تحصیل دندانپزشکی در ترکیه | نکاتی برای تحصیل و اشتغال دندانپزشکان در این کشور

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

ترکیه؛ مقصدی مطلوب برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی

تركيه، كشوری كه در بين همسايگان كشور ايران قرار دارد. علی رغم شباهت ها و اشتراكات فرهنگی كه بين ايران و تركيه وجود دارد، شرايط كلی اين دو كشور بسيار متفاوت است. تركيه از كشورهايی است كه با توسعه زيرساخت ها و فراهم سازی امكانات متعدد توانسته ميزان رضايت شهروندانش را بالا ببرد. از اين رو درسال های اخير، توجه خيل عظيمی از مهاجرين به اين كشور فرا قاره ای جلب شده است. کیفیت بالای نظام آموزش عالی در ترکیه نیز باعث شده است، بسیاری از متقاضیان ایرانی مهاجرت تحصیلی به ویژه علاقمندان رشته دندانپزشکی بخواهند در دانشگاه های ترکیه به تحصیل در این رشته بپردازند. در ادامه مطلب با شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در ترکیه در بهترین دانشگاه های این کشور آشنا مییشویم.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

جایگاه رشته‌ دندانپزشکی در کشور ترکیه

تحصيل دندانپزشکی در تركيه از شرایط بسيار مطلوبی برخوردار است و اين رشته متقاضيان بسياری دارد. برخی از افراد، تحصيل در اين رشته را به ديگر گرايشات پزشكی و حتی رشته های فنی و مهندسی ترجيح مي‌دهند. چرا كه دندانپزشكان از درآمد و مرتبه اجتماعی بالايی برخوردارند. همچنين مدركی كه پس از تحصيل دندانپزشکی در تركيه دريافت مي‌كنيد، به شما امكان اخذ اقامت كشور تركيه و يا مهاجرت به كشورهای آمريكايی و اروپايی را مي‌دهد. درنتيجه كشور تركيه را می توان همانند مسيريی هموار، كم هزينه و كم دردسر برای مهاجرت به اروپا یا آمريكا نیز باشد.

تحصيل دندانپزشکی در تركيه بدون نياز به شركت در آزمون

برخی از دانشگاه ها و مراكز غيرانتفاعی در كشور تركيه، اين امكان را در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهند كه بدون شركت در آزمون ورودی به تحصيل بپردازند. البته تعداد پذيرش های اين موسسات نيز محدود است. برای شركت در دوره های بدون آزمون دندانپزشکی، بايد مدرك پيش دانشگاهی يا ديپلم با معدل ١٧، مدرك آيلس با نمره ٦ و يا مدرك تافل با نمره ٦٠ را دارا باشيد.

دوره های تحصيل دندانپزشکی در تركيه

برای فارغ التحصيلی در رشته دندانپزشکی در كشور تركيه، شما بايد ٥ سال زمان صرف كنيد و در ١٠ ترم تحصيلی شركت داشته‌ باشيد و در هر ترم، ٣٠ امتياز كسب كنيد. اين پروسه ٥ ساله، دو مرحله مجزا دارد. در مرحله اول كه ٢ سال به طول می انجامد، مباحث تئوريك و پايه به دانشجويان تدريس می شوند. سپس در مرحله دوم كه يك دوره ٣ ساله است، دانشجويان در بيمارستان ها، كلينيك ها و مراكز دندانپزشکی فعاليت مي‌كنند. در اين دوره دانشجويان با مباحث عملی آشنا مي‌شوند و مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک دندانپزشکی حاذق را كسب می كنند.

مزايای تحصيل دندانپزشکی در تركيه

تحصيلات در تركيه مزايای بسياری دارد، از اين رو كشور تركيه از محبوب ترين مقاصد برای مهاجرت تحصيلی است و بسياری از دانشجويان تحصيل در تركيه را به تحصيل در اروپا ترجيح می دهند. در ادامه مطلب به مهم ترین مزیت ها و برخی معایب تحصيل دندانپزشکی در تركيه می پردازیم.

