قوانین سربازی در ترکیه برای اتباع خارجی

سربازی در ترکیه

سربازی ایرانیان در ترکیه

معمولا پسرها همان طور که بزرگ می‌شوند بیشتر به مساله سربازی و مدت زمانی که به عنوان سرباز خدمت خواهند کرد فکر می‌کنند. این مساله تقریبا در تمام کشورهای دنیا از جمله کشوری مانند ترکیه که ایرانیان بسیاری در آن زندگی می‌کنند مطرح است. این در حالی است که خدمت سربازی برای دولت ترکیه اهمیت زیادی دارد. ایشان همواره در تلاش اند که ساختار نظامی مستحکمی داشته باشند. با ما همراه باشید تا شما را با قوانین سربازی در ترکیه برای ایرانیان آشنا کنیم.

سربازی در ترکیه

خلاصه ای از قوانین سربازی در ترکیه

ارتش ترکیه یکی از بهترین ارتش ها در تمام دنیا محسوب می‌شود. پسران در ترکیه زمانی که به سن ۲۱ سالگی می‌رسند بایستی به خدمت سربازی بروند. این امر برای آنان کاملا اجباری است. مدت زمان سربازی در این کشور در ابتدا ۱۸ ماه بود اما امروزه به یک سال کاهش یافته است. البته اگر فرد دارای تحصیلات دانشگاهی باشد مدت سربازی او به ۶ ماه کاهش می‌یابد. با این حال می‌تواند ۶ ماه دوم را به صورت اختیاری در ارتش ترکیه خدمت کند.

سربازان ترکیه در طول خدمت حقوق نیز دریافت می‌کنند. حقوق یک سرباز در ترکیه در ۶ ماه اول حدود ۱۲۰۰ لیر در ماه و در ۶ ماه دوم حدود ۲۸۰۰ لیر خواهد بود. البته این مبلغ برای فردی است که تحصیلات دانشگاهی دارد. یک سرباز در ترکیه می‌تواند به ازای هر ماه ۲ روز مرخصی بگیرد. البته هر چه از محل زندگی و خانواده خود دورتر باشد تعداد روزهای مرخصی او افزایش یافته و به ۵ روز هم می‌رسد.

در واقع اگر محل سکونت سرباز حداکثر 800 کیلومتر با محل خدمت او فاصله داشته باشد یک روز در ماه به او مرخصی تعلق می‌گیرد. اگر این فاصله بین 800 تا 1600 کیلومتر باشد مستحق دریافت دو روز مرخصی در طول ماه و اگر فاصله بیش‌ از 1600 کیلومتر باشد تا ۵ روز هم می‌تواند مرخصی بگیرد.

سربازی در تکیه شامل افراد ۲۱ تا ۴۱ سال می‌شود. با این حال اگر فرد، سرباز فراری باشد به هر سنی که برسد همواره مشمول سربازی خواهد بود. نکته جالبی که وجود دارد این است که فرد در ترکیه برای گرفتن پاسپورت و سفر به خارج از کشور نیازی به کارت پایان خدمت ندارد. دقت کنید قوانین سربازی در ترکیه برای اتباع خارجی درست مانند دیگر شهروندان این کشور است. با این تفاوت که یک سری قوانین در مورد اتباع خارجی وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

قوانین سربازی در ترکیه برای اتباع خارجی

قوانین سربازی در ترکیه برای اتباع خارجی

اگر فردی قبل از سن ۲۲ سالگی موفق شود تابعیت کشور ترکیه را به دست آورد و در کشور خود سربازی نرفته باشد باید خدمت سربازی را برای دولت ترکیه انجام دهد. البته تا زمانی که فرد در حال تحصیل در ترکیه باشد لزومی به انجام خدمت سربازی ندارد. علاوه بر این اگر فرد دارای بیماری خاصی باشد تا زمانی که بهبود می یابد معاف از سربازی محسوب می شود.

حال اگر فرد در سن زیر ۲۱ سال بتواند تابعیت ترکیه را به دست آورد می تواند خدمت را تا ۲ سال با تاخیر شروع کند. قانون دیگری که در این باره وجود دارد این است که اگر فرد در سن زیر ۲۱ سالگی وارد ترکیه شود اما تابعیت این کشور را چند سال بعد دریافت کند همچنان باید خدمت سربازی را در این کشور انجام دهد.

