راه اندازی کسب و کار در ترکیه

راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه

معرفی بهترین کسب و کار ها در ترکیه

این روزها راه اندازی کسب و کار در ترکیه، طرفداران زیادی پیدا کرده و ایده خوبی به نظر می‌رسد. اما سوال اصلی اینجاست که چه نوع کسب و کاری برای راه اندازی مناسب است؟ با توجه به اینکه راه‌اندازی کسب و کار، خود به عنوان نوعی سرمایه گذاری در ترکیه محسوب می‌شود، باید پیش از هرگونه اقدامی، تمامی جوانب را در نظر گرفت و احتیاط لازم را به خرج داد.اگرچه در بازار سرمایه‌ گذاری، هیچ چیز قطعی وجود ندارد، اما می‌توان با مطالعه و افزایش آگاهی، ریسک‌ها و خطرات احتمالی پیش روی را کاهش داد و به حداقل ممکن رساند.

راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به راه‌اندازی کسب و کار در کشور ترکیه فکر می‌کنید، در ادامه مطلب با ما در roots capital همراه باشید تا ضمن آشنایی با روش های راه اندازی کسب و کار، نکات و اقدامات لازم در این زمینه را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را برای ایجاد یک کسب و کار بگیریم.

روش های راه اندازی کسب و کار در ترکیه

بطور قطع، اصلی‌ترین هدف و رؤیای هر کدام از ما، راه اندازی کسب و کار خودمان است. اینکه بتوانیم به رؤیای خود تحقق بخشیده و در کسب و کار خودمان مشغول فعالیت شویم. حال برخی از افراد بنابر دلایل شخصی، علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب و کار در کشور دیگری هستند. ترکیه، یکی از این کشورهاست که مقصد بسیاری از افراد برای رسیدن به اهداف‌شان است. حال به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که بواسطه آن می‌توان نسبت به راه‌اندازی یک کسب و کار اقدام کرد.

  • خرید یک مغازه یا اجاره آن و پیاده‌سازی ایده‌ها
  • خرید کسب و کاری که قبلاً توسط یک بیزینس‌من دیگر، راه‌اندازی شده
  • اخذ نمایندگی از سایر برندهای معروف در بازار

در کشور ترکیه، بیشتر قراردادهای نمایندگی رستوران‌ها و کافه‌ها به افراد ترک تعلق دارد و می‌بایست با توجه به محدودیت های قانونی موجود درباره محیط زیست و بهداشت، فاصله اماکن مذهبی از رستوران هایی که در آن قلیان و مشروب سرو می‌شود و … با تحقیق و آگاهی بیشتری وارد این بازار شد.

همچنین هنگام اخذ نمایندگی، ممکن است بخش زیادی از سود دریافتی‌تان صرف پرداخت مالیات و سهم شرکت مادر شود، هرچند که در صورت موفقیت، سود زیادی نصیبتان شده و تجارتی پر سود را تجربه خواهید کرد. بنابراین پیش از انتخاب این روش، آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه

نکات مهم برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه

از آنجایی که این روزها مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت در آن افزایش یافته، یکی از راه‌های مهاجرت راه اندازی کسب و کار در این کشور است که فارغ از تمامی روندهای اداری، می‌بایست اطلاع و آگاهی کافی در این زمینه داشته و نکات مهم و بایدها و نبایدهای آن را مدنظر داشته باشید. حال به بررسی این نکات می‌پردازیم تا بتوانید با آگاهی کامل در این مسیر قدم بردارید.

  • قدم اول اطلاع کافی در زمینه کسب و کاری است که قصد راه اندازی آن را دارید.

عقل سلیم همواره حکم می‌کند، قبل از انجام هر کاری، آن را از تمامی زوایا مورد بررسی قرار داده و جوانب احتیاط را در نظر بگیریم. برای راه اندازی یک کسب و کار، ضروری است تمامی موارد حقوقی را به خوبی مورد مطالعه قرار داده، همچنین توانمندی و علایق خود را مدنظر داشته و بر این اساس از اعتبار آن کسب و کار، اطمینان لازم را کسب کنید. بدین طریق می‌توانید با نهایت آگاهی و کمترین ریسک، دست به عمل بزنید.

  • قدم دوم بررسی تمکن مالی مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار مورد نظر است.

قبل از اینکه اقدام به راه اندازی کسب و کار مورد نظر کنید، توانایی مالی خود را بسنجید و بودجه‌ای که قرار است به کسب و کار خود اختصاص دهید، بررسی کنید. اگر بودجه مورد نیاز برای ایجاد یک کسب و کار جدید، خارج از توان مالی شما باشد، بهتر است از خیر آن کار گذشته و یا به فکر راه چاره باشید.

راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه

اقدامات لازم پیش از راه اندازی کسب و کار

همانطور که گفتیم، اطلاع و آگاهی از کسب و کار مورد نظر، پیش از راه اندازی آن، یکی از نکات مهم و ضروری است. حال به بررسی اقداماتی می‌پردازیم که جزء جوانب کار بود و لازمه ایجاد آن است. پس با دقت تمام، نکات گفته شده را مدنظر داشته باشید.

