هزینه های خرید ملک در ترکیه

هزینه های خرید ملک در ترکیه

هزینه های خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان

ترکیه از کشورهایی است که بسیاری از ایرانیان آن را برای مهاجرت آسان انتخاب می کنند. خرید ملک هم از روش هایی است که با کمک آن می توان در کوتاه ترین زمان ممکن اقامت این کشور زیبای همسایه را دریافت کرد. اما این سوال در رابطه با خرید ملک در ترکیه مطرح می شود که آیا برای خرید خانه، تنها باید هزینه ملک را در نظر داشته باشیم یا هزینه های جانبی هم وجود دارند؟ در پاسخ باید گفت که در کنار هزینه خرید ملک در ترکیه، هزینه های جانبی هم مهم هستند. در ادامه به طور کامل هزینه های خرید ملک در ترکیه را بررسی می کنیم.

هزینه های خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه؛ روشی برای اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور

از ترکیه به عنوان یکی از محبوب ترین مقصدهای مهاجرتی ایرانیان یاد می شود. یکی از دلایلی که باعث شده است تا این کشور به عنوان یک مقصد مهاجرتی مناسب شناخته شود، روش های آسان برای اخذ اقامت ترکیه و حتی دریافت تابعیت است.

دولت ترکیه این امکان را برای متقاضیان مهاجرت به این کشور فراهم کرده است که بتوانند تنها با خرید ملک، اقامت موقتی، دائمی یا حتی تابعیت این کشور را دریافت کنند. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از ایرانیان بخواهند برای مهاجرت به ترکیه، این روش را انتخاب کنند.

مقایسه هزینه های خرید ملک در ترکیه با کشورهای دیگر

به طور کلی، می توان گفت که قیمت املاک در کشور ترکیه به مراتب کمتر از کشورهای دیگر است. به عبارت دیگر، در صورت برخورداری از سرمایه یکسان، اگر بتوانید در یک کشور اروپایی ملکی 150 متری با امکانات متوسط را خریداری کنید، در ترکیه، خانه ای که با بودجه شما مطابقت دارد، حدودا 200 متر است و امکانات عالی و نسبتا لوکسی دارد.

هزینه ای که باید برای خرید ملک در ترکیه جهت اخذ اقامت پرداخت کنید

یکی از سوالاتی که درباره هزینه های خرید ملک در ترکیه مطرح می شود این است که با چه بودجه ای می توان در ترکیه صاحب ملک شد و اقامت دائم و حتی تابعیت این کشور را دریافت کرد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که در گذشته، اگر ارزش ملکی که در این کشور خریداری می کردید، بیشتر از 250 هزار دلار بود، می توانستید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید. اما در حال حاضر، این ارزش به 400 هزار دلار افزایش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که  اگر ارزش ملکی که خریداری می کنید، کمتر از این مقدار باشد، اقامت موقتی و پنج ساله ترکیه را دریافت می کنید که قابلیت تمدید ندارد.

هزینه اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک

انواع هزینه های جانبی برای خرید ملک در ترکیه

افرادی که قصد اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک را دارند، لازم است با هزینه های جانبی که باید برای این منظور پرداخت کنند هم آشنا باشند. در غیر این صورت، ممکن است در زمان خرید ملک یا بعد از آن، با مشکلات مالی مختلفی مواجه شوند.

نکته ای که درباره هزینه های خرید ملک در ترکیه وجود دارد این است که برخی از این هزینه ها بر عهده خریدار، برخی دیگر بر عهده مالک و برخی هم بر عهده هر دو و به صورت مشترک هستند. در نتیجه، حتما باید به این نکته توجه داشته باشید. در ادامه این هزینه ها را به صورت کامل بررسی کرده ایم.

هزینه های مربوط به مشاور املاک

زمانی که قصد خرید خانه در ترکیه را دارید، باید نیم نگاهی هم به هزینه خدمات ارائه شده از سمت مجموعه مشاور املاک داشته باشید. دولت ترکیه برای تعرفه این خدمات، محدوده ای تعیین کرده است که مشاورین املاک ها باید حتما از آن پیروی کنند. البته در بسیاری از مواقع، می‌توان با گفت‌وگو، این هزینه را با مبلغ کمتری پرداخت کرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله کمیسیون املاک در ترکیه را مطالعه فرمایید.

طبق اعلام دولت ترکیه، هزینه خدمات ارائه شده از سمت مجموعه مشاور املاک باید در حدود 2 درصد از ارزش ملک باشد که به این مبلغ باید حدودا 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم اضافه کنید. توجه داشته باشید که هزینه ارائه این خدمات باید از دو سمت فروشنده و خریدار تامین شود.

