ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه

نحوه ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه

اداره نفوس ترکیه در سال 2023

افرادی که به ترکیه مهاجرت کرده یا قصد مهاجرت به آن را دارند، بطور قطع برای یک‌بار هم که شده اسم اداره نفوس ترکیه به گوششان خورده است. این اداره شبیه اداره ثبت احوال در ایران بوده و در همه شهرها و محله‎ های ترکیه وجود دارد. نه تنها شهروندان ترکیه بلکه اتباع خارجی نیز برای انجام امور مربوط به ثبت ازدواج، دریافت گواهینامه، تمدید مدت زمان اقامت و … می‌بایست به آن مراجعه کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با مراحل ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه آشنا شده و نکات مهم مربوط به آن را با یک‌دیگر بررسی کنیم.

اداره نفوس ترکیه

آشنایی با اداره نفوس ترکیه

اداره نفوس ترکیه زیر نظر فرمانداری این کشور قرار داشته و در حال پذیرش و خدمت‌رسانی به اتباع خارجی است. در هر منطقه از کشور ترکیه، یکی از این ادارات وجود دارد که اتباع خارجی بصورت سالانه حداقل یک‌بار ملزم به مراجعه به  این اداره هستند. اکثر مراجعه کنندگان به منظور ثبت محل سکونت خود، دریافت اقامت و امور مربوط به شهروندی به این اداره مراجعه می‌کنند. این اداره تلاش می‌کند تا امور مربوط به مهاجرین را در کمترین زمان ممکن انجام دهد.

خدمات ارائه شده توسط اداره نفوس ترکیه

در این بخش قصد داریم تا شما را با انواع خدماتی که در اداره نفوس ارائه می شود آشنا کرده و به جزئیات آنها بپردازیم.

  • ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه به منظور ازدواج

از آنجا که کشور ترکیه عضو کمیسیون صدور دفترچه ازدواج بصورت بین‌المللی است، سال‌های متمادی است که نه تنهای ایرانیان، بلکه سایر ملیت‌های نیز برای ثبت ازدواج در ترکیه اقدام می‌کنند. به خصوص اگر اتباع خارجی در این کشور ساکن باشند، می‌بایست ازدواج خود را در اداره نفوس ترکیه ثبت کنند. بدین طریق ازدواج آن‌ها بصورت بین‌المللی در سیستم ثبت می‌شود و به تمامی زبان‌ها قابل ترجمه و در تمامی کشورها قابل استعلام است. همچنین اگر فردی در حال تکمیل کردن مدارک خود برای دریافت اقامت ترکیه از طریق ازدواج است، می‌بایست برای ثبت ازدواج خود به این اداره مراجعه کند. یکی از جالب‌ترین نکات برای ثبت ازدواج در این اداره آن است که می‌بایست از قبل نوبت گرفت و بر اساس نوبت تعیین شده، اقدام کرد. این اداره واریزی‌هایی را بر اساس مصوبه‌های رسمی شهرداری‌های منطقه دارد که هنگام دریافت نوبت و ارائه مدارک ترجمه شده سند ازدواج از شما دریافت خواهد کرد.

  • ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه به منظور افتتاح حساب بانکی

هر یک از افراد برای افتتاح حساب در بانک های کشور ترکیه علاوه‌بر ارائه کارت اقامت به برگه نفوس نیز احتیاج خواهند داشت، زیرا می‌بایست آن را ضمیمه پرونده خود کنید. برای دریافت این برگه می‌بایست به اداره نفوس ترکیه مراجعه کرده و با ارائه سند ملک، اجاره‌نامه یا یک قبض به همراه اصل و کپی پاسپورت می‌توانید نسبت به دریافت این برگه اقدام کنید. بدین ترتیب آدرس محل سکونت شما در اداره نفوس ترکیه ثبت خواهد شد و مدت تأیید آن توسط بانک 24 ساعت زمان خواهد برد. پس از گذشت این مدت زمان می‌توانید اطلاعات خود را در سیستم بانکی ببینید.

