محله های استانبول

محله های استانبول

بهترین مناطق استانبول برای زندگی

استانبول شهری با تاریخ ۲۵۰۰ ساله است که در جهان باستان با نام قسطنطنیه شناخته می‌شد. این شهر تاریخی، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور ترکیه و قطب گردشگری آن است که در مجموع 39 منطقه و محله اصلی دارد. شناخت محله های این شهر قبل از سفر برای تفریح و گردش یا خرید خانه در استانبول و سکونت در آن، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چراکه بادید بازتری می‌توان به این شهر تاریخی سفر کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا محله های استانبول و ویژگی های مهم هر یک را به اختصار با هم بررسی کنیم.

محله های استانبول

بهترین محله های استانبول برای خرید خانه

شهر استانبول یک ویژگی جالب دارد و آن قرارگیری بین دو قاره و فرهنگ اروپا و آسیا است. 14 ناحیه در سمت آسیایی و 25 ناحیه در سمت اروپایی شهر واقع شده است. حال با هم به بررسی هر یک از این مناطق می‌پردازیم :

محله های آسیایی استانبول

  • آدالار: از بزرگ‌ترین جاذبه های گردشگری ترکیه است که به دلیل تبعید شاهزاده‌ها، ملکه‌ها و دیگر اعضای خاندان حکمرانان بیزانس به آنجا، به جزایر پرنس نیز مشهور شده است. معماری سنتی عثمانی و زندگی بدون ترافیک از عناصر کلیدی آن به شمار می‌روند.
  • آتاشهیر: در سال 1993 در نتیجه برنامه‌ ریزی های شهری به یک شهر اقماری تبدیل شد. اگر تصمیم به خرید ملک در ترکیه دارید به دلیل بافت جدید و قیمت مناسب انتخاب خوبی است. آتاشهیر را می‌توان قطب اقتصادی‌ دانست که برای برابری با وال استریت آمریکا طراحی شده است.

محله آتاشهیر استانبول

  • بیکوز: اگر به دنبال زندگی در فضای سبز با خطوط طویل ساحلی باشید، این محله یکی از دلپذیرترین مناطق استانبول و برای شما بسیار مناسب است. افراد ثروتمند و مشهور، در این محله مالک عمارت‌های یالی و چوبی قدیمی هستند که گران قیمت و ویژه‌اند.
  • چکمه‌ کوی: دارای فضایی مناسب برای خانواده‌هاست. ساختمان‌سازی‌های مدرن در این محله کمتر به چشم می‌خورند و اکثر منازل آپارتمان های 6 تا 7 طبقه‌ای هستند. به همین دلیل تعداد خارجی‌های مقیم این منطقه نزدیک به صفر است و بافت فرهنگی و اجتماعی آن کاملاً بومی و ترکی است.
  • کادی‌ کوی: از قدیمی ترین محله های استانبول و میزبان مسافرین یک­ روزه ایست که مشتاق دیدن بازار معروف ماهی آنند. اولین مسجد این شهر و یک کلیسای قرن پنجمی در آن وجود دارد. همچنین موزه یا در حقیقت اتاق فلورانس نایتینگل در آن واقع و به خاطر مناطق سیاحتی معروف همانند ایستگاه معروف قطار حیدر پاشا، خیابان مدال و … شناخته شده است.

محله کادی کوی استانبول

 

  • کارتال: به معنی عقاب و در کنار دریای مرمره واقع شده است. محله کارتال که در اوایل قرن بیستم شکل گرفته، یک دهکده ماهیگیری در زمان امپراطوری بیزانس بود. این محله که قرار است در آینده به شهر توسعه یافته‌ای تبدیل شود،یکی از بهترین محله های استانبول برای زندگی است.
  • پندیک: اولین منطقه بین راهیِ مسافران بخش آسیایی به بخش اروپایی به حساب می‌آید. علاوه‌ بر بناهای تاریخی مهم مانند کلیسای کاتولیک فرانسه، گنبد مخزن، مخزن استوانه‌ای، عمارت سلطان، یتیم‌خانه یونانی‌ها و برج قلعه آیدوس، چند منطقه سیاحتی قابل توجه این ناحیه نیز فرودگاه سبیحا گوکچن، پارک استانبول، و پیست اتومبیل­رانی فرمول یک هستند.
  • سنجاق ‌تپه: دارای شهروندانی است که عاشق منطقه جنگلی مجاور آن هستند. جمعیت این منطقه با وجود پیشرفت‌های اخیر روزبه‌روز در حال افزایش است. سیاحت مناظر طبیعی این منطقه با وجود تعلق به یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ­ترین شهر های ترکیه آسان است.
  • مال تپه: منطقه ای زیبا و سرسبز که مجاور ساحل نقره‌ای دریای مرمره قرار دارد و از لحاظ جمعیتی نهمین محله بزرگ استانبول است. مال‌تپه با وجود فاصله از قطب مرکزی شهر، در تابستان ها گرم و خشک و در زمستان‌ها بارانی و خنک است. در فصل بهار هوا بسیار دلپذیر و خنک و اغلب بارانی است اما در فصل پاییز معتدل و با باران‌های تند همراه است.

