راهنمای مترو استانبول

مترو استانبول

نقشه مترو استانبول به فارسی

ترکیه به عنوان یک کشور در حال توسعه، در حال طراحی و اجرای پروژه های عظیم احداث خطوط مترو می‌باشد. از دهه 1960، شهرنشینی به دلیل صنعتی شدن این کشور به طور فزاینده ای اتفاق افتاده که همین مسئله باعث افزایش جمعیت می‌شود. با این حال، پروژه های عمرانی به‌ویژه در دهه گذشته شتاب گرفته اند و بسیاری از پروژه های جدید قرار است در مدت کوتاهی به پایان برسند. در این مطلب سعی شده تا در خصوص خطوط مترو استانبول صحبت شود و اطلاعات مفیدی درباره نقشه مترو استانبول 2022 در اختیار مهاجران، متقاضیان خرید خانه در استانبول و شهرواندان عزیزمان در این کشور قرار بگیرد.

مترو استانبول

خط مترو در استانبول

انتظار می‌رود استانبول در سال آینده از دو خط جدید مترو استقبال کند و مدت زمان لازم برای رفتن از گوشه‌ای از پایتخت ترکیه به گوشه دیگر را کاهش دهد.

یکی از خطوط مترو جدید از منطقه بیلیک دوزی استانبول در سمت اروپایی شهر شروع می‌شود و در منطقه پندیک طرف آناتولی به طول 72 کیلومتر به پایان می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود احداث خط متروی آینده بتواند مدت زمان بین دو مکان را به یک ساعت کاهش دهد. اما، ایستگاه های مترو در استانبول شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ایستگاه متروی امینونو و سیرکسی Eminönü & Sirkeci: دسترسی به هتل های معروف استانبول
  • ایستگاه متروی سلطان احمد استانبول: دسترسی به مناطق دیدنی استانبول نظیر مسجد آبی، ایاصوفیه و …
  • ایستگاه متروی آتاتورک
  • ایستگاه متروی زیتین ‌بورنو Zeytinburnu
  • ایستگاه متروی ینی کاپی Yenikapı: دسترسی به به بندر دریای مرمره
  • ایستگاه متروی تکسیم استانبول: دسترسی به منطقه بی اوغلو
  • ایستگاه متروی اوسکودار و کادیکوی Üsküdar & Kadıköy: دسترسی به تنگه بسفر از قسمت آسیایی استانبول
  • ایستگاه متروی کاباتاش Kabataş: دسترسی به بندر اصلی استانبول
  • ایستگاه متروی کاراکوی Karaköy استانبول: دسترسی به تراموا، تونل و بندر استانبول

گفتنی است که برای ورود به خطوط مترو نیاز به کارت مترو دارید. در غیر این صورت امکان استفاده از مترو برای شما میسر نخواهد بود.

نقشه مترو استانبول

نقشه خطوط متروی استانبول

احتمالا شما نیز با مشاهده خط مترو استانبول کمی گیج شده باشید، بنابراین ما در این مطلب مروری کوتاه بر خطوط متروی استانبول کرده‌ایم:

  • خط 1 مترو استانبول:

با رنگ قرمز مشخص شده است و دارای 23 ایستگاه می‌باشد؛ زمان سفر نیز 23 تا 25 دقیقه تخمین زده می‌شود

ایستگاه‌های خط قرمز استانبول عبارتند از:

اولوباتلی، بایرامپاشا، مالتپه، مرتر، زیتینبرنو، باکیرکوی، بچلیولر، آتاکوی، سیرینولر، ینی‌بوسنا، دی تی ام، فرودگاه آتاترک، اسنلر، ینیکاپی، آکسارای، امنیت، فاتح، توپکاپی، مندرس، اوشیوزلو، میدان بگسیلار، کیرازلی، سگمالسیلار، کوکاتپه، اوتوگار، ترازیدره، داوود پاشا،

  • خط 2 مترو استانبول

با رنگ سبز مشخص شده است و دارای دو خط با 16 ایستگاه می‌باشد؛ زمان سفر نیز 30 دقیقه برآورد می‌شود

ایستگاه‌های خط سبز استانبول عبارتند از:

لونت 4، لونت، گایره تپه، شیشلی مسیدیه‌کوی، مستر عثمان، پارتیشن، شیشانه، استواری، وزنه سیلر، ایازآقا، سیران تپه، اینداستریال نیبرهود، ینی کاپی، داروشفاکا، هاسیوسم، آتاترک اینداستری

