تولد نوزاد در ترکیه

تولد نوزاد در ترکیه

زایمان نوزاد در ترکیه

ترکیه، کشوری زیبا با امکانات تحصیلی، شغلی، گردشگری، صنعتی و … است که با توجه به اینکه در موقعیت جغرافیایی نزدیک به کشورمان و همچنین آداب و رسوم تغریبا مشابه سبب شده افراد زیادی تقاضای اخذ اقامت خود برای این کشور را ثبت کنند. روزانه هزاران نفر از ایران یا دیگر کشور‌های جهان به قصد مهاجرت دائم یا موقت به ترکیه، سفر می‌کنند و با دیدن فرهنگ غنی، شرایط و امکانات آن در مورد تصمیم خود مطمئن‌تر می‌شوند. اما آیا می‌دانستید که با تولد نوزاد در ترکیه می‌توانید به راحتی اقامت این کشور را دریافت کنید؟ با ما در روتس کپیتال همراه باشید.

تولد نوزاد در ترکیه

دریافت اقامت ترکیه با فرزندآوری

همانطور که می‌دانید اخذ اقامت و شهروندی ترکیه از طرق مختلفی امکان پذیر می‌باشد که یکی از این راه‌ها به دنیا آوردن فرزندتان در این کشور است. درواقع برخی برای سهولت بیشتر فرایند اقامت، به تولد نوزاد خود در کشور ترکیه روی می‌آورند. چراکه می‌دانند پس از ثبت شناسنامه و پاسپورت فرزندشان، راه را برای خود و خانواده هموار ساخته اند.

ثبت تولد از آن جهت اهمیت دارد که کودکان را قادر می‌سازد به حقوقی مانند تحصیل و مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند. بدون ثبت نام و مستندات تولد، فرزند شما است در اثبات ملیت خود با مشکلاتی روبرو شود که آنها را در خطر بی تابعیتی  یا تابعیت خارجی قرار می‌دهد. از طرف دیگر فرایند ثبت شناسنامه، سن کودک را تعیین کرده  و از کودک در برابر آسیب ‌هایی مانند قاچاق، کار کودکان، ازدواج کودکان، فرزندخواندگی غیرقانونی و استثمار جنسی محافظت می‌کند.

بیایید فرایند تولد نوزاد برای خانواده ها و ادامه آن تا رسیدن به حق شهروندی و اخذ اقامت ترکیه را به صورت همه جانبه بررسی کنیم. ابتدا باید بدانیم که خانواده این امکان را دارد که پس از رسیدن به خاک ترکیه، نحوه به دنیا آمدن فرزند یعنی از طریق زایمان سزارین یا طبیعی و همچنین مرکز درمانی یا بیمارستان مورد نظر را که شامل بیمارستان های خصوصی و دولتی می‌شود، برگزیند.

تولد نوزاد در ترکیه

شرایط تولد نوزاد در ترکیه برای دریافت اقامت

خوشبختانه اغلب بیمارستان های مرکزی ترکیه، واقع در استانبول، از شرایط درمانی و رسیدگی مناسبی برخوردار هستند. این امر باعث اطمینان خاطر بیشتری برای مادران باردار می‌شود. البته کلیه پروسه درمان برای افرادی که به طور رسمی شهروند ترکیه هستند، کاملا رایگان صورت می گیرد. اما اگر مادر یا پدر هردو از اتباع خارجی وارد این کشور شده باشند، برای تولد فرزندشان متحمل هزینه هایی می شوند که این موضوع نیز راه حل دارد.

چاره این هزینه ها این است که پیش از زایمان فرزند خود را به طور رسمی بیمه کنید؛ این بیمه می تواند مخصوص زایمان باشد یا هزینه های بعد از زایمان یعنی چکاپ های ماهانه، واکسیناسیون و … را در بر بگیرد. اینگونه هزینه شما به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

اخذ شناسنامه ترکیه برای نوزاد

طبق قوانین و مقررات این کشور، والدین و یا قیم قانونی فرزند، پس از به دنیا آمدن وی، تا حداکثر 30 روز باید به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و برای دریافت شناسنامه اقدام کنند. در غیر اینصورت علاوه بر اینکه بر خلاف قانون عمل کرده‌اند، هزینه ای نیز به عنوان جریمه شامل حالشان خواهد شد. علاوه بر اینکه باید نام فرزنتان در لیست نوزادان به دنیا آمده اداره ثبت احوال قرار گیرد، در اداره مدیریت مهاجرت استان (PDMM) نیز باید به ثبت برسد. این امر بسیار مهم است زیرا به کودک سند هویتی داده می‌شود که وضعیت قانونی وی را در ترکیه تأیید می‌کند.

با این حال، ثبت نام تولد کودک در ادارات ثبت احوال و ثبت احوال ضروری است. این به این دلیل است که در صورت درخواست ، یک گواهی ثبت تولد شناخته شده بین المللی به فرد داده می‌شود. این شناسنامه به رسمیت شناخته شده است و می تواند در کشورهای دیگر نیز استفاده شود.

