تحصیل داروسازی در ترکیه | کشوری با بهترین فرصت های شغلی برای داروسازان آینده

تحصیل داروسازی در ترکیه

ترکیه؛ انتخابی مناسب برای متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی

رشته های پزشکی جایگاه ویژه ای را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند و کشور ترکیه از نظر دانشگاه های پزشکی در رتبه دوازدهم جهان قرار دارند. دولت ترکیه علاقه خاصی به ارتقا کیفیت آموزش در زمینه داروسازی دارد. سیاست گذاران آموزش این کشور توسعه روند آموزشی را برای همگام شدن با پیشرفت ها و فناوری های نو زیر نظر دارند تا دانشگاه های ترکیه بتوانند نقش فعالی در زمینه پزشکی و تحقیقات بین المللی ایفا کنند. از این رو در این مطلب به بررسی کامل درآمد، هزینه، بورسیه  داروسازی در ترکیه و فرصت های شغلی متنوع و دانشگاه های برتر ترکیه در این زمینه خواهیم پرداخت.

تحصیل داروسازی در ترکیه یکی از گزینه های محبوبی است که بسیاری از دانشجویان ایرانی برای افزایش فرصت های شغلی خود در آینده آن را انتخاب می‌کنند. داروسازان آینده باید تلاش کنند تا از مواد تشکیل دهنده و عوارض دارویی، بیماری های مزمن و سایر بیماری ها و همچنین نحوه تجویز دارو آگاهی کامل داشته باشند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی با این روش نیز باید با روندهای این نوع از مهاجرت آشنا باشند.

تحصیل داروسازی در ترکیه

تحصیل داروسازی در ترکیه بدون آزمون

تحصیل داروسازی در ترکیه همواره یکی از رشته های مورد علاقه بسیاری از دانشجویان بین المللی بوده است. چندین دانشگاه در ترکیه وجود دارد که داروسازی را برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌دهند. امروزه دوره تحصیل داروسازی در ترکیه به مدت 5 سال می‌باشد.
داروسازی علمی است که مراحل تولید و توزیع داروها و نحوه تأثیر آنها بر بدن افراد را مطالعه و نیز در توسعه این داروها مشارکت می‌کند. عمدتا برای دانش آموزانی که در دوران دبیرستان به دروس شیمی و زیست شناسی علاقه داشتند، دلایل زیادی برای تحصیل داروسازی در ترکیه بدون آزمون وجود دارد. فارغ التحصیلان این رشته در ترکیه می‌توانند در مراکز تحقیق و توسعه، بیمارستان ها و کارخانه های داروسازی کار کنند.

اهمیت و مزایا تحصیل داروسازی در ترکیه

ترکیه کشوری با فرهنگ های متنوع است که پذیرای دانشجویان خارجی از سراسر جهان است. این کشور به دلیل برنامه های تحصیلی مقرون به صرفه، پذیرش دانشجویان متعدد در رشته داروسازی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و ارائه چندین بورسیه تحصیلی مختلف که شهریه، مسکن، بیمه و حتی هزینه سفر را نیز پوشش می‌دهد، مقصدی هوشمندانه برای دانشجویان داروسازی است.دانشگاه های ترکیه در زمینه داروسازی در سطح بین المللی مطرح هستند، زیرا این دانشگاه‌ها، آزمایشگاه هایی را با بالاترین سطح و به روزترین دستگاه ها و تجهیزات در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

 

از طرفی دانشگاه های ترکیه در قوی ترین مراکز پژوهشی دارویی و حتی بیمارستان ها به دانشجویان آموزش های عملی ارائه می‌دهند، دانشجویان توسط گروهی از اعضای هیئت علمی مجرب و واجد شرایط آموزش داده می شوند. سیستم آموزشی این کشور از سیستم آموزشی اروپا و آمریکا پیروی می‌کند. از طرفی تحصیل داروسازی در ترکیه 5 سال است در نتیجه دانشجو نیازی به یک سال آمادگی ندارد.

