کمیسیون املاک در ترکیه و نرخ قانونی آن

کمیسیون املاک در ترکیه

کمیسیون املاک در ترکیه؛ دغدغه خریداران ملک در این کشور

اگر می خواهید با روش خرید ملک در ترکیه، شهروندی ترکیه را دریافت کنید، باید با هزینه های خرید ملک در این کشور نیز آشنا باشید. یکی از این هزینه ها مربوط به کمیسیون می شود که باید طبق نرخ قانونی ترکیه پرداخت شود. البته میزان کمیسیون بر اساس مبلغ و نوع قرارداد متفاوت است که باید در زمان انعقاد قرارداد به این موضوع توجه داشته باشید. به عنوان مثال، نرخ کمیسیون برای یک خانه نوساز به مراتب بیشتر از یک خانه قدیمی است. در این مطلب از مجموعه روتس کپیتال با تمام شرایط مربوط به کمیسیون املاک در ترکیه و هزینه های مربوط به آن آشنا می شویم.

کمیسیون املاک در ترکیه

هر نکته ای که باید درباره هزینه های خرید ملک در ترکیه بدانید

برای خرید ملک در ترکیه باید با برخی از هزینه ای مربوط به آن آشنا شوید. از جمله این هزینه ها می‌توان به مالیات اشاره کرد که 4 درصد ارزش اعلامی ملک است. همچنین برای هزینه ثبت زمین هم باید مبلغی در حدود 1000 لیر پرداخت کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله هزینه های خرید ملک در ترکیه را مطالعه فرمایید.

برای خرید املاک و مستغلات در ترکیه، باید حق بیمه اجاری بیمه زلزله را خریداری کنید که سالانه حدودا 250 لیر است. در کنار این هزینه، باید 600 تا 1000 لیر هم برای گزارش اکسپرتیز ملک کنار بگذارید. در گذشته این گزارش الزامی نبود، اما از سال 2019، تمام افرادی که قصد خرید خانه در ترکیه را دارند، باید آن را دریافت کنند. آخرین نکته در رابطه با هزینه های خرید خانه در ترکیه یا شهرهای دیگر ترکیه هم مربوط به درصد کمیسیون املاک در ترکیه می شود در بخش های بعدی با آن آشنا خواهیم شد.

کمیسیون املاک چیست و چه اهمیتی در روش خرید ملک در ترکیه دارد؟

شما می توانید برای خرید، فروش و اجاره املاک و مستغلات در کشور ترکیه، از خدمات آژانس های املاکی استفاده کنید. این آژانس ها برای ارائه خدمات از شما و طرف مقابل قرارداد به صورت درصدی مبلغی را دریافت می کنند که به آن کمیسیون گفته می‌شود. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که برای دریافت کمیسیون نرخی قانونی تعیین شده است که آژانس های املاکی موظف هستند هزینه ای در همان حدود را از شما دریافت کنند.

پرداخت کمیسیون املاک در ترکیه بر عهده چه کسی است؟

پرداخت کمیسیون املاک در ترکیه بر عهده چه کسی است؟

نکته مهمی که درباره کمیسیون املاک در ترکیه وجود دارد این است که این هزینه باید به صورت مساوی بین خریداری و فروشنده یا صاحب خانه و مستاجر پرداخت شود. به این معنی که اگر در قرارداد هیچ نکته ای در این باره ذکر نشده بود، این شرط وجود دارد. اما اگر توافق کتبی دیگری در این زمینه انجام شود، آن توافق نسبت به قانون ذکر شده ارجحیت دارد. با این حال، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، کارشناسان روتس کپیتال پاسخگوی شما خواهند بود.

نرخ قانونی کمیسیون املاک در ترکیه چقدر است؟

به طور کلی، نمی توان مبلغی را به عنوان کمیسیون ثابت برای املاک و مستغلات در ترکیه معرفی کرد. چرا که این کمیسیون از نوع درصدی است و با توجه به ارزش معامله تعیین می شود. لازم به ذکر است که این درصد طبق آیین نامه خرید اموال غیرمنقول تعیین می شود.

طبق قوانین دولت ترکیه، بنگاه های معاملاتی املاک و مستغلات در این کشور باید طبق ماده 20 آیین نامه تجارت املاک که توسط وزارت گمرک و تجارت در روزنامه رسمی شماره 30442 این کشور منتشر شده است، برای معاملات 4 درصد کمیسیون یا ارزش افزوده را به همراه VAT در نظر بگیرند.

معمولا 4 درصد کمیسیون املاک در ترکیه، بین خریدار و فروشنده تقسیم می شود. به این صورت که طبق توافق طرفین، 3 درصد را خریدار، 1 درصد را فروشنده یا هر کدام 2 درصد را پرداخت می کنند. اما در این میان باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که بنگاه معاملاتی بیشتر از 4 درصد را از شما دریافت نکند.

همان طور که پیش‌تر هم به این نکته اشاره شد، نرخ کمیسیون بنگاه های معاملاتی بر اساس مقررات تجارت املاک تعیین می شود. طبق این آیین نامه، فروش املاک به صورت (2 درصد به علاوه 18 درصد ارزش افزوده قیمت فروش) تعیین و به صورت کاملا جداگانه از قرارداد از فروشنده و خریداری دریافت می شود.

