مزایای پاسپورت ترکیه

مزایای پاسپورت ترکیه

مزایای دریافت پاسپورت ترکیه

همانطور که می‌دانید دنیا روبه رشد و در حال جهانی شدن است و مسافرت به یک عادت محبوب و لذت‌بخش برای مردم تبدیل شده است. عدم نیاز به ویزا باعث دلگرم شدن افراد برای سفر می‌شود تا بتوانند به راحتی از مرزها عبور کرده، به هر نقطه از دنیا سفر کنند و فرصت‌های مختلف شغلی، تجاری، فرهنگی و شیوه های زندگی را در مقیاس جهانی به دست آورند. یکی از کشورهایی که با ارائه‌‌ فرصت های سرمایه گذاری سودآور در صدر عناوین خبری قرار گرفته، ترکیه است. به گونه‌ای که روزانه، هزاران نفر از سراسر دنیا، از ترکیه دیدن می‌کنند و برای خرید خانه در استانبول به این کشور سفر می کنند چون این کشور از میراث گران‌بهای طبیعی، ارزش های فرهنگی، بافت تاریخی و مزیت های جغرافیایی بهره‌مند است. در این مطلب با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پاسپورت، مزایای دریافت پاسپورت ترکیه را بررسی کنیم.

مزایای پاسپورت ترکیه

مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت پاسپورت ترکیه

از تاریخ نوزدهم سپتامبر سال 2018 میلادی، رییس ‌جمهور کشور ترکیه در پی اتخاذ سیاست های جدید مهاجرتی و جذب سرمایه‌گذار خارجی، روند ورود سرمایه‌گذاران را با کاهش نرخ‌ها، به شدت آسان‌تر و مطلوب‌تر نمود. ضمن آنکه باید بدانید مهم‌ترین روش گرفتن پاسپورت ترکیه سرمایه‌گذاری از طریق ملک است، شرایطی نیز برای دریافت پاسپورت نیاز است که توجه به آن‌ها ضروری است. لازم به ذکر است که برای دریافت پاسپورت ترکیه، داشتن مدرک زبان ترکی نیاز نیست؛ زیرا برای دریافت این پاسپورت مصاحبه‌ای نیاز نیست. اما مهم است بدانید که هر روشی برای اخذ پاسپورت شرایط خاص خود را دارد. هر شخص برای دریافت پاسپورت ترکیه می‌بایست مدارک و شرایط زیر را دارا باشد که عبارتند از :

  • ارائه شناسنامه
  • ارائه گواهی سلامت
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • دارا بودن سن متقاضی بالای 18 سال
  • امکان مکالمه به زبان ترکی در حد نیاز
  • ارائه سند ازدواج و یا طلاق، در صورت متاهل بودن
  • اصل گذرنامه فرد متقاضی و همراهان وی (در صورت وجود)

ارزش پاسپورت ترکیه

ارزش پاسپورت ترکیه

با توجه به شاخص معتبر سایت Hanley & Partners آخرین آمارها در سال 2021 نشان می‌دهد، پاسپورت ترکیه در رده پنجاه و دوم جهان قرار دارد و ارزش آن به اندازه ای است که در صورت داشتن پاسپورت ترکیه می‌توان بدون داشتن ویزا به 110 کشور سفر کرد و نهایت لذت را تجربه کنند. البته شایان ذکر است که این آمار را نمی‌توان قطعی در نظر گرفت، زیرا اگر بخواهیم به آمار وب سایت Passport index نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که پاسپورت کشور ترکیه در کنار پاسپورت کشور شیلی قرار گرفته و امکان سفر به 54 کشور بدون ویزا و سفر با ویزای فرودگاهی به 43 کشور دنیا را داراست. این بدین معناست که با در دست داشتن پاسپورت ترکیه‌ای، در مجموع می‌توان به 97 کشور دنیا سفر کرد.

مزایای داشتن پاسپورت ترکیه

همانطور که گفته شد، پاسپورت ترکیه ارزش بالایی در اتحادیه اروپا و سایر کشورها دارد. فردی که پاسپورت ترکیه را دارد، می‌تواند اقدام به خرید و فروش، کار و تحصیل در ترکیه نماید و به راحتی در برخی از کشورها برای سرمایه گذاری اقدام کند. از جمله مهم‌ترین مزایای پاسپورت ترکیه عبارتند از :

