل در یک دانشگاه تراز اول ترکیه را دارید، باید این دو مولفه را مد نظر قرار دهید.

دانشگاه های ترکیه

معرفی بهترین دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه جزو معدود دانشگاه هایی هستند که به علوم روز دنیا اهمیت ویژه‌ای قائلند؛ به طوری که طیف وسیعی از رشته‌های تحت پوشش آن ها مربوط به علوم کامپیوتری، نرم‌افزار و مهندسی می‌شود. ما در ادامه 10 مورد از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه را به شما معرفی کرده و اطلاعاتی جامع در خصوص وضعیت آن‌ها در اختیارتان می‌گذاریم.

1. دانشگاه بغازیچی (Bogazici)

دانشگاه بغازیچی در استانبول ترکیه واقع شده است. این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور ترکیه از لحاظ امکانات تحقیقاتی است که هم برای دانشجویان محلی و هم برای دانشجویان بین‌المللی کاملا ایده آل به نظر می‌رسد. این مرکز دارای رشته های متعددی در مقطع کارشناسی است و طیف وسیعی از دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کند. دانشگاه بغازیچی بهترین دانشگاه ترکیه برای دانشجویان بین المللی بویژه ایرانیان محسوب می‌شود.

  • تعداد دانشجویان خارجی حاضر: 452 نفر
  • درصد دانشجویان بین‌المللی حاضر: 5.6 درصد از کل دانشجویان

وب سایت رسمی دانشگاه بغازیچی www.boun.edu.tr

دانشگاه بغازیچی ترکیه

2. دانشگاه فنی خاورمیانه

یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه دانشگاه فنی خاورمیانه واقع در آنکارا است. این دانشگاه در حوزه تدریس رشته های مهندسی و علوم طبیعی زبانزد است. ترم های آموزشی این مرکز توسط برجسته ترین اساتید ترکیه و اروپا به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می‌شود و تنها درصد کمی از متقاضیان در آزمون ورودی پذیرفته می‌شوند. دانشگاه فنی خاورمیانه به سخت گیر بودن در پذیرش دانشجویان خارجی در ترکیه مشهور است.

  • تعداد دانشجویان خارجی حاضر: 1،547 نفر
  • درصد دانشجویان بین المللی حاضر: 5.6 درصد از کل دانشجویان

وب سایت رسمی دانشگاه فنی خاورمیانه www.metu.edu.tr

3. دانشگاه بیلکنت (Bilkent)

دانشگاه بیلکنت واقع در آنکارا بوده و جزو دانشگاه های غیردولتی ترکیه می‌باشد. این دانشگاه در سال 1984 تأسیس و تمرکز اصلی خود را بر تدریس رشته های مبتنی بر علوم پایه و تحقیقات معطوف ساخته است. بیلکنت یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی محسوب می‌شود.

این دانشگاه همچنان از نظر آموزش نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد که این موضوع به خوبی از رنکینگ سال‌های قبل آن قابل تشخیص است. محوطه اصلی دانشگاه دارای ساختمان ها و کالج های متعددی است که هر کدام به صورت تخصصی به مطالعه رشته های مختلف می‌پردازند. وجود یک کتابخانه بزرگ در آن، دانشجویان را قادر ساخته تا به بیش از هزاران کتاب و منبع درسی برای تحصیل دسترسی داشته باشند. در واقع، کتابخانه دانشگاه بیلکنت یکی از بهترین و کاملترین کتابخانه های جهان محسوب می‌شود.

