آزمون yos و sat ترکیه

آزمون yos و sat

 راهنمای آزمون SAT و YÖS

در ترکیه، به عنوان یک دانش آموز، دو کلمه YOS و SAT را احتمالا زیاد می‌شنوید، SAT و YOS، هر دو آزمونی هستند که به ما به عنوان دانشجوی خارجی کمک می‌کنند تا بتوانیم وارد دانشگاه های ترکیه شده و ثبت نام کنیم. اولین کاری که باید انجام دهیم این است که برای امتحان آماده شویم، دانشگاه مورد نظر را که باید در آن ثبت نام کنیم، بیابیم، نمرات کافی را کسب کنیم و سپس بتوانیم برای دانشگاه‌ها درخواست دهیم. در این مقاله، قصد داریم تعاریف جداگانه یوس و ست و چگونگی مراحل آزمون و نوع آن (سختی یا راحتی)، نمره قبولی تضمینی در آزمون sat و شرایط کلی این اقدامات را مورد بررسی قرار دهیم.

آزمون yos و sat

آزمون یوس (YÖS (Yabancı Öğrenci Sınavı چیست؟

آزمون YOS آزمون ورودی دانشجویان اتباع خارجی است که در دانشگاه های ترکیه برگزار می‌شود که بر اساس نتیجه آن سالانه تعداد زیادی دانشجوی خارجی پذیرفته می‌شوند. این آزمون به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در رشته هایی مانند پزشکی در ترکیه، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی مکانیک، معماری و موارد دیگر را در ترکیه مورد پذیرش واقع شوند.

در بیشتر موارد آزمون YOS شامل 80 سوال است. 45 سوال تست هوش که آن را سوالات IQ  می‌نامند و 35 سوال ریاضی که همگی باید حداقل به دو سوم آن‌ها پاسخ درست بدهند. ثبت نام این آزمون نیز پیچیده نیست، برای ثبت نام باید به وب سایت دانشگاه های مربوطه مراجعه کنید. سپس با یک آدرس ایمیل معتبر می‌توانید ثبت نام کنید. پس از آن نیز گذرنامه معتبر را در سیستم وارد کنید تا حساب شما آماده کار شود.

پس از آماده شدن تأییدیه، پرداخت را انجام می‌دهید و ثبت نام شما در آزمون YOS با موفقیت انجام می‌شود. کار بعدی که باید انجام دهید این است که ایمیل خود را مرتبا چک کنید، زیرا آنها تاریخ روز امتحان را برای شما ارسال می‌کنند. به یاد داشته باشید که تاریخ برای هر کس ممکن است متفاوت باشد، بنابراین پس از مشخص شدن تاریخ، اجازه شرکت در آزمون را خواهید داشت.
____________________________________________________________
بیشتر بخوانید: تحصیل حقوق در ترکیه
____________________________________________________________

نوع برگزاری آزمون YÖS

اگر بخواهیم در مورد نوع برگزاری و میزان تخصصی بودن امتحان YOS صحبت کنیم، باید بگویم که این موضوع برای هر دانش آموزی متفاوت است. خبر خوب این است که نمونه سوالات امتحان YOS در اینترنت وجود دارد که می‌توانید با پاسخ دادن به آن‌ها تا حد زیادی با نوع سولات آشنا شوید، علاوه بر این می‌توانید موسسات بسیاری را پیدا کنید که به دانش آموزان خود برای امتحان کمک می‌کنند.

خوب است بدانید که نتایج آزمون فقط در صفحه وب دانشگاه ها با استفاده از شماره متقاضی و رمز عبور اعلام می‌شود. متقاضیانی که حداقل 50 امتیاز از آزمون مهارت‌های یادگیری اولیه را دریافت ‌کنند، مجاز به انتخاب تحصیلات رسمی خواهند بود. در امتحانات مجازی و غیرحضوری نیز متقاضیان باید حداقل 30 امتیاز یا بیشتر را کسب کنند.

شرکت در آزمون yos و sat

شروط شرکت در آزمون یوس YOS

برای انجام این آزمون شرایطی لازم است که با داشتن آن راه برای شما هموار می‌گردد:

  • اولین شرط این است که از کشوری به جز ترکیه باشید و تابعیت شما خارجی محسوب شود.
  • دومین شرط این است که مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی خود را برای ارائه به دانشگاه ترکیه در اختیار داشته باشید.

