نحوه دریافت گواهینامه ترکیه

گواهینامه ترکیه

راهنمای جامع دریافت گواهینامه ترکیه

گواهینامه ترکیه یکی از مدارک معتبر شناسایی محسوب شده و همانند کارت اقامت، اعتبار و سندیت دارد. دریافت گواهینامه ترکیه بسیار شبیه ایران است. در ترکیه برای دریافت گواهی نامه ماشین باید حداقل 18 سال داشته باشید اما برای موتور می‌توان از 16 سالگی نیز اقدام کرد. از سوی دیگر اخذ آن منوط به داشتن کارت کیملیک (اقامت) است و باید این کارت در اداره نفوس ترکیه ثبت شده باشد. بنابراین اگر شما هم قصد دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه را دارید؛ ابتدا وضعیت می‌بایست وضعیت اقامتی خود را بررسی کنید. در ادامه با ما در روتس کپیتال همراه باشید تا به بررسی مراحل و نحوه دریافت گواهینامه ترکیه بپردازیم.

مراحل دریافت گواهینامه ترکیه

متقاضیان دریافت گواهینامه ترکیه به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول کسانی هستند که تا کنون هیچ گواهینامه‌ای دریافت نکرده‌اند و دسته دوم کسانی هستند که قبلاً در ایران گواهینامه دریافت کرده‌اند.

اگر فردی تا کنون گواهینامه دریافت نکرده باشد، می‌بایست با شرکت در دوره‌های آموزشی و گذراندن آموزش‌های نظری و عملی مربوطه، گواهینامه خود را دریافت کند. در دروس نظری سه مبحث شامل ترافیک و محیط، کمک‌های اولیه و تکنیک‌های رانندگی مورد بحث و آزمون قرار می‌گیرد. هزینه شرکت در این کلاس‌ها حدود ۱۶۰۰ لیر و هزینه دریافت گواهینامه حدود ۵۵۰ لیر است. از جمله مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون‌های گواهینامه شامل حداقل تحصیلات ابتدایی، گواهی سلامت، گواهی عدم سوء‌پیشینه می‌باشد. اما کسانی که قبلاً در ایران تصدیق گرفته‌اند، تنها کافیست مراحل زیر را برای دریافت گواهینامه این کشور سپری کنند.

مرحله اول : مدارک زیر را آماده کرده و به سفارت یا کنسولگری ایران در یکی از شهرهای ترکیه بروید.

  • اصل و کپی پاسپورت
  • اصل و کپی گواهینامه ایرانی
  • کپی از آخرین مهر ورود به خاک ترکیه
  • اصل و کپی کارت کیملیک ترکیه (کارت اقامتی)
  • چهار قطعه عکس بیومتریک مخصوص گواهینامه ترکیه

که با تحویل دادن این مدارک به سفارت یا کنسولگری، پس از یک هفته برگه‌ای به نام شما صادر می‌شود.

مرحله دوم : می‌بایست یک گواهی تحت عنوان «گواهی اهلیت» از بیمارستان دولتی دریافت کنید که صحت و سلامت شما را تأیید کند. به عبارتی برگه سلامت و کارت گروه خونی را دریافت کنید.

مرحله سوم : در این مرحله شما می‌بایست آخرین مدرک تحصیلی خود را (حداقل دیپلم) به صورت رسمی به ترکی ترجمه کرده و سپس جهت ثبت و تأیید آن به اداره نوتر ترکیه مراجعه کنید.

مرحله چهارم : در این مرحله که آخرین مرحله می‌باشد، باید با تمامی مدارکی که تا کنون ذکر شد، به اداره نفوس ترکیه در منطقه خود مراجعه کنید.

برای دریافت گواهینامه ترکیه بایستی حدوداً مبلغ 700 لیر پرداخت کنید. پس از پرداخت مبلغ این فیش، به طور میانگین حدود ده روز طول خواهد کشید که گواهینامه رانندگی معتبر در ترکیه به شما اعطا شود.

دریافت گواهینامه ترکیه قبل از رسیدن به آن

بسیاری از افراد دوست دارند با ماشین شخصی به ترکیه سفر کنند یا اقدام به خرید خودرو در ترکیه کنند که این نوع سفر هم در نوع خود اگرچه با دردسرهایی همراه است، اما لذت‌ها و خوشی‌هایی را نیز به همراه دارد. افرادی که قصد ورود به خاک ترکیه را دارند و قرار است حداکثر شش ماه و یا کمتر در این کشور ساکن باشند، می‌توانند نسبت به دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کنند.