محله مال تپه استانبول

  • سلطان بی لی: یکی از مناطق استراتژیک دوران عثمانی بوده و تا سال 1945 یک زمین کشاورزی بود. از آن زمان تا کنون، این محله از یک روستای کوچک تا یک حومه توسعه یافته گسترش یافت و دارای پیشینه آرامی برای جای دادن خانواده های محافظه کار است.
  • شیله: دارای خانه‌های تابستانی بسیاری متعلق به مردمی از سراسر ترکیه است به طوری که جمعیت تابستانی این محله دو برابر جمعیت آن در زمستان است. برخورداری از سواحل، رستوران های ساحلی استانبول و … این محله را برای مسافرت یک روزه ایده­آل می‌­کند.
  • توزلا: در دوران عثمانی نمک مردم استانبول از این منطقه استخراج می‌شد، به خصوص که در آن زمان یک منطقه تفرجگاهی و منطقه‌ای با چشمه‌های آبگرم و درمانی بوده است. برخی از ترک‌ها که در مراکز شلوغ شهر زندگی می‌کنند، دارای خانه‌­های تابستانی در این ناحیه‌اند.

محله توزلا استانبول

  • عمرانیه: تمیزترین محله در میان محله های استانبول است. افزایش تسهیلات خوراک، ارتقای حمل‌ونقل جاده‌ای، و خریداری تحت توسعه شهری موجب رونق بازار املاک این منطقه شده است.
  • اسکودار: اگرچه این منطقه جزء محله های پرجمعیت استانبول به حساب می‌آید اما جواهر شهر استانبول است و از طریق کشتی مسافربری به اسم فِری به نقاط دیگر شهر و بخش اروپایی متصل می‌شود. اسکودار میزبان افرادی که ترجیح می­دهند به دور از سمت اروپایی خانه خریداری کنند.

محله اسکودار استانبول

 محله های اروپایی استانبول

  • آرناووت کوی: هم­نام با روستایی کوچک از محله های استانبول بوده که به خاطر عمارت‌های عثمانی و رستوران‌هایی با غذای دریایی نیز معروف است. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در این ناحیه به خاطر پروژه‌های عظیم مانند فرودگاه استانبول و مسیر کانال برنامه‌­ریزی شده سه ­برابر شده است.
  • باغجیلار: با وجود مسیر های حمل ­و نقل عالی به سمت مرکز شهر، در حال پوست اندازی گذشته خود و تبدیل شدن به یک طرح شهرسازی عالی از طریق پروژه های مسکونی و اجتماعی است.
  • آوجی لار: ابتدا روستایی کوچک بود و سپس به استراحت‌گاهی تابستانی برای ثروتمندان تبدیل شد که در آن جشن شکار برگزار می‌کردند. به همین دلیل نام این منطقه آوجیلار نام گرفته که در زبان ترکی به معنی شکارچی است. اما امروزه با سرعت گرفتن روند شهرنشینی به یک شهرک صنعتی تبدیل شده است که بخش زیادی از املاک قابل فروش را تشکیل می‌دهد.