ترکیه پلی به جهان است زیرا آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند و تبادل فرهنگ بین دانشجویان را آسان می‌کند. امکان تحصیل برای دانشجویان بین المللی به دو زبان انگلیسی و ترکی در دانشگاه های ترکیه در این رشته فراهم شده است. دانشگاه های ترکیه برای تایید تسلط شما به زبان انگلیسی مدرک آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL) و برای زبان ترکی نیز مدرک تومر (TOMER) از شما را می‌خواهند.

آزمون های مورد نیاز برای پذیرش در رشته داروسازی

مهم ترین مدارک به منظور درخواست شما برای پذیرش تحصیلی داروسازی در دانشگاه های ترکیه، مدارک زبان و نیز قبولی آزمون های جامع است. اولی توانایی شما را در درک و کار با زبان انگلیسی در سطح آکادمیک و دومی مهارت های منطقی، تحلیلی، تخصصی و نوشتاری شما را نشان می‌دهد.

⦁ آزمون های زبان انگلیسی یا ترکی

تحصیل داروسازی در ترکیه به زبان انگلیسی به مهارت های کافی انگلیسی نیاز دارد زیرا اصطلاحات پزشکی و شیمیایی زیادی در این رشته وجود دارد که باید آن‌ها را درک کنید و بتوانید به درستی از آن ها استفاده کنید. اکثر دانشگاه های این کشور، آزمون های زبان معتبر از جمله تافل IBT، تافل PBT، و آیلتس را با حداقل نمره معادل آیلتس 6.5 می‌پذیرند. اگر تحصیل به زبان ترکی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنید، باید مدرک تومر (Tomer) ارائه دهید.

⦁ آزمون یوس (YOS) یا ست (SAT) و معدل مقطع متوسطه

پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه به قبولی در آزمون یوس ترکی یا آزمون ست آمریکایی بستگی دارد. علاوه بر این، ارائه ریز نمرات دبیرستان نیز امری مهم برای اخذ پذیرش داروسازی در ترکیه است. حداقل نمره معدل از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است اما نمره قبولی داروسازی در ترکیه برای دانشجویان ایرانی به طور معمول نمره 15 قابل قبول است.

برای اطلاعات بیشتر مفاله آزمون یوس و ست را بخوانید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل داروسازی در ترکیه

مانند تمامی رشته های تحصیلی دیگر در سایر کشورها، قبل از درخواست به منظور اخذ پذیرش دانشگاه برای تحصیل داروسازی در ترکیه، باید مطمئن شوید که تمام مدارک لازم را آماده کرده‌اید. این مدارک شامل موارد زیر است:
⦁ فرم تکمیل شده درخواست پذیرش دانشگاه مورد نظر
⦁ انگیزه‌ نامه
⦁ ریز نمرات و معدل ترجمه شده مقطع متوسطه
⦁ مدرک تافل، آیلتس یا سایر آزمون های انگلیسی مشابه
⦁ ریز نمرات رسمی ترجمه شده و مدرک مقطع قبلی تحصیلی
⦁ تاییدیه تمکن مالی
⦁ اصل و کپی پاسپورت معتبر
⦁ تاییدیه عدم سوء پیشینه

شرایط تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه

شرایط تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه

شرایط تحصیل برای دانشجویان رشته داروسازی در ترکیه با توجه به نحوه ثبت نام آن ها در دانشگاه های ترکیه متفاوت است. دانشجویانی که مایل به درخواست برای بورسیه داروسازی در ترکیه هستند توجه داشته باشند نمره قبولی داروسازی در ترکیه در دوره متوسطه (دبیرستان)  معدل بالاتر از 19 در مدارس معتبر کشور مبدا باشد. در ادامه به دیگر شرایط اصلی تحصیل داروسازی در ترکیه خواهیم پرداخت.