دانشگاه هايی با رتبه علمی بالا

شما می توانيد برای تحصيل دندانپزشکی در تركيه، به مراكز خصوصی و عمومی كه اغلب از رده علمی قابل قبولی برخوردارند، مراجعه كنيد. از بهترين دانشگاه دندانپزشکی ترکیه مورد تایید ایران ميتوان به موارد زير اشاره كرد:

  • دانشگاه آنكارا

    اين دانشگاه كه هفتمين دانشگاه برتر كشور تركيه است، نامش اين در بين هزار دانشگاه برتر جهان نيز به چشم مي‌خورد. لازم به ذكر است كه اين دانشگاه دولتی است و اغلب دوره ها در اين دانشگاه به زبان تركی برگزار می شوند.

  • دانشگاه حاجت تپه

    می توانيد در اين موسسه، به زبان های انگليسي، آلمانی، فرانسوی و تركی تحصيل كنيد.

  • مركز غيرانتفاعی بيلكنت

    جالب است بدانيد كه اين دانشگاه، اولين دانشگاه غيرانتفاعی كشور تركيه است كه در شهر آنكارا قرار دارد. شما می توانيد در اين دانشگاه، دوره‎ های دندانپزشکی را به زبان تركی بگذرانيد.

  • دانشگاه استانبول

    اين دانشگاه كه در پايتخت كشور تركيه قرار گرفته است، این دانشگاه دوره های تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی و ترکی را برگزار مي‌كند.

مداركی كه دانشگاه‌های مذكور به متقاضيان تحصيل دندانپزشکی در تركيه اعطا می كنند، مورد تاييد وزارت بهداشت كشور ايران نيز هستند.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

امكان دريافت بورسيه تحصيلی

در كشور تركيه، امكان اخذ بورسيه های دانشگاهی و دولتی متعددی فراهم است. خوشبختانه دانشجويان ايرانی از كانديدا های اصلی دريافت اين بورسيه ها هستند.

قرار گرفتن در همسايگی كشور ايران كشور تركيه

 از شرق با ايران همسايه است و اين امكان برای دانشجويان ايرانی فراهم استكه با هزينه‌ كم، بين محل تحصيل خود در كشور تركيه و هر نقطه ای از ايران، در رفت و آمد باشند.

اعطای كارت طبابت بين المللي

پس از اتمام دوره تحصيل دندانپزشکی در تركيه، يك كارت بين المللی به شما داده مي‌شود كه امكان فعاليت و اشتغال در ديگر كشورها را به شما مي‌دهد.

امكان اشتغال در كنار تحصيل

شايد شنيده باشيد كه دانشجويان در بعضی كشورها حق اشتغال ندارند ، اما در كشور تركيه چنين قانونی وحود ندارد. دانشجويان می توانند همزان با تحصيل، ٣٠ ساعت در هر هفته را به كار بپردازند. البته از ملزومات ورود به بازار كار كشور تركيه، اشراف به زبان تركی است.

شانس اخذ اقامت دائم تركيه و ورود به بازار كار

 اين امكان برای متقاضيان تحصيل دندانپزشکی در كشور تركيه، فراهم است كه پس از دريافت مدرك فارغ التحصيلي، وارد بازار كار رشته دندانپزشکی بشوند و اقامت دائم اين كشور را نيز دريافت كنند.

امكان تحصيل مقرون به‌صرفه

هزينه تحصيل در كشور تركيه، در مقايسه با ساير كشورهای اروپايی و آمريكايی مناسب تر است و يكی از عواملی كه موجب شده دانشجويان بسياری از سراسر جهان به تحصيل در كشور تركيه بپردازند، كم هزينه بودن تحصيل در دانشگاه‌های دولتی اين كشور است.