این گواهینامه، حدوداً یک الی سه سال اعتبار دارد و در این مدت نیازی به تمدید آن‌ نیست. اما طبق قوانین ترکیه، گواهینامه بین‌‌المللی تنها شش ماه در این خاک اعتبار خواهد داشت. افرادی که قصد مهاجرت دائم ندارند و به طور موقت در خاک این کشور حضور دارند، باید به این موضوع توجه کنند. زیرا در صورت اتمام اعتبار، با کوچک‌ترین تصادف جزئی، نه تنها جریمه سنگینی را باید پرداخت کنید، بلکه بیمه نیز از پرداخت هرگونه خسارت سر باز خواهد زد. برای دریافت گواهینامه بین‌المللی کافیست به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران و یا وب سایت آن مراجعه کنید. این گواهینامه به هفت زبان زنده قابل ترجمه خواهد بود.

گواهینامه ترکیه

انواع روش های دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

قبل از پرداختن به بیان مدارک مورد نیاز و نحوه انجام دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه، بهتر است با روش‌هایی که در روبه‌روی شما برای اخذ گواهی نامه رانندگی وجود دارد، آشنا شوید. به‌طور کلی 4 روش برای انجام اینکار وجود دارد که ما در ادامه به آنها اشاره و درباره هر کدام از آنها توضیح خواهیم داد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  1. دریافت گواهینامه بین‌المللی در ایران

این گواهینامه مخصوص کسانی است که قصد مسافرت با ماشین خود به کشور ترکیه و یا اقامت موقت در این کشور را دارند. مدت اعتبار این گواهینامه در خاک ترکیه به مدت 6 ماه است و باید به این نکته بسیار توجه کنید چراکه در صورت اتمام اعتبار و رخ دادن تصادف و یا اتفاقی هنگام رانندگی، علاوه‌بر جریمه سنگین ، بیمه نیز هزینه‌ای را بابت خسارت شما پرداخت نخواهد کرد.

برای گرفتن این گواهینامه که قابل ترجمه به 7 زبان زنده است، کافیست به یک از شعبه‌های جهانگردی و اتومبیل‎رانی ایران مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز برای گرفتن این نوع گواهی نامه شامل: گواهینامه پایه سه ایرانی با اعتبار حداقل 1 ماهه به همراه پاسپورت و یک قطعه عکس 4*3 تمام چهره با کپی آنها می‌باشد.

نکته‌ای که در این خصوص باید بدانید این است که اگر گواهی نامه شما اعتبار 1 ماهه داشته باشد گواهینامه بین المللی شما دارای اعتباری 1 ساله است و اگر نیازمند اعتبار 3 ساله هستید، باید گواهینامه پایه سه شما 1 سال اعتبار داشته باشد.

  1. ترجمه گواهینامه ایرانی خود توسط دارالترجمه رسمی

در این روش شما باید بعد از سفر به کشور ترکیه به یکی مراکز دارالترجمه این کشور مراجعه کنید تا گواهینامه ایرانی معتبر شما ترجمه گردد. همچنین پس از ترجمه باید توسط نوتر تایید شود. این گواهی نامه نیز مانند روش قبلی دارای 6 ماه اعتبار است.

  1. شروع از صفر مطلق و آموزش دیدن در کشور ترکیه برای گرفتن گواهینامه

این روش بیشتر مورد استفاده افرادی قرار می‌گیرد که دارای هیچ گواهینامه‌ای نمی‌باشند. گرفتن گواهینامه رانندگی در ترکیه با این روش کمی سخت و طولانی می‌باشد که صبر، استقامت، کاغذبازی‌ و پرداخت هزینه‌های بسیاری را می‌طلبد.

در کشور ترکیه، هفده دوره متفاوت برای دریافت گواهینامه وجود دارد که بسته به نیاز افراد از اخذ گواهینامه متفاوت است و باید برای گذراندن دوره‌های خود متناسب با نیازشان توجه کنند. به طورکلی مواردی که در این بخش از اهمیت بالایی برخودار است و لازم می‌باشد تا افراد به این نکات توجه کنند شامل گزینه‌های زیر است:

  • درنظر گرفتن شرایط سنی و گواهینامه مربوط به آنها باتوجه به سن افراد که در ادامه بیان خواهیم کرد.
  • میزان تجربه افراد از رانندگی چراکه برای گذراندن برخی دوره‌ها یک امر ضروری است.
  • شرکت در دوره‌های مربوط به نیاز کاربردی شما از 17 دوره متفاوت
  • دریافت گواهی و تاییدیه پزشکی از مراکز درمانی
  • ثبت هویت شما با مدارک مربوط به اقامت
  • دارا بودن آخرین مدرک تحصیلی که حداقل آن فارغ التحصیلی از مقطع ابتدایی می‌باشد.

