مرز های زمینی ایران و ترکیه

مرز زمینی ایران و ترکیه

مرز زمینی ایران و ترکیه

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی راجع به مرز ایران و ترکیه ارائه دهیم تا با وضعیت مرز ایران و ترکیه برای مهاجران آشنا شوید. همچنین قصد داریم به تحلیل امنیت مرزهای ترکیه پرداخته و بهترین گذرگاه های ترکیه را به شما معرفی کنیم تا با آسودگی خاطر از سفر زمینی به ترکیه نهایت لذت را ببرید.

مرز زمینی ایران و ترکیه

مرزهای ترکیه و ایران تحت مراقبت زمینی و هوایی قرار گرفتند!

اخیرا ساخت دیوار مدولار و برج دیده بانی برای جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی به ترکیه در حال انجام است.

مرز وان ترکیه

کار سنگربندی و همچنین ساخت دیوار مدولار و برج دیدبانی برای جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی در مرز ترکیه و ایران در حال انجام است. مراحل نصب در قسمت اول 5 کیلومتری (3 مایلی) دیوار که به دنبال جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به ترکیه از طریق مرز ایران است، تکمیل شده است. نیروهای ژاندارمری در حال پاکسازی مرزها از مین هستند تا ساخت و سازها با امنیت بیشتری انجام شود.

با انتظار ساخت و ساز کامل تا پایان سال، تیم‌های ساختمانی در حال نصب دیواری به طول 3 متر (10 فوت) و عرض 2.80 سانتی متر (1 اینچ) هستند. برای پایان دادن به معابر غیرقانونی از مرز، یک ترانشه به طول 110 کیلومتر (68 مایل) به عمق و عرض 4 متر (13 فوت) حفر شده و با سیم خاردار ایمن شده است. در حالی که 9 گردان ترکیه در 44 پست برای تامین امنیت مرز بین ایران و ترکیه خدمت می‌کنند، در مجموع یک گردان، دو اعزامی و پنج لشکر به همراه 35 نیروی عملیاتی و 750 پلیس عملیات ویژه با خودروهای زرهی در منطقه مستقر شده اند.

نیروهای امنیتی از پهپادها و هلیکوپترها نیز برای تحت کنترل درآوردن منطقه استفاده می‌کنند. تاکنون نیروهای امنیتی از عبور 69156 مهاجر غیرقانونی جلوگیری کرده و 904 مظنون را که گفته می‌شود این معابر غیرقانونی را سازماندهی کرده بودند، دستگیر کرده اند. همانطور که می‌دانید، ترکیه یک نقطه ترانزیت مهم برای پناهجویانی بوده است که می‌خواهند برای شروع زندگی جدید به اروپا بروند، به ویژه آن‌هایی که از جنگ و آزار و شکنجه فرار می‌کنند. خط مرزی ایران و ترکیه، دارای سه گذرگاه مرزی از سمت غرب ایران در استان آذربایجان غربی به کشور ترکیه می‌باشد.

مرز زمینی ایران و ترکیه

گذرگاه های مرزی ایران و ترکیه

اولین گذرگاه، گذرگاه مرزی بازرگان است که برای ترانزیت هم استفاده می‌شود. گذرگاه بعدی گذرگاه مرزی رازی است که خط آهن نیز از آن می‌گذرد و نزدیک‌ترین مسیر برای رفتن به شهر وان از شهر خوی است. و مرز سرو این گذرگاه مرزی نزدیک شهر ارومیه است و در تمام ساعات شبانه روز فعال است.

خوب است بدانید که ایران و ترکیه ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با یگدیگر دارند که قسمت اعظم آن‌ را مناطق کوهستانی صعب العبور تشکیل می‌دهد و چهار استان آغری، ایگدیر، وان و حاکاری از ترکیه با استان آذربایجان غربی ایران هم مرز هستند.

در دی‌ماه سال ۱۳۹۵، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از قصد حکومت ترکیه برای ساخت دیوار امنیتی در مرز با ایران و نیز مرز این کشور با عراق خبر داده‌بود. اعلام خبر احداث این دیوار در مرز ترکیه با ایران با واکنش مثبت حکومت ایران روبرو شد. در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ حکومت ترکیه از ساخت دیوار بتنی در مرز مشترک ایران و ترکیه خبر داد و اعلام کرد که احداث این دیوار با هدف برخورد با اعضا و شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان انجام می‌شود. علاوه بر این حکومت ایران نیز برای پایش و نظارت مستمر و تصویری در مرز ایران و ترکیه، تجهیزات اوپتیکی، الکترونیکی، پهپادی و خودروهای عملیاتی سبک را به کار گرفته‌است.

مرز زمینی ایران و ترکیه

عواملی که ترکیه و ایران را به هم نزدیک کرد

در نیم دهه اخیر، سه عامل در شکل‌گیری روابط نزدیکتر ترکیه و ایران بسیار مهم بوده است. اولاً، هر دو قبلاً معتقد بودند که نظم منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است که مبتنی بر همکاری نزدیک‌تر بین کشورهای خلیج‌فارس، به‌ویژه امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر و اسرائیل است و توسط ایالات متحده حمایت می‌شود. آن‌ها انتظار داشتند که این دستور آینده ضد ایران، ضد ترکیه و ضد اسلام سیاسی باشد که چارچوب وسیع تری برای همکاری آن‌ها فراهم کرد.

