هزینه درمان در ترکیه

هزینه درمان در ترکیه

هزینه های درمانی و پزشکی در ترکیه

در زمان سفر یا مهاجرت به یک کشور خارجی، چالش‌های گوناگونی پیش روی افراد قرار می‌‌گیرد که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها، مربوط به سلامت است. کشور ترکیه نیز که به عنوان یکی از پایتخت‌های گردشگری دنیا به شمار می‌رود، دارای امکانات پزشکی و مراکز بهداشت به روز و پیشرفته‌ای است. اگر شما هم به دنبال اخذ شهروندی یا اخذ اقامت ترکیه هستید، باید با هزینه های درمانی در ترکیه آشنا باشید. هزینه‌های درمانی و پزشکی هزینه‌هایی هستند که دست کم یک بار در سال باید آن‌ها را بپردازید. پس با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با سیستم درمانی و پزشکی ترکیه، هزینه‌های آن را نیز بررسی کنیم.

هزینه درمان در ترکیه

آشنایی با سیستم خدمات درمانی در ترکیه

مراکز درمانی دولتی و خصوصی ترکیه در تلاشند، با افزایش کیفیت و کمیت خدمات خود به استانداردهای جهانی نزدیک شوند. وزارت بهداشت این کشور به طور مرتب از مراکز بهداشتی و درمانی بازدید می‌کند و استانداردهایی را تعیین کرده که تمامی کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پزشکان، ملزم به پیروی از آن هستند.

توریست‌ها برای امور درمانی غیر اورژانسی خود، فقط می‌توانند از مراکز درمانی خصوصی استفاده نمایند. اورژانس ۱۱۲ در تمامی‌ شهرهای ترکیه معاینات اولیه را در محل و به صورت رایگان به بیماران ارائه می‌‌دهد. صرفنظر از قوانین این کشور، با توجه به سنگین بودن هزینه‌های درمان، شهروندان و اتباع خارجی که قصد اقامت بیش از یک سال در کشور مذکور را دارند، مجبور به داشتن بیمه هستند. افرادی که از بیمه‌ استفاده می‌‌کنند به صورت رایگان معاینه شده و در صورت داشتن نسخه پزشکی‌، دارو را نیز رایگان دریافت می‌‌کنند. اتباع خارجی ساکن ترکیه نیز می‌توانند به صورت شخصی خود را بیمه کنند که هزینه آن بسته به سن بیمه شده متغیر است.

براساس نوع بیمه ۱۰ تا ۴۰ درصد از هزینه‌های درمانی توسط خود شخص و مابقی هزینه‌ها توسط بیمه پرداخت خواهد شد. البته بیمه‌هایی وجود دارند که تماماً هزینه‌های درمانی را تحت پوشش قرار می‌دهند که مسلماً نیازمند پرداخت هزینه سالیانه بیشتری هستند.

هزینه درمان در ترکیه

خدمات تحت پوشش بیمه درمانی

بیمه های درمانی در ترکیه، بسیاری از موارد را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. این بیمه‌ها انواع مختلفی دارند و سقف و مبلغ متفاوتی را پوشش می‌دهند که سقف این موارد نیز به هزینه‌ای که شما برای بیمه پرداخت می‌کنید، بستگی دارد.

از جمله خدماتی که تحت پوشش بیمه قرار دارند، عبارتند از: هزینه‌های بستری در بیمارستان و خدمات ارائه شده در آن از قبیل بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه، اتاق عمل، بی‌هوشی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، دیالیز، آزمایشات میکروب‌شناسی و پاتوبیولوژی، درمان‌های سرپایی، پیوند اعضاء، هزینه‌های تصویربرداری، رادیولوژی و ام‌آرآی، هزینه ویزیت پزشک، آزمایش‌ها و … . البته در صورت رخ دادن یک تصادف یا حادثه‌ای ناگوار، اگر نیاز به جراحی بینی یا خدمات دندانپزشکی نیز باشد، تمامی هزینه‌ها توسط بیمه درمانی موجود در ترکیه پرداخت خواهد شد.

خدماتی با عدم پوشش بیمه درمانی

بیمه‌های درمانی موجود در ترکیه، مواردی از جمله حوادث طبیعی را شامل نمی‌شود. این موارد عبارتند از: سیل، زلزله، آتشفشان، رانش زمین و … . هم چنین انجام ورزش‌هایی مانند اسکی، پرش با چتر، صخره نوردی و … که خطرناک تلقی می‌شوند و حوادثی چون جنگ، اغتشاش، شورش، اقدامات تروریستی و … نیز از جمله مواردی هستند که توسط بیمه درمانی موجود در ترکیه، تحت پوشش قرار نمی‌گیرند.

از طرفی هزینه اقدامات پیشگیرانه برای انواع مریضی‌ها از جمله واکسیناسیون، بیماری‌ها و عوارض ناشی از مصرف ارادی الکل، دارو و یا مواد مخدر، انواع اقدامات توانبخشی و وسائل مرتبط با آن مانند عینک و عصا، گذاشتن پروتزها، جراحات مربوط به تشعشعات هسته‌ای، و کلیه بیماری‌های شیوع یافته در جهان همچون کووید-19 توسط بیمه‌های درمانی موجود در ترکیه، تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. لازم به ذکر است برخی از شرکت های بیمه در ترکیه خدمات ناشی از حوادث و تصادفات را پوشش می‌دهند که برای دریافت آن می‌بایست با شرکت بیمه خود صحبت کنید.

