فرهنگ مردم ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه

آشنایی با فرهنگ ترکیه

ترکیه، کشوری است با تمدن و زیبا که مقصد گردشگری یا مهاجرت اکثر ایرانیان نیز می‌باشد. شاید شما هم یکی از افرادی هستید که بنا به دلایلی همچون گردشگری، مسائل کاری، مهاجرت و… قرار است به کشور ترکیه سفر کنید؛ در نتیجه باید یک سری اطلاعات اولیه در مورد آداب و رسوم و یا به عبارتی فرهنگ ترکیه و نظر مردم ترکیه درباره ایران داشته باشید، تا بتوانید به خواسته خود در این کشور برسید پس با روتس کپیتال در ادامه مطلب همراه باشید.

فرهنگ مردم ترکیه

شباهت فرهنگ ترکیه و ایران

همانطور که می‌دانید فرهنگ یک کشور شامل آداب و رسوم، زبان، دین و… می‌باشد. به گفته افرادی که به این کشور سفر کرده‌اند، یک فرد ایرانی در این کشور احساس غریبی نمی‌کند. به عبارتی علت این احساس می‌تواند این باشد که فرهنگ مردم ترکیه شباهت زیادی با فرهنگ مردم ایران دارد به همین دلیل شاید هنگامی که وارد این کشور بشوید احساس خوشایندی به شما دست بدهد، زیرا با یکسری آداب همانند ایران مواجه می‌شوید.

البته، لازم به ذکر است که فرهنگ این کشور از آیین‌ها و فرهنگ های بشدت متنوع تشکیل شده است؛ در واقع فرهنگ این کشور برگرفته از غرب آسیا، آسیای میانه، اروپای شرقی و سنت‌های قفقاز می‌باشد؛ امری که همواره موجب گسترده شدن امپراطوری عثمانی و چند قومی بودن آن بوده است.

زبان مردم ترکیه

در مرحله اول از فرهنگ مردم ترکیه ، می‌توان به زبان آن‌ها اشاره کرد. زبان مردم ترکیه موسوم به ترکی استانبولی (Türkçe) یا ترکی آناتولی است؛ که امروزه طبق آمار، 88 ملیون نفر در سراسر جهان به عنوان زبان اول یا دوم با این زبان صحبت می‌کنند. این زبان از رایج ترین زبان های ترکی می‌باشد و جغرافیای آن، ترکیه، بخش‌هایی از عراق، قبرس شمالی، بخش‌های شرقی اروپا،مقدونیه شمالی، کوزوو، آلبانی را دربر می‌گیرد.

ریشه زبان ترکی را در آسیای مرکزی در ترکستان چین می‌توان جست. ترکی استانبولی، ترکی عثمانی، به عنوان زبان رسمی امپراطوری عثمانی، با گسترش قلمرو آن‌ها در مکان‌های کنونی پراکنده شده است. آتاتورک (نخستین رئیس جمهور ترکیه) در سال 1928 اصلاحات زیادی در ترکی عثمانی انجام داد. او الفبای لاتین را جایگزین الفبای عربی نمود و و کلمات پرشمار عربی، فارسی و… را از این زبان زدود.

دین مردم ترکیه

در مرحله بعد، برای معرفی بیشتر فرهنگ مردم ترکیه می‌توان به دین آنها اشاره نمود. نخستین قانون اساسی کشور ترکیه در سال 1924 دین رسمی مردم ترکیه را اسلام معرفی کرد. در سال 1928 در اصلاحیه قانون اساسی ترکیه این ماده قانونی حذف و با تاکید بر جدایی دین از سیاست، ترکیه کشوری با حکومت سکولار معرفی شده است. طبق آخرین آمار از این کشور حدود 8/99 درصد این کشور را مسلمانان (عمدتا سنی) تشکیل می دهند و 2/0 درصد را مسیحیان و کلیمیان و پیروان دیگر ادیان تشکیل می‌دهند. البته مطابق کتاب اطلس جامع گیتاشناسی، %۹۲/۵مسلمان 2/0بی‌دین و باقی درصد از ادیان دیگر هستند.

پوشش مردم ترکیه

پوشش نیز یکی از مباحثی است که زیر مجموعه فرهنگ یک جامعه به شمار می‌آید.  همانطور که می‌دانید عواملی که بر پوشش مردم یک کشور تاثیر می‌گذارد همچون اعتقادات مردم ترکیه از لحاظ دینی، فرهنگ کهن و مدرن جامعه و… می باشد. ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که گفته شد بیشتر مردم ترکیه را مسلمانان تشکیل می‌دهند پس در نتیجه باید انتظار این را داشته باشیم که پوشش این کشور یک پوشش بنا بر قوانین اسلامی باشد. اما همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد از سال 1928 در اصلاحیه قانون اساسی ترکیه که به جدایی دین از سیاست اشاره می‌کرد، باید انتظار داشت که دولت بر اساس قانون به پوشش مردم زیاد اهمیت ندهد. ولی با این وجود باید بدانید که در شهر های سنتی و قدیمی تر این کشور مردم پایبندی زیادی به حجاب و رعایت کردن اصول اخلاقی دین اسلام دارند.

