انحلال شرکت در ترکیه و آشنایی با انواع آن

راهنمای کامل انحلال شرکت در ترکیه و مالیات آن

در نوشته امروز می‌خواهیم به نحوه چگونگی انحلال شرکت و مالیات های مربوط به آن در ترکیه بپردازیم. قرار است باهم به جواب سوالات زیر دست پیدا کنیم:

  • انحلال شرکت به چه معناست؟
  • دلایل انحلال یک شرکت چه می‌باشد؟
  • انواع شرکت های قابل انحلال چیست و انواع انحلال کدام است؟
  • روش انحلال شرکت و مدارک مربوط به آن چه می‌باشد؟
  • بعد از انحلال باید چه اقداماتی را انجام داد؟
  • مالیات انحلال شرکت در ترکیه چگونه است و قوانین مربوط به آن چه می‌باشد؟

پس اگر خواهان رسیدن به پاسخ سوالات بالا هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان مطلب، ما را همراهی کنید.

انحلال شرکت در ترکیه

تعریف انحلال شرکت

وقتی صحبت از انحلال شرکت می‌شود، افراد تصور می‌کنند منحل شدن شرکت یعنی پایان یافتن یک کسب‌وکار؛ اما ممکن است انحلال شرکت دلایل متفاوتی مانند ادغام شرکت با شرکت های دیگر، راه اندازی کسب و کاری جدید در ترکیه و دیگر موارد را نیز داشته باشد. پس انحلال یعنی پایان دادن به حیات تجاری یک شرکت برحسب ضرورت و شرایط پیش‌آمده.

دلایل مهم انحلال شرکت در ترکیه

به‌طورکلی دلایل بسیاری برای انجام اینکار وجود که از متدوال‌ترین آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرممکن شدن موضوعی که شرکت برای آن تاسیس شده است و یا موضوعی که قرار بود انجام شود به اتمام رسیده است.
  • پایان یافتن مدت زمانی که برای یک شرکت درنظر گرفته‌ شده است.
  • لغو قرارداد تشکیل شرکت براساس تصمیم شرکا
  • کم شدن تعداد شرکا یعنی اگر در اساسنامه شرکت تعداد شرکا ثبت شود، با کم شدن و نبودن یکی از آنها، شرکت منحل خواهد شد.
  • ورشکستگی یک شرکت و عدم توانایی او در پرداخت وجهی که برعهده آن می‌باشد.

انواع انحلال شرکت در ترکیه

در این قسمت می‌خواهیم به دو موضوع بپردازیم: شرکت هایی که قابل انحلال هستند و انواع انحلال هایی که برای یک شرکت وجود دارد.

شرکت های قابل انحلال

قبل از هرچیز باید بدانید که انحلال برای شرکت های تجاری صورت می‌پذیرد پس باتوجه به این موضوع انواع شرکت هایی که منحل می‌شوند عبارت است از:

  • شرکت‌ های با مسئولیت محدود خصوصی
  • شرکت های سهامی
  • شرکت های جمعی و مشارکتی
  • شرکت های حامی مالی
  • شرکت های حامی مالی با سرمایه مشترک
  • تعاونی ها
  • فعالیت های تجاری بنیادها و انجمن ها

معرفی انواع انحلال ها

در این بخش می‌خواهیم به یک دسته‌بندی کلی در رابطه با انواع انحلال ها برسیم. همچنین دلایلی که در بالا نام بردیم شامل یکی از انواع انحلال می‌شود. این موارد عبارت اند از:

  • انحلال قهری

انحلال قهری جزء موارد اجباری انحلال ها محسوب می‌شود و برای زمانی اجرا می‌گردد که شرکت شما دچار ورشکستگی شده باشد. همچنین برای انحلال قهری نیازی به حکم دادگاه نخواهد بود و می‌توانید شرکت را منحل کنید.

  • انحلال یک شرکت با توجه به تصمیم مجمع عمومی

این انحلال جزء موارد اختیاری شرکت ها محسوب می‌شود و همانطور که از نامش پیداست توسط شرکا و مدیران حاضر در جلسه صورت می‌گیرد.

  • انحلال شرکت در ترکیه با حکم قضایی

این انحلال نیز به‌گونه ای در درسته انحلال های اجباری شرکت قرار گرفته است؛ به این صورت که دادگاه ابتدا یک مهلت 6 ماهه برای برطرف کردن ایرادات می‌دهد و در صورت برطرف شدن آنها، حکم دادگاه مبنی بر انحلال شرکت انجام می‌گیرد.

نحوه چگونگی انحلال شرکت ها

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که انحلال شرکت های مختلف، متفاوت از یکدیگر خواهد بود که ما در اینجا به نحوه چگونگی انحلال دو شرکت یعنی شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود خصوصی می‌پردازیم.

