مشاغل پول ساز در ترکیه برای ایرانیان

مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه

مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای مهاجرپذیری است که هر ساله افراد زیادی از جمله ایرانیان برای یافتن شغل پردرآمد و مناسبی به این کشور مهاجرت می‌کنند. پیدا کردن بهترین کسب و کار در ترکیه برای ایرانیان بستگی به میزان مهارت، تخصص و تسلط افراد به زبان انگلیسی و ترکی دارد. پس از هر کاری ابتدا اطلاعاتی درباره قوانین کار در ترکیه کسب کنید تا با انتخاب یک شغل مناسب بتوانید با درآمد بالا سطح کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. بر این اساس در این مقاله لیستی از مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه را ارائه خواهیم داد تا شما براساس تخصص خود برای دریافت اقامت از طریق ویزای کاری ترکیه اقدام کنید.

مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه

شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق کار

مشاغل زیادی در کشور ترکیه وجود دارد که افراد می‌توانند با مهیا کردن شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق کار در یک شغل یا حرفه فعالیت کنند و از آن طریق علاوه بر اخذ اقامت بتوانند درآمد خوبی را کسب کنند. بنابر قوانین مهاجرتی که دولت ترکیه وضع کرده است، ایرانیان بدون اخذ ویزا می‌توانند به مدت سه ماه در کشور ترکیه اقامت موقت یا ویزای توریستی بگیرند و در این بازه زمانی برای دریافت پیشنهاد کاری از یک کارفرما در ترکیه تلاش کنند. همچنین براساس قانون اداره کار ترکیه متقاضیان باید مدارک زیر را به کنسولگری و سفارت ترکیه برای درخواست مجوز و ویزای کاری ارائه دهند.

  • فرم درخواست ویزای کار
  • شماره و کد مالیاتی ترکیه
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ترجمه روزمه کاری و سوابق شغلی
  • ترجمه مدرک تحصیلی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • آدرس ایمیل معتبر
  • دو قطعه عکس رنگی تمام رخ
  • اصل و کپی پاسپورت فرد متقاضی کار
  • ارائه جاب آفر و دعوتنامه کاری معتبر از سوی کارفرمای ترک
  • کد رمز دولتی کارفرمای ترک
  • کدلی ملی مخصوص اتباع خارجی

گفتنی است مدت اعتبار ویزای کاری ترکیه یک ساله است و در صورت تمدید قرارداد کاری فرد در یکی از شغل های پردرآمد ترکیه اعتبار مجوز کار در این کشور در دفعات بعدی به مدت 2، 3 و 6 ساله تعیین می‌شود.  البته در صورتی که به مدت 6 سال به صورت مداوم به کار قانونی در ترکیه ادامه دهید امکان کارت اقامت و مجوز کار دائمی در ترکیه برای شما فراهم است. دانستن این نکته خالی از لطف نیست، برای تداوم اشتغال شما در بازار کار کشور ترکیه لازم است که برای برقراری ارتباط کلامی با همکاران و کارفرمای خود باید به زبان ترکی استانبولی مسلط شوید.

مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه برای خانم ها

در کشور ترکیه برخلاف ایران تفاوتی از نظر میزان درآمد، حقوق و دستمزد در مشاغل مختلف بین خانم‌ها و آقایان وجود ندارد و بسیاری از آنها برای هر دو قشر جزو مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه می‌شود. اما در برخی از شغل‌ها اعم از امور بیمارستانی، معاملات دارای شرایط دولتی و همچنین فعالیت در دفاتر قانونی ترکیه در صورتی امکان کار در آنها وجود دارد که متقاضیان دارای مجوز شهروندی ترکیه باشند.

مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه برای خانم ها

البته در برخی از مشاغل، نیز علاوه بر زبان انگلیسی، تسلط کامل بر زبان ترکی استانبولی نیز ملاک قرار می‌گیرد. از جمله پردرآمدترین شغل در ترکیه برای خانم ‌ها می‌توان به مشاغلی همچون:

  • پزشک و متخصص جراحی
  • ارتودنسی و جراح دندانپزشکی
  • قاضی دادگاه
  • وکالت
  • مدیر بانک
  • مدیر اجرایی
  • مدیر ارشد مالی
  • استاد دانشگاه
  • خلبانی 
  • مدیر بازاریابی 

اشاره کرد.

