کرایه اسکوتر در استانبول

کرایه اسکوتر در استانبول

اسکوتر های کرایه ای در ترکیه

اگر اخیراً به ترکیه سفر کرده‌اید، به طور حتم چشمتان به اسکوتر های سبز یا مشکی خورده است که افراد برای جابجایی در مسافت های کوتاه درون شهری از آن استفاده می‌کنند. استفاده از اسکوتر های کرایه ای در ترکیه همچون سراسر جهان رو به افزایش است. در چند سال اخیر شرکت مارتی Marti برنامه ای را برای حمل و نقل عمومی را معرفی کرده و آن کرایه اسکوتر در استانبول است که نه تنها موجب کاهش ترافیک می‌شوند، بلکه آلودگی زیست محیطی نیز نخواهند داشت. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با این اسکوترها، نحوه استفاده و هزینه های استفاده از آن در ترکیه را با یکدیگر بررسی کنیم.

کرایه اسکوتر در استانبول

آشنایی با اپلیکیشن اسکوتر های کرایه ای Marti

مارتی (Marti) در زبان ترکی به معنای مرغ دریایی است. در واقع لوگوی این شرکت نیز به شکل یک مرغ دریایی طراحی شده و بر روی اسکوت های آن نیز دیده می‌شود. این اپلیکیشن که جزء مجموعه نرم افزا های حمل و نقل به شمار می‌رود، قصد دارد شما را به شیوه ای سرگرم کننده به نقاط مختلف شهر برساند و به شما اجازه می‌دهد برای طی کردن مسافت های کوتاه و سریع درون شهری خود، از کرایه اسکوتر در استانبول استفاده کنید.

اپلیکیشن اسکوتر های کرایه ای مارتی Marti

سیستم اشتراک اسکوتر کرایه ای مارتی ابتدا در قسمت آسیایی شهر استانبول و در منطقه کادیکوی شروع به کار کرد اما در ادامه این برنامه جذاب، توانست در مدتی زمانی کوتاه پس از شروع فعالیت، توجه توریست ها و گردشگران را به خود جلب کند. همین امر موجب شد محدوده سرویس دهی مارتی گسترش پیدا کند، تا جایی که هم اکنون در مناطق بشیکتاش و در امتداد خط ساحلی تنگه بِسفر تا منطقه ساریر، در حال خدمت رسانی است. بدین ترتیب نه تنها شهروندان ترکیه، بلکه گردشگران و توریست‌ها نیز از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و هنوز جزء یکی از نرم‌افزار های محبوب ترکیه به حساب می‌آید. البته این را نباید فراموش کرد که برای استفاده از این نرم‌افزار، به کارت اعتباری (Credit Card) نیاز دارید.

 

قوانین اجاره اسکوتر در ترکیه

با توجه به این که در سراسر جهان، حدود 40 درصد از سفرهای انجام شده با اتومبیل برای مسافت‌هایی کمتر از 50 کیلومتر انجام می‌شود و بطور تقریبی حدود 2 درصد از سوخت مصرفی برای حمل‌ و نقل این مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد، اسکوترهای کرایه ای می‌توانند گزینه مناسبی برای مسافت های کوتاه باشند تا علاوه بر کاهش ترافیک، بتوان به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کرد. البته دولت ترکیه در حال وضع مقرراتی برای مسیر دوچرخه و اسکوتر های کرایه ای در قانون است که طی آن مدیریت کل راه های موظف است مسیرهای ویژه ای برای آن‌ها ایجاد کند. طبق این قانون، افرادی که سن آن‌ها کمتر از 15 سال است، حق استفاده از اسکوتر های کرایه ای را در مسیرهای مذکور نخواهند داشت.

همچنین استفاده از اسکوتر های کرایه ای در جاده های بین شهری، بزرگراه‌ها و جاده‌هایی که سرعت مجاز آن‌ها بیش از 50 کیلومتر در ساعت است، مجاز نبوده و تخلف محسوب می‌شود.به این نکته نیز حتماً می‌بایست توجه داشت که سوار شدن بیش از یک نفر بر روی اسکوتر مجاز نیست زیرا موجب آسیب رسیدن به دستگاه می‌شود. این قانون همچنین افراد را به استفاده از لوازم جانبی محافظت کننده از افراد در صورت بروز حادثه همچون کلاه، زانوبند و … تشویق می‌کند. براساس آمارهای اعلام شده، اسکوتر های هوشمند، ایمن‌تر از خودروها، موتورسیکلت ها و حتی دوچرخه‌ها هستند و سرعت آن‌ها حدود 18 کیلومتر بر ساعت است. هرگاه از میزان باتری اسکوتر ها کاسته شود، تیم‌های ویژه مارتی مشغول جمع‌آوری آن‌ها شده و پس از شارژ مجدد در مکان‌های مشخصی مانند مترو، اسکله و … قرار می‌دهند.