قوانین کمیسیون املاک در ترکیه

قوانین کمیسیون املاک در ترکیه

در حال حاضر، قوانین مختلفی در کشور ترکیه برای کمیسیون املاک در نظر گرفته شده اند که از جمله آن ها می توان به ماده 20 و سقف دریافت کمیسیون اشاره کرد. همان طور که به این نکته هم اشاره شد، بنگاه معاملاتی تنها مجاز است تا سقف چهار درصد کمیسیون دریافت کند. اگر مبلغی بیشتر از این مقدار دریافت شود، کمیسیون پرداخت شده توسط بنگاه غیرقانونی است و فروشنده و خریدار حق شکایت از آن را دارند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که 4 درصد کمیسیون تعیین شده برای املاک و مستغلات بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

توجه داشته باشید که بنگاه معاملاتی نمی تواند بابت نمایش مسکن از شما هیچ هزینه یا کمیسیونی را درخواست کند. بلکه او تنها امکان دریافت هزینه حمل و نقل را دارد. این موضوع هم تنها در مواقعی صدق می کند که ملک در خارج از منطقه واقع شده باشد.

در صورت عدم پرداخت کمسیون املاک در ترکیه چه اتفاقی می‌افتد؟

یکی از سوالاتی که درباره پرداخت نرخ قانونی کمیسیون املاک در ترکیه مطرح می شود این است که در صورت عدم پرداخت این کمیسیون چه اتفاقی رخ می دهد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم شما و طرف مقابل قرارداد برای پرداخت کمیسیون املاک در ترکیه مدت زمان خاصی را در اختیار دارید.

آیا امکان دریافت کمیسیون بیشتر از نرخ قانونی وجود دارد؟

نکته مهمی که درباره نرخ کمیسیون املاک در ترکیه وجود دارد این است که مشاوران املاک و مستغلات در کشور ترکیه به هیچ عنوان امکان دریافت حق کمیسیون املاک در ترکیه را بیشتر از سقف تعیین شده ندارند. در صورتی که این افراد چنین قانونی را نقض کنند، از سمت وزارت گمرک و تجارت این کشور مبلغ 3000 دلار جریمه خواهند شد. اما اگر این اتفاق در طول یک سال برای بار دیگری هم رخ بدهد، مجازات در نظر گرفته شده برای او دو برابر و در حدود 6 هزار دلار خواهد شد. باید به این نکته هم اشاره کنیم که اگر یک شرکت زنجیره‌ای املاک و مستغلات این کار را انجام دهد، جریمه پنج‌گانه برای آن در نظر گرفته خواهد شد که تبعات زیادی دارد.

کمیسیون اجاره املاک در ترکیه

کمیسیون اجاره املاک در ترکیه چقدر است؟

اجاره خانه در ترکیه هم شامل پرداخت کمیسیون برای مشاوران املاک می باشد. به این صورت که کمیسیون در نظر گرفته شده در این معامله، برابر یک اجاره به همراه 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده آن است. اما معمولا کمیسیون به صورت 12 درصد قیمت اجاره سالیانه در نظر گرفته می شود که تمام آن را مستاجر پرداخت می کند و صاحب ملک هیچ نقشی در هزینه کمیسیون املاک در ترکیه ندارد.

ثبت نرخ کمیسیون املاک در قرارداد

در زمان خرید و فروش و اجاره املاک و مستغلات باید قراردادی با تمام جزئیات و به کامل‌ترین شکل را ثبت کنید. به این معنی که باید در قرارداد شما قیمت خانه در ترکیه، نرخ قانونی کمیسیون ملک و تمام خدماتی که میان خریدار و فروشنده واسطه انجام شده است، ذکر شود. همچنین شرکت املاک که وظیفه انعقاد قرارداد شما را بر عهده دارد، نسبت به موارد ذکر شده در قرارداد مسئول است. در نتیجه، باید در زمان ثبت قرارداد قانونی کمیسیون املاک در ترکیه حتما به این موضوع توجه داشته باشید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره نرخ کمیسیون می توانید با مجموعه ما تماس بگیرید.

یک نکته مهم درباره هزینه کمیسیون برای خرید خانه دست دوم

برخی تصور می‌کنند که شرایط کمیسیون مشاور املاک در ترکیه برای املاک و مستغلات دست دوم (قدیمی) متفاوت است. در این رابطه باید به این نکته اشاره کنیم که در معاملات این نوع املاک، فروشنده حق کمیسیون را پرداخت نمی کند و خریدار باید تمام 4 درصد کمیسیون در نظر گرفته شده را پرداخت کند. البته این موضوع هم توافقی است و در بیشتر مواقع به این شکل معاملات خانه های قدیمی و دست دوم انجام می شود. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره خرید خانه ارزان در ترکیه و پرداخت هزینه کمیسیون آن دریافت کنید، می توانید با کارشناسان ما در مجموعه روتس کپیتال تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله خرید خانه دست دوم در ترکیه را مطالعه فرمایید.

کمیسیون فسخ قرارداد ملکی در ترکیه

حق کمیسیون فسخ قرارداد و نکات مربوط به آن

ممکن است شرایطی رخ بدهد که خریدار و فروشنده بخواهند قرارداد میان خود را فسخ کنند. اما در این زمان تکلیف حق کمیسیون املاک چه می شود؟ در این موقعیت، مشاور املاک می تواند مبلغی کمتر از 4 درصد را دریافت کند.

کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کمیسیون املاک در ترکیه در روتس کپیتال

شما می توانید در کشور ترکیه انواع املاک و مستغلات را بخرید و بفروشید و یا اجاره کنید. اما برای این کارها باید هزینه ای به عنوان کمیسیون پرداخت کنید که طبق قوانین دولت ترکیه در حدود 4 درصد تعریف شده است. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کمیسیون املاک در ترکیه را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در roots capital تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند. همچنین شما می‌توانید برای خرید خانه ارزان در ترکیه، از منوی بالا گزینه خرید خانه در استانبول را انتخاب کنید تا لیست خانه های موجود برای شما نمایش داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