اداره نفوس ترکیه

  • ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه به منظور دریافت گواهینامه

از موارد دیگری که اداره ثبت نفوس آن را انجام می‌دهد، دریافت گواهینامه است. اتباع خارجی می‌توانند با در دست داشتن گواهینامه مربوط به کشور خود، به این اداره مراجعه کرده و برای مدت محدود 6 ماه، گواهینامه موقت خود را در ترکیه دریافت کنند و با خیال راحت به رانندگی بپردازند. البته برای تبدیل گواهینامه موقت به گواهینامه ترک می‌بایست از طریق دیگری اقدام نمایند اما نیازی به امتحان رانندگی نیست و تنها با مراجعه به سایت اداره نفوس ترکیه و انجام مراحل مربوطه و سپس مراجعه حضوری به آن، روند اداری را به اتمام رسانده و گواهینامه ترک خود را دریافت کنند. پیشنهاد ما به شما این است که در اولین فرصت نسبت به تبدیل گواهینامه خود اقدام کنید، زیرا ممکن است تصمیم به خرید یا اجاره خودرو بگیرید که بهتر است قبل از آن مشکلات مربوط به گواهینامه خود را حل کرده باشید.

  • ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه به منظور تمدید اقامت مهاجران

به هر روش اقامتی که در کشور ترکیه حضور دارید، یکی از مهم‌ترین مدارکی که برای تمدید اقامت خود به آن نیاز دارید، برگه نفوس است که بیانگر آدرس محل اقامت شماست. از یاد نبرید که برای دریافت این برگه لازم است تا یکی از قبوض آب، برق و … که به نام خودتان است به همراه داشته باشید تا سکونت خود در آدرس مد نظر را تأیید کنید.

  • ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه به منظور دریافت شماره کیملیک

یکی از مدارک مهم به هنگام مراجعه به اداره نفوس ترکیه، همراه داشتن کارت اقامت است که به منظور اقامت در کشور ترکیه برای شما صادر می‌شود. به منظور اقامت در این کشور چه بصورت کوتاه مدت و چه بصورت بلند مدت نیاز به این کارت خواهید داشت، در غیر اینصورت مجبور خواهید شد که هرچه سریع‌تر خاک ترکیه را ترک کنید. برای دریافت شماره کیملیک به مدارکی از قبیل اصل پاسپورت، عکس، گواهی تمکن مالی، شماره مالیاتی، اثبات اقامت، برگه عدم سوء پیشینه، برگه اقامتگاه و فرم‌های تکمیل شده نیاز است. در حفظ و نگهداری این کارت تمام تلاش خود را به خرج دهید، چراکه صدور المثنی آن با سختی‌های زیادی همراه خواهد بود.

نحوه ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه

نحوه ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه

برای ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه، ابتدا می‌بایست نسبت به رسمی کردن اجاره‌نامه یک ساله خود در دفاتر ثبت اسناد اقدام کنید و قبوض آب، برق و … را به نام خود انتقال دهید. سپس با مراجعه به سایت اداره نفوس ترکیه نسب به دریافت وقت ملاقات از اداره نفوس محل، اقدام کنید و در زمان مقرر بصورت حضوری به آنجا مراجعه کنید. در نهایت پس از ثبت آدرس محل سکونت خود می‌توانید آن را در اپلیکیشن E-Devlet مشاهده کنید.

مدارک لازم برای ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه در وقت ملاقات

  • وجود کارت اقامت (کیملیک) به همراه اصل و کپی پاسپورت ضروری است.
  • سند اثبات محل سکونت که می‌تواند قرارداد اجاره، قبض آب و برق یا سند مالکیت باشد.
  • اگر فرزند دارید، باید با همسرتان به اداره نفوس ترکیه بروید. لازم نیست آنها همراهتان باشند اما حتماً مدارک مربوط به آن‌ها را همراه داشته باشید.
  • هنگام درخواست برای ثبت آدرس افراد تحت تکفل و فرزندان خود، علاوه‌بر مدارک ذکر شده، از شما خواسته می‌شود که کارت اقامت افراد تحت تکفل خود و همچنین گواهی ازدواج و ولادت ارسالی را بصورت ترجمه شده و محضری ارائه دهید.
  • اگر دانشجو هستید، می‌توانید برای دریافت مدرکی مبنی‌بر اقامت خود از خوابگاه و اداره مسکن دانشگاه خود استعلام بگیرید. این مدرک اقامت باید به زبان ترکی باشد. اگر همخانه‌ای نیز دارید، در اوراق باید نام آن‌ها نیز به تفصیل ذکر شود.
  • اگر مکانی را اجاره کرده‌اید، قرارداد اجاره، قبض آب و برق بنام شما باشد، کفایت می‌کند. اما مطمئن شوید که آدرس شما به صراحت روی سندی که ارسال می‌کنید، نوشته شده باشد.

