رجیستر گوشی در ترکیه

رجیستر گوشی در ترکیه

روش رجیستر موبایل در ترکیه

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید یا این که مدت زیادی در آنجا اقامت دارید، باید این نکته را بدانید که گوشی شما بعد از گذشت 4 ماه رجیستری خود را در این کشور از دست می‌دهد. به عبارتی بعد از آن باید موبایل خود را رجیستر کنید و یا گوشی جدیدی تهیه نمایید، البته که هزینه خرید موبایل جدید خیلی بیشتر از رجیستر گوشی در ترکیه خواهد بود.

رجیستر گوشی در ترکیه

 

روتس کپیتال در این مقاله هر آنچه باید راجع به رجیستر گوشی موبایل خود بدانید را جمع آوری کرده‌است، تا با مطالعه آن بتوانید به راحتی موبایل خود را رجیستر کنید. لازم به ذکر است، دلیل از کار افتادن گوشی بعد از 4 ماه به این دلیل است که کشور ترکیه از قاچاق موبایل در این کشور جلوگیری کند.

بعد 4 ماه استفاده از گوشی چگونه موبایل را رجیستر کنیم؟

حتما به این نکته توجه کنید که قبل از اینکه 120 روز از سفر خود بگذرد موبایل خود را رجسیتر کنید، مگرنه مهلت قانونی شما تمام می‌شود و گوشی موبایل شما از دسترس خارج می‌شود و دیگر قابل رجیستری هم نخواهد بود.

فرآیند رجیستر کردن گوشی موبایل در ترکیه

بعد از قرار دادن سیم کارت ترکیه خود در گوشی به مدت 120 روز گوشی شما در خاک ترکیه کار می‌کند و بعد از 120 روز از دسترس خارج و آنتن آن قطع می‌شود و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

شما باید طی چند روز قبل از اتمام مهلت خود از روش‌های زیر اقدام به رجیستر گوشی خود کنید:

کارت اقامت:

  • با اصل پاسپورت و کارت اقامت ترکیه خود به یکی از دفاتر پست مرکزی مراجعه کنید.
  • با ارائه مدارک خود و ثبت در‌خواست‌، رمز دولت الکترونیک را دریافت کنید.
  • با در دست داشتن رمز می‌توانید وارد سایت دولت الکترونیک شوید.
  • به بخش رجیستر گوشی رفته و پس از وارد کردن اطلاعات هزینه را پرداخت کنید.

اگر کارت اقامت ندارید:

  • با گوشی موبایل خود کد *#06# را وارد کنید.
  • کد 15 رقمی IMEL که مختص گوشی شماست و نمایش داده شده را یادداشت کنید.
  • همراه با پاسپورت‌، سیم کارت و گوشی به اداره مالیاتی نزدیک محل سکونت خود بروید.
  • گوشی خود را به صندوق تحویل دهید و فرم‌های مربوطه را پر کنید.
  • پس از دریافت اطلاعات شما یک کارت برای ادامه مراحل به شما داده می‌شود.
  • سپس یک فیش بانکی به شما داده می‌شود که باید به بانک بروید وآن را پرداخت کنید.
  • فیش بانکی را همراه با کپی صفحه اول پاسپورت خود و آخرین مهر ورود به کشور ترکیه را، به یکی از نمایندگی‌های تلفن همراه ببرید سپس هزینه رجیستر را پرداخت ‌کنید. ظرف یک تا هفت روز موبایل شما رجیستر خواهد شد.

رجیستر گوشی در ترکیه

هزینه رجیستر گوشی در ترکیه چقدر است؟

هزینه رجیستر موبایل در ترکیه طبق قوانین جدید این کشور 1838 لیر است. توجه داشته باشید که مدل گوشی شما چه اپل  باشد و چه اندروید در هزینه آن تغییری ایجاد نمی‌شود و این مبلغ ثابتی است که باید برای دستگاه یا موبایل خود پرداخت کنید.

وقتی گوشی خریداری شده خود را که از ایران تهیه کرده‌اید را در ترکیه رجیستر می‌کنید، می‌توانید هم در ایران و هم در ترکیه‌، بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کنید.