البته در بعضی از زمینه ها مانند ورود به مساجد و اماکن مذهبی مردم موظف هستند که پوشش خود را حفظ کرده و بعد وارد این اماکن بشوند در غیر این صورت با آنان برخورد خواهد شد. در حال حاضر هریک از شهرهای این کشور نوع پوشش مخصوص به خود را دارند، ولی در اکثر شهر‌ها مردم به پوشاندن مو‌ها و پوشیدن لباس های بلند اعتقاد زیادی دارند. اما قسمت زیادی از مردم این کشور هم طبق مد و پوششی که در سراسر دنیا استفاده می‌شود لباس می‌پوشند.

 سبک زندگی

در سبک زندگی مردم یک جامعه، علاوه بر مباحثی همچون دین، آداب و رسوم باستانی هم تاثیر بسزایی دارد. که در این قسمت به این فرهنگ مردم ترکیه ، آداب و رسوم یا به عبارتی سبک زندگی مردم این کشور می‌پردازیم.

فرهنگ ترکیه

مراسمات ملی ترکیه

ترکیه چهار مراسم مهم و حائز اهمیت دارد که در چهار روز و با آداب خاصی در این کشور برگزار می‌گردد.

  • حاکمیت ملی و روز کودک 

هر ساله در تاریخ 23 آوریل، ترکیه جشن حاکمیت ملی و تعطیلات کودکان را برگزار می‌کند. این رویداد دارای اهمیت زیادی برای این کشور است، زیرا این تعطیلی نه تنها به تأسیس مجمع ملی عالی ترکیه در سال 1920 اشاره می کند، بلکه هدیه ای به کودکان کشور توسط آتاتورک، بنیانگذار و نخستین رئیس جمهور ترکیه، نیز می باشد. این تعطیلی روزی خوش و شاد برای کودکانی به حساب می‌آید که خانواده خود را در جنگ ازدست داده‌اند.

  • روز یاد بود آتاتورک

یکی دیگر از مراسمات مهم ترکیه که روز تعطیل اعلام می‌شود روز یاد بود اتاتورک است. این روز (مراسم) به دودلیل حائز اهمیت است

  • اول خود یاد بود اتاتورک بنیانگذار و اولین رئیس جمهور ترکیه
  • روز جوان و ورزش

هرساله به این مناسبت در روز 19 ماه می، مراسمی در ترکیه برگزار می‌شود. این مناسبت، زمان فرود آتاتورک در شهر سامسون در 19 می سال 1919 را گرامی داشته و شروع جنگ استقلال ترکیه را نشان می‌دهد. این مراسم را جوانان و ورزش نیز نام گذاری کرده اند، زیرا اولین مراسم در ورزشگاه فنرباغچه در سال 1935 برگزار شد، از این رو،  تصمیم بر این شد که در برگزاری و بزرگداشت این روز تاریخی از فعالیت‌های ورزشی و رویدادهای جوانان استفاده شود. اتاتورک درواقع پایه‌ساز اصلی فرهنگ مردم ترکیه به سبک نو می‌باشد.

فرهنگ ترکیه

  • روز پیروزی ترکیه

این مراسم هرساله در 30 آگوست برگزار می‌شود این رویداد یک جشن ملی است و علت آن پیروزی نبرد دوملیپ‌یار Dumlupynar)) است. دوملیپ‌یار آخرین نبرد در طول جنگ‌های یونان-ترکیه در سالهای 1919 و 1922 است و به عنوان بخشی از جنگ استقلال ترکیه بشمار می‌رود.

  • روز جمهوری

یکی دیگر از تعطیلات مهم ترکیه هرساله در 29 اکتبر برگزار می‌شود و یادبود اعلامیه جمهوری ترکیه در سال 1923 است. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین جشن‌ها در این روز برگزار می‌شود  و پرچم ترکیه به همراه عکس آتاتورک در سراسر کشور نصب و مراسم آتش بازی معروف استانبول هم در همین روز برگزار می‌گردد.

جشن عید نوروز

جشن عید نوروز در کشور ترکیه نیز برگزار می‌شود ولی روز تعطیل به شمار نمی‌رود، البته لازم به ذکر است که در چند سال اولی که ترکیه تاسیس شده بود این مراسم باستانی، در ترکیه تعطیل رسمی بود. مردم ترکیه همچون مردم خاورمیانه و آسیای مرکزی نوروز را برپا می‌دارند. موسیانتر (نویسنده کرد)‌ عقیده دارد که پیش از این نوروز در میان کرد‌ها در 31 آگوست برگزار می‌شده است، اما پس از ورود اسلام و پذیرش تقویم اسلامی این عید به فروردین ماه منتقل شده است. کردهای ترکیه سال‌ها برای به‌رسمیت  شناختن نورورز مبارزه کرده اند، با این وجود در برخی از قسمت های ترکیه این مراسم برگزار نمی شود.

