مشخصات سند ملکی در ترکیه

سند ملکی در ترکیه

معرفی انواع سند در ترکیه

سند ملکی به توافق نامه ای گفته می‌شود که برای خرید و فروش ملک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سند حاوی اطلاعاتی است که اموال و شرایط توافق شده میان خریدار و فروشنده را دربر دارد و تمامی این اطلاعات، ملاحظات حقوقی و محدودیت های موجود با جزئیات کامل در آن نوشته می‌شود. این سند در اداره یا دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم می‌شوند. اگر شما هم قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با مشخصات سند ملکی در ترکیه، جزئیات آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

سند ملکی در ترکیه

آشنایی با سند ملکی در ترکیه

در سراسر دنیا و همه کشورها، زمانی که خرید یک ملک طبق روال درست انجام شود، به خریدار بابت خرید مستغلات، سند قانونی تعلق می‌گیرد. در ترکیه به این سند ملکی تاپو می‌گویند. تمامی اسناد ملکی در ترکیه، به صورت تک برگ و در دو رنگ قرمز و آبی صادر می‌شوند که سند قرمز مربوط به املاک مسکونی است و از سند آبی رنگ نیز برای زمین استفاده می‌شود.

این اسناد برای تمامی اتباع خارجی هم به همین منوال صادر می‌شود و هیچگونه تمایزی بین اسناد ملکی شهروند ترکیه و اتباع خارجی نخواهد بود.‌ حتی برای اطمینان و پیگیری اعتبار سند خود پس از صدور، می‌توانید به اداره ثبت املاک که در این کشور به آن «تاپو و کاداستر» گفته می‌شود و در تمامی شهرهای ترکیه شعبه دارد، مراجعه کنید.

اداره ثبت املاک در ترکیه، تنها مرجع رسمی است که تحت نظارت دولت کشور مذکور قرار دارد و ثبت املاک و مستغلات را انجام می‌دهد که در صورت تأیید و صدور سند، قانونی بودن معاملات انجام شده را تضمین می‌کند. به عبارتی این اداره موظف است، اعتبار معامله انجام شده را بررسی کرده و سند را صادر کند. خریدار نیز می‌بایست پس از انجام معامله برای دریافت سند، به این اداره مراجعه کند.

چرا که این اداره پس از تایید صحت سند توسط سازمان‌های مربوطه، موظف به انتقال سند از فروشنده به خریدار است. عموماً برای اتباع خارجی، این مراحل بین 3 تا 5 روز زمان می‌برد. اگر شما با زبان ترکی آشنایی ندارید یا نسبت به آن مسلط نیستید، می‌توانید از یک مترجم مورد اعتماد کمک بگیرید و از یک مجموعه معتبر در زمینه املاک مشاوره بگیرید.

صوت زیر به راهنمایی بیشتر شما برای آشنایی با تاپو و انواع آن کمک خواهد کرد

12 مورد از مشخصات اسناد ملکی ترکیه

سند ملکی (تاپو) در ترکیه مشخصات کامل مالک؛ ارزش ملک و سایر جزئیات را دربر می‌گیرد. حال به بررسی مشخصات سند ملکی در ترکیه می‌پردازیم.

  1. عکس مالک یا همان صاحب سند
  2. شرح جزئیات ملک خریداری شده
  • İIİ: استان
  • İlçesi: شهر
  • Mahallesi: محله
  • Köyü: روستا
  • Sokağğı: خیابان یا بلوار
  • Mevkii: وضعیت ملک
  1. Yuzolcumu: مساحت کل زمین (مجموع سه عدد ثبت شده در این بخش، اندازه کلی مساحت زمان را مشخص کند)
  2. NİTELİĞİ: بیانگر نوع مستغلات (کاربری) و ویژگی های ملک
  3. حاوی شماره طرح و پاکت که به ترتیب عبارتند از:
  • Pafta No: شماره ورقه
  • Ada No: شماره بلوک
  • Parsel No: شماره بسته یا پاکت
  • Sınırı: مرزها و نواحی اطراف ملک
  1. نوع مالکیت و استفاده از ملک
  • Kat Mülkiyeti: سند مالکیت کات مولکیتی نمایانگر حق مالکیت فرد بر زمین و کلیه املاک مسکونی است.
  • Kat İrtifaki: سند مالکیت کات ایرتیفاکی نمایانگر حق مالکیت فرد بر زمین و کلیه واحدهای مسکونی در حال ساخت است که شهرداری هنوز مجوز پایان کار آن را صادر نکرده است.
  • Devre Mulk: زمان اشتراک بدین معناست که خریدار تا تاریخ مشخصی که حتماً می‌بایست در سند قید شود، مالکیت آن زمین را بر عهده دارد.
  1. Satış Bedelı: ارزش یا قیمت واقعی ملک خریداری شده
  2. Niteliği: نوع مالکیت و ویژگی های مجوز ملک
  • Arsa Payı: سهم زمین
  • Blok No: شماره ساختمان
  • Kat No: شماره طبقه
  • Bağımsız Blm No: شماره واحد
  1. Edınme Sebebi: جزئیات کامل ملک اعم از نام مالک قبلی، علت فروش یا انتقال و همچنین نحوه انتقال ملک
  2. Sahibi: مشخصات مربوط به مالک یا مالکان فعلی ملک (این امکان وجود دارد که بیش از یک نفر صاحب ملک بوده و هر یک در آن ملک به میزان مشخصی سهم داشته باشند)
  3. Geldisi: مشخصات انتقال سند
  • Yevmiye / Cilt / Sahıte : شماره‌های مربوط به املاک در ثبت
  • Tarıhı: تاریخ انتقال و ثبت سند
  1. تاریخ، امضاء و مُهر تأیید ثبت سند از سوی رئیس دفتر تاپو، سازمان‌ها یا ادارات محلی و اشخاص مسئول