روند آموزشی و دروس ارائه شده

داروسازی یک رشته تحصیلی حرفه ای به همراه طیف وسیعی از دانش و دروس ارائه شده است. این رشته همچنین مکمل رشته پزشکی در بخش سلامت می‌باشد. به این منظور دروس ارائه شده در دانشگاه های ترکیه در رشته داروسازی عبارت اند از:
⦁ تاریخچه داروسازی و اصطلاحات آن
⦁ قوانین داروسازی
⦁ شیمی تجزیه و آلی
⦁ داروسازی و علوم پایه پزشکی
⦁ مواد اولیه دارویی
⦁ داروسازی بالینی و مراقبت های دارویی
⦁ کاربردهای فناوری دارویی
⦁ روش های داروسازی
⦁ داروهای مورد استفاده در فیزیوتراپی
⦁ داروسازی و تحقیقات مبتنی بر شواهد
⦁ مواد و محصولات مغذی
⦁ نام گذاری شیمیایی ترکیبات آلی و داروها
⦁ گیاهان مورد استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی
⦁ تولید مواد موثر دارویی در ترکیه
⦁ آنتی بادی های نوترکیب تایید شده
⦁ دانش عملی علائم بالینی برای داروسازان
⦁ بیماری های تنفسی فوقانی و داروها

همچنین دانشجویان داروسازی در طول تحصیل خود، دوره های کارآموزی مختلفی در بیمارستان ها و مراکز داروسازی دارند که با اتمام آن دیپلم کارشناسی دانشکده داروسازی به آنان داده می‌شود. در نهایت به فارغ التحصیلان دانشکده داروسازی در ترکیه، عنوان داروساز داده می‌شود.

فرصت های شغلی مرتبط با رشته داروسازی در کشور ترکیه

داروساز نزدیک ترین و در دسترس ترین مشاور بهداشتی مردم است. داروسازان دانش بسیاری در زمینه انواع داروهای مورد استفاده بیماران دارند. در صورت عدم حضور پزشک، هر نوع مشکل سلامتی را می توان با داروسازان در میان گذاشت و از آن‌ها کمک گرفت.
کاری که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از رشته خود در ترکیه می توانند انجام دهند، مربوط به علاقه و مهارت های خود آنان است. وقتی صحبت از کار داروسازی در ترکیه می شود، برخی فقط به کار در داروخانه فکر می‌کنند. علاوه بر این در ترکیه، داروساز بیمارستان ممکن است در موسسات داروسازی و تجهیزات پزشکی نیز فعالیت کند. از طرفی فارغ التحصیلان داروسازی در ترکیه می‌توانند در اداره کل داروسازی نیز مشغول به کار شوند. از این رو فرصت های شغلی برای داروسازان تازه فارغ التحصیل در کشور ترکیه به طور کامل‌تر عبارت اند از:
⦁ کار در داروخانه شخصی
⦁ داروسازی بیمارستانی و درمانگاه
⦁ استخدام در شرکت های داروسازی
⦁ کار در شرکت های آرایشی و بهداشتی
⦁ استخدام در پزشکی قانونی
⦁ کار در انبارهای دارویی
⦁ استخدام در آزمایشگاه های تحقیقات بالینی
⦁ کار در موسسه تامین اجتماعی

بهترین دانشگاه داروسازی ترکیه

بهترین دانشگاه داروسازی ترکیه

ترکیه پل ارتباطی قاره اروپا و آسیاست. این کشور تنوع فرهنگی و تاریخی بسیار غنی دارد که به توسعه سیستم آموزشی آن کمک زیادی می کند. ناگفته نماند که کشور ترکیه دانشگاه هایی باکیفیت آموزشی بالا و ارائه مدارک معتبر در سطح جهان دارد. رشته داروسازی در این دانشگاه ها نیز با کیفت بسیار زیادی با جدیدترین ابزار و به روزترین روندهای آموزشی ارائه می گردد. در ادامه با برخی از معتبرترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل داروسازی آشنا می‌شویم.

