نکات مهم در زمان خرید خانه در ترکیه

اصطلاحات خرید ملک در ترکیه

اصطلاحات خرید ملک در ترکیه

در اینجا برخی از اصطلاحاتی که در هنگام خرید ملک در ترکیه باید با آن‌ها آشنا شوید، آورده‌ایم. این مقاله تنها به عنوان یک راهنمای مقدماتی برای افراد تازه وارد در نظر گرفته شده است و صرفا به برخی از عناصری که لازم است قبل از شروع هر گونه معاملات ملکی یا بررسی دقیق در نظر گرفته شوند، اشاره دارد؛ نه همه آن‌ها.

اصطلاحات خرید ملک در ترکیه

معاملات املاک اغلب پیچیده هستند، به خصوص در کشورهای خارجی بنابراین ما به شما توصیه می‌کنیم به دنبال مشاوره حرفه‌ای باشید. خوب است بدنید که اصطلاحات خاصی در زمینه املاک و مستغلات در ترکیه وجود دارد که ممکن است با آن‌ها آشنا نباشید. دانستن اینگونه اصطلاحات فروش یا خرید خانه در ترکیه به شما کمک شایانی خواهد کرد.

اسکان (ISKAN)

ISKAN در حقیقت مجوز پایان کاری است که توسط شهرداری ترکیه ارائه می‌شود و توسط آن افراد حق زندگی و سکونت در یک ملک را به صورت رسمی خواهند داشت.

اگر بخواهیم مسئله اسکان را کمی باز کنیم باید بگوییم که پس از اتمام پروسه ساخت و ساز یک ملک، آپارتمان یا خانه ویلایی در ترکیه، فرد سازنده باید با پرداخت هزینه ای به شهرداری منطقه همان ملک، مجوز اسکان را طلب کند. شهرداری نیز با نظارت و بررسی ملک ساخته شده، بسته به موقعیت و متراژ آن هزینه ای را تعیین کرده و دریافت می‌کند.

خرید ملک در مناطق نظامی و امنیتی

بر اساس قانون ترکیه، افراد خارجی می‌توانند تا 30 هکتار ملک و زمین خریداری کنند، اما هرگز نمی‌توانند ملکی را در مناطق نظامی این کشور خریداری کنند. علاوه بر این باید بدانید که در هر منطقه یا ناحیه، افرادی که از اتباع خارجی هستند، تنها اجازه خرید 10 درصد از املاک آن ناحیه را دارند نه بیشتر. افرادی که می‌خواهند به ساخت و ساز ملک بپردازند، باید طی دو سال متوالی این پروسه را پیش ببرند.

بیمه داسک (DASK)

بیمه داسک (DASK)

بیمه داسک که در ترکیه برای همه منازل مسکونی و املاک به صورت اجباری در حال اجرا است، بیمه بسیار خوب و کاملی می‌باشد. این بیمه برای حوادثی همچون سیل، زلزله، سونامی، رانش زمین، انفجار، گردباد، و دیگر حوادث طبیعی منزل شما را پشتیبانی خواهد کرد.

این بیمه با موافقت دولت ترکیه روی کار آمده و هرساله نیاز به تمدید از سوی کاربران و افراد مشمول بیمه می‌باشد. علاوه بر این هرساله مبلغی که این بیمه برای جبران خسارت به افراد کمک می‌کند بروزرسانی می‌شود. این مبلغ در سال 2020 چیزی حدود 240 هزار لیر بوده است.

اصل متقابل

کشورهایی که به شهروندان یا اشخاص حقوقی ترکیه اجازه می‌دهند در کشور آن‌ها دارایی داشته باشند، مجاز به تملک در ترکیه نیز هستند. شهروندان اکثر کشورهای اتحادیه اروپا (به جز بلژیک، قبرس، جمهوری چک و اسلواکی)، ایالات متحده، کانادا و سایر کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقا می‌توانند آزادانه ملک در ترکیه خریداری کنند.