پس از جمع‌آوری این مدارک می‌توانید با گرفتن وقت ملاقات به اداره مربوطه مراجعه کنید که ترک‌ها از این موضوع به عنوان رفتن به “نوفوس” یاد می‌کنند.

گرفتن وقت ملاقات (راندوو)

سیستم نوبت‌دهی آنلاین در اداره نفوس ترکیه (Nüfus) قبلاً تنها شماره شناسایی شهروندان ترکیه را مورد پذیرش قرار می‌داد اما بدلیل همه‌گیر شدن ویروس کووید-19 و پاندمی آن در سراسر جهان، در حال حاضر  اتباع خارجی نیز می‌توانند با استفاده از شماره شناسایی صادر شده برای خود، از آن استفاده کنند. پس از مراجعه به سیستم نوبت‌دهی آنلاین از شما خواسته می‌شود تا دلیل خود را از گرفتن وقت ملاقات اعلام کنید و اطلاعات تماس‌تان را در پورتال آنلاین تکمیل نمایید.. بدین ترتیب قرار ملاقات برای شما رزرو شده و می‌توانید نزدیک ترین مکان را به محل سکونت خود پیدا کنید. فراموش نکنید که حتماً در تاریخ و ساعت تعیین شده در مکان مورد نظر حضور پیدا کنید. پس از رسیدن به آنجا از شما خواسته می‌شود که یک شماره از کیوسک بگیرید و کمی صبر کنید تا ملاقات شما انجام شود.

اداره نفوس ترکیه

نکات مهم برای مراجعه به اداره نفوس ترکیه

ترکیه جزء یکی از کشورهای مهاجرپذیر است که مهاجران با اهداف مختلفی به این کشور سفر می‌کنند. فارغ از این که افراد با چه هدفی به این کشور سفر می‌کنند، نیاز به انجام یک سری سلسله مراتب اداری دارند که خدمات اداره نفوس یکی از آن‌هاست. مهم ترین نکاتی که برای مراجعه به اداره نفوس ترکیه می‌بایست رعایت شوند عبارت است از:

  • قبل از مراجعه به این اداره حتماً وقت قبلی گرفته و هزینه مربوطه را پرداخت کنید.
  • برای دریافت وقت قبلی می‌توانید از شرکت‌های مهاجرتی کمک خواسته و به آن‌ها مراجعه کنید.
  • به منظور انجام امور اداری خود حتماً مدارک شناسایی‌تان را با خود به همراه داشته باشید.
  • برای اطلاع از نزدیکترین اداره نفوس در کشور ترکیه می‌توانید به سایت فرمانداری شهر مراجعه کنید.

سخن پایانی

کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای مهاجرپذیر در جهان شناخته شده است و مردم مختلفی از سراسر دنیا با فرهنگ‌های متنوع در آن زندگی می‌کنند. به همین دلیل مسئولان این کشور همواره تلاش کرده‌اند تا امور مربوط به مهاجرین در کمترین زمان ممکن انجام شود. این ارگان به عنوان یکی از مهم‌ترین ادارات کشور ترکیه در زمینه امور مهاجرتی است که اتباع خارجی، حداقی می‌بایست سالی یک بار به این اداره مراجعه کنند. در این میان شرکت‌های مهاجرتی نیز وجود دارند که می‌توانند در این زمینه شما را یاری کنند تا بدون هیچگونه نگرانی امور مربوط به مهاجرت خود را انجام داده و در صورت بروز مشکل بتوانید روی کمک آن‌ها حساب باز کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. در این مطلب با مراحل ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه آشنا شده و نکات مهم مربوط به آن را با یک‌دیگر بررسی کردیم.

سوالات متداول

اهمیت ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه چیست؟

ترکیه یک سیستم الکترونیکی مرکزی برای ثبت آدرس محل اقامت شهروندان و اتباع خارجی دارد. از آنجایی که برگه نفوس بیانگر آدرس محل سکونت شماست، ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در تمامی مراحل افتتاح حساب بانکی، ثبت ازدواج، درخواست تمدید مجوز اقامت و … به آن نیاز خواهیم داشت.

اداره نفوس چه خدماتی را به افراد ارائه می‌کند؟

اداره نفوس ترکیه وظایف متعددی را برای رفع نیاز مهاجرین بر عهده دارد که عبارت است از : ثبت ازدواج خارجیان، افتتاح حساب بانکی، دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه، تمدید اقامت مهاجران و شماره کیملیک ترکیه و موارد مشابه دیگر

 

2 thoughts on “ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