  • خط 3 مترو استانبول

با رنگ آبی مشخص شده است و دارای 11 ایستگاه می‌باشد؛ زمان سفر نیز 20 دقیقه برآورد می‌شود

ایستگاه‌های خط آبی استانبول عبارتند از:

کانتکت تورگوت دایرکتلی، سایتز، خانه بشاک، متروکنت، المپیک، زیاگوکالپ نیبرهود، کیرازلی، ینی محله، محموت‌بی، ایستوک، ایکیتلی اینداستری

  • خط 4 مترو استانبول

با رنگ صورتی مشخص شده است و دارای 19 ایستگاه می‌باشد؛ زمان سفر نیز 82 دقیقه برآورد می‌شود

ایستگاه‌های خط صورتی استانبول عبارتند از:

حضوروی، مال تپه، کوچوکیالی، بوستانسی، کوزیاتاکی، ینی صحرا، گوزتپه، اونالان، اسیبادم، آیریلیک چشمه‌سی، کادیکوی، تواشانت تپه، پندیک، عدنان، کارتال، سوگانلیک، آستانه-عدلیه، اسنکنت، گولسویو،

  • خط 5 مترو استانبول

با رنگ بنفش مشخص شده است و دارای 16 ایستگاه می‌باشد؛ زمان سفر نیز 32 دقیقه برآورد می‌شود

ایستگاه‌های خط بنفش استانبول عبارتند از:

چکمه کوی، کانتکت نسیپ، کیسیکلی، آلتونی‌زاده، بگلرباشی، فیستیکاگاچی، اوسکودار، دودولو، دبیرستان امام خطیب، آلتین شهید، ایحلام اولکویو، لایتر، بازار، عمرانیه، بولگورلو،

  • خط 6 مترو استانبول

رنگ: طلایی، تعداد ایستگاه: 4، مدت سفر: 7 دقیقه

با رنگ طلایی مشخص شده است و دارای 4 ایستگاه می‌باشد؛ زمان سفر نیز 7 دقیقه برآورد می‌شود

ایستگاه‌های خط طلایی استانبول عبارتند از:

نیسپتیه، لونت، هیساروستو، اتیلر

کارت مترو استانبول

احداث خطوط مترو در سایر مناطق ترکیه

تصمیم برای ساخت خط جدید مترو در جلسه شهرداری کلانشهر استانبول (IBB)  بارها برگزار شده است. اکرم امام اوغلو، شهردار IBB در این جلسه گفت که بخش اصلی حمل و نقل جمعی در استانبول باید سیستم‌های ریلی، به ویژه مترو باشند.

وی خاطر نشان کرد که با خطوط اضافی، طول سیستم‌های ریلی استانبول به 424.85 کیلومتر خواهد رسید. وی همچنین به پروسه احداث خط دیگری اشاره کرد که مناطق بیلیک دوزی، اسنیورت، سفاکوی و اینجرلی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌ها نیز در پیامی اعلام کرد که بزرگترین کلانشهر استانبول ترکیه دارای دو خط جدید مترو به طول 12.9 کیلومتر خواهد شد.

عادل کارازمایلوغلو در مراسمی در استانبول گفت: اولین مورد در منطقه اسکودار در سمت آسیایی شهر تأسیس می‌شود و محله‌های Altunizade و Çamlıca را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

اسکودار نیز میزبان اولین سیستم مترو کاملاً خودکار ترکیه است. خط Üsküdar-Çekmeköy  در واقع 20 کیلومتر طول دارد و دارای 16 ایستگاه توقف می‌باشد.

کارازمایلوغلو خاطر نشان کرد، خط دیگری در حال احداث است که تقریباً 8.4 کیلومتر طول دارد و محله‌های Kazlıçeşme و Sirkeci را در سمت اروپا به یکدیگر متصل می‌کند.

طول کل خطوط استانبول در حال حاضر 251 کیلومتر است. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این پروژه در نهایت به 342 کیلومتر می‌رسد. وی افزود که نیمی از این مسافت به سفارش این وزارتخانه در طرح گنجانده شده است.

آشنایی با خطوط در حال ساخت دیگر در ترکیه

خط دیگر مترو به نام M7، که از محله مرکزی Mecidiyeköy تا Mahmutbey امتداد داشت، نیز در اکتبر سال گذشته راه اندازی شد.

وزیر گفت: در حال حاضر کارها در 6 خط در حال انجام است، از جمله خط فرودگاه پندیک-تاوشانته-سبیها گوکچن در سمت آسیایی، و باکرکی-کرازلی، باشاک شهیر-کایاشاهیر، فرودگاه گایرتپه-استانبول و فرودگاه هالکالی-استانبول در خطوط اروپایی.