به عبارت دیگر ترکیه بر این عقیده است که اگر کشوری به شهروندان ترکی اجازه خرید ملک ندهد، ما نیز به شهروندان آن کشور این اجازه را نمی‌دهیم و این یک اصل متقابل است.

واحد پول

خرید ملک در ترکیه تنها با واحد پول ترکیه (لیر) امکان پذیر است.

تاپو (TAPU)

تاپو (TAPU)

تابو ریشه عربی کلمه ترکی تاپو به معنای سند مالکیت است؛ سندی است که در مورد ملک خاصی تنظیم شده و مالکیت آن به شخص ذکر شده در سند تأیید می‌شود. این سند شامل اطلاعاتی در مورد ملک، شماره‌های بررسی املاک است و مکان ملک را مشخص می‌کند.

  1. کلمه TAPU

کلمه ای ترکی است که از کلمه یونانی (τόπος) به معنای قطعه زمین گرفته شده است و کلمه تاپو برگرفته از قوانین رسمی است که توسط کشورهای امپراتوری خلافت اسلامی عثمانی استفاده می‌شد. هنوز در برخی از کشورهایی که بخشی از خلافت عثمانی بودند، مانند ترکیه، عراق، سوریه و فلسطین استفاده می‌شود. کلمه تاپو در ترکیه، عراق و شام برای بیان سند مالکیت املاک و زمین های کشاورزی استفاده می‌شود. این سند رسمی، اثباتی است برای نشان دادن مالکیت شما روی دارایی و املاکتان.

معانی دیگر کلمه TAPU

(سند مالکیت – سند – سند مالکیت زمین – سند یا سند ملکی در ترکیه)

همچنین کلمه تاپو به سازمان اداره املاک و مستغلات رسمی دولت ترکیه اطلاق می‌شود که سند مالکیت از آن صادر می‌شود.

  1. نوتر (Noter)

دفاتر ثبت اسناد یا همان نوتر، دفاتری هستند که در زمینه ساخت و ساز، املاک، دارایی‌ها و مستغلات ترکیه فعالیت دارند. این دفاتر در سراسر کشور ترکیه یافت می‌شوند و همین موضوع دسترسی به آن‌ها را بسیار آسان کرده است.

مشاوره هایی در مورد خرید ملک و مستغلات در ترکیه

مشاوره هایی در مورد خرید ملک و مستغلات در ترکیه

تصمیم گیری برای خرید ملک در کشوری مانند ترکیه یک تصمیم سازنده و مهم در زندگی هر شخصی است. بدیهی است که هیچ کس این کار را با عجله و از روی بی فکری انجام نمی‌دهد. اغلب افرادی که تصمیم به خرید ملک در این کشور را دارند، یا به دنبال سرمایه گذاری و به دست آوردن سود خوب هستند و یا قصد زندگی و استفاده از مزایای خرید ملک در ترکیه و ایجاد تحولی مثبت در زندگیشان را دارند. طبیعی است که فرآیند خرید ملک در ترکیه برای اولین بار کمی دلهره‌آور به نظر برسد.

در حالی که ممکن است با خرید ملک در کشور خود آشنایی خوبی داشته باشید، پروسه خرید ملک در ترکیه کاملاً متفاوت است، بنابراین علاوه بر یافتن خانه رویایی خود، باید با کار بازار املاک و قوانین مربوط به مستغلات ترکیه آشنا شوید.

با توجه به اینکه ممکن است شناخت کل قوانین حاکم و دیگر مسائل مربوط به این موضوع، کمی زمانبر باشد، موسسات و سازمان‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای خرید، فروش و سرمایه‌ گذاری در ترکیه کمک بگیرید.

در نظر داشته باشید که سازمان انتخابی شما باید معتبر و قابل اعتماد باشد. علاوه بر این از آنجایی که اغلب افرادی که قرار است به شما در فرایند خرید ملک در استانبول کمک کنند خود، ساکن ترکیه هستند، نه تنها به قوانین اشراف دارند، بلکه تجربه زندگی و حتی سرمایه گذاری در این کشور را نیز دارند. به همین دلیل است که بسیاری برای تسهیل این فرایند پیچیده، از چنین سازمان‌هایی کمک می‌گیرند.