لطفاً توجه داشته باشید که اسناد هویتی که وضعیت حقوقی در ترکیه را تأیید می‌کند، پس از پایان وضعیت شخص در ترکیه یا هنگامی که شخص ترکیه را ترک می‌کند، پس گرفته می ‌شود. با این حال، گواهی ثبت نام تولد برای خانواده باقی می‌ماند، حتی اگر خانواده از ترکیه خارج شوند.

تولد نوزاد در ترکیه

آیا ثبت تولد و دریافت شناسنامه در ترکیه به این معنی است که نوزاد تابعیت این کشور را دریافت کرده است؟

خیر. این فرایند به خودی خود تابعیتی به کودک اعطا نمی‌کند و متمایز از فرآیندی است که به موجب آن افراد ملیت یا حق شهروندی می‌گیرند. شما نیز برای تابعیت باید مراحل متفاوت و متعددی را پشت سر بگذارید.

چگونه می‌توان تولد کودکان اتباع خارجی را در ترکیه ثبت کرد؟

تولداتی که در کشور ترکیه اتفاق می‌افتند باید به اداره ثبت احوال در استان‌ها اطلاع داده شوند. فرقی نمی‌کند که نوزاد والدین ترک دارد یا خیر تنها چیزی که اهمیت دارد محل تولد می‌باشد.

لطفاً قبل از مراجعه به ادارات ثبت احوال ، مدارک مورد نیاز را همراه داشته باشید:

  • مدارک تولد صادره از بیمارستان
  • مدارک شناسایی والدین که توسط اداره مدیریت مهاجرت استان صادر شده است
  • اطلاعات نشانی و آدرس

پس از آن، از شما خواسته می‌شود گزارش تولد صادره از بیمارستان را به همراه مدارک هویت والدین صادر شده توسط اداره مدیریت مهاجرت استان و اطلاعات آدرس را ارسال کنید. در صورت عدم وجود گزارش تولد، اداره ثبت احوال تحقیقات خود را برای تأیید تولد آغاز می‌کند. مطابق گزارش تولد یا نتیجه چنین تحقیقاتی، تولد ثبت می‌شود و یک فرم اطلاع رسانی تولد به شما داده می‌شود. در صورت درخواست، گواهی تولد چند زبانه نیز صادر می‌شود.

تولد نوزاد در ترکیه

اگر دلیل شما برای تولد نوزادتان در ترکیه، اخذ شهروندی این کشور باشد، بهتر است با مزایا و معایب آن نیز آشنا شوید.

مزایای حق شهروندی و اقامت ترکیه

شما به عنوان یک شهروند ترکیه می‌توانید:

  • دسترسی کامل به تمام برنامه های دولت ترکیه
  • بدون ویزا وارد ترکیه شوید
  • بدون ویزا به 110 کشور دیگر سفر کنید
  • بدون مجوز اقامت در ترکیه زندگی کنید
  • بدون مجوز کار در ترکیه کار کنید
  • تا زمانی که می‌خواهید بدون محدودیت زمانی از ترکیه خارج شوید
  • افتتاح و راه اندازی یک تجارت ترکیه شهوای بدون هیچ گونه الزاماتی که برای خارجیان اعمال می شود
  • خرید ملک در ترکیه بدون اینکه منتظر چک نظامی باشید
  • برای یک پست سیاسی درخواست دهید و در انتخابات محلی و کشوری رای دهید
  • مشارکت در بازنشستگی تحت حمایت دولت
  • دریافت بیمه درمانی جامع، به نام Genel Sağlık Sigorta (بیمه سلامت عمومی) از طریق برنامه ملی مراقبت‌های بهداشتی ترکیه که توسط Sosyal Güvenlik Kurumu (اداره تامین اجتماعی یا SGK) اداره می‌شود.
  • تا زمانی که کشورتان اجازه می‌دهد، هم شهروند ترکیه و هم شهروندی کشور خود را باشید.

معایب حق شهروندی و اقامت ترکیه

  • اگر بین 21 تا 41 سال سن دارید، ممکن است مجبور شوید در ارتش ترکیه خدمت کنید.
  • در صورت بروز مشکلات قانونی یا مشکلات دیگر، کشور یا سفارت شما نمی‌تواند به شما کمک کند، زیرا وضعیت شما به عنوان یک شهروند ترکیه در اولویت قرار دارد.
  • اگر مشغول به کار باشید، ممکن است دستمزد شما کمتر از خارجی‌هایی باشد که با شما در یک موقعیت کار می‌کنند و به نوعی همکار شما هستند.