  • تعداد دانشجویان خارجی حاضر: 908 نفر
  • درصد دانشجویان بین المللی حاضر: 8.8 درصد از کل دانشجویان

وب سایت رسمی دانشگاه بیلکنت bilkent.edu.tr

دانشگاه بیلکنت ترکیه

4. دانشگاه آنکارا

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های ترکیه ، دانشگاه آنکارا می‌باشد. این دانشگاه در قلب شهر آنکارا واقع شده و به دلیل دسترسی خوب آن به مرکز شهر، آن را تبدیل به یک مرکز آموزشی ایده آل برای ایرانیان کرده است. این دانشگاه از برنامه بورسیه اراسموس تبعیت کرده و به همین سبب در عرصه های مختلغ علم و فناوری با دانشگاه های مطرح در سطح بین المللی رقابت می‌کند. بدین ترتیب، دانشگاه آنکارا برای دانشجویان بین المللی هرگز ناآشنا نیست، و برای آن دسته از دانشجویانی که می‌خواهند در رشته های دو مدرکی تحصیل کنند، ایده آل بنظر می‌رسد.

  • تعداد دانشجویان خارجی حاضر: 3،058 نفر
  • درصد دانشجویان بین المللی حاضر: 4.4 درصد از کل دانشجویان

وب سایت رسمی دانشگاه آنکارا www.ankara.edu.tr

5. دانشگاه بزرگ استانبول

دانشگاه استانبول یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ترکیه است که در اوایل سال 1846 تاسیس شده است. این دانشگاه رشته های مختلفی را در زمینه های علوم پایه، پزشکی، ریاضیات، نجوم و غیره ارائه می‌دهد. دانشگاه استانبول طیف وسیعی از رشته ها را برای انتخاب دارد که اساتید برجسته ای در زمینه های علم و هنر در حال تدریس مطالب تخصصی در آن هستند. هیئت علمی دانشگاه به طور مستمر کیفیت آموزش را با ارائه دوره های جدید که با پیشرفت های مدرن مطابقت دارد، مانند فیزیک کاربردی و علوم مدرن توسعه می‌دهند.

  • تعداد دانشجویان خارجی حاضر: 7329 نفر
  • درصد دانشجویان بین المللی حاضر: 5.7 درصد از کل دانشجویان

دانشگاه بزرگ استانبول

6. دانشگاه کوچ (Koc)

دانشگاه کوچ جزو بهترین دانشگاه های ترکیه بوده و در شهر استانبول واقع شده است. این دانشگاه جزو مراکز خودگردان و غیردولتی است که بر اساس رتبه بندی 2021 Higher Education World، در طیف بهترین دانشگاه‌ های کشور ترکیه قرار دارد. دانشگاه کوچ در رشته های حقوق، علوم پایه، پزشکی و مهندسی و سایر موارد فعالیت می‌کند. دانشگاه Koc در سال 1993 تاسیس و از آن به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های ترکیه یاد می‌شود.

  • تعداد دانشجویان خارجی حاضر: 311 نفر
  • درصد دانشجویان بین المللی حاضر: 5.8 درصد از کل دانشجویان

وب سایت رسمی دانشگاه کوچ www.ku.edu.tr

دانشگاه کوچ ترکیه

7. دانشگاه ییلدیز تکنیک (Yildiz Teknik)

دانشگاه ییلدیز تکنیک در سال 1911 تأسیس و به عنوان دانشگاهی فوق تخصصی در زمینه‌های علوم اجتماعی و مهندسی آغاز به کار کرد. این دانشگاه یکی از برجسته‌ترین دانشگاه های فنی در جهان است و مدت زمانی زیادی است که به عنوان مرکزی عالی برای توسعه متخصصان جوان با تخصص و صلاحیت های معتبر بین المللی بوده است.

  • تعداد دانشجویان خارجی حاضر: نامشخص
  • درصد دانشجویان بین‌المللی حاضر: نامشخص

وب سایت رسمی دانشگاه ییلدیز تکنیک www.yildiz.edu.tr

دانشگاه ییلدیز تکنیک ترکیه

8. دانشگاه یوکسک تکنولوژی ازمیر (Izmir Yuksek Teknoloji Enstitusu)

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های ترکیه ، مرکز تکنولوژی یوکسک ازمیر است. این دانشگاه به عنوان مرکزی نمونه دولتی در سال 1992 تاسیس شده است. هدف از تاسیس این دانشگاه ارائه تحقیقات، آموزش و پرورش دانشجویان در زمینه های فناوری است. دانشگاه یوکسک یکی از پیشرفته‌ترین دانشگاه های فنی حرفه‌ای در جهان است که با داشتن یکی از بهترین دانشکده‌های علوم فناوری زبانزد عام در سراسر جهان می‌باشد.