نقاط ضعف تحصيل دندانپزشكی در تركيه

تحصيل دندانپزشکی در تركيه علاوه بر برخورداری از مزيت های فراوان، معايبی نيز دارد. يكی از نقاط ضعف تحصیل در این كشور، نرخ بالای بيكاری ترکیه است. در مقايسه با كشورهای اروپايی، تعداد افراد بيكار در كشور ترکيه بيشتر است و اشتغال و فعاليت در تركيه كمی دشواراست. يكی از مشكلاتی كه فارغ التحصيلان رشته دندانپزشکی در تركيه تجربه مي‌كنند، نبود فرصت های شغلی مناسب است كه منتج به عدم اخذ اقامت كاری مي‌شود. از ديگر معايب تحصيل در تركيه، ميتوان به هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون و شهريه بالا برخی از موسسات و دانشگاه های غيرانتفاعی اشاره كرد. شهريه برخی از اين مراكز خصوصی معادل ٢٦,٠٠٠ دلار است.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در رشته دندانپزشکی و دیگر گرایشات پزشکی در کشور ترکیه را دارند، باید حداقل مدرک دیپلم 12 ساله و یا پیشیدانشگاهی را دارا باشند. توجه داشته باشید که مدرک تحصیلی شما باید مربوط به رشته ریاضی و یا علوم تجربی باشد و باید نمره قبولی را نیز کسب کرده باشید. اگر شرط مذکور را دارید، برای تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور ترکیه، باید در آزمون YOS شرکت کنید. يكی از اين آزمون ها YOS نام دارد. سوالاتی كه در اين آزمون با آنیها مواجه می شوید، مربوط به مباحث رياضی و هوش هستند.

 پيش از سال ٢٠١٠ ميلادی، اين آزمون به شكل سراسری برگزار مي‌شد. در حال حاضر تمام دانشگاه های دولتی تركيه، خودشان آزمون YOS را برگزار مي‌كنند. اين آزمون سالانه يكبار، و با هدف سنجش مهارت های متقاضيان تحصيل در مقطع كارشناسی و اشراف آن ها به زبان تركی برگزار مي‌شود. البته شايد در سال ٢٠٢٣، تغييراتی در روند برگزاری اين آزمون، صورت بگيرد. يكی ديگر از آزمون هايی كه مدركش در برخی دانشگاه ها مورد تاييد است، SAT نام دارد.

اين آزمون به زبان انگليسی برگزار می شود و مختص آن دسته از دانشجويان است كه قصد تحصيل به زبان انگليسی را دارند. دو آزمون با نام های TUS و DUS نيز در تركيه برگزار می شوند. اين دو آزمون برای آن دسته از دانشجويانی است كه قصد كسب تخصص در يكی از شاخه های پزشكی را دارند. البته روش های دیگری برای کسب مدرک تخصص وجود دارد که بسته به شرایط دانشجو متفاوت هستند.

کسب پذيرش برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

شما پس از شرکت در یکی از آزمون های ورودی و کسب نمره قبولی، باید درخواست پذیزش را به دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، ارسال کنید. همچنین باید مدارکی به دانشگاه ارائه بدهید که به شرح زیر می باشند:

  • نسخه اصل و ترجمه رسمی مدرك ديپلم ١٢ ساله
  • ترجمه رسمی ريز نمرات مقاطع دبيرستان و پيش دانشگاهی 
  • مدرك قبولی در يكی از آزمونهای YOS يا SAT
  • توصيه نامه و انگيزه نامه (فقط برای برخی دانشگاه ها)
  • پاسپورت
  • عكس پرسنلي

دانشجويانی كه قصد تحصيل به زبان انگليسی را دارند، بايد مدرك تسلط به زبان انگليسی نيز ارائه بدهند. 

هزينه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

شهريه دانشگاه های خصوصی و دولتی تركيه، تفاوت چشمگيری دارند. هزينه تحصيل در مراكز آموزشی دولتی ١٥٠٠ لير تا ٥,٠٠٠ لير در هر سال است، اما متوسط شهريه ای كه يك دانشجو بايد برای تحصيل در موسسات خصوصی بپردازد، بين ١٠,٠٠٠ تا  ٢٥,٠٠٠ هزار دلار برای هر سال است. معمولا هزينه تحصيل در دوره هایی كه به زبان تركی برگزار می شوند، كمتر از دوره های انگليسی است. هر دانشجو بايد در طول تحصيل، ١٠٠٠ تا ١٥٠٠ لير برای ابزار و لوازم مورد نياز دندانپزشکی بپردازد، البته در بعضی موسسات اين ابزار به رايگان در اختيار دانشجو قرار مي‌گيرد.