انحلال شرکت سهامی خاص در ترکیه

نحوه انحلال شرکت سهامی خاص

در ابتدا شرکا برای انحلال به نتیجه می‌رسند و بعد شخصی را به عنوان مدیر تصفیه در نظر می‌گیرند تا موافقت نهایی، توسط فرد اعلام گردد؛ در اینجا کار هیئت مدیره خاتمه می‌یابد و کار مدیر تصفیه برای انجام کارها آغاز می‌شود. در ادامه مدیر تصفیه، محل تعیین تصفیه شرکت را مشخص کرده و به سامانه اداره ثبت شرکت در ترکیه برای براگزاری صورت‌جلسه در سامانه اقدام و ثبت نهایی را می‌زند.

صورت‌جلسه انحلال شرکت سهامی خاص و لیست سهامداران از طریق بادجه‌های پستی به اداره ثبت ارسال می‌شود. بعد از 10 الی 15 روز نتیجه ثبت انحلال شرکت در سایت اداره قابل مشاهده خواهد بود. در ادامه مدیر تصفیه با مراجعه به شرکت اداره ثبت به انجام ادامه کارها مانند امضاء ذیل اوراق و دریافت آگهی انحلال شرکت می‌پردازد و درنهایت آگهی انحلال شرکت در ترکیه را در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیرالانتشار ثبت می‌کند.

نحوه انحلال شرکت‌ با مسئولیت محدود خصوصی

نحوه انحلال این نوع شرکت ها در ترکیه نیز مشابه با شرکت سهامی خاص است اما با وجود چندین تفاوت و نکته.

اولین تفاوت در تعیین مدیر تصفیه می‌باشد چراکه این امکان وجود دارد تا فرد مورد نظر، از اعضاء هیئت عمومی شرکت نباشد؛ در این صورت هنگام ارسال صورت‌جلسه و لیست سهامداران به اداره ثبت باید مدارک فرد در نظر گرفته شده برای مدیرتصفیه نیز ارسال گردد. دومین تفاوت در زمان انحلال شرکت است. هیچ محدودیت زمانی خاصی برای اقدام به انحلال شرکت وجود ندارد.

به‌غیر از این دو تفاوت بقیه مراحل مانند شرکت سهامی خاص می‌باشد. اما نکاتی که در خصوص این شرکت ها لازم است بدانید به قرار زیر می‌باشد:

  1. اول اینکه درخواست انحلال باید توسط شرکا امضاء شود یعنی همان افرادی که هنگام ثبت شرکت در ترکیه، نام آنها ثبت شده است.
  2. دوم اینکه اگر دو نفر از شرکا در بعضی از موارد سهمی بالا 50% داشته باشند و اقدام به انحلال شرکت کنند اینکار صورت می‌گیرد و دیگر نیازی به امضاء دیگر افراد نخواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت در ترکیه

به‌طورکلی مدارکی که در ادامه نام می‌بریم از اجزاء جدانشدنی مدارک انحلال هر شرکت می‌باشد. این مدارک شامل مواردی چون اصل صورت‌جلسه با تائید تمام شرکا و مدیر تصفیه، روزنامه رسمی تاسیس و روزنامه رسمی تغییرات شرکت، مدارک شناسایی همه  اعضای شرکت و مدیر تصفیه، مدارک ثبتی شرکت شامل اساس‌نامه ، صورت جلسه موسسین و هیئت مدیره ، تقاضانامه و شرکت نامه برای مسئولیت محدود و اظهارنامه برای سهامی خاص می‌باشد.

اقدامات بعد از انحلال شرکت

تا اینجا با نحوه انحلال یک شرکت و مدارک لازم برای انجام اینکار آشنا شدید؛ حال باید اقداماتی که لازم است بعد از ا نحلال شرکت صورت بگیرد را بدانید. بعد از انحلال کامل شرکت باید دارایی ها و اموال در بین سهامداران، بدهکاران و افراد ذی‌النفع آن شرکت تقسیم شود.

پس در ابتدا باید بدهی‌های شرکت با حسابرسی دقیق، مشخص گردد که برای انجام اینکار نیاز به دانستن اموال منقول و غیرمنقول (اموال نقدی و غیر نقدی) است.

بعد از پرداخت بدهی های شرکت، نوبت به تقسیم اموال باقی مانده بین سهامداران و یا شرکا می‌باشد که در شرکت های سهامی خاص، سهام‌هایی که وجود دارد بین سهامدارن تقسیم می‌شود و در شرکت های مسئولیت محدود، سهم شراکت بین شرکا تقسیم می‌گردد.

گرچه این نکات به‌ظاهر ساده هستند اما از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما نکته‌ای که توجه  ویژه‌ای را در این خصوص لازم است، ذکر کلمه در حال تصفیه در کنار نام اصلی شرکت، می‌باشد. این نام حتی در کنار نام مدیران و برگه‌های شرکت نیز باید ذکر شود.

مالیات انحلال شرکت در ترکیه

مالیات انحلال شرکت در ترکیه

در نهایت بعد از منحل شدن و درج آگهی انحلال شرکت در روزنامه رسمی، مدیر تصفیه با مراجعه به سایت اداره دارایی و تکمیل اظهارنامه 114 و 116  انحلال شرکت، آن را تحویل اداره دارایی جهت تعیین بدهی‌های مالیاتی شرکت می‌دهد و میزان مالیات بعد از تحویل دادن اظهارنامه و بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان، مشخص و اعلام می‌گردد که برای این منظور هیچ رقمی را نمیتوان بیان کرد.

