زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه بهتر است یا ایران

کشور ترکیه چیزهای زیادی برای ارائه دارد تا به همه اتباع خارجی که قصد زندگی در این کشور را دارند، نشان دهد. زندگی در ترکیه با داشتن زیرساخت‌ها، سطح کیفی بالای زندگی، هزینه پایین زندگی، نرخ ارز TL، فرآیند نه چندان پیچیده اخذ مجوز کار یا اجازه اقامت و اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری، یکی از گزینه های اصلی و ایده آل برای همه اتباع خارجی است. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد مهاجرت‌ به ترکیه را دارید و یا به دلایل مختلفی از جمله، اشتغال، تحصیل و … قصد زندگی در ترکیه را دارید، لازم است قبل از زندگی در این کشور، با نکاتی آشنا شوید تا بتوانید پس از مهاجرت بدون مشکل به زندگی بپردازید. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با چشمی باز به این کشور مهاجرت کنید.

زندگی در ترکیه

نکات مهم برای زندگی در ترکیه

ترکیه به خاطر همسایگی با ایران، از لحاظ سبک معیشت و فرهنگ، تشابهات زیادی با کشور ما دارد، با این حال تفاوت‌هایی را نیز دارد که در ادامه به بررسی شرایط زندگی و نکاتی می‌پردازیم که لازم است هر تبعه خارجی قبل از ورود به ترکیه با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید.

  • هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی در ترکیه برای اتباع خارجی اتحادیه اروپا و آمریکا گران نیست. به غیر از مکان‌های خاص، هزینه مسکن و زندگی در مقایسه با کشورهای خودشان ارزان‌تر است. اگرچه تفاوت‌های منطقه‌ای بطور قطع بر هزینه زندگی‌شان تأثیرگذار است، اما هزینه متوسط ​​اجاره، حمل و نقل، غذا و هزینه‌های روزانه، هنوز بسیار کمتر از اتحادیه اروپا یا ایالات متحده آمریکاست. همچنین هزینه‌های مسکن از ویلا گرفته تا آپارتمان، در ترکیه بسیار منطقی‌تر است.

  • اجازه اقامت و کار

آن دسته از اتباع خارجی که تصمیم به زندگی در ترکیه دارند، باید اقامت یا مجوز کار خود را دریافت کنند تا پس از مدت 90 روز ویزا در این کشور اقامت داشته باشند. قبل از مهاجرت به ترکیه، اتباع خارجی می‌بایست با مدارک مورد نیاز کنسولگری‌های جمهوری ترکیه در کشور خود درخواست مجوز کار کنند. پس از درخواست اولیه، برنامه‌های آنلاین باید از طریق پورتال دولت الکترونیک ترکیه (www.turkiye.gov.tr) و درخواست‌های مستقیم به وزارت کار و تأمین اجتماعی در ترکیه ظرف ده روز ارسال شوند. درخواست‌های اجازه اقامت نیز ابتدا از طریق سیستم اقامت الکترونیکی اداره کل مدیریت مهاجرت انجام می‌شود. پس از درخواست آنلاین، اتباع خارجی باید مدارک مورد نیاز را به اداره کل اداره مهاجرت محلی ارائه دهند.

زندگی در ترکیه

  • نرخ ارز لیر ترکیه

برای اتباع خارجی که از اروپا یا آمریکا می‌آیند، نرخ ارز لیر ترکیه برای آنها یک مزیت بزرگ است. در سال 2018 میلادی که فروش خانه در ترکیه به دلیل کاهش نرخ ارز افزایش یافت، فروش به اتباع خارجی تا 78 درصد افزایش یافت. اکثر خریداران خانه که مایل به زندگی در ترکیه هستند از اروپا و خاورمیانه هستند. همچنین نرخ ارز TL، صاحبان مشاغل را از نزدیک ترین کشورها بخصوص کشورهای اتحادیه اروپا مانند انگلستان، هلند، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا به خود جذب می‌کند. ترکیه با سرمایه گذاری اتباع خارجی در کشورش، تحت شرایطی تابعیت ترکیه را به آن‌ها ارائه می‌دهد. اگر حداقل 50 سمت شغلی تمام وقت برای شهروندان ترکیه ایجاد کرده‌ باشید یا حداقل 500 هزار دلار سرمایه گذاری در ترکیه کرده باشید، می‌توانید برای تابعیت این کشور درخواست دهید.