با انعکاس این موضوع از سیاست منطقه، ترکیه به جای یک سیاست، دو سیاست را در مقابل ایران اجرایی کرده است. یکی به رفتار ایران در همسایگی نزدیک، مانند سوریه و عراق، که اغلب در رقابت با ترکیه بود، به دلیل حمایت از ساختارهای ائتلافی مختلف و دنبال کردن آرمان‌های ژئوپلیتیکی متضاد، مربوط می‌شود. سیاست دوم، زمینه ژئوپلیتیک وسیع‌تر خاورمیانه را در نظر می‌گرفت و آمال منطقه‌ای اردوگاه ضدایرانی را تهدید بزرگ‌تری نسبت به ایران می‌دانست. ترکیه ایده نظم منطقه‌ای این اردوگاه را نه تنها ایران و شبکه شبه‌نظامی آن را مستثنی می‌کند، بلکه ترکیه و متحدان سیاسی اسلامی آن را نیز مستثنی می‌کند.

جدای از این چارچوب گسترده تر، دو تحول دیگر در تسهیل همکاری ترکیه و ایران حیاتی بود: محاصره قطر و همه پرسی استقلال در کردستان عراق و تحولات مرتبط در ژئوپلیتیک منطقه کردستان.

آیا انجام یک سفر جاده‌ای در ترکیه امن است؟

هنگام رسیدن به ترکیه، اگر قصد گشت و گذار در شهر را دارید، باید بدانید که اغلب جاده‌ها با ماشین‌های دو پارکه مسدود هستند، خیابان‌ها اغلب یک طرفه هستند، و عابر پیاده در جاده بدون توجه به ایمنی شخصی با ماشین‌ها و موتور‌ها شلوغ شده است. در صورت امکان از تردد در مرکز شهرهای قدیمی خودداری کنید و به جای آن در حومه پارک کنید. ترکیه یکی از هیجان‌انگیزترین مکان‌ها برای انجام یک سفر جاده ای مد قدیمی است. برای اطلاعات بیشتر مقاله سفر به ترکیه با ماشین شخصی را مطالعه فرمایید.

مرز زمینی ایران و ترکیه

ترکیه امنیت مرزها را در برابر خطر هجوم مهاجران به حداکثر می‌رساند

کشور ترکیه در مواجهه با موج جدید مهاجران به دلیل بی ثباتی‌های اخیری که در کشور افغانستان رخ داد، اقدامات خود را در مرز شرقی خود افزایش داده است. فرماندار وان، استان مرزی شرقی ترکیه، روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که نیروهای امنیتی با هماهنگی عمل می‌کنند و به لطف داده‌های فناوری، 24 ساعته و 7 روز هفته در حال مراقبت هستند. وی همچنین ادعای وجود هجوم مهاجران غیرقانونی در مرز را رد کرد.

ساخت یکی از اقدامات پیشرو، دیوار مدولار و برج هوشمند، که از مرز ایران در منطقه چالدیران وان آغاز شده و تا Doğubayazit در آغری و Yüksekova در هاکاری ادامه دارد.

در وان که طولانی‌ترین مرز را با کشور همسایه ایران دارد، نیروهای امنیتی برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و فعالیت‌های قاچاق، از بین بردن تروریست‌ها، دستگیری مهاجران غیرقانونی که قصد ورود به ترکیه را دارند و تحویل آنها به نهادهای مربوطه، همه اقدامات احتیاطی را انجام می‌دهند.

در دیوار مدولار که برای جلوگیری از عبور از مرزها آغاز شد، 7 کیلومتر از بخش 63 کیلومتری تکمیل شد و یک ترانشه به طول 130 کیلومتر در امتداد مرز حفر شد.

مهمت امین بیلمز فرماندار وان به خبرگزاری آناتولی (AA) گفت که اقدامات در مرز طی سه سال گذشته به طور مداوم افزایش یافته است. بیلمز با بیان اینکه هنگی که پیش از این امنیت مرزها را تامین می‌کرد به سطح تیپ ارتقا یافت، گفت: ژاندارمری در 9 گردان، 44 کلانتری و نزدیک به 150 برج خدمت می‌کرد. بیلمز با بیان اینکه پس از تحولات افغانستان نیروهای کمکی به مرز اعزام شد، گفت: اقدامات در مرز را حداکثر کرده ایم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مرز صعب العبور باشد تا امنیت ترکیه برای زندگی افزایش یابد.