  1. تجارت به دور از تحریم با سراسر جهان
  2. امکان شرکت در تمام انتخابات‌ها و رأی‌دهی
  3. دریافت تسهیلات بانکی با بهره‌های بسیار کم
  4. دارا بودن اعتبار 10 ساله برای پاسپورت‌ ترکیه‌ای
  5. بهره‌مندی از تمام خدمات، امکانات و مزایای پزشکی
  6. عدم نیاز به مجوز برای مدت زمان اقامت در ترکیه
  7. امکان افتتاح حساب بانکی در ترکیه در تمامی بانک‌های بین المللی
  8. خرید خودرو در ترکیه و دیگر اجناس با قیمت‌های مناسب جهانی
  9. امکان اخذ پاسپورت، بدون نیاز به حضور در خاک کشور ترکیه
  10. امکان استفاده از تمام مزایای بازنشستگی همانند شهروندان ترکیه
  11. امکان تحصیل رایگان و استفاده از برنامه عودت شهریه دانشگاه‌ها
  12. امکان بهره‌مندی از شرایط سرمایه گذاری در کشوری مدرن و صنعتی
  13. تسهیل روند دریافت ویزا از سایر کشورهای معتبر نظیر کانادا و آمریکا
  14. شرایط ورود آسان سفر به 100 کشور بدون ویزا و 26 کشور عضو شینگن
  15. دریافت پاسپورت و شهروندی ترکیه طی 60 روز کاری براساس قانون جدید
  16. امکان دو تابعیتی بودن، با استفاده از سیستم “کارت شهروندی دوگانه تورکواز”
  17. دریافت تابعیت ترکیه برای زن و شوهر به همراه همه فرزندان زیر 18سال آن‌ها

ارزش پاسپورت ترکیه

انواع پاسپورت ترکیه

جالب است بدانید ترکیه برای هر مقامی یک پاسپورت خاص صادر می‌کند که دارای مزایای متفاوتی است. به عبارتی پاسپورت یک شهروند با پاسپورت یک مقام عالی متفاوت بوده و هر کدام مزایا و معایبی دارند. اگر بخواهیم انواع پاسپورت های موجود در ترکیه را دسته‌بندی کنیم، به چهار نوع مختلف تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از :

  • گذرنامه یا پاسپورت ویژه با رنگ سبز : مخصوص مقامات ارشد دولت و افسران رده بالاست
  • گذرنامه یا پاسپورت تمبر با رنگ خاکستری : متعلق به مقامات رسمی، روزنامه نگاران و …
  • گذرنامه یا پاسپورت دیپلماتیک با رنگ سیاه : مخصوص سفیران و مأمورین دولتی در خارج از کشور
  • گذرنامه یا پاسپورت عادی با رنگ قرمز : پاسپورت عمومی شهروندان ترکیه بدین شکل است. اما اتباع خارجی نیز از طریق سرمایه‌گذاری و یا کسب عنوان شهروندی، گذرنامه معمولی می‌گیرند

سخن پایانی

در این مطلب با شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پاسپورت آشنا شده و مزایای دریافت پاسپورت ترکیه را بررسی کردیم. با توجه به اینکه ترکیه کشوری اوراسیایی، با زبان رسمی ترکی استانبولی و واحد پولی لیر است و اقتصاد آن در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته، اخذ پاسپورت ترکیه همواره جزء محبوب ترین‌ها بوده است. از آنجایی که اکثر مردم تمایل به دریافت پاسپورت دوم دارند، اخذ پاسپورت ترکیه نیز یکی از گزینه های پاس دوم است که افراد می‌توانند برای شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک در کوتاه مدت اقدام کنند.

سوالات متداول

آیا برای دریافت پاسپورت ترکیه، داشتن مدرک زبان ترکی نیاز است؟

خیر – نیازی به داشتن مدرک زبان ترکی نیست، زیرا برای دریافت این پاسپورت مصاحبه‌ای انجام نخواهد شد، اما امکان مکالمه به زبان ترکی در حد نیاز لازم است.

سیستم کارت شهروندی دوگانه تورکواز چیست؟

تابعیت دوگانه وضعیتی است که یک فرد در همان زمان شهروندی دو ملیت مختلف را داراست. ترکیه داشتن شهروندی دوگانه را مجاز می‌داند و با استفاده از کارت تورکواز به شما حقوق شهروندی کامل را به جز امکان رأی دادن در ترکیه، اعطا می‌کند.

با پاسپورت ترکیه کجا میشه رفت؟

با پاسپورت ترکیه به اکثر کشور های اروپایی و آسیایی می توان سفر کرد برای اطلاع دقیق از این موضوع به وب سایت https://www.passportindex.org/passport/turkey/ سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