آیا تلفن‌ همراه (موبایل) در ترکیه ارزان هستند؟

تلفن همراه در ترکیه به دلیل مالیات‌های بالاتر کمی گرانتر از اروپا و ایالات متحده هستند قیمت گوشی دست دوم در ترکیه نیز به همین صورت می باشد. این باعث می‌شود بسیاری از “مهاجران” وسوسه شوند که در کشور خود تلفن همراه بخرند و رجیستر گوشی را در ترکیه انجام دهند با سیم کارت ترک از آن استفاده کنند.

به طور خلاصه، اگر می‌خواهید از سیم کارت ترکی در تلفن همراه خود استفاده کنید، باید تلفن خود را در سیستم  BTK ثبت کنید، اما اگر فکر می‌‌کنید 2.006 TL برای پرداخت مالیات بسیار زیاد است، خرید یک تلفن هوشمند ارزان قیمت منطقی‌تری است؛ یا تلفن همراهی که قبلاً در سیستم BTK ثبت شده است.

در این دوره 4 ماهه باید مراحل مجوز اقامت خود را دریافت کنید و سپس باید شماره شناسنامه خارجی ترکیه خود را با شماره موبایل ترکیه خود مطابقت دهید. برای ثبت نام باید به شرکت اپراتور سیم کارت تلفن همراه در ترکیه مراجعه کرده و کارت مجوز اقامت فعال خود را به آن‌ها تحویل دهید.

رجیستر گوشی در ترکیه

نکاتی مهمی که باید بدانید

همه دستگاه‌های تلفن همراه وارد شده به ترکیه، چه تلفن همراه، چه لپ تاپ و چه تبلت، باید در سیستم ثبت دستگاه‌های تلفن همراه (Mobil Cihaz Kayıt Sistemi) ثبت شده باشند.

هر فرد مجاز است هر 3 سال فقط 1 دستگاه مجهز به سیم کارت در ترکیه ثبت کند. به عبارت دیگر، فقط یک تلفن در هر گذرنامه باید ثبت شود. اما به تازگی شما می‌توانید 3 دستگاه را به نام خودثبت کنید.

اگر می‌خواهید یک تلفن جدید بگیرید و آن را ثبت کنید، باید شماره IMEI قدیمی ثبت شده در گذرنامه خود را با IMEI در دستگاه جدید خود جایگزین کنید. این بدان معناست که شما باید هزینه ثبت نام و مالیات را دوباره پرداخت کنید.

دستگاه ثبت شده شما فقط با سیم کارت صادر شده به نام شما (نام چاپ شده در گذرنامه) کار می‌کند. اگر تصمیم دارید تلفن خود را به دوستی هدیه دهید که تصمیم گرفته سیم کارت ترکی خود را در آن قرار دهد، باید بگوییم که متاسفانه، سیم کارت در این شرایط کار نخواهد کرد.

اگر شما در یک مأموریت دیپلماتیک در ترکیه هستید یا برای مقاصد نظامی اعزام شده‌اید، یا دانشجویی هستید که در دانشگاه ترکیه تحصیل می‌کنید، به شما اجازه داده می‌شود از اسناد دیگری بجز مدرک اقامت برای رجیستر کردن استفاده کنید.

____________________________________________________________
بیشتر بخوانید: اینترنت ترکیه
____________________________________________________________

مراحل ثبت نام

ثبت تلفن شما باید یکی از اولین کارهایی باشد که هنگام ورود به ترکیه انجام می‌دهید. سعی کنید این کار را در اسرع وقت انجام دهید، زیرا محدودیت زمانی 120 روزه دارید.

هشدار: در زمان رجیستر گوشی در ترکیه و پس از پرداخت هزینه، مطمئن شوید که همه اطلاعات روی رسید صحیح است. توجه ویژه‌ای به نام و نام خانوادگی خود و گذرنامه و شماره IMEI خود داشته باشید. اگر اطلاعات ذکر شده نادرست باشد‌، باید مجدداً تلفن خود را با اطلاعات صحیح ثبت کرده و مالیات را دوباره پرداخت کنید  بنابراین با دقت ‌رسید را بخوانید.