گواهینامه ترکیه

  1. تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک برای ترکیه

خب تا اینجا روش‌هایی که برای اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه وجود داشت را خدمت شما عزیزان بیان کردیم اما یکی از روش‌های رایج ایرانی‌ها برای گرفتن گواهی نامه رانندگی در ترکیه، تبدیل گواهینامه ایران در ترکیه می‌باشد.

برای این روش کافیست شما مدارکی از قبیل کپی و اصل پشت و رو رنگی گواهینامه ایرانی، کپی و اصل پشت و رو کارت اقامت ترکیه، اصل و کپی پاسپورت، یک کپی رنگی از مهر آخر شما هنگام ورود به خاک ترکیه را خدمت کنسولگری ایران در کشور ترکیه ارائه دهید. بعد از تایید و بررسی، برگه‌ای به نام Apostil را به شما ارائه می دهند تا وارد مرحله بعد یعنی انجام تست سلامت شوید. بعد از انجام مرحله تست سلامت و تاییدیه شما از طرف مراکز درمانی برگه‌ای به نام “گواهی اهلیت” به شما ارائه می‌شود.

حال باید مدرک تحصیلی خود را به زبان ترک ترجمه کنید و پس از آن به ادارات دولتی ترکیه مراجعه کنید تا مراحل نهایی گواهینامه بین المللی خود را به پایان برسانید. بعد از انجام تمامی این کارها با داشتن مدارک زیر به اداره نفوس محل زندگی خود مراجعه تا مدارک و هزینه‌های مربوط به مرحله آخر اخذ را طی کنید. حال باید برای دریافت گواهینامه ترک خود به مدت ده روز تا دو هفته منتظر بمانید.

مدارک مربوط به ارائه اداره نفوس:

  • ارائه برگه Apostil و گواهی اهلیت
  • اصل و کپی رنگی گواهینامه ایرانی و پاسپورت
  • ترجمه مدرک تحصیلی و کارت اقامت

اعتبار گواهینامه ترکیه

مدت زمان اعتبار گواهی نامه ترکیه ده سال بوده و دارای ارزش زیادی در بیش از 140 کشور است. به این معنا که در بسیاری از موارد مانند افتتاح حساب در سایت‌های کسب درآمد می‌توانید به جای پاسپورت و یک مدرک شناسایی معتبر از آن استفاده کنید. افرادی که بعد از گذراندن امتحان کتبی و عملی موفق به گرفتن این مدرک شده باشند می‌توانند تا ۱۰ سال از آن استفاده کنند، البته در صورت ارتکاب به برخی جرائم، دولت ترکیه می‌تواند گواهینامه‌تان را از اعتبار خارج کند.

گواهینامه ترکیه

مزایای دریافت گواهینامه ترکیه

  • به عنوان یک مدرک شناسایی معتبر در بیش از 140 کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • با توجه به تحریم ایران و ممنوعیت تبادلات مالی جهانی، ارزش زیادی دارد.
  • امکان تأیید حساب کاربری سایت‌های خارجی فراهم می‌شود.
  • در ترکیه به عنوان یک مدرک هویتی مانند کارت محلی محسوب می‌شود.
  • در صورتی که در ترکیه حساب بانکی باز کنید، امکان فعالسازی اکانت آمازون را خواهید داشت.

سخن پایانی

مهاجرت به ترکیه راهی برای داشتن یکی زندگی بهتر و باکیفیت‌تر است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید بعد از مهاجرت به آن‌ پرداخت، مسئله رانندگی و دریافت گواهینامه است. در این مطلب با مراحل و نحوه دریافت گواهینامه ترکیه آشنا شدیم. پیشنهاد می‌شود با توجه به مراحل مختلف و متعدد دریافت گواهی نامه، انجام و پیگیری آن به یک تیم حرفه‌ای سپرده شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن گواهینامه خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

برای دریافت گواهینامه ترکیه باید مجدداً امتحان بدهیم؟

خیر – در صورتی که شما قبلاً در ایران گواهی نامه دریافت کرده‌اید، نیازی به شرکت در دوره‌های آموزشی و امتحان ندارید و می‌توانید با انجام مراحل ذکر شده، گواهینامه ترکیه را دریافت کنید.

 آیا از گواهینامه ایرانی می‌توان در ترکیه استفاده کرد؟

اگر مراحل تبدیل گواهینامه ایرانی به بین‌المللی را انجام بدهید، می‌توانید به مدت 6 ماه از گواهینامه بین‌المللی خود در ترکیه استفاده کنید. اما پس از این مدت زمان باید نسبت به دریافت گواهی نامه ترکیه اقدام کنید.

 برای دریافت گواهینامه بین‌المللی باید به کجا مراجعه کرد؟

برای دریافت گواهینامه بین‌المللی کافیست به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران و یا وبسایت آن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