دانشکده داروسازی دانشگاه حاجت تپه در سال 1963 تأسیس شد. چیزی که این دانشکده پزشکی را در بین رقبا متمایز کرده است این است که طیف وسیعی از رشته ها را به دانشجویان داروسازی ارائه می‌دهد. در نتیجه، این دانشگاه بهترین دانشکده داروسازی در ترکیه را دارد. از طرفی 30 درصد از دروس در این موسسه آموزش عالی به زبان انگلیسی ارائه می شود که عاملی بر استقبال بیشتر دانشجویان بین المللی از این دانشگاه می باشد. شهریه داروسازی دانشگاه حاجت تپه در سال های 2021 الی 2022 حدود 18500 لیر می باشد.

دانشکده داروسازی دانشگاه استانبول، اولین دانشکده داروسازی در کشور ترکیه در نظر گرفته می شود که به سال 1453 باز می گردد، اما تا سال 1827 تاسیس نشد. این مجموعه مرز آموزش داروسازی و پزشکی ترکیه است که علم داروسازی مدرن را با آخرین فناوری ها ارائه می دهد.
در سال 1967، به دلیل درگیری های اداری و آموزشی، این دانشکده به دو بخش دانشکده داروسازی استانبول و دانشکده پزشکی جراح پاشا (Cerrahpaşa) تقسیم شد. این دو بخش دروس داروسازی خود را به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می دهند. شهریه داروسازی دانشگاه استانبول در سال های 2021 الی 2022 حدود 20000 لیر می باشد.

پس از به جمهوریت شناخته شدن کشور ترکیه، تعداد دانشجویان داروسازی و پزشکی افزایش یافت که دانشکده پزشکی استانبول دیگر نمی توانست پذیرای دانشجویان باشد. نیاز به دانشکده داروسازی دیگر بسیار محسوس بود که منجر به تأسیس دانشکده پزشکی آنکارا در سال 1945 شد. بنابراین دانشکده داروسازی دانشگاه استانبول اولین دانشکده پزشکی و داروسازی در ترکیه است، اما دانشگاه آنکارا اولین دانشکده پزشکی و داروسازی است که پس از جمهوریت این کشور ساخته شده است.

این موسسه آموزش عالی پس از چند سال، به سرعت به عنوان یکی از بهترین دانشکده های داروسازی ترکیه شناخته شد. در سال 2018، هیئت علمی این دانشگاه یک روند آموزشی داروسازی را راه اندازی کرد که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شد تا فارغ التحصیلان بتوانند در سطح بین المللی کار کنند و دانشجویان بین المللی را نیز جذب کنند. شهریه داروسازی دانشگاه آنکارا در سال های 2021 الی 2022 حدود 220000 لیر برای زبان ترکی و 33000 لیر برای زبان انگلیسی می باشد.

  • دانشگاه اژه (Ege)

برخلاف سه دانشگاه قبلی، دروس داروسازی دانشگاه اژه فقط به زبان ترکی برای آموزش ارائه می‌شود. این دانشگاه همچنین یکی از اولین دانشکده های داروسازی در ترکیه را دارد که توسط هیئت ملی اعتبار بخشی آموزش پزشکی (TEBDAD) تایید شده است.

این مرکز مجهز به زیرساخت ها و برنامه های مختلف برای ارائه آموزش عالی داروسازی است. از طرفی درب این دانشگاه همیشه به روی دانشجویان بین المللی باز است. با این حال، آنها از دانشجویان خارجی غیر ترک زبان می خواهند که در آزمون مهارت زبان ترکی قبول شوند. شهریه داروسازی دانشگاه اژه در سال های 2021 الی 2022 حدود 7500 لیر می باشد.

  • دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylül)

دانشگاه اژه به یک موسسه عظیم با امکانات و آموزشگاه های بسیار در استان های مختلف تبدیل شد. بر این اساس، در طول سال 1982، دانشگاه اژه طبق قانون بنیاد مؤسسات آموزش عالی تقسیم شد. یکی از این تقسیمات دانشگاه دوکوز ایلول است که در حال حاضر یکی از بهترین دانشکده های داروسازی ترکیه می‌باشد و هم تراز با دانشگاه اژه از نظر سطح علمی است. همچنین درست مانند دانشگاه اژه، دانشجویان بین المللی را می پذیرد اما فقط از زبان ترکی برای آموزش دروس استفاده می‌کند. شهریه داروسازی دانشگاه دوکوز ایلول در سال های 2021 الی 2022 حدود 25000 لیر می باشد.

اگر علاقه مند به ثبت نام در دانشگاه کوچ هستید، آماده باشید تا در شهرک های دانشگاهی متعدد این مجموعه شرکت کنید. کارآموزی داروسازی بالینی در بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه کوچ در توپکاپی (Topkapi) مستقر است. آموزش دروس داروسازی در این دانشگاه به زبان انگلیسی است و از یک نظم و ترتیب در برنامه های تحقیقاتی و بهداشت عمومی پیروی می کند. این دانشکده پزشکی برتر در ترکیه قصد دارد از این مدل آموزش برای تولید داروسازان عالی و مجرب در قرن بیست و دوم، استفاده کند. شهریه داروسازی دانشگاه کوچ در سال های 2021 الی 2022 حدود 22500 لیر می باشد.

هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه

تامین هزینه ها برای مهاجرت و تحصیل داروسازی در ترکیه، برای تمامی دانشجویان موضوعی بسیار مهم است. از این رو اطلاع از مبالغ قابل پرداخت برای شهریه دانشگاه ها به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند با دید بازتر به فکر ادامه تحصیل در ترکیه باشند. ترکیه کشوری با هزینه های مقرون به صرفه است. تحصیل داروسازی در دانشگاه های این کشور نیز از این قائله مستثنی نیست. به عبارتی هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور از 476 تا 9500 یورو و در دانشگاه های خصوصی، 6658 تا 19 هزار یورو متغیر است.

درآمد داروسازی در ترکیه

اگر از ما می پرسید، باید بگوییم که تحصیل داروسازی در کشور ترکیه بهترین انتخاب برای شما و آینده شغلی تان است. این کشور با داشتن دانشگاه های با سطح علمی بالا و آموزش های باکیفیت به دانشجویان در زبان های انگلیسی و ترکی، مقصدی مناسب برای یافتن فرصت های شغلی فراوان با درآمد بالا پس از فارغ التحصیلی شما است. از طرفی مهاجرت و ادامه تحصیل در رشته داروسازی در کشور ترکیه شرایط و پیچیدگی هایی می تواند داشته باشد. ما به شما توصیه می‌کنیم که از خدمات ما و کارشناسان مجرب تحصیلی روتس کپیتال در این زمینه استفاده کنید تا بتوانید یک مهاجرت تحصیلی آسان و موفق را تجربه کنید.

 

سوالات متداول 

نمره قبولی داروسازی در ترکیه چند است؟

نمره قبولی داروسازی در ترکیه برای دانشجویان ایرانی به طور معمول نمره 15 قابل قبول است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل داروسازی در ترکیه چیست؟

فرم تکمیل شده درخواست پذیرش دانشگاه مورد نظر – انگیزه‌ نامه – ریز نمرات و معدل ترجمه شده مقطع متوسطه – مدرک تافل، آیلتس یا سایر آزمون های انگلیسی مشابه – ریز نمرات رسمی ترجمه شده و مدرک مقطع قبلی تحصیلی – تاییدیه تمکن مالی –  اصل و کپی پاسپورت معتبر – تاییدیه عدم سوء پیشینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