راهنمای کرایه اسکوتر در استانبول

  • برای کرایه اسکوتر مارتی ابتدا می‌بایست اپلیکیشن مارتی را دانلود کرده و بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید.
  • پس از ورود به نرم‌افزار اطلاعات کاربری و اطلاعات کارت اعتباری (کارت بانکی) خود را وارد کنید.
  • به منظور یافتن اسکوتر های موجود و نزدیک در مسیر راه خود می‌توانید از نقشه داخل برنامه استفاده کرده و اسکوتر مورد نظر خود را بیابید.
  • پس از یافتن اسکوتر کرایه ای مورد نظر، بر روی دکمه شروع (Start) کلیک کنید.
  • با این کار صفحه دوربیت بر روی گوشی ظاهر می‌شود که می‌بایست به وسیله آن QR کد موجود بر روی اسکوتر را اسکن کنید.
  • بدین ترتیب کُدی بر روی گوشی شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید به وسیله آن قفل فیزیکی اسکوتر را باز کنید. البته در اسکوتر های جدیدتر، این قفل به صورت خودکار پس از اسکن QR کد باز خواهند شد.
  • اکنون اسکوتر کرایه ای آمده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • پس از پایان سفر، اسکوتر را در مناطق مناسبی که بر روی نقشه نشان داده شده‌اند در مکانی مناسب پارک و آن را قفل کنید. در انتها نیز دکمه (Sürüş Tamamlandı) را که به معنای پایان سفر است، فشار دهید.
  • در بالای برنامه نصب شده بر روی گوشی می‌توانید، هزینه و مدت سفر خود را مشاهده کنید.
  • در انتها نیز پس از ظاهر شدن دوربین روی نمایشگر تلفن خود، تصویری از اسکوتر پارک شده، گرفته و آن را ارسال کنید تا سفرتان کامل شده و خاتمه یابد.

هزینه استفاده از اسکوت های کرایه ای

هزینه کرایه اسکوتر در استانبول

به منظور کرایه اسکوتر در استانبول می‌بایست در ابتدای سفر 3 لیر ترکیه پرداخت کنید. در پایان سفر نیز به ازای هر دقیقه 0.65 لیر ترکیه از حساب تان کسر خواهد شد. برای استفاده از اسکوت های کرایه ای مارتی، قوانینی باید رعایت شود که در صورت عدم رعایت این قوانین، هزینه ای از حساب تان کسر خواهد شد. این قوانین عبارتند از:

  • هرگونه آسیب رساندن به اسکوتر منجر به پرداخت هزینه تعمیر خواهد شد.
  • در مدت زمانی که اسکوتر در اختیار شما قرار دارد، اگر به سرقت برود، هزینه یک اسکوتر که چیزی معادل 9000 لیر ترکیه است، می‌بایست پرداخت کنید.
  • در صورت پارک نادرست اسکوتر، معادل 40 لیر ترکیه جریمه خواهید شد.
  • در صورت پارک اسکوتر خارج از محدوده های تعیین شده، معادل 40 لیر ترکیه جریمه خواهید شد.
  • اگر اسکوترها در فضاهای سرپوشیده و غیرقابل دسترس یا در ملک شخصی پارک شوند، معادل 40 لیر ترکیه جریمه خواهید شد.
  • همچنین در صورت ثبت اطلاعات نادرست در حساب کاربری خود، معادل 40 لیر ترکیه جریمه خواهید شد.

دانلود آخرین نسخه اپلیکیشن Marti

اپلیکیشن Marti برای هر دو سیستم عامل اندروید (Android) و آ‌ی او اس (iOS) موجود است. شما می‌توانید به منظور دریافت آخرین نسخه از این اپلیکیشن به فروشگاه‌های گوگل پلی (Google Play) و اَپل (Apple) مراجعه کرده و نسخه به‌روز شده آن را دانلود و نصب کنید تا صفحه دسترسی مربوط به برنامه برایتان باز شود.

 

آشنایی با سایر برندهای اسکوتر های کرایه ای

اپلیکیشن اسکوتر های کرایه ای Lime

Lime: این اپلیکیشن در بیش از 50 شهر موجود بوده و آماده خدمت‌رسانی به شهروندان است و می‌کوشد تا زندگی شهری را محیط زیست سازگار کند.