  • مناطق محبوب برای زندگی در ترکیه

این کشور گزینه های زیادی را برای اتباع خارجی ای که مایل به زندگی و خرید خانه در ترکیه هستند ارائه می‌دهد. استانبول و سواحل مدیترانه یکی از محبوب ترین مناطق برای زندگی در ترکیه است. در حالی که اکثر صاحبان مشاغل ترجیح می‌دهند مشاغل خود را تأسیس کرده و در استانبول زندگی کنند، اما اتباع خارجی ترجیح می‌دهند در بسیاری از مناطق آرام مانند منطقه آلانیا در آنتالیا، بدروم، فتحیه، مارماریس، دیدیم یا ساید ملک خریداری کرده و زندگی کنند.

زندگی در ترکیه

  • آموزش ترکی استانبولی

یکی از مهم‌ترین نکات برای زندگی در ترکیه، یادگیری زبان ترکی قبل از حرکت است که برای شما مزیت بزرگی خواهد بود. بدون یک دوره مناسب، یادگیری زبان ترکی ممکن است کمی سخت باشد، اما می‌توانید حداقل می‌توانید چند کلمه مفید را که هنگام سفر به ترکیه بسیار کاربردی و لازم است، یاد بگیرید. یادگیری زبان ترکی ممکن است آسان نباشد اما پس از شروع زندگی در ترکیه، زبان ترکی را بسیار سریع‌تر خواهید آموخت.

  • سبک غذایی در ترکیه

بطور کلی سبک غذایی و مدل غذا خوردن مردم ترکیه بسیار شبیه ایرانیان است. آن‌ها نیز سه وعده غذایی شامل صبحانه، نهار و شام دارند. اما سبک غذایی برخی از آن‌ها دو وعده‌ای است ولی آن را مفصل‌تر برگزار می‌کنند، به خصوص وعده صبحانه که اهمیت زیادی برای آن قائل هستند. یعنی پس از برگزاری وعده صبحانه، وعده نهار حذف شده و میان وعده میوه، جایگزین آن می‌شود. بنابراین اگر روزی به مهمانی یک خانواده در ترکیه دعوت شدید و با دو وعده از شما پذیرایی کردند و وعده نهار حذف شد، تعجب نکنید و آن را بی‌احترامی به خود تلقی نکنید.

در این کشور سوپ یکی از غذاهای محبوب محسوب شده به گونه ای که حتی قبل از وعده صبحانه نیز بنابر نوع فصل سال، انواع مختلفی از سوپ‌ها را می‌خورند. اگرچه قهوه در این کشور به عنوان نوشیدن ملی محسوب می‌شود، اما جالب است که به چای نیز علاقه زیادی داشته و دفعات زیادی آن را مصرف می‌کنند، بدین طریق که چای را در استکان های کوچکی ریخته و آن را با قند یا شکر شیرین می‌کنند.

  • تعطیلات رسمی ترکیه

زندگی در ترکیه نیز همانند کشورهای اروپایی از دوشنبه تا جمعه روزهای کاری است و شنبه و یکشنبه نیز جزء روزهای تعطیل به حساب می‌آیند. تعطیلات رسمی نیز در ترکیه بصورت سالانه چهارده روز است و شامل تعطیلات ملی، تعطیلات رسمی و تعطیلات مذهبی می‌شود. با توجه به اینکه تعطیلات مذهبی در این کشور نیز همانند ایران از ماه‌های قمری تبعیت می‌کند، در نتیجه تعطیلات مذهبی در تقویم این کشور ثابت نبوده و در حال چرخش است اما تعطیلات ملی و رسمی، تاریخ‌های ثابتی دارند. در جدول زیر تعداد روزهای تعطیل و مناسبات آن آورده شده است.