قوانین انحلال شرکت ها

در این بخش می‌خواهیم به معرفی برخی از قوانین موجود برای انحلال شرکت ها را بیان کنیم.

  • ماده 204

این قانون مربوط به تصفیه شرکت توسط مدیران می‌باشد مگر اینکه مجمع عمومی شرکت اساسنامه دیگری تنظیم کرده باشد.

  • ماده 205

این قانون مربوط به بررسی و نظارت بر امور و تعیین مدیر تصفیه می‌باشد. اگر مدیر تصفیه تعیین نشده و یا تعیین شده باشد ولی به وظایف خود عمل نکرده باشد هر ذینفع این حق را دارد که تعیین مدیر تصفیه را از دادگاه بخواهد مگر در انحلال شرکت هایی که توسط حکم دادگاه صورت می‌گیرد چراکه در این شرایط خود دادگاه فردی را جهت مدیر تصفیه انتخاب خواهد کرد.

  • ماده 206

طبق این قانون شرکت انحلال یافته باید در همه جا با عنوان در حال تصفیه ذکر شود و نام مدیر یا مدیران، در اوراق و آگهی‌های مربوط به شرکت باید قید ‌گردد.

  • ماده 211

از تاریخ تعیین تصفیه اختیارات مدیر خاتمه و تمامی امور برعهده مدیر تصفیه می‌باشد. طبق این قانون مدیران تصفیه باید برای تصفیه اموال، دفاتر، اوراق و اسناد مربوط به شرکت اقدام کنند.

  • ماده 214

طبق این قانون عملکرد و مدت زمان کارهایی که بر عهده مدیر تصفیه می‌باشد، نباید بیش از دوسال طول بکشد. اما اگر به هردلیلی نتوانست کار راخاتمه دهد، باید برای گرفتن وقت بیشتر این موضوع را با مدیران شرکت به‌همران ذکر بیان علت، درمیان بگذارد.

  • ماده 216

طبق این قانون مدیر یا مدیران تصفیه می‌تواند توسط همان مرجعی که انتخاب شده‌اند، عزل گردد.

  • ماده 219

در طول تصفیه مدیر یا مدیران شرکت می‌تواند افراد را برای تشکیل مجامع عمومی برای پیگیری کارها دعوت کنند.

  • ماده 221

 این قانون مشخص می‌کند که در زمان مدت تصفیه مقررات مربوط به دعوت و تشکیل مجامع عمومی، شرایط حد نصاب و اکثریت مجامع باید رعایت و مدیران موظف هستند در صورت دریافت هر اطلاعیه و دعوتنامه‌ای آن را در روزنامه منتشر می‌کنند.

  • ماده 228

این قانون می‌گوید بعد از اعلام ختم تصفیه باید وجوه باقی‌مانده را در یک حساب خصوصی نزد بانک‌های ایران تودیع و اسامی بستانکاران و صاحبان سهامی را به بانک تسلیم و آگهی آن به اشخاص ذینفع رسانده شود تا برای گرفتن طلب خود به بانک مراجعه کنند.

  • ماده 229

طبق این قانون دفاتر، مدارک و سایر اسناد تصفیه شده تا ده سال پس از اعلام تاریخ تصفیه باید محفوظ بماند.

سخن پایانی

خب دوستان ما در این مقاله تمامی مباحث و موارد مهم در انحلال شرکت‌ در ترکیه و مالیات آنها را بیان کردیم. در ادامه نیز به برخی از سوالاتی که وجود دارد، می‌پردازیم. خوشحال می‌شویم تا نظرات و یا حتی سوالات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

سوالات متدوال

  • کدام مجمع عمومی انحلال شرکت ها را تصویب می‌کند؟

انحلال تمامی شرکت های تجاری، تحت انحصار مجمع عمومی فوق العاده می باشد.

  • اصلا مدیر تصفیه کیست و وظایف آن چه می‌باشد؟

فردی که امور تصفیه شرکت پس از انحلال را برعهده می‌گیرد و طبق قانون ماده 207  این فرد وظیفه دارد تا کارهای جاری شرکت و اجرای تعهدات، وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت را به اتمام برساند.

  • مقدار زمان ثبت انحلال شرکت چه مدت است؟

پس از تنظیم صورت جلسه و امضاء آن توسط سهامداران و شرکا، به مدت 5 تا 7 روز زمان می‌برد تا انحلال شرکت ها در اداره مربوطه به ثبت برسد.

  • ثبت انحلال شرکت در ترکیه چه محدودیتی دارد؟

طبق قانون تجارت، شرکت های مختلف دارای محدودیت خاصی در اینباره نبوده و تنها شرکت سهامی خاص از زمان برگزاری مجمع عمومی توسط سهامداران و شرکت فقط 5 روز تا به ثبت رساندن انحلال شرکت در اداره ثبت، مهلت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