استفاده از آخرین فناوری برای ساخت دیوار

بیلمز با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی به صورت هماهنگ از مرز محافظت می‌کنند، ادامه داد: از آخرین فناوری در مرز استفاده می‌کنیم، یکصد و سه برج الکترواپتیکال در مرز ساخته شد و دوربین‌های حرارتی نیز وجود دارد. ، سنسورها و رادارها … سیستم‌هایی وجود دارند که جهت شلیک را تشخیص می‌دهند ما همچنین از پهپادها نهایت استفاده را می‌کنیم نیروهای امنیتی ما با هماهنگی 24 ساعته در مرز با استفاده از تمام داده های فناوری کار می‌کنند. هیچ انباشته ای از مهاجران وجود ندارد. در مرز گاهی افرادی هستند که به نحوی از مرز عبور می‌کنند ما آن‌ها را در ساختمان‌های متروکه ای می گیریم که به آن‌ها “خانه های شوک” می گوییم. اخیراً شکایات شهروندان در مورد این موضوع افزایش یافته است. ما مهاجرانی را که در مرکز تخلیه گرفتار می‌کنیم پردازش می‌کنیم. ما بیش از 100 ساختمان متروکه را که در آن مهاجران پنهان شده بودند تخریب کردیم.”

بیلمز همچنین خاطرنشان کرد: دیوارکشی با سه شرکت پیمانکاری در مرز در حال انجام است. “ما 295 کیلومتر خط مرزی داریم. ضمن تامین امنیت مرزی، از یک طرف در حال ساخت دیوار هستیم. خندق ادامه دارد. 130 کیلومتر سنگر حفر کردیم. 7 کیلومتر دیوار ساختیم. تا پایان کار. وی افزود: امیدوارم 64 کیلومتر کار دیوار را تمام کنیم، رئیس جمهور دستور داد 100 کیلومتر دیگر مناقصه شود.

افزایش مهاجران و ورود به مرز ترکیه، ممنوع

ترکیه به تلاش‌های خود برای تقویت امنیت مرزهای خود با ایران ادامه می‌دهد تا از بروز موج جدید مهاجران در مواجهه با تحولات اخیر در افغانستان جلوگیری کند. تشدید اقدامات مرزی در ترکیه، که در حال حاضر میزبان نزدیک به 4 میلیون پناهجوی سوری است و محل استقرار بسیاری از مهاجرانی است که تلاش می‌کنند خود را به اروپا برسانند، از زمانی آغاز شد که طالبان در افغانستان پیشروی کردند و ماه گذشته کابل را تصرف کردند.

اسماعیل چاتاکلی سخنگوی وزارت کشور نیز روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که ادعاهای منفی در مورد مرز امنیتی ترکیه نسبت به سربازان مسئول امنیت مرزی، پلیس حامی آن‌ها، ژاندارمری و آبروی دولت ناعادلانه است.وی همچنی اضافه کرد: آنطور که برخی گروه‌ها ادعا می‌کنند، ترکیه خواستار، استقبال یا عدم اقدام عمدی در قبال این هجوم نیست.

چاتاکلی با بیان اینکه در سال 2019 میلادی 201 هزار و 437 مهاجر غیرقانونی افغان گرفتار شده اند، گفت: این تعداد در سال 2020 به 50 هزار و 161 نفر کاهش یافته و امسال تاکنون به 40 هزار و 98 نفر رسیده است. وی افزود: در سال 2020 با وجود اثرات منفی این بیماری همه گیر، از مهاجرت 122 هزار نفر جلوگیری کردیم و از ابتدای سال تاکنون 94 هزار و 915 مهاجر غیرقانونی گرفتار شده اند. چاتاکلی گفت: “تعداد اتباع خارجی مسدود شده در مرز در سال 2020 505،375 و در سال جاری 307،850 نفر است. ادعای افزایش غیرعادی توسط ارقام تایید نمی‌شود.

مرز زمینی ایران و ترکیه

کلام آخر

در نهایت باید گفت که ترکیه که در همسایگی شمال غربی ایران قرار دارد، از ابتدا با ایران رابطه خوبی داشت. بین دو کشور ایران و ترکیه مشترکات زیادی وجود دارد برای مثال از نظر فرهنگی، تاریخی، سیاسی، اقتصادی و غیره با یکدیگر شباهت بسیاری دارند. این کشور نه تنها با کشور ما، ایران رابطه خوبی دارد، بلکه مقصد گردشگری و تفریحی مناسبی برای ایرانیان است.

سوالات متداول

مرز ایران و ترکیه چند کیلومتر است؟

ایران و ترکیه ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با یگدیگر دارند که قسمت اعظم آن‌ را مناطق کوهستانی صعب العبور تشکیل می‌دهد

مرز ایران و ترکیه کی باز میشود؟

درحال حاظر مرز ایران و ترکیه باز است. برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در روتس کپیتال تماس بگیرید.

مرز زمینی ایران و ترکیه کجاست؟

مرز های زمینی ایران و ترکیه عبارتند از مرز بازرگان که برای ترانزیت هم استفاده می‌شود، مرز رازی است که خط آهن نیز از آن می‌گذرد و نزدیک‌ترین مسیر برای رفتن به شهر وان از شهر خوی است، و مرز سرو این گذرگاه مرزی نزدیک شهر ارومیه است و در تمام ساعات شبانه روز فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