مناسبت

نوع

تاریخ

روز

جشن سال نو میلادی

رسمی

1 ژانویه

1

روز کودک و حاکمیت ملی

ملی

23 آوریل

1

روز کار و همبستگی

ملی

1 می

1

روز جوانان و ورزش و بزرگداشت آتاتورک

ملی

19 می

1

عید سعید فطر

مذهبی

آخرین روز ماه رمضان

3

روز اتحاد ملی و دموکراسی

ملی

15 جولای

1

عید سعید قربان

مذهبی

10 ذی‌الحجه (29 ژوئن)

4

روز پیروزی ترکیه در برابر نیروهای مهاجم

ملی

30 آگوست

1

روز اعلام حکومت جمهوری ترکیه

ملی

29 اکتبر


1

زندگی شهری در ترکیه

برای اینکه بتوانیم تعریف مناسبی از زندگی شهری در ترکیه داشته باشیم، لازم است با خدمات زندگی شهری در ترکیه آشنا شویم و بدانیم که مردم به چه خدماتی از زندگی شهری از قبیل آب، برق و گاز دسترسی دارند.

  • سیستم گاز شهری در ترکیه

می‌دانید که کشور ترکیه برخلاف ایران، از منابع وسیعی همچون گاز و سوخت‌های فسیلی بی‌بهره است و در حال حاضر بیشتر میزان گاز خود را از کشورهای همسایه نظیر ایران، روسیه و عراق تأمین می‌کند. در نتیجه دسترسی مردم ترکیه به گاز آسان نیست و به تبع، قیمت آن نیز ارزان نخواهد بود. در کل حدود 81 استان در ترکیه وجود دارد که 78 استان تحت پوشش لوله‌کشی گاز طبیعی قرار گرفته‌اند و تنها در برخی از مناطق گرمسیری، لوله‌کشی گاز وجود ندارد و مردم مجبور به خرید کپسول های گاز 7 تا 11 کیلویی هستند. بیشترین میزان برق مصرفی در ترکیه مربوط به تولید برق در نیروگاه‌هاست و مقدار کمی از آن صرف پخت‌وپز و گرمایش می‌شود.

زندگی در ترکیه

  • سیستم برق شهری در ترکیه

برق نیز جزء منابع انرژی گران در ترکیه محسوب می‌شود. زیرا همانطور که به آن اشاره کردیم، نیروگاه‌های برق به واسطه گاز وارداتی، تولید برق می‌کنند. به همین دلیل تولید برق در ترکیه هزینه‌بر بوده، در نتیجه هزینه برق برای مشترکین نیز به نسبت ایران گران‌تر خواهد بود. در نتیجه بیشتر شرکت‌ها و مغازه‌های کوچک از خدمات قهوه‌هانه‌ی موجود در خیابان‌ها استفاده کنند و شخصاً اقدام به راه‌اندازی آبدارخانه نکنند، زیرا راه‌اندازی آبدارخانه برایشان هزینه بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

  • سیستم آب شهری در ترکیه

کیفیت آب شهری در ترکیه چندان مناسب نیست و در بیشتر شهرهای آن مانند استانبول، باید برای انجام اموری مثل پخت‌وپز و آشامیدن، از مغازه‌ها آب خریداری کرد و آب‌های لوله‌کشی فقط برای شست‌وشو مناسب‌اند. البته این سیستم در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز وجود دارد. آن‌ها معتقدند که با این روش از به هدر رفتن آب تصفیه شده جلوگیری می‌شود و از هزینه‌های مربوط به تصفیه آب جلوگیری می‌شود.

مزایا و معایب زندگی در ترکیه

ترکیه یکی از زیباترین کشورهاست که همواره مقصد توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارج است و از سه طرف به دریا راه دارد. بزرگ‌ترین شهر آن استانبول است اما پایتخت آن، آنکارا است. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که این کشور را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که فرهنگ ترکیه جزء کشورهایی است که تشابهات زیادی با فرهنگ ما ایرانیان دارد، البته سبک زندگی خاص خود را دارد که ترکیب یافته از سنت‌های قدیمی و مدرن اروپایی است. حال به بررسی مزایا و معایب زندگی در ترکیه می‌پردازیم تا بتوانید با چشمی باز این کشور را به عنوان مقصدخود انتخاب کنید.