محله باغجیلار استانبول

  • باهچه لی اولر: به معنی خانه های دارای باغ است. با اینکه توریست‌ها در این منطقه جای زیادی برای سیاحت ندارند، ساکنین آن عاشق موقعیت و خدمات حمل‌­و‌­نقل عالی آن هستند. تأسیس اولین کارخانه کک سازی ترکیه نیز در این محله بوده است.
  • باکروکی: ناحیه ­ای ساحلی و مسکونی است که دارای قطب تجاری و نقاط دیدنی معروف است. از جمله این نقاط دیدنی مرکز خرید کروسل با 76000 متر مربع مساحت است که با جای دادن مراکز سرگرمی، خرید، و غذا در خود سالانه میزبان یک میلیون بازدید کننده است.
  • باشاک شهیر: این ناحیه بزرگ ترین دریاچه مصنوعی ترکیه، پارک، زمین‌های بازی و … را در خود دارد. امروزه نیز در میان تمامی مناطق ارزان استانبول بیشترین افزایش خانه‌سازی در مناطق مسکونی را داشته که این افزایش به دلیل پروژه های مسکونی پیچیده‌ای است که در این شهر قرار گرفته‌اند.

محله باشاک شهیر استانبول

  • بایرام پاشا: این محله در گذشته تولیدکننده بزرگ کنگر فرنگی بوده است. با این که این شغل اکنون ادامه ندارد، در این منطقه هنوز هم می­توان مجسمه‌های آن را دید که نماد یادبودی از گذشته است.
  • بی اوغلو: بخش جدید استانبول که میدان تکسیم و خیابان استقلال که شلوغ‌ترین خیابان ترکیه است در آن واقع شده. این محله بین‌المللی بهترین جا برای خرید، پارتی و چشیدن یک غذای خوشمزه است. بسیاری از هتل های استانبول در این منطقه واقع شده‌اند.
  • بشیکتاش: خانه یکی از موفق ترین تیم‌­های فوتبال ترکیه و دارای مناطق دیدنی و محله­ های معروف است که از جمله آن­ها می‌توان به خانه‌های عثمانی، مسجد بزرگ و کوچه سیب‌زمینی با پوست در اورتا کوی و ببک که روستایی در بسفروس است، اشاره کرد.

 

محله بشیکتاش استانبول

  • بیوک چکمجه: بزرگ‌ترین و بلندترین برج تلوزیون در اروپا و بزرگ‌ترین نمایشگاه ترکیه در سواحل آن قرار دارد و معمولاً این محله برای کسانی که تصمیم سفر به استانبول را دارند جزء اولویت‌ها قرار می‌گیرد، چراکه وجود مراکز خرید و مراکز فرهنگی آن شهرت بسیاری دارد.
  • بیلیک دوزو: منطقه ای با فضای سبز زیاد که به‌خاطر شهر­های دیدنی کنار دریا مانند گورپینار معروف شده است. وجود قیمت‌­های عالی برای هر مترمربع، محبوبیت این ناحیه را افزایش داده است.

محله بیلیک دوزو استانبول

  • چاتالجا: واقع که در دامنه نواحی اروپایی ترکیه، مقصد مورد علاقه افرادیست که زندگی در خانه‌های روستایی را به آپارتمانی ترجیح می‌دهند. دو نقطه دیدنی این ناحیه یالی کوی با استراحت­گاه ساحلی و پارک تفریحی چیلین گوذ هستند.
  • اسنلر: نام قدیم آن لیتروس است و با وجود موقعیت مهم در استانبول، از جریان اصلی شلوغی‌ها به دور است. اسنلر با یک بازار مسکن ساکن و بدون جذب توریست، از آن دسته مناطقی است که کمتر در مورد آن صحبت می‌­شود.
  • اسنیورت: یکی از محله های جدا شده از بیوک چکمجه است که در دهه اخیر تحول زیادی را به خود دید تا تبدیل به ناحیه سرمایه‌­گذاری بزرگ مسکن شود. این ناحیه با سه مرکز خرید و یک دانشگاه بزرگ، پارک‌­ها و مراکز فرهنگی جدید، بسیاری از خریداران خارجی مسکن را به خود جذب می‌کند.

محله اسنیورت استانبول

  • ایوپ: این محله از گلدن ‌هورن تا سواحل دریای سیاه را شامل می‌شود و برای مردم استانبول بخصوص مسلمانان این شهر یک منطقه تاریخی بسیار مهم است. ایوپ سلطان و کافه پییره لوتی همراه با نماهای طلایی شگفت‌انگیز یکی از قطب‌های گردشگری ترکیه است.
  • قاضی عثمان پاشا: بدلیل موقعیت جغرافیایی متمایز، ترکیبی از مجتمع‌های مسکونی مدرن و سنتی بوده که به سرعت درحال توسعه است و در آن جمعیت‌های محلی و مهاجر با هم زندگی می‌کنند.
  • فاتیح: میزبان مقامات استانی از جمله استانداری، مقر پلیس، شهرداری کلانشهر و اداره مالیات استانبول است و با محله سلطان ‌احمد، به عنوان میراث جهانی یونسکو، میزبان بیشتر توریست های استانبول است. امپراطوری های عثمانی و بیزانس از این منطقه حکم­رانی می‌­کردند.