هزینه های مربوط به کارشناسی ملک

یکی دیگر از هزینه های خرید ملک در ترکیه که باید حتما در نظر داشته باشید، هزینه کارشناسی ملک است. زمانی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، باید ملک را کارشناسی کنید. این کارشناسی، گزارش و سندی است که برای خرید هر نوع ملکی در ترکیه باید دریافت شود و می‌تواند ارزش واقعی ملک را قبل از انتقال سند و فروش برای شما مشخص کند.

برای دریافت خدمات مربوط به اکسپرتیز ملک در کشور ترکیه، باید هزینه‌ای در حدود 2 هزار لیر ترکیه را پرداخت کنید. البته باید بگوییم که این هزینه بر اساس متراژ و ویژگی‌های ملک تعیین می‌شود. در نتیجه، ممکن است مبلغ قابل پرداخت شما کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد. توجه داشته باشید که در ترکیه، ارزشی که برای املاک در نظر گرفته می‌شود، کمتر از قیمتی است که ملک با آن قیمت به فروش می‌رسد.

هزینه های مربوط به سند زدن

از جمله دیگر هزینه های خرید ملک در ترکیه می‌توان به هزینه سند زدن ملک اشاره کرد. درست است که در ایران باید برای انتقال سند به سراغ دفاتر اسناد رسمی بروید، اما در کشور ترکیه، اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر این کار را برای شما انجام می‌دهد.

در حالت کلی، برای انتقال سند، باید 4 درصد از ارزش سند ملک را به عنوان مالیات نقل و انتقال پرداخت کنید. در این میان، معمولا این هزینه به صورت نصف‌نصف از خریدار و فروشنده دریافت می‌شود. اما این دو نفر می‌توانند برای پرداخت به روش‌های دیگر با هم توافق داشته باشند. در کنار این هزینه، باید بین 200 تا 300 لیر هم به عنوان هزینه ثبت سند پرداخت کنید.

هزینه های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده

از جمله هزینه های جانبی دیگر خرید ملک در ترکیه می‌توان به مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. فردی که در کشور ترکیه ملک خریداری می‌کند، باید بعد از یک سال از خرید ملک، مبلغی را به عنوان عوارض سالیانه شهرداری پرداخت کند. این عوارض معمولا بر اساس ارزش مالیاتی زمین و ساختمان با نرخ بین 0.1 تا 0.3 درصد تعیین می‌شود.

هزینه های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده

زمانی که فردی قصد دارد تا ملک خود را به شما بفروشد، باید حتما مالیات بر ارزش افزوده را به صورت کامل پرداخت کند. در غیر این صورت، باید به صورت توافقی برای پرداخت این هزینه به نتیجه برسید. در ضمن برای پرداخت مالیات شما باید کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نوماراسی را دریافت کنید. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که این هزینه را می‌توان برای هر سال در دو قسط جداگانه پرداخت کند.

به طور کلی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کلان‌شهرهای ترکیه حدودا 0.2 درصد و در مناطق غیر کلان‌شهری 0.1 درصد است. در این میان، املاک تجاری که در مناطق کلان‌شهری واقع شده‌اند، باید 0.4 درصد و در املاک تجاری که در مناطق غیر کلان‌شهری واقع شده‌اند، 0.2 درصد مالیات پرداخت کنند.

هزینه مربوط به بیمه اموال

یکی از هزینه های خرید ملک در ترکیه که حتما باید در زمان خرید ملک در ترکیه به آن توجه داشته باشید، هزینه مربوط به بیمه اموال است. به طور کلی، دریافت بیمه اموال یا TCIP برای املاک در ترکیه اجباری است. هزینه‌ای هم که باید بابت دریافت این بیمه پرداخت کنید، بر اساس متراژ متر مربع ملکتان تعیین می‌شود. با کمک این بیمه، تمام حوادث طبیعی از جمله زلزله و آتش‌سوزی پوشش داده خواهد شد. توجه داشته باشید که باید هر سال این بیمه را تمدید کنید. بین طور کلی هم می‌توان هزینه دریافت این بیمه را بین 150 تا 300 لیر ارزیابی کرد.

هزینه استخدام مترجم

به طور کلی، افرادی که در ادارات ترکیه فعالیت می‌کنند، معمولا به زبان انگلیسی تسلط کامل ندارند و تقریبا هیچ‌کدام آن‌ها هم فارسی را متوجه نمی‌شوند. در این موقعیت، یا باید خودتان زبان انگلیسی بلد باشید یا برای انجام این امور، یک مترجم استخدام کنید.

حضور مترجم بیشتر از هر موقعی، در زمان امضای اسناد مالکیت اهمیت پیدا می‌کند. چرا که در زمان امضا، باید در بخش‌های مختلف اطلاعاتی مانند شماره گذرنامه و سند آدرس را وارد کنید که در صورت عدم تسلط به زبان ترکی، با مشکل مواجه خواهید شد.