اخذ ويزاي تحصیلی دندانپزشکی در ترکیه

اخذ ويزای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

اخذ ويزای تحصيل كشور تركيه به ويژه برای ايرانيان، چندان دشوار نيست. شما حتی می توانيد برای اخذ ويزای همراه هم درخواست بدهيد، لازم به ذكر است كه اين امكان در بسياری از كشورها فراهم نيست، همچنين همراه دانشجو حق اشتغال در تركيه را نيز دارند. مدارك مورد نياز برای دريافت ويزای تحصيلی كشور تركيه به شرح زير می باشند:

  • پاسپورت و ٢ قطعه عكس ٣x٤ 
  • نامه پذیرش از يك کالج یا دانشگاه در كشور ترکیه
  • مدرك تمکن مالی
  • گواهی عدم سوءپیشینه 
  • مدرك محل سكونت برای اثبات رزرو منزل یا خوابگاه در ترکیه

داوطلبان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، می توانند پس از دريافت ويزای تحصيلی كشور تركيه، به اين كشور سفر كنند و مجوز اقامت دانشجويی را دريافت كنند. اين مدرك اقامتی كه توسط اداره امور خارجی صادر می شود، يك سال اعتبار دارد و دانشجويان بايد ٦٠ روز پيش از منقضی شدن اين مدرك، به اداره امور خارجی مراجعه كنند و اقامت خود را تمديد كنند.

درآمد دندانپزشکی در ترکیه و فرصت های شغلی

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه می توانند همزمان با تحصيل، مجوز کار پاره وقت دانشجویی را دريافت كرده و مقداری از نيازهای مال خود را تامین کنند. دانشجویان ميتوانند با فعاليت در زمينه های مرتبط با رشته دندانپزشکی، مهارت و تجربه كسب كنند و بستری برای اشتغال آینده خود بسازند. محصلان رشته دندانپزشکی می توانند پس از فارغ التحصیل شدن، اقامت دانشجویی خود را برای یک سال تمديد كنند و به به دنبال کاری مناسب در ترکیه بگردند.

تسلط به زبان ترکی، يكی از عواملی است كه بر روند اخذ مجوز تاثير  می گذارد. دانشجويان می توانند پس از ٥ سال فعاليت مداوم، برای كسب اقامت دائم تركيه درخواست بدهند. متقاضيان اشتغال در رشته دندانپزشکی می توانند در موسسات درمانی و آموزشی خصوصی و غیردولتی فعاليت كنند. همچنين فرصت های شغلی در مراكز فروش و ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی، برای دندانپزشكان فراهم است. دندانپزشكان ميتوانند مطب شخصی خود را تاسيس كنند. 

متوسط حقوق سالانه یک دندانپزشک در ترکیه معادل ۱۸۰ هزار دلار است. البته اين عدد مربوط به ميانگين است و حقوق دندانپزشكان با توجه به شرايط آنها، متغير است. یکی از مهم ترين عوامل تاثیرگذار بر افزايش مقدار درآمد دندانپزشکان، میزان تحربه است. دندانپزشكانی مدرك فوق تخصص را کسب کرده اند و يا جراح هستند، در مقایسه با دیگر دندانپزشکان حقوق بیشتری کسب می‌کنند. دندانپزکی که بيش از ٥ سال تجربه داشته باشد به نسبت دندانپزشكان كم تجربه تر، به طور متوسط ٣٥ درصد بيشتر حقوق خواهد گرفت. درآمد اغلب دندانپزشكانی كه مشغول کار در مراکز درمانی کشور ترکیه هستند، هر ١٧ماه افزایش میییابد. این افزایش معمولا ١٢ درصد است. لازم به ذكر است كه درآمد پزشكان فعال در گرایشات مختلف این رشته، به طور متوسط ٦٠٪  بیشتر از حقوق دیگر اعضا عرصه درمان است. 

ترکیه؛ کشوری مناسب برای تحصیل و اشتغال دندانپزشکان

ترکیه از جمله کشورهایی است که در مسیر توسعه قرار داشته و به نیروهای متخصص نیاز دارد. شما می‌توانید با دریافت اپلای از دانشگاه های ترکیه در این کشور به تحصیل دندانپزشکی بپردازید و در صورت علاقه مندی در همین کشور نیز مشغول به‌کار شوید. همچنین پیشرفت های اخیر، ترکیه را به کشوری مدرن با زیرساخت های فراوان تبدیل کرده است. درنتیجه اگر قصد تحصیل دندانپزشکی در ترکیه را دارید، بدانید که در این کشور بستری مناسب برای زندگی و پیشرفت شغلی شما وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