این موارد در تمامی اسناد ملکی ترکیه وجود دارد و می‌بایست تکمیل گردد. برای اینکه شما بعنوان مالک شناخته شوید، حتماً می‌بایست، سندی به نام شما صادر شود. در غیر این صورت، مالک شناخته نخواهید شد.

سند ملکی در ترکیه

نکاتی درباره سند ملکی (تاپو)

یکی دیگر از محتویات سند ملکی در ترکیه، تأییدیه پایان کار است. بدین منظور متقاضی می‌بایست برای خرید خانه در ترکیه، پس از انتخاب ملک مدارکی را آماده و سپس اقدام به خرید نماید. این مدارک عبارتند از: اصل پاسپورت به همراه کپی و نسخه رسمی ترجمه شده آن، اصل کارت ملی به همراه کپی و نسخه رسمی ترجمه شده آن، دو قطعه عکس، دریافت شماره مالیاتی از اداره اموال در ترکیه، در صورت گرفتن وکیل اصل و کپی وکالت نامه نیز مورد نیاز است.

یکی از مهم‌ترین نکات در ارائه کپی ها و نسخه های ترجمه شده، آن است که حتماً باید توسط دفتر ثبت اسناد رسمی (اداره نوتر) در ترکیه تأیید یا به عبارتی کپی برابر اصل شود. با توجه به اینکه مدارک ترجمه شده در ایران تأیید نمی‌شود و برایتان مشکل‌ساز خواهد بود، بهتر است مدارک خود را در دارالترجمه هایی که به واسطه دفاتر ثبت اسناد رسمی ترکیه تأیید می‌شوند، ترجمه رسمی کنید.

پس از به انجام رساندن امور مربوط به انتقال سند، خریداران خارجی می‌توانند نسبت به درخواست مصاحبه برای دریافت اقامت در ترکیه، اقدام کنند که مدت زمان آن، در صورت داشتن شرایط لازم بر فرد و خانواده وی، یک سال، سه سال و پنج سال خواهد بود. پس از اتمام مدت اقامت نیز، در صورتی که شرایط لازم موجود باشد، این مجوز قابل تمدید است. اگر ملک خریداری شده ارزشی بالاتر از 400 هزار دلار داشته باشد، فرد بعد از 5 سال اقامت می‌تواند شهروندی ترکیه با خرید ملک را درخواست کند.

سند ملکی در ترکیه

سخن پایانی

در این مطلب با مشخصات انواع سند ملکی در ترکیه و جزئیات مندرج در آن، آشنا شدیم و دانستیم که نقل و انتقال سند برای اتباع خارجی به طور معمول بین 3 تا 5 روز زمان می‌برد. فراموش نکنید که هنگام دریافت سند، در صورت خرید ملک، تاپو قرمز و در صورت خرید زمین خالی، تاپو آبی به شما تعلق می‌گیرد. در صورت داشتن هرگونه سئوال یا ابهامی در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان روتس کپیتال تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

ویدیوی آشنایی با سند قرمز و آبی ترکیه

سوالات متداول

سند تاپو چیست؟

در سراسر دنیا و همه کشورها، زمانی که خرید یک ملک طبق روال درست انجام شود، به خریدار بابت خرید مستغلات، سند قانونی تعلق می‌گیرد. در ترکیه به این سند ملکی تاپو می‌گویند.

وظیفه اصلی دفاتر ثبت املاک در ترکیه چیست؟

دفاتر ثبت املاک در ترکیه که زیر نظر اداره مرکزی ثبت املاک قرار دارند، ابتدا اعتبار معامله انجام شده را بررسی کرده و سپس نسبت به صدور سند اقدام می‌کنند.

انتقال سند از فروشنده به خریدار، چقدر زمان می‌برد؟

مرحله انتقال سند از فروشنده به خریدار برای اتباع خارجی، عموماً بین 3 تا 5 روز زمان می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