محله فاتیح استانبول

  • گون گورن: محله ای کوچک که مقصد خانواده‌­های محافظه‌­کار است و از نواحی آرامی می­باشد که در زمینه تسهیلات خرید، خوراک، و سرگرمی، توان رقابت با سایر محله‌ها را ندارد.
  • کوچوک چکمجه: شامل بازار بزرگی به همین نام است که به خاطر قرارگیری بر روی مسیر طراحی شده کانال استانبول، سرمایه‌­گذاران ملک به آن کوچ کرده‌اند که موجب افزایش چشمگیر توسعه صنعت در این محله شده است.
  • کاییت ‌هانه: در میان محله های استانبول دارای پتانسیل زیادی برای آینده است. از خدمات حمل‌ونقل عالی و بازار مسکن قوی برخوردار است و اغلب خانواده‌­های قشر متوسط در آن ملک می‌خرند.

محله کاییت هانه استانبول

  • ساری یر: از مناطق لوکس و پیشرفته است که به دلیل همسایگی با جنگل بلگراد، با داشتن خصوصیات تاریخی جذاب، طرفداران زیادی دارد. مناطق دیدنی از جمله پارک امیرگان، قلعه روملی حصار، و باغ آتاتورک نیز در آن واقع شده‌اند که این منطقه را قطب خرید ملک در استانبول تبدیل کرده است.
  • سیلیوری: این محله که توجه بین­ المللی کمی را به خود جلب می‌کند، میزبان بیشتر استانبولی های محلی در فصل تابستان است. بدلیل داشتن مراتع و دشت‌های سرسبز، از قطب‌های اصلی دامداری بوده و لبنیات و محصولات گوشتی منحصر به فردی دارد.

محله سیلیوری استانبول

  • سلطان قاضی: در سال 2009 شکل گرفته و دارای فضای سبز و مناطق حفاظت‌شده بسیاری است. شهرت خود را مدیون سیستم­‌های قنات‌سنگی عثمانی است که هنوز برخی از آن­ها در حال کار هستند.
  • شیشلی: با وجود مناطق دیدنی قابل توجه مانند موزه نظامی استانبول، استادیوم تورک تلکام، چهار پاساژ خرید، و دو عدد از برج‌های بزرگ شهر، ناحیه شلوغی است اما ترکیب دلنشینی از معماری اروپایی مدرن و سنتی را در خود جای داده است.
  • زیتین بورنو: به معنی تپه زیتون که شامل مناطق تاریخی از جمله دیوار قسطنطنیه است. این محله که فاقد روستاست، در خصوص مسافرین بین‌المللی در میان سایرمحله‌ های استانبول آرام مانده است.

محله زیتین بورنو استانبول

سخن پایانی

در این مطلب با محله های استانبول آشنا شده و ویژگی های مهم هر یک را به اختصار بررسی کردیم و دانستیم هر یک از مناطق استانبول دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود با جاذبه‌های گردشگری متفاوت است. شناخت این محله ها موجب می‌شود با دید بازتری برای سفر یا اقامت دائم ترکیه و خرید مسکن اقدام کنیم.

سوالات متداول

معروف ترین محله استانبول کدام است؟

میدان تکسیم در بی اوغلو از معروف ترین محله‌ استانبول است و در میان آن مجسمه‌ای به نام تندیس جمهوریت به چشم می‌خورد که سوژه دوربین های عکاسی گردشگران خارجی‌ست.

گران ترین محله های استانبول کجا هستند؟

طبق آمار شرکت روتس کپیتال محله ببک (Bebek) در رتبه نخست مناطق گران استانبول و بعد از آن محله های اتیلر (Etiler) و لونت (Levent) قرار میگیرد.

محله های ایرانی نشین استانبول کجا است؟

ایرانی های عزیز در اقصی نقاط استانبول ساکن هستند ولی محله های فاتیح (fatih)، بیلیک دوزو (beylikduzu) و اسنیورت (esenyurt) ایرانیان بیشتری را در خود جای داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