برخلاف تصور عموم، برای این آزمون نیازی نیست که به زبان ترکی تسلط داشته باشید، چراکه می‌توانید به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنید و از دانشگاه‌های انگلیسی زبان کشور ترکیه بورسیه بگیرید.

نیازی به نگرانی در مورد این آزمون وجود ندارد؛ چراکه با توجه به آمار نتایج اخیر، اغلب دانش‌آموزان اتباع خارجی، به خصوص ایرانیان توانسته‌اند از پس سوالات تست هوش و ریاضی این آزمون برآیند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورتی که 4 جواب غلط بدهید، 1 سوال شما حتی اگر جواب درست بدهید، حذف خواهد شد. به عبارتی دیگر در این آزمون نیز مانند کنکور ایران نمره منفی لحاظ می‌گردد.

ویدیوی آزمون یوس برای ورود به دانشگاه های ترکیه

نکته حائز اهمیت دیگر این است که بخش دوم سوالات آزمون YOS مخصوص متقاضیانی است که قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند. اگر شما می‌خواهید در یک دانشگاه انگلیسی زبان در این کشور به تحصیل خود ادامه دهید، مجبور به پاسخ به آن‌ها نخواهید بود.

هزینه آزمون YOS

هزینه این آزمون به دانشگاه‌های مورد نظر دانشجویان و عوامل دیگری بستگی دارد که با کمی جستوجو در اینترنت احتمالا هزینه تقریبی آن را خواهید یافت. اما به طور میانگین هزینه آزمون، از 150 لیر شروع و تا 500 لیر هم بالا می‌رود.

آزمون sat

آزمون SAT چیست؟

آزمون SAT برخلاف آزمون yos ، یک امتحان ورودی است که اکثر کالج‌ها و لیست دانشگاه های sat ترکیه برای تصمیم‌گیری در مورد پذیرش دانشجویان استفاده می‌کنند. خوب است بدانید که آزمون SAT یک آزمون چند گزینه‌ای است که توسط مدیر دانشگاه برگزار و اداره می‌شود.

هدف از این آزمون، سنجش میزان آمادگی دانش آموزان دبیرستانی برای تحصیل در کالج خارجی و ارائه یک نقطه داده مشترک به کالج‌ها است که می‌تواند برای مقایسه همه متقاضیان مورد استفاده قرار گیرد. افرادی که این آزمون را تصحیح می‌کنند، معدل دبیرستان، کلاس‌هایی که در دبیرستان گذرانده‌اید، توصیه نامه‌های معلمان یا مربیان، کلاس‌های فوق برنامه، مصاحبه‌های پذیرش و مقالات شخصی شما را بررسی می‌کنند.

میزان اهمیت نمرات آزمون SAT در فرایند درخواست کالج از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر متفاوت است. به طور کلی، هرچه امتیاز بیشتری در SAT کسب کنید، گزینه‌های بیشتری برای حضور و پرداخت هزینه کالج در اختیار شما قرار می‌گیرند. این آزمون دارای دو بخش اصلی است. ریاضی و انگلیسی که حدود 3 ساعت طول می‎کشد، هر بخش از SAT در حدود 200 تا 800 امتیاز می‌گیرد. کل نمره آزمون شما مجموع نمرات بخش های مختلف آزمون است و نمرات بالاتر شانس قبولی در ازمون sat را بالا میبرد. بالاترین نمره 1600 است. اکثر کالج ها و دانشگاه ها نمرات هر دو SAT را قبول می‌کنند. نمونه سوالات آزمون sat ترکیه را نیز می توان در اینترنت یافت.

صورت راهنمای آزمون اس ای تی

____________________________________________________________
بیشتر بخوانید: آزمون و مدرک تومر
____________________________________________________________

چه کسی می‌تواند برای آزمون SAT اقدام کند؟

هرکسی که مایل به تحصیل در دانشگاه های برجسته ترکیه یا دیگر نقاط جهان باشد می‌تواند فارغ از ملیت خود، در آزمون SAT شرکت کند.