تعهدات خدمت سربازی ترکیه

به طور کلی، همه شهروندان مرد ترکیه مشمول خدمت سربازی می شوند. اما به عنوان یک خارجی که به تازگی شهروندی این کشور را گرفته است، دو شرایط وجود دارد که در آن دولت ترکیه از شما انتظار گذراندن خدمت ندارد:

  1. اول اینکه سن شما بالای 24 سال بوده  و شهروند ترکیه باشید، و مادر یا پدرتان اهل ترکیه نباشند، در این صورت است که دولت ترکیه از شما نمی‌خواهد که در ارتش ترکیه خدمت کنید.
  2. مورد بعدی این است که قبلاً در ارتش کشور خود به عنوان داوطلب خدمت کرده باشید، در چنین شرایطی دیگر مشمول خدمت نخواهید بود.

جایگزینی به جای اخذ شهروندی ترکیه

برای بهره‌مندی از بسیاری از مزایای شهروندی ترکیه، لازم نیست که به صورت رسمی شهروند ترکیه شوید. هنگامی که حداقل هشت سال در ترکیه زندگی کنید، دو گزینه طلایی پیش روی شما قرار خواهد گرفت؛ مجوز زندگی مادام العمر در ترکیه و کار در هر کجای این کشور به صورت نا محدود. در صورت واجد شرایط بودن می‌توانید از گذراندن پروسه اداری اخذ شهروندی به گرفتن این دو مجوز بسنده کنید.

تولد نوزاد در ترکیه

قوانین نام‌گذاری برای نوزاد در ترکیه

انتخاب نام فرزند بر عهده پدر  و مادر است که اگر به هر دلیلی پدر شرایط نام‌گذاری نداشته باشد، این وظیفه روی دوش مادر خواهد بود. دولت ترکیه این امکان را به شهروندان دو تابعیتی می‌دهد تا در صورت تمایل دو نام (ترکی و خارجی) برای فرزند خود انتخاب کنند.

انتخاب بیمارستان در ترکیه

پیش از هرگونه تصمیم عجولانه‌ای باید ابتدا همه جوانب را در نظر بگیرید. انتخاب بیمارستان نیز یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید قبل از تولد نوزاد در ترکیه انجام شود تا از نظر موقعیت جغرافیایی، کیفیت و نوع خدمات رسانی، هزینه‌های مربوطه و طرف قرارداد بودن با بیمه مد نظر، مورد بررسی قرار بگیرد.

شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط خود، به جستوجوی بیمارستان‌های خوب ترکیه بپردازید. اما برای تسهیل این امر ما تعداد معدودی از این مراکز را که عمده آن‌ها در استانبول واقع شده‌اند را برایتان آماده کرده‌ایم.

  • بیمارستان ACIBADEM TAKISM
  • بیمارستان AMERIKAN
  • بیمارستان KOC UNIVERSITY
  • بیمارستان ISTINYE UNIVERSITY
  • بیمارستان MEDICAL PARK BACILIRVLER

هرکدام از این بیمارستان‌ها دارای بخش‌های متفاوت برای خدمات رسانی بهتر و با کیفیت به مراجعه کنندگان هستند. ظرفیت اکثر آن‌ها نیز بالاست و می‌توانید با خیال راحت برای روز زایمان خود وقت قبلی رزو کنید. حتی برخی از آن‌ها دارای مینی‌بار، آزمایشگاه و دیگر امکانات می‌باشد. این امر باعث می‌شود دیگر نیازی نباشد برای انجام مراحل اداری و آزمایشات خود از محوطه بیمارستان خارج شوید.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم همه جوانب تولد نوزاد و اخذ مجوز اقامت در ترکیه توسط نوزاد را بررسی کرده و مزایا و معایب آن را با شما به اشتراک بگذاریم که با استفاده از موارد ذکر شده دیدگاه بهتری نسبت به شرایط کنونی ترکیه خواهید داشت.

اگرچه اغلب افراد متقضی خواهان سفر و اقامت در شهر‌های ترکیه هستند، اما نباید عجولانه تصمیم بگیرید. بهتر است خودتان نیز تحقیقات لازم در این زمینه را انجام داده و به همه شرایط آن فکر کنید و در صورت امکان با افراد خبره و با تجربه نیز مشورت کرده و آگاهانه تر تصمیم بگیرید.

سوالات متداول

شرایط تولد نوزاد در ترکیه برای دریافت اقامت به چه صورت است؟

خوشبختانه اغلب بیمارستان‌های مرکزی ترکیه، واقع در استانبول، از شرایط درمانی و رسیدگی مناسبی برخوردار هستند. این امر باعث اطمینان خاطر بیشتری برای مادران باردار می‌شود.

آیا ثبت تولد و دریافت شناسنامه در ترکیه به این معنی است که نوزاد تابعیت این کشور را دریافت کرده است؟

خیر. این فرایند به خودی خود تابعیتی به کودک اعطا نمی‌کند و متمایز از فرآیندی است که به موجب آن افراد ملیت یا حق شهروندی می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