یکی دیگر از قوانین سربازی در ترکیه به این صورت است که اگر فرد تابع یک کشور ترک زبان مانند آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان یا قزاقستان باشد و خدمت را در کشور خود انجام داده باشد دیگر نیازی به انجام  این خدمت ندارد. همچنین اگر فرد محکوم به اجرای یک حکم قضایی باشد، تا پایان دوران محکومیت لزومی بر رفتن به سربازی او نیست. اما پس از آن بایستی نسبت به گذراندن این دوره اقدام کند.

خرید سربازی در ترکیه

ترکیه نیز مانند هر کشور دیگری امکان خرید سربازی را برای افراد مشمول خدمت فراهم می‌کند. سربازی در ترکیه با مبلغی حدود ۳۷ هزار لیر خریداری می‌شود. البته حتی در صورتی که فرد موفق به خرید خدمت سربازی خود شود همواره باید به مدت ۲۵ روز دوره آموزشی را پشت سر بگذارد.

دقت کنید خرید خدمت سربازی طبق صلاحدید ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه در صورتیکه فرد بیش از ۲۲ سال سن داشته باشد امکان‌پذیر است. البته فرد از همان سن ۱۸ سالگی می‌تواند نسبت به خرید خدمت سربازی خود اقدام کند. این طرح شامل اتباع خارجی نیز می‌شود.البته ایشان باید با ارز خارجی هزینه آن را پرداخت نمایند.

خرید سربازی در ترکیه

سخن پایانی

ما در این مطلب به توضیح موارد مربوط به خدمت سربازی در ترکیه مخصوصا برای اتباع خارجی پرداختیم. هر چند قوانین سربازی در این کشور برای اتباع داخلی و خارجی تقریبا برابر است. در کل می توان گفت این خدمت در ترکیه برای هر شهروند مردی که به سن 21 سالگی می رسد یک خدمت کاملا اجباری است که طی یک دوره یک ساله انجام می‌شود.

با این حال اگر فرد در حال تحصیل باشد، سن سربازی او به تعویق می‌افتد. هر چند این مورد نیز محدودیت هایی دارد. از جمله اینکه اگر محصل دبیرستانی است تنها تا سن 22 سالگی، اگر محصل در مقطع کاردانی است تنها تا سن 25 سالگی و اگر محصل در مقطع کارشناسی است تنها تا 28 سالگی معاف از انجام خدمت سربازی خواهد بود. با این حال اگر در حال تحصیل در مقاطع بالاتر باشد یا به عنوان یک ورزشکار حرفه ای شناخته شود تا سن 35 سالگی نیز می‌تواند خدمت سربازی خود را به تعویق بیندازد.

لازم به ذکر است اگر فرد دارای مدرک تحصیلی از مراکز آموزش عالی باشد، می‌تواند انجام خدمت سربازی را با دو سال تاخیر انجام دهد. اگر فرد موفق به کسب تحصیلات دانشگاهی شود انجام تنها ۶ ماه خدمت سربازی توسط او کفایت می‌کند. با این حال می‌تواند ۶ ماه دوم را نیز در خدمت ارتش بگذراند و بیش از دو برابر ۶ ماه اول حقوق دریافت کند.

پیشنهاد می‌شود اگر خدمت سربازی را در کشور خود سپری نکرده‌اید و مشمول انجام آن هستید و قصد اخذ اقامت ترکیه را دارید برای آشنایی با قوانین سربازی در ترکیه حتما با یک کارشناس خبره مشورت کنید تا در این باره دچار مشکل نشوید.

 

سوالات متداول

آیا امکان خرید سربازی در کشور ترکیه وجود دارد؟

بله شما با پرداخت مبلغ 37.000 لیر قادر به خرید دوره خدمت خود به جز دوره آموزشی خواهید بود.

مدت زمان دوره سربازی در ترکیه چقدر است؟

طول دوره این خدمت به 1 سال کاهش یافته است و در صورت داشتن تحصیلات دانشگاهی به 6 ماه نیز کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