هزینه درمان در ترکیه

هزینه های پزشکی و بیمارستانی در ترکیه

  • هزینه بیمه درمانی

بر اساس قوانین موجود در ترکیه، افراد زیر ۱۷ و بالای ۶۵ سال نیازی به پرداخت هزینه بیمه درمانی ندارند. اما هزینه بیمه درمانی افراد ۱۸ تا ۲۳ سال، حدود ۴۰۰ لیر در سال و افراد ۲۳ تا ۶۵ سال، حدود ۳۰۰۰ لیر در سال است.

  • هزینه ویزیت پزشک

در صورت داشتن بیمه، از هزینه ویزیت پزشک در ترکیه کاسته می‌شود. داشتن اقامت دائم نیز هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. مثلاً در صورت داشتن اقامت دائم در ترکیه، برای ویزیت دکتر عمومی نیاز به پرداخت هزینه نخواهید داشت. اما هزینه پزشک متخصص، بسته به اینکه در بیمارستان عمومی یا خصوصی ویزیت شوید، متغیر و حدود ۷۰ تا ۲۰۰ لیر است.

  • هزینه پزشک خانواده

بسیاری از ساکنان ترکیه تحت پوشش پزشک خانواده بوده و از خدمات رایگان پزشک عمومی و اطفال استفاده می‌کنند.

  • هزینه دارو

هزینه دارو در این کشور در مقایسه با ایران بسیار زیاد است و به همان میزان، کیفیت داروها بالاتر است. بیمه‌‌های درمانی موجود در ترکیه، بیشتر داروها را تحت پوشش قرار می‌دهند که این امر هزینه داروها را بسیار کاهش خواهد داد. اما در صورت عدم بیمه اگر بخواهید در این کشور زندگی کنید، هزینه دارو غیرقابل تحمل خواهد بود. در این کشور، داروهایی مثل آنتی ‌بیوتیک‌ها به راحتی تجویز نمی‌شوند و برای دریافت این داروها نیاز به نسخه پزشک است.

  • هزینه آزمایشات

در ترکیه ممکن است برای یک بیماری ساده هم از شما آزمایش بگیرند. برای گرفتن جواب آزمایش نیز لازم نیست روز دیگری به آزمایشگاه مراجعه کنید بلکه جواب روی مانیتور دکتر مورد نظرتان نمایش داده می‌شود.

هزینه درمان در ترکیه

داروخانه های ترکیه

بیمارستان‌های ترکیه اغلب داروخانه ندارند. برای دریافت دارو در طول هفته و روزهای کاری می‌توانید از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹:۰۰ و در روز شنبه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۸:۳۰ به داروخانه‌ های ترکیه مراجعه کنید. در تعطیلات و خارج از این ساعات، باید به داروخانه های شبانه روزی ترکیه مراجعه کنید که تعداد آن‌ها اندک است. همچنین برای آگاهی و اطلاع یافتن از نزدیک‌ترین داروخانه محل سکونت خود نیز می‌توانید به سایت istanbuleczaciodasi مراجعه کنید. فراموش نکنید که اگر قصد سفر یا مهاجرت به ترکیه را دارید، از بردن داروهای خواب‌آور و مسکن‌های قوی خودداری کنید، چون جزء داروهای ممنوع در این کشور محسوب می‌شوند. اما در صورت ضرورت می‌بایست برای استفاده از آن‌ها گواهی‌ای به زبان ترکی یا انگلیسی به همراه داشته باشید.

سخن پایانی

مبحث بهداشت و درمان، از آن دست مواردی است که می‌بایست قبل از سفر یا مهاجرت در مورد آن اطلاعات لازم را بدست آورید. یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه، آگاهی از هزینه‌هایی است که ممکن است با آن مواجه شوید. از این رو در این مطلب شما را با سیستم درمانی و پزشکی این کشور آشنا کرده و به بررسی هزینه های درمانی در این کشور پرداختیم.

سوالات متداول

هزینه های درمانی در ترکیه چقدر است؟

هزینه درمان در ترکیه بدون بیمه زیاد است. با وجود بیمه هم، بسته به نوع آن باید چیزی حدود 10 تا 40 درصد هزینه درمان را پرداخت کنید. البته برخی از بیمه‌ها همه هزینه درمان، دارو و دکتر را پوشش می‌دهند.

هزینه دکتر در ترکیه چقدر است؟

داشتن بیمه در کاهش هزینه‌ها بسیار مؤثر است، در غیر این صورت میزان هزینه‌های پرداختی بابت دکتر، در مقایسه با ایران سرسام‌آور خواهد بود.

داروهای ممنوع در ترکیه، چه داروهایی هستند؟

داروهای خواب‌آور و مسکن‌های قوی از جمله داروهای ممنوع در ترکیه بوده در صورت نیاز باید گواهی‌ای به زبان ترکی یا انگلیسی را برای استفاده از آن‌ها به همراه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