کارازمایلوغلو تاکید کرد، خط مترو با سرعت بالا که قلب کلانشهر ترکیه را به فرودگاه بزرگ استانبول متصل می‌کند، تا پایان امسال تکمیل می‌شود. این خط مسافران را از گایرتپه، واقع در شیشلی در سمت اروپایی استانبول، تنها در 35 دقیقه به فرودگاه منتقل می‌کند. طول خط آهن  نیز 37.5 کیلومتر است، و شامل 9 ایستگاه می‌باشد که سریع‌ترین خط متروی کشور لقب خواهد گرفت. چراکه در بهترین شرایط قادر است با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت مسافران را جابجا کند

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود 31.5 کیلومتر خط فرودگاه هالکالی به استانبول تا پایان سال 2022 تکمیل شود. شهرداری کلانشهر استانبول (IBB) ماه گذشته نیز اعلام کرد که خطوط جدید مترو در سال‌های آینده راه‌اندازی می‌شوند.

گفته می‌شود یکی دیگر از خطوط از منطقه بیلیک دوزی در سمت اروپایی شهر شروع شده و در منطقه پندیک طرف آناتولی به پایان می‌رسد و در مجموع 72 کیلومتر مسافت را طی می‌کند. انتظار می‌رود مترو مدت زمان بین دو مکان را به یک ساعت کاهش دهد. این خط مترو که با نام HIZRAY نیز شناخته می‌شود، پیشنهاد مناقصه آن در سال 2021 انجام خواهد شد و سرعت آن تا 80 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

خطوط متروی سریع‌السیر بین شهری راهی عالی برای گردش در ترکیه!

اولین بخش خط سریع‌السیر بین شهری ترکیه در سال 2009 افتتاح شد و قطارهای سریع‌السیر اکنون استانبول را در مدت زمان 4 ساعت و 15 دقیقه به آنکارا متصل می‌کنند. این خطوط همچنین استانبول را در مدت زمان 4 ساعت و 40 دقیقه به قونیه ، و آنکارا را در مدت زمان 1 ساعت و 44 به قونیه پیوند می‌دهند.

مسافران باهوش از قطار بین شهری برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، استانبول به آنکارا یا قونیه، آنکارا به ازمیر یا کارس شهرهای پر رفت و آمد در ترکیه هستند که اگر با خودروی شخصی طی شوند، وقت زیادی را از مسافران می‌گیرند. بنابراین، هوشمندانه است که در مدت زمان کمی که در ترکیه هستید، کوتاه‌ترین مسیرها را برای سفر به شهرهای مختلف انتخاب کنید. پس از رسیدن به شهر مورد نظر با مترو، می‌توانیداز اتوبوس برای رسیدن به نقاط خارج از شبکه راه‌آهن نظیر استراحتگاه‌های ساحل جنوبی یا کاپادوکیا استفاده کنید.

مترو بین شهری استانبول

مسیرهای خطوط متروی سریع‌السیر بین شهری در ترکیه

  1. استانبول – آنکارا
  2. آنکارا – استانبول
  3. استانبول – بورسا – آنکارا
  4. آنکارا – ازمیر
  5. استانبول – ادیرنه – کاپیکوله
  6. آنکارا – بدروم، مارماریس، فتحیه
  7. استانبول – ارزروم، کارس، ترکیه شرقی
  8. استانبول – دنیزلی (پاموکاله)
  9. آنکارا – قونیه ، کارامان ، آلانیا ، آنتالیا
  10. استانبول – گورمه (کاپادوکیا)
  11. آنکارا – آدانا
  12. استانبول – قونیه – آدانا و آنتالیا
  13. آنکارا – دنیزلی (پاموکاله)
  14. استانبول – ازمیر
  15. آنکارا – ارزروم، کارس، ترکیه شرقی
  16. ازمیر – سلچوک (افسس، کوش آداسی) – دنیزلی (پاموکاله)
  17. گلوله کوچک استانبول – بدروم، مارماریس، فتحیه
  18. ازمیر – قونیه
  19. گلوله سیواس-سامسون
  20. ازمیر – آنکارا
  21. قطارها به اسکندرون، مرسین و تارسوس
  22. ازمیر – استانبول

خطوط متروی بین المللی در ترکیه نیز شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گلوله کوچک استانبول به/از بخارست، بوداپست، وین، مونیخ، پاریس و لندن
  • استانبول به/از صوفیه، بلگراد، زاگرب، مونیخ، پاریس و لندن

وقتی به ترکیه می رسید، خرید بلیط مترو استانبول در ایستگاه آسان است. اکثر ایستگاه‌های اصلی دارای سیستم بلیط و رزرو کامپیوتری هستند، بنابراین می‌توانند هر سفری را در ترکیه رزرو کنند. معمولاً گرفتن صندلی یا اسکله در روز سفر یا یک یا دو روز قبل کار چندان دشواری نیست، اگرچه بعضی اوقات افراد به‌راحتی می‌توانند بلیط خود رزرو کنند.