شرایط خرید ملک در ترکیه در سال 2023

خرید ملک در ترکیه در سال‌های اخیر رونق زیادی گرفته است، زیرا دولت ترکیه امکانات جدید و متمایز را برای خرید ملک در ترکیه فراهم کرده است.

 شرایط اقتصادی ترکیه برای خرید ملک

شرایط اقتصادی ترکیه برای خرید ملک

ترکیه یکی از کشورهای در حال رشد در خاورمیانه است که با وجود تاریخ غنی، فرهنگ و طبیعت منحصر به فرد خود، به مقصدی متمایز برای بسیاری از سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است. البته باید بدانید که محدودیت هایی مانند خرید ملک در مناطق روستایی و اطراف آن وجود دارد، اما این مشکلی نیست که سرمایه گذاران را سردرگم کند، زیرا اکثر این افراد در مناطق مرکزی با ارزش سرمایه گذاری بالا، خرید می‌کنند. نکته دیگر این است که با یادگیری اصطلاحات اجاره خانه در استانبول یا خرید ملک در ترکیه می‌توانید برای اخذ اقامت ترکیه نیز اقدام کنید.

قوانین خرید ملک در ترکیه در سال 2023

بر اساس تبصره 35 قانون زمین و املاک ترکیه به شماره 2644 مصوب 18 می 2012، افرادی با اتباع کشورهای خارجی (به استثنای کسانی که شهروندان آن‌ها از خرید و فروش منع شده اند) می‌توانند طبق قوانین مربوطه اقدام به خرید ملک کنند. (برای اطلاع از اینکه کدام کشورها در لیست ممنوعه قرار دارند می توانید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک ترکیه مراجعه کنید).

لازم به ذکر است اتباع کشورهای خارجی می توانند با استعلام از مراجع ذیصلاح نسبت به خرید انواع املاک اعم از تجاری، رسمی، زمینی، مسکونی و … به هر میزانی اقدام نمایند. در این مورد هیچ محدودیتی وجود ندارد.

محدودیت های خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

محدودیت‌هایی که برای خارجی ها در مورد خرید ملک در ترکیه اعمال می شود

  • هر شهروند خارجی در ترکیه تنها می‌تواند تا 30 هکتار زمین در جمهوری ترکیه خریداری کند.
  • هیچ یک از اتباع خارجی نمی‌توانند زمین واقع در مناطق نظامی و امنیتی ترکیه را خریداری کنند.
  • شهروندان خارجی تنها می‌توانند تا 10 درصد از زمین و ملک را در هر محله یا شهر خریداری کنند.

در موارد زیر، خرید ملک توسط خارجی ها در ترکیه لغو می‌‌شود

  • در صورتی که با خرید ملک قوانین ترکیه را زیر پا بگذارید
  • در صورتی که ملک خریداری شده مورد تایید مراجع ذیربط نباشد
  • در صورتی که تکمیل پروژه یا ساخت ملک را در مدت زمان تعیین شده به وزارت اعلام نکنید
  • در صورت عدم امکان اعلام پایان کار طبق برنامه‌های مصوب قبلی وزارت