فرهنگ ترکیه

فرهنگ های اخلاقی و آداب و رسوم مردم

همانطور که همه ما می‌دانیم مردم یک جامعه دارای یک سری آداب و رسوم خاص خود هستند که به آن ها اشاره می‌کنیم. موارد زیر جزو مهمترین اداب و رسوم در فرهنگ مردم ترکیه به شمار می‌رود.

احترام به بزرگتر

مردم ترکیه برای احترام به بزرگتر یکسری رسوم خاص خود را دارند. برای نمونه مردم ترکیه برادر و یا خواهر بزرگتر خود را با اسم صدا نمی‌زنند زیرا با اسم صدا زدن برادر یا خواهر بزرگتر بی‌احترامی به او بشمار می آید در عوض به جای اسم آن‌ها به صورت زیر آن هارا صدا می‌زنند:

  • آبی (Abi) به معنی برادر بزرگتر
  • ابلا (Abla) به معنی خواهر بزرگتر

و هنگامی که به یک فرد سالخورده و یا میانسال می‌رسند به نشانه احترام دست آن شخص را می‌بوسند و پیشانی خود‌ را به روی دست او می‌زنند.

هدیه دادن به عروس و داماد

رسم و رسومات مراسمات عروسی ترکیه ای ها تقریبا مانند مراسمات عروسی ما ایرانی هاست. مردم ترکیه در مراسم عروسی برای هدیه دادن به عروس و داماد هدیه های خود را از قبیل سکه طلا و پول را به لباس عروس و داماد سنجاق می‌کنند و یا به لباس آویزان می‌کنند.

مراسم ختنه سوران

در ترکیه پسرانی که باید ختنه شوند را لباس‌های با زرق و برق زیاد تنشان می‌کنند و در مراسمی به نام سونت (sunnet) این مراسم را جشن می‌گیرند.

چشم نظر در فرهنگ ملت ترکیه

شاید اگر در هر جای ترکیه قدم بگذارید با سنگ‌های چشم نظر مواجه شوید – سنگ‌هایی آبی رنگ با طرح یک چشم بر روی آن که در فرهنگ مردم ترکیه اهمیت خاصی دارد؛ براساس باورهایی که از دوران گذشته وجود داشته است از چشم نظر برای در امان ماندن از چشم بد و انرژی‌های منفی استفاده می‌شود. طبق باورهای گذشتگان رنگ آبی باعث می‌شود تا شیطان دور شود، و سازندگان چشم نظر‌ها بر این باورند که چشم نظر طرح یک چشم زرد یا سفید بر روی یک سنگ آبی است و در غیر اینصورت هیچ ارزشی ندارد.

تعارف کردن

یکی از آداب و رسوم مردم ترکیه که خیلی به مردم ایران شبیه است تعارف کردن می‌باشد. ترک‌ها مانند ایرانی‌ها مردمانی مهمان‌نواز هستند. درضمن مردم این کشور از مهارت بالای آشپزی هم برخوردارند. در هنگام دعوت از میهمان برای صرف شام، از نظر میزبان تا زمانی که بر روی میز، غذا وجود دارد شما هیچ چیز نخورده اید پس در نتیجه شم ارا به خوردن غذاهای دیگر تعارف می‌کنند.

یکی دیگر از رسم‌هایی که مردم ترکیه دارند این است که سعی می کنند تمام پول غذای سفارش داده را خودشان حساب کنند، پس اگر دیدید که در رستورانی یا قهوه خانه‌ای درمیزی برسر گرفتن صورت حساب بین افراد دور میز بحث پیش آمده یک چیز طبیعی است و خود را نگران این موضوع نکنید.

 

سحن پایانی

همانطور که در اول متن گفته شد شما با خواندن این متن یک آشنایی نسبی، نسبت به مردم ترکیه پیدا کرده اید و با خیال راحت می‌توانید از سفر به این کشور و از بازدید از دیدنی های و اقامت در ترکیه آن لذت ببرید.

 

سوالات متداول

مردم ترکیه چگونه اند؟

ملت ترکیه انسان هایی خونگرم ،مهمان نواز با عقاید دینی و دارای تنوع لباس، اعیاد و غذاهای مختلف هستند.

رفتار مردم ترکیه با ایرانیان چگونه است؟

مردم ترکیه به علت همسایگی با ایران تعامل زیادی دارند و نسبت دیگر کشور های همجوار با مردم ایران بسیار خوب و با احترام رفتار می کنند. یکی از دلایل افزایش خرید خانه در استانبول خوش رفتاری اهالی این شهر با ایرانیان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