 

 

Bolt: در بیش از 25 کشور و هشتاد شهر قابل استفاده است. استفاده از این اسکوترها کاملاً به صرفه بوده و افراد دیگر نگران ترافیک و پیدا کردن جای پارک نخواهند بود.

Lyft: اگرچه این برند به عنوان سرویس تاکسی شناخته شده است اما به ارائه خدمات کرایه اسکوتر در استانبول نیز می‌پردازد و دارای ویژگی اضافه شدن نقشه‌هایی است که بهترین مسیرها، مکان پارک و نحوه ایمن ماندن در ترافیک را نشان می‌دهد.

اپلیکیشن اسکوتر های کرایه ای Bird

Bird: این اپلیکیشن با شهرها، دانشگاه ها و شرکای متعددی در سراسر جهان همکاری می‌کند تا گزینه‌هایی برای حمل و نقل راحت و سازگار با محیط زیست با کاهش اتکا به خودروها و در نتیجه کاهش آلودگی و ترافیک فراهم کند.

 

 

Spin: در سال 2016 در سانفرانسیسکو تأسیس شد. یک برنامه قابل اعتماد بوده که خدماتی عالی به مشتریان خود برای اسکوتر سواری در استانبول ارائه می‌دهد.

Razor: چیزی بیش از یک اسکوتر استاندارد ارائه می‌دهد و دارای صندلی برای رفاه حال بزرگسالان است.

اپلیکیشن اسکوتر های کرایه ای Jump by uber

Jump: توسط Uber اداره شده و خدمات حرفه‌ای به مشتریان ارائه می‌دهد. بنابراین شما همیشه به جایی که نیاز دارید در استانبول خواهید رسید!

 

 

 

Skip: یکی از بهترین گزینه ها برای رفتن به خیابان‌ها، گشت و گذار در شهر و بردن شما به رفت و آمد صبحگاهی هستند. این اسکوترها حداکثر راحتی را برای کاربران تضمین می‌کنند.

Scoot: این برند در تلاش برای گسترش فعالیت های خود است اما در حال حاضر تنها در شهر های خاصی در دسترس است.

سخن پایانی

در این مطلب با کرایه اسکوتر در استانبول آشنا شدیم که یکی از پرطرفدارترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهر استانبول محسوب می‌شوند و نه تنها وسیله ای سرگرم کننده هستند، بلکه دوستدار محیط زیست نیز محسوب شده و به کاهش آلودگی های زیست محیطی کمک می‌کنند. در چند سال اخیر شرکت Marti برنامه ای را برای حمل‌ و نقل عمومی در شهر استانبول معرفی کرده که با نصب آن بر روی گوشی های هوشمند می‌توان از اسکوتر های کرایه ای استفاده کرد. دولت ترکیه نیز قوانینی را در این زمینه وضع کرده که در صورت عدم رعایت آن، محکوم به پرداخت جریمه خواهید شد. در ادامه نیز به بررسی اپلیکیشن مارتی پرداختیم که قابل نصب بر روی گوشی هایی با سیستم عامل اندروید و آی او اس بوده و با نحوه استفاده از آن آشنا شدیم.

 

سوالات متداول

هدف از ایجاد سیستم اشتراک کرایه اسکوتر چیست؟

اسکوتر های کرایه ای قصد دارند در مسافت های کوتاه شما را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده به نقاط مختلف شهر برسانند تا علاوه‌بر کاهش ترافیک، به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کرده باشند.

استفاده از اسکوت های کرایه ای برای چه افرادی ممنوع است؟

افرادی که سن آنها کمتر از 15 سال است، حق استفاده از اسکوتر های کرایه ای را نخواهند داشت.

در چه مکان هایی نمی توان از اسکوتر های کرایه ای استفاده کرد؟

استفاده از اسکوتر های کرایه ای در جاده های بین شهری، بزرگراه‌ها و جاده‌هایی که سرعت مجاز آن ها بیش از 50 کیلومتر در ساعت است، مجاز نبوده و تخلف محسوب می‌شود.

آیا امکان استفاده همزمان چند نفر از اسکوتر وجود دارد؟

خیر – سوار شدن بیش از یک نفر بر روی اسکوتر مجاز نیست زیرا موجب آسیب رسیدن به دستگاه می‌شود.

 مهم ترین مزیت اسکوتر های هوشمند چیست؟

براساس آمارهای اعلام شده، اسکوتر های هوشمند، ایمن تر از خودروها، موتورسیکلت ها و حتی دوچرخه ها هستند و سرعت آن‌ها حدود 18 کیلومتر بر ساعت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