هیئت علمی دانشگاه، استاندارد های خود را بر اساس هنجارها و نقاط عطف بین المللی تعیین می‌کند، که در مقایسه با سایر دانشگاه های ترکیه، آن را به یک دانشگاه بسیار رقابتی در سطح بین المللی تبدیل می‌کند.

  • تعداد دانشجویان خارجی حاضر: نامشخص
  • درصد دانشجویان بین المللی حاضر: نامشخص

وب سایت رسمی دانشگاه یوکسک تکنولوژی ازمیر iyte.edu.tr

دانشگاه یوکسک تکنولوژی ازمیر

9. دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe)

دانشگاه حاجت تپه به عنوان یکی از دانشگاه های برجسته ترکیه واقع در آنکارا است. دانشگاه حاجت تپه که در سال 1967 تأسیس شد، بر توسعه رشته های تخصصی خود از نظر تحقیق و مهندسی تمرکز دارد. هدف اصلی آن ها آموزش دانشجویان محلی و بین المللی برای تبدیل شدن به رهبران شایسته در رشته های علوم پایه، فناوری و هنر است.

  • تعداد دانشجویان خارجی حاضر: 1938 نفر
  • درصد دانشجویان بین المللی حاضر: 4.1 درصد

وب سایت رسمی دانشگاه حاجت تپه hacettepe.edu.tr

10. دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه محسوب می‌شود که مرکزی ایده الی برای تحصیل دانشجویان بین‌ المللی بویژه ایرانیان است. این دانشگاه به دلیل تعلیم متخصصان برجسته در سطح جهانی کاملا شناخته شده است و تلاش خود را بر ارائه آموزش با کیفیت در زمینه های علوم اجتماعی و مهندسی متمرکز می‌سازد.

وب سایت رسمی دانشگاه فنی استانبول www.itu.edu.tr

دانشگاه فنی استانبول

سخن پایانی

در این مطلب شما را با 10 مورد از برجسته ترین دانشگاه های ترکیه آشنا کردیم. هر کدام از دانشگاه های مذکور دارای دانشجویان مطرح بین‌المللی بوده و به همین سبب در زمره بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفته‌اند. اگر قصد دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه را دارید، ابتدا باید با وکیلان مهاجرت در روتس کپیتال مشورت کرده و زمام امور را به آن‌ها بسپارید.

سوالات متداول

دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت علوم کدام هستند؟

بهترین دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم عبارتند از: دانشگاه بیلکنت، دانشگاه بغازچی، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه کوچ، دانشگاه سابانجی

بهترین دانشگاه های ترکیه برای دندانپزشکی کدام هستند؟

دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه استانبول، دانشگاه کوچ، دانشگاه آنکارا، دانشگاه باهچه شهیر جزو بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه هستند.

بهترین دانشگاه های ترکیه برای پزشکی کدام هستند؟

دانشگاه آک دنیز (akdeniz university)، دانشگاه قاضی عثمان پاشا (Gaziosmanpaşa University)، دانشگاه مارمارا (Marmara University)، دانشگاه آنکارا ( Ankara University ) در زمره بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه هستند

2 thoughts on “بهترین دانشگاه های ترکیه | معرفی 10 دانشگاه برتر کشور ترکیه

  1. با سلام
    چرا رتبه ی دانشگاه ها رو از نظر جهانی یادداشت نکردین
    دانشگاه های ترکیه اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