مدارک لازم برای خرید خانه در ترکیه

مراحل خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت شهروندی

فرآیند اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک آسان است و در مدت زمان کوتاهی به شرح زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا برای انتخاب ملک مورد نظر خود باید به ترکیه سفر کنید.
  • کارشناس قیمت ملک را ارزیابی می‌کند.
  • در ترکیه قیمتی که کارشناس دولتی برای ملک تعیین می‌کند تفاوت چندانی با قیمت واقعی ملک که کمتر از 10 درصد است ندارد. به همین دلیل، مشاوران املاک نمی توانند قیمت های غیر واقعی ارائه دهند و این باعث اطمینان مشتری می شود. اما در نهایت قیمت تعیین شده توسط کارشناس در TAPU ثبت می شود.
  • مبلغ پرداختی بهای ملک به حساب مالک واریز می‌شود.
  • در روز انتقال سند مالکیت، مابقی مبلغ به حساب مالک واریز می‌شود.
  • پس از کمتر از یک هفته، سند مالکیت (TAPU) ملک خریداری شده در ترکیه به شما تحویل داده می‌شود.
  • سپس درخواست مصاحبه با اداره مهاجرت در شهری که ملک را خریداری کرده‌اید، خواهید داشت.
  • به موقع (که معمولا کمتر از یک ماه است) با تمام مدارک خود به اداره مهاجرت می‌روید و به چند سوال ساده پاسخ می‌دهید.
  • در نهایت کارت اقامت ترکیه یک ساله (و گاهی دو ساله) به آدرس شما در ترکیه ارسال می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم تمامی نکات مهم را تا جایی که می‌شد برایتان شرح دهیم. با این حال بهتر است با مشاورین ما که در این زمینه تجربه و تخصص دارند نیز مشورت کرده و امور اداری خرید خانه در استانبول را به ما بسپارید.

سوالات متداول

حداقل سرمایه لازم برای خرید ملک در ترکیه چقدر است؟

در واقع هیچ محدودیت قانونی برای سرمایه گذاری در زمینه املاک در ترکیه وجود ندارد، اما باید حداقل میزان سرمایه مورد نیاز برای خرید ملک در ترکیه را بدانید، قیمت خانه در ترکیه به جنبه‌های مختلفی از جمله متراژ، قدمت ساخت و موقعیت جغرافیایی آن بستگی دارد. اما به طور کلی می توان گفت که قیمت هر مترمربع در ترکیه (در محدوده مجتمع مسکونی) بین 1000 تا 5000 دلار است؛ به گونه‌ای که حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید یک خانه معمولی و کوچک 60000 یا 70000 دلار می‌باشد.

آیا خرید ملک در ترکیه برای سرمایه‌ گذاری مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال به آمار رسمی خرید ملک در ترکیه اشاره می‌کنیم. بر اساس گزارش جهانی سرمایه گذاری (UNA) در سال 2021، ترکیه دومین دریافت کننده بزرگ سرمایه گذاری مستقیم خارجی یا سرمایه گذاری خارجی در آسیا است.

در حالی که حجم ورود سرمایه مستقیم توسط سرمایه گذاران خارجی در سال 2018 بالغ بر 12.94 میلیارد دلار بوده است، حجم سرمایه خارجی یک سال قبل، دقیقا در سال 2017، 11.48 میلیارد دلار بوده است. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا همواره بزرگترین سرمایه ‌گذاران ترکیه هستند و نکته جالب تر این است که ایالات متحده آمریکا پس از هلند دومین سرمایه گذار بزرگ ترکیه است.

حجم سرمایه ای که از کشور هلند در ترکیه به کار گرفته شده، 15.8 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی را تشکیل می‌دهد. بر اساس داده‌های اولیه وزارت صنعت و فناوری ترکیه، ایالات متحده با 7.6 درصد و بریتانیا با 6.9 درصد بزرگترین سرمایه گذاران در ترکیه هستند. ترکیه به منظور تسهیل پذیرش سرمایه گذاران خارجی، آژانس حمایت و ترویج سرمایه گذاری ترکیه (ISPAT) را تأسیس کرد و با انجام یک سری اصلاحات قانونی موفق به جذب سرمایه گذاران خارجی شد.

آیا برای خرید ملک در ترکیه به وکیل یا نماینده نیاز دارید؟

باید در نظر داشته باشید که به عنوان یک فرد خارجی در ترکیه با تمامی شرایط و ضوابط و اصطلاحات خرید ملک در ترکیه آشنایی ندارید. در حالی که این شرایط و ضوابط دائماً در حال تغییر و به روزرسانی هستند، شما واقعاً به کمک یک وکیل یا مشاور املاک معتمد و قابل اعتماد نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