  1. راه‌اندازی کسب و کار، مشابه ثبت شرکت در آن است. بنابراین می‌بایست تمامی مراحلی که برای ثبت شرکت در ترکیه طی می‌شد، برای راه‌اندازی کسب و کار نیز، عیناً طی کرد.
  2. گرفتن مجوز کار یا «چالیشما ایزنی»، یکی از واجبات راه اندازی کسب و کار در ترکیه است. زیرا بدون دریافت مجوز کار، نمی‌توانید شغلی داشته باشید.
  3. بسته به نوع کاری که مدنظر دارید، گاه نیاز به مجوز شهرداری، محیط زیست یا بهداشت و … خواهد بود که باید نسبت به اخذ آن، اقدام کنید
  4. در صورتی که به زبان ترکی مسلط باشید، راه برایتان بسیار هموار می‌شود.
  5. برای راه اندازی کسب و کار یا ثبت شرکت، حتماً باید آدرس ثابتی داشته باشید.

شایان ذکر است که به جز موارد ذکر شده، برخی مشاغل دولتی مانند حقوق و وکالت، فعالیت در نیروی انتظامی و … برای اتباع خارجی ممنوع بوده و فقط مختص افرادی است که شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کرده‌اند.

 

راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه

هزینه های راه اندازی کسب و کار در ترکیه

راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه، اگر به صورت یک شرکت با مسئولیت محدود باشد، حدود ده هزار لیر هزینه خواهد داشت که هزینه چندان زیادی نیست. اما لازم است برای اینکه کارتان وجهه قانونی داشته باشید، قبل از ثبت شرکت نسبت به دریافت مجوز کار در ترکیه اقدام کنید. بدین منظور می‌بایست، حداقل پنج کارمند ترک و یک حسابرس مالی ترک استخدام کرده و همه آن‌ها را بیمه کنید. همچنین هر ساله میزان سود و زیان خود را محاسبه کرده و به مراجع رسمی اعلام کنید. البته فراموش نکنید که اداره یک شرکت کار ساده‌ای نیست و علاوه بر هزینه‌های جاری مانند اجاره، مالیات و … هزینه‌های جانبی نیز خواهد داشت که حدود 700 تا 800 لیر است.

پس سنجیده عمل کنید تا کارتان توجیه اقتصادی داشته باشد. چرا که در صورت تصمیم به انحلال و برچیده شدن شرکت، پروسه سختی را پیش روی خواهید داشت و باید مستندات و دلایل موجهی برای این کار ارائه دهید که انجام آن‌ها نیز هزینه زیادی برایتان خواهد داشت. به هر حال کسب و کار شما در هر زمینه‌ای که باشد، قطعاً لازم است قبل از راه‌اندازی آن توانایی مالی خود را در نظر گرفته و هزینه‌های لازم را برآورد کنید. سپس با سنجش اعداد به دست آمده، اقدامات لازم را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مطلب با روش های راه اندازی کسب و کار در ترکیه آشنا شده؛ نکات و اقدامات لازم در این زمینه را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم. بدون شک یکی از لازمه‌های زندگی در کشور مذکور، راه‌اندازی یک کسب و کار برای امرار معاش است که کار سختی نیست. اگرچه راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه، مانند سایر کشورها، دارای روند اداری فراوانی است و از این قاعده مستثنی نیست، اما فرصت‌های تجاری قابل توجهی در این کشور وجود دارد که قطعاً ارزش تلاش را دارد. فارغ از تمامی روندهای اداری، می‌بایست اطلاع و آگاهی کافی در این زمینه داشته و نکات مهم و بایدها و نبایدهای آن را مدنظر داشته باشید تا با آگاهی کامل در این مسیر قدم بردارید.

 

سوالات متداول

آیا اتباع خارجی می‌توانند در ترکیه تجارت کنند؟

بله – ثبت شرکت در ترکیه جزء محبوب‌ترین تجارت‌ها برای اتباع خارجی است که می‌تواند توسط دو یا چند تبعه غیر ترک تأسیس شود. اما برای تشکیل این نوع شرکت، حداقل یک سهامدار با سرمایه ده هزار لیر مورد نیاز است.

? آیا ترکیه مکان مناسبی برای شروع یک تجارت محسوب می‌شود؟

بله – کشور ترکیه در سهولت راه‌اندازی کسب و کار دارای رتبه 77 از 190 رتبه اقتصادی موجود است و در شاخص رقابت پذیری جهانی 2018 که توسط مجمع جهانی اقتصاد تدوین شده ، رتبه 61 را از 140 به خود اختصاص داده است.

هزینه راه اندازی تجارت در ترکیه چقدر است؟

برای ثبت شرکت در ترکیه با مسئولیت محدود که دارای مالکیت خصوصی است، حداقل باید ده هزار لیر ترکیه پرداخت شود، اما برای تأسیس یک شرکت سهامی عام یا دولتی حداقل پنجاه هزار لیر مورد نیاز است.

آیا تسلط داشتن به زبان ترکی، برای راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه، اجباری است؟

خیر – تسلط داشتن به زبان ترکی اجباری نیست اما بسته به نوع کسب و کاری که قصد راه‌اندازی آن را دارید، تسلط به زبان ترکی، راه توسعه و پیشرفت را برایتان هموار خواهد کرد.

2 thoughts on “راه اندازی کسب و کار در ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