  • مزایای زندگی در ترکیه

شرایط آب و هوایی مطلوب در اکثر نقاط کشور

غذاهایی خوشمزه و لذیذ با طعم‌های شگفت‌انگیز (به شرط آن که گیاهخوار نباشید)

هزینه های مناسب زندگی

کشوری در حال پیشرفت و دارای اقتصاد رو به رشد

تنوع در سیستم حمل و نقل عمومی استانبول

شباهت بسیار زیاد با فرهنگ ایرانیان

دارای بودن مکان‌های متعدد و متنوع گردشگری متانسب با هر سلیقه‌ای

دریافت آسان اقامت ترکیه

امکان هم زمان تحصیل و کار برای پوشش هزینه‌ها

امکان افتتاح حساب بین المللی در ترکیه

مزایا و معایب زندگی در ترکیه

  • معایب زندگی در ترکیه

کم ارزش بودن لیر نسبت به دلار

نرخ بالای هزینه‌های مالیاتی

ازدحام جمعیت و ترافیک بسیار زیاد در کلان‌شهرها

دارای حقوق و دستمزد پایین‌تر از کشورهای اروپایی

دشواری یاد گرفتن زبان ترکی

نژادپرستی و سیستم قضایی ضعیف

ساعات کاری زیاد در مقایسه با کشورهای اروپایی

هزینه‌های بالای سوخت و گران بودن انرژی

حقایق جالب ترکیه

11 حقیقت شگفت انگیز درباره ترکیه وجود دارد که شاید با آن‌ها آشنایی کامل نداشته باشید که عبارتند از:

  1. ترکیه دارای زیباترین سواحل موجود در جهان است.
  2. آثار تاریخی موجود فقط مربوط به زمان عثمانی نمی‌شود بلکه آثار باستانی قدیمی‌تری مربوط به تمدن‌های بزرگ روم و یونان نیز در آن وجود دارد که برخی از آن‌ها مربوط به قبل از میلاد مسیح است.
  3. اولین کلیسای مسیحیان در ترکیه بنا شده است.
  4. منشأ افسانه‌ای که به بابانوئل شهرت یافته است، در این کشور است.
  5. شهر اساطیری تروی، یکی از شهرهای این کشور است و برخلاف تصور عموم در یونان قرار ندارد.
  6. تنها شهر اوراسیایی جهان است که بین دو قاره اروپا و آسیا واقع شده است.
  7. سومین کشوری محسوب می‌شود که در آن مترو افتتاح شده است.
  8. با داشتن 84 میلیون نفر جمعیت، جزء 177 کشو پر جمعیت دنیاست.
  9. بازار بزرگی که در ترکیه قرار دارد شامل 64 خیابان و 4000 مغازه است.
  10. چشم زخم، جزء پر فروش‌ترین سوغاتی‌های ترکیه محسوب می‌شود.
  11. برخلاف تصور عموم، اولین بار قهوه توسط ترک‌ها به اروپاییان معرفی شد.

سخن پایانی

در این مطلب با نکات مهم برای زندگی در ترکیه آشنا شده و به بررسی مزایا و معایب آن پرداختیم تا افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، بتوانند با چشمی باز آن را انتخاب کنند. در ادامه نیز حقایقی شگفت‌انگیز درباره ترکیه را مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

وضعیت زندگی در ترکیه به چه صورتی است؟

شرایط جغرافیایی ترکیه، این کشور را به یکی از کشور هایی اوراسیایی خاورمیانه تبدیل کرده و براساس نظام جمهوری ایجاد شده است. این کشور جزء توسعه یافته ترین کشورهایی است که هر دو فرهنگ اروپایی و آسیایی را در خود جای داده است.

تعداد روزهای کاری و تعطیل در کشور ترکیه به چه صورت است؟

از دوشنبه تا جمعه روزهای کاری است و شنبه و یکشنبه نیز جزء روزهای تعطیل به حساب می‌آیند. تعطیلات رسمی نیز در ترکیه به صورت سالانه 11 روز است و شامل تعطیلات ملی، رسمی و مذهبی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