نکته: اگر بالای 60 سال سن دارید، بلیط ارشد (yaşlı bilet) خریداری کنید تا 20 درصد تخفیف بگیرید (اگر بالای 65 سال دارید نیز با 50 درصد تخفیف مواجه خواهید شد). اگر زیر 26 سال دارید، بلیط جوانان (genç bilet) را درخواست کنید تا 20 درصد تخفیف بگیرید.

ایستگاه مترو حیدر پاشا

ایستگاه تاریخی حیدرپاشا

از سال 1908 میلادی، قطارها برای مقاصد آسیایی از ایستگاه تاریخی حیدرپاشا حرکت می‌کردند. ایستگاه حیدرپاشا در سال 1908، هدیه قیصر آلمانی به سلطان عثمانی و به نام یکی از ژنرال‌های سلطان احداث ‌شد. هنگامی ‌که کار مهندسی برای بازسازی راه‌های راه‌آهن به استانبول در ارتباط با خط جدید سریع‌السیر به آنکارا و تونل جدید بسفر انجام شد، این خط به قطارهای بیشتر مجهز ‌شد. با این حال، خبر خوشحال کننده این است که TCDD در نهایت می‌خواهد ایستگاه را به عنوان پایانه قطارهای سریع‌السیر به آنکارا و قونیه توسعه دهد.

در عین حال، ایستگاه هنوز هم ارزش بازدید دارد، چراکه به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم در ترکیه به شمار می‌رود. شهرداری استانبول می‌گوید: UITP خطوط متروی بدون راننده با ظرفیت بیش از 500 مسافر را تنها در یک سفر تجزیه و تحلیل کرده و قرار است طرح آن را به وزارت راه تقدیم کند.

در گزارش UITP آمده‌است: “بر اساس آمار رصدخانه متروهای خودکار UITP، قطارهای استانبول M5 دارای بالاترین ظرفیت در اروپا و سومین ظرفیت در جهان هستند.”

ساعت کاری مترو استانبول

ساعت کار مترو استانبول از 6 صبح تا 12 شب می باشد و شهروندان می توانند در این ساعات از خدمات این بخش استفاده کنند.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری در سیستم مترو استانبول نه تنها به دولت‌های محلی دسترسی طولانی مدت به منابع مالی را می‌دهد، بلکه به اجرای پروژه زیرساخت شهری نیز کمک می‌کند که زندگی ترک‌ها را در حین کار، خرید و مسافرت در یکی از سریع ترین شهرهای شهری بهبود می‌بخشد. امیدواریم که این مطلب توانسته باشد شما را با خطوط مترو در ترکیه آشنا کرده باشد.

سوالات متداول

آیا بدون کارت مترو می‌توان سوار متروهای ترکیه شد؟

خیر، بر خلاف متروهای ایران که با پول نقد هم می‌توان بلیط موقت خریداری کرد، ترکیه تاکید به خرید کارت های دائمی مترو برای حمل و نقل مسافران دارد.

متروی استانبول چند خط دارد؟

6 خط، شامل خط 1 با رنگ قرمز، خط 2 با رنگ سبز، خط 3 با رنگ آبی، خط 4 با رنگ صورتی، خط 5 با رنگ بنفش، خط 6 با رنگ طلایی

زمان کاری متروی استانبول کی است؟

زمان شروع مترو از 6:00 صبح تا 12:00 شب می باشد.

قیمت متروی استانبول چقدر است؟

قیمت مترو 3.5 لیر و برای خطوط مارمارای 7.5 لیر می باشد.

10 thoughts on “راهنمای مترو استانبول

  1. برای استفاده از متروی استانبول حتما باید استانبول کارت داشته باشیم یا کارت مترو هم میشه تهیه کرد؟

  2. نقشه فارسی مترو استانبول که قرار دادید یه مقدار بی کیفیته. امکانش هست عکس با کیفیت تر بزارید؟

  3. سلام وسائل نقلیه عمومی در مسیر دانشگاه مدیپول به سایر نقاط شهر چیا هستن؟ آیا ایستگاه مترو در نزدیکی دانشگاه مدیپول هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