تفاوت بین SAT 1 و SAT 2 چیست؟

SAT 1:

آزمون SAT 1، شامل سوالات عمومی و معمولی است که در دانشگاه های ترکیه مورد نیاز است و مدت آن سه ساعت و نیم است.

آزمون SAT 1 شامل چه بخش‌هایی است؟

  1. بخش ریاضیات: شامل دروس ساده و تا حدی آسان در مقایسه با برنامه‌های درسی اکثر مدارس متوسطه عمومی است. این بخش شامل 44 سوال تستی و 10 سوال تشریحی است. سوالات شامل چهار محور اصلی هستند:
  • اعداد و عملیات
  • جبر و توابع
  • هندسه و اندازه‌گیری
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها، آمار و احتمال
  1. بخش خواندن: سوالات این آزمون‌ها متفاوت است، اما آن‌ها بر آزمایش واژگان دانش آموزان، توانایی آنها در درک نحو جمله و بخش‌های مقاله تمرکز می‌کنند. کتاب‌هایی وجود دارند که بیشترین واژگان را در این آزمون شامل می‌شوند و منابع خوبی برای این آزمون در اختیار دانش آموزان می‌گذارند، این منابع و کتب، شامل 3500 کلمه رایج و همچنین یک لیست 1000 کلمه‌ای می‌باشد.
  2. بخش نوشتن: دو نوع سوال در این بخش وجود دارد:

سوالات تستی که در آن دانش آموز باید خطای جمله‌ای را که به او داده شده تشخیص دهد و آن را تصحیح کند، هدف این امتحان سنجش سطح دستور زبان انگلیسی دانش آموزان است.

بخش دیگر 25 دقیقه است که اغلب از دانش آموز خواسته می‌شود تا نظر خود را در مورد یک موضوع خاص، که در امتحان اجباری نیست، بیان کنند.

SAT 2:

این آزمون پیشرفته در یک موضوع خاص از مجموع 19 گرایش برگزار می‌شود. موضوعات آزمون هم شامل فیزیک، شیمی، ریاضی 1، ریاضی 2 و زیست شناسی است.

شایان ذکر است که دانشگاه‌های ترکیه براساس آزمون SAT 1 دانشجو می‌پذیرند، در حالی که دانشگاه‌های آمریکا و سایر نقاط جهان بر اساس SAT 2 دانشجو می‌پذیرند.

آزمون yos و sat

آیا برای آزمون YÖS یا SAT اقدام کنیم؟

این موضوع بستگی به خود دانش آموز، مهارت‌های فردی وی، علایق، شرایط زندگی و اهداف او دارد. اما اگر زبان انگلیسی را در سطح قابل قبولی خوانده و تسلط کافی روی آن دارید، آزمون SAT برای شما انتخاب بهتری است.

همانطور که می‌دانید، تعداد دانشگاه هایی که آزمون YOS را می‌پذیرند بیشتر از دانشگاه‌هایی است که SAT را در ترکیه می‌پذیرند. به عبارتی فرق آزمون sat و yos در این است که، آزمون SAT بین‌المللی است و YOS درون کشوری است. خوشبختانه امروزه کانال‌ها و مراکز، و پلتفرم‌های متعددی مانند یوتیوب وجود دارند که دانش آموزان را برای این آزمون‌ها آماده می‌کنند.

درخواست پذیرش به دانشگاه و پاسخ آن‌ها

وقتی همه اسناد، مدارک، رزومه و همه مقالات مورد نیاز خود را مرتب و جمع آوری کردید، می‌توانید درخواست خود را به دانشگاه‌ها ارسال کنید. توجه داشته باشید که حتی در صورت درخواست آنلاین، باید مدارک را از طریق پست قبل از مهلت تعیین شده، ارسال کنید. همچنین در صورت داشتن آزمون ورودی یا مصاحبه، برای حضور در آن‌ها باید به ترکیه سفر کنید و به صورت حضوری تمامی مراحل را سپری کنید.

پس از همه این‌ کار‌ها باید کمی منتظر بمانید

اگر برای لیسانس قصد مهاجرت به ترکیه داشته باشید احتمالا اواسط ماه آگوست، و اگر متقاضی مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری باشید، اواسط ماه سپتامبر، پاسخ درخواستتان را دریافت خواهید کرد.