به طور کلی، می‌توان گفت که هزینه‌های مترجم و همین‌طور وکالت‌نامه بین 500 تا 2000 لیر است. اما مطمئن باشید که استخدام یک فرد مترجم برتر در این زمینه یا حتی استفاده از خدمات آژانس‌های مهاجرتی برتر گزینه‌ای منطقی و کاربردی خواهد بود.

هزینه مربوط به دریافت و خرید انشعابات

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید و به دنبال برآورد هزینه‌های جانی آن هستید، باید بگوییم که بعد از خرید هر خانه، باید به فکر هزینه‌های انشعابات هم باشید. به طور کلی، هزینه انشعابات شامل آبونمان یعنی برق، آب، گاز طبیعی، تلفن و اینترنت می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در ترکیه، هزینه برق، آب‌، گاز و اینترنت در هر شهر متفاوت است. در جدول زیر برخی از هزینه‌های مربوط به دریافت و خرید انشعابات را بررسی کرده‌ایم.

نوع هزینه

مبلغ قابل پرداخت

هزینه ثبت و راه‌اندازی کنتور برق

حدودا 500 لیر

هزینه ثبت و راه‌اندازی کنتور آب

حدودا 500 لیر

هزینه ثبت و راه‌اندازی کنتور گاز

تقریبا 3 هزار لیر

هزینه های شارژ ماهانه

هزینه های خرید ملک در ترکیه تنها به موارد گفته شده ختم نمی‌شود، بلکه در کنار همه آن‌ها، هزینه شارژ ماهیانه مشترک هم وجود دارد. به طور کلی، در خانه‌هایی که بیشتر از دو واحد هستند، هزینه شارژ مشترک در نظر گرفته می‌شود که باید این هزینه را به تعداد نفرات و واحدها تقسیم کرد. از جمله هزینه‌های شارژ ماهانه می‌توان به نگهداری آسانسور، نظافت، نگهداری باف و انواع امکانات اجتماعی ملک اشاره کرد.

جمع کلی هزینه هایی که برای خرید ملک در ترکیه پرداخت می کنید

به طور کلی، باید بگوییم هزینه های خرید ملک در ترکیه را می‌توان بین 7 تا 10 درصد از ارزش ملک برآورد کرد. البته برخی از این هزینه‌ها باید پیش از خرید ملک و برخی دیگر بعد از خرید ملک پرداخت شوند. همچنین برخی از آن‌ها را می‌توان به صورت قسط‌بندی پرداخت کرد.

معاف شدن از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

یکی از نکاتی که درباره هزینه های خرید ملک در ترکیه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، این است که برخی از افراد می‌توانند از پرداخت این مالیات معاف شوند. برای این افراد، سه شرط کلی در نظر گرفته شده است.

در ادامه شرایط افراد واجد شرایط برای معافیت از پرداخت مالیات را بررسی کرده ایم:

  • اگر ارزش ملک از بانک خارجی به حساب شخص فروشنده یا شرکت فروشنده واریز شود
  • در صورتی که خریدار ثابت کند اولین باری است که در کشور ترکیه ملک خریداری می‌کند
  • اگر فرد ثابت کند که هیچ نوع اجازه اقامتی را در ترکیه دریافت نکرده است

اطلاع از هزینه های خرید ملک در ترکیه در کوتاه ترین زمان

ترکیه یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت است که با خرید ملک به ارزش بیشتر از 400 هزار دلار می‌توانید اقامت دائم آن را به‌دست بیاورید. اما علاوه بر این مقدار سرمایه، باید مبلغی در حدود 7 تا 10 درصد از ارزش ملک را هم به عنوان هزینه های جانبی کنار بگذارید. اگر برای مهاجرت به ترکیه و خرید ملک در این کشور نیاز به خدمات مشاوره از وکلای مهاجرتی و مشاورین املاک برتر دارید، roots capital بهترین گزینه برای شما است. شما می‌توانید با استفاده از خدمات ما، در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن در ترکیه صاحب ملک شوید و برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنید. برای دریافت خدمات، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به تماس شما هستند.

سوالات متداول

آیا هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه زیاد هستند؟

برای املاکی که ارزش بالایی دارند، مبلغ بین 7 تا 10 درصد مالیات می‌تواند رقم نسبتا چشمگیری باشد.

آیا می توان هزینه های خرید ملک در ترکیه را پرداخت نکرد؟

خیر. حتما باید هزینه‌های در نظر گرفته شده را به صورت کامل یا اقساطی پرداخت کنید.

چگونه می توان مبلغ کمتری برای هزینه های خرید ملک در ترکیه پرداخت کرد؟

شاید در برخی مواقع از برخی هزینه‌ها مانند استخدام مترجم بتوان چشم‌پوشی کرد. اما پرداخت برخی هزینه‌های دیگر مانند مالیات و بیمه الزامی هستند.

آیا سند زدن ملک الزامی است؟

بله. در غیر این صورت نمی‌توانید اقامت موقتی یا دائمی کشور ترکیه را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