رجیستر گوشی در ترکیه

دور زدن رجیستری گوشی در ترکیه

دور زدن رجیستری گوشی در ترکیه عملا ممکن نیست و ترفند هایی که در این مورد ذکر میشود کارایی ندارند یا حداقل برای مدت بسیار کوتاهی جوابگو هستند. ما پیشنهاد میکنیم از راه قانونی و صحیح که در بالا ذکر شد اقدام به رجیستر گوشی نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله هر آنچه باید راجع به رجیستر کردن موبایل بدانید را به شما آموزش دادیم. به نکات ذکر شده در مقاله دقت کنید تا مشکلی در فرآیند رجیستر کردن برای شما پیش نیاید. یک پیشنهاد دیگر به شما این است که اگر قصد عوض کردن گوشی خود را دارید، آن را در ایران بفروشید و در ترکیه اقدام به خرید موبایل کنید در این صورت دیگر نیاز به رجیستر کردن موبایل نیست؛ فقط کافیست سیم کارت ترکی تهیه کنید و پس از فعال کردن سیم کارت آن را در موبایل قرار دهید و به راحتی استفاده کنید.

 

سوالات متداول

هزینه رجیستر موبایل در ترکیه چقدر است؟

بر اساس آخرین تغییرات قانونی، هزینه رجیستر موبایل در ترکیه 1838 لیر است.

آیا می توانم از گوشی قفل شده خود در ترکیه استفاده کنم؟

تلفن یا نقطه اتصال شما باید بتواند در باندهای فرکانس 900 مگاهرتز‌، 1800 مگاهرتز و یا 3G 2100 مگا هرتز کار کند‌، در غیر این صورت در ترکیه کار نمی‌کند. تلفن‌های هوشمند جدیدتر مانند iPhone 5 و 6 اپل و تلفن های Android در ترکیه کار می‌کنند.

آیا می‌توانم گوشی خود را در ترکیه بفروشم؟

Cell Phone Repair Turkey Creek  یک ‌اپلیکیشن مشابه، دیوار و یا شیپور است، با این تفاوت که مختص وسایل دیجیتال و الکترونیکی مانند، گوشی‌ها، تبلت‌‍‌ها، لپ تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی است. روند‌ فروش در این اپلیکیشن بسیار سریع است. کافی است به چند سوال درباره دستگاه الکترونیکی خود پاسخ دهید.

آیا می توانم از WhatsApp در ترکیه استفاده کنم؟

اگر هنگام سفر به خارج از کشور لپ تاپ یا رایانه، تلفن هوشمند یا حتی یک گوشی ساده دارید، می‌توانید با استفاده از برنامه‌هایی مانند اسکایپ،  برنامه‌های Apple ، Facetime ، Google Voice ، WhatsApp ، Viber یا هر یک از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

7 thoughts on “رجیستر گوشی در ترکیه

  1. خوب من ۲ رفتم هفته ترکیه سیم کارت ترکیه گذاشتم استفاده کردم برگشتم و الان بعد یه سال میخوام برم دیگه نمیتونم با اون موبایل وصل شم ؟

  2. سلام وعرض ادب

    ببخشید یه سوال داشتم، من 3 سال پیش یه گوشیمو تو ترکیه رجیستر کردم با یه سیم کارت. الان گوشیمو و سیم کارتمو عوض کردم. اگر این سیم کارتمو بندازم تو اون گوشی که قبلا رجیستر کردم کار میکنه یا اینکه چون سیم کارتم عوض شده باید دوباره رجیستر کنم؟

  3. با سلام.میشه در گوشیهای 2 سیمکارته یکی از سیمکارتها رو رجیستر کرد و یکی بدون رجیستر بمونه.مثلا من در گوشیم هم خط ترکم رو بندازم و هم خط ایرانم رو.در ترکیه یکی از سیمکارتها رو رجیستر کنم و خط ایرانم به همون شکل برای وقتهایی که میرم ایران باقی بمونه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم پیشنهاد میکنم از ISP یا همون اپراتور سیمکارتتون این موضوع رو سوال کنید تا بهتر و صحیح تر پاسخ بدن

  4. سلام،من الان حدود ۴ ماهه در ترکیه هستم،سیمکارت ایرانم فعلا فعاله،هنوز ۱۲۰ روزه ش پر نشده،اگر برگردم ایران و مجدد بعد از چند روز بیام ترکیه،سیمکارت ایرانم اینجاداخل ترکیه کار میکنه یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