نامه پذیرش همچنین حاوی اطلاعاتی در مورد مراحل بعدی است که باید برای گرفتن پذیرش خود انجام دهید، مانند پرداخت هزینه تحصیل یا درخواست ویزای دانشجویی در نزدیکترین سفارت و همچنین کنسولگری ترکیه.

درخواست ویزای دانشجویی ترکیه

اکثر دانشجویان بین المللی در صورت رفتن به دانشگاهی در ترکیه باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنند. ابتدا شما باید یک کپی از پذیرش دانشگاه خود و یک فرم درخواست ویزا را به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود ببرید. ویزا در حدود 8 هفته پس از درخواست صادر می‌شود، بنابراین به یاد داشته باشید که حتما از قبل درخواست خود را ثبت کنید که زمان کافی برای دریافت آن داشته باشید.

توجه داشته باشید که شهروندان 15 کشور تنها با شناسنامه ملی خود می‌توانند وارد ترکیه شوند. بررسی کنید آیا کشور شما در میان آنها قرار دارد یا خیر و جزئیات بیشتر در مورد ویزای ترکیه را در مقاله دریافت اقامت ترکیه مطالعه کنید.

هزینه آزمون yos و sat

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در ترکیه

قبل از این که عازم ترکیه شوید، به یاد داشته باشید که برخی از جنبه‌های عملی در مورد شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در ترکیه را نیز بررسی کنید. در اینجا هزینه تقریبی تحصیل برای دانشجویان بین المللی و اتباع خارجی در ترکیه گردآوری شده است:

  • لیسانس به زبان انگلیسی: 450 – 1500 دلار در سال تحصیلی
  • لیسانس به زبان ترکی: 240 – 750 USD/سال تحصیلی
  • کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی: 600 – 900 USD/سال تحصیلی
  • کارشناسی ارشد به زبان ترکی: 300 – 600 USD/سال تحصیلی

به خاطر داشته باشید که شهریه در دانشگاه های مختلف، متفاوت است و موسسات خصوصی می‌توانند هزینه های بالاتری دریافت کنند. هزینه‌های اضافی شامل موارد زیر است:

  • 350-500 دلار در ماه برای هزینه های زندگی
  • 100-150 دلار اضافی/ترم در مورد کتاب و هزینه های اداری
  • بین 40 تا 70 دلار در سال بیمه درمانی

همچنین می توانید بورسیه Studyportals را بررسی کنید تا در تامین مالی تحصیلات خود در ترکیه از آن کمک بگیرید. اگر می‌خواهید درباره نحوه تحصیل در ترکیه از دیدگاه یک دانشجوی بین المللی نیز مطلع باشید، تجربه تحصیل عمران در ترکیه را بررسی کنید.

سخن پایانی

در این مطلب شما را با دو آزمون مهم در کشور ترکیه آشنا کردیم. برای این که بتوانید پذیرش دانشگاه های ترکیه را بدست آورید، باید در دو آزمون SAT و YOS شرکت کنید. این دو آزمون آنقدرها هم سخت نیستند و با کمی مطالعه می‌توان از پسشان برآمد.

سوالات متداول

تفاوت بین SAT 1 و SAT 2 چیست؟

آزمون SAT 1، شامل سوالات عمومی و معمولی است که در دانشگاه های ترکیه مورد نیاز است و مدت آن سه ساعت و نیم است. اما آزمون SAT2 پیشرفته و در یک موضوع خاص از مجموع 19 گرایش برگزار می‌شود. موضوعات آزمون هم شامل فیزیک، شیمی، ریاضی 1، ریاضی 2 و زیست شناسی است.

هزینه آزمون YÖS چقدر است؟

هزینه این آزمون به دانشگاه های مورد نظر دانشجویان و عوامل دیگری بستگی دارد که با کمی جستوجو در اینترنت احتمالا هزینه تقریبی آن را خواهید یافت. اما به طور میانگین هزینه آزمون، از 150 لیر شروع و تا 500 لیر هم بالا می‌رود.

هزینه آزمون SAT چقدر است؟

هزینه این آزمون نیز همانند آزمون YOS بستگی دانشگاه های ترکیه دارد. اما به طور میانگین هزینه آزمون، از 150 لیر شروع و تا 500 لیر هم بالا می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