نحوه پیدا کردن شغل مناسب در ترکیه

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مهاجران و اتباع خارجی که قصد مهاجرت کاری به ترکیه دارند این است که چگونه در این کشور کار پیدا کنند و یا اینکه بهترین کسب و کار در ترکیه چیست؟ از این رو باید گفت که نحوه پیدا کردن شغل مناسب یکی از طریق برقراری تماس با موسسه کاریابی در ترکیه امکان‌پذیر است. از این طریق شما اطلاعات شخصی خود را به این موسسات ارائه دهید تا آنها براساس مهارت و تخصص شما پیشنهاد کاری بدهند.

همچنین می‌توانید از طریق وب سایت های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی فعال در زمینه انتشار آگهی‌های استخدام در ترکیه کار پیدا کنید. البته پیدا کردن کارهای پردرآمد در ترکیه بستگی به مدرک تحصیلی، سطح مهارت و سوابق کاری افراد دارد. در این میان بسیاری از جوانان ایرانی با وجود داشتن مدارک تحصیلی در رشته‌های تخصصی اما با بحران شغلی روبرو هستند و با مقایسه کردن ارزش حقوق و میزان درآمد در ایران نسبت به  ترکیه که هر روز ارزش لیر نسبت به ریال در حال افزایش است، تصمیم به مهاجرت و ادامه زندگی در ترکیه می‌گیرند.

البته در کشور ترکیه این امکان وجود دارد که به جای پیدا کردن و جستوی مشاغل مورد نیاز در ترکیه و دریافت درخواست جاب آفر از یک کارفرمای ترک، در دوره‌های کارآموزی و کارورزی موجود در این کشور برای کسب مهارت مورد نیاز شرکت کنید تا در نهایت در شرکت مورد نظر استخدام شوید. اما باید بدانید که حضور در این دوره‌های مهارت آموزی و مشاغل کاری تمام وقت در ترکیه نیاز به اخذ مجوز و ویزای کاری دارد. همچنین تسلط به زبان ترکی استانبولی برای اشتغال در ترکیه ضروری است.

مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه

معرفی لیستی از مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه

مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه تحت تأثیر عوامل مختلف و در بازهای زمانی متغیر است و باید بدانید که هر شغلی که بابت آن حقوق بیشتری می‌دهند جزو مشاغل محبوب قرار نمی‌گیرد. در این راستا بسیاری از افرادی که دارای تخصص و مهارت لازم و حتی سرمایه لازم هستند برای مهاجرت به ترکیه به دنبال پردرآمدترین شغل ازاد در ترکیه برای مهاجرت و یا ثبت شرکت در ترکیه هستند تا از آن طریق بتوانند اقامت این کشور را اخذ کنند.

از آنجایی که کشور ترکیه یکی از قطب‌های گردشگری و مهاجرپذیر در جهان محسوب می‌شود، فرصت های شغلی مختلفی در پیش روی متقاضیان کار قرار داد. البته یافتن مناسب‌ترین کار نیازمند داشتن تخصص‌های کافی است. همچنینی یکی از محدودیت‌های اشتغال در ترکیه بحث تسلط به زبان انگلیسی و ترکی استانبولی برای برقراری ارتباط و تعامل قوی با افراد مختلف است. در ادامه لیستی از بهترین شغل در ترکیه برای ایرانیان به همراه متوسط درآمد آن ها را ارائه خواهید داد تا با نیازسنجی مناسب براساس ویژگی‌های خود نسبت به مهاجرت به ترکیه از طریق کار اقدام کنید.

متخصص جراحی از مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه

پزشکان و متخصصان جراحی در کشور ترکیه جزو آن دسته افرادی هستند که از درآمد بسیار بالایی برخوردار هستند، البته این شغل به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد. حقوق جراحان در ترکیه رقمی بین 40 هزار تا 250 هزار لیر است.

ارتودنسی و جراح دندانپزشکی

در اکثر کشورها شغل جراح دندانپزشکی و ارتونسیر جزو پردرآمدترین مشاغل به حساب می‌آید که البته گاهی به دلیل اشباع شدن بسیاری از این متخصصان به قصد مهاجر و فراهم کردن شرایط درآمدی کشور خود را ترک می‌کنند. از این رو ارتودنسی و جراح دندانپزشکی جزو مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه محسوب می‌شود که میزان درآمد این افراد بستگی به سابقه کاری و میزان مهارت و تبحر آنها دارد. متوسط درآمد دندانپزشکان در ترکیه رقمی بیش از 90 هزار لیر در ماه است.

خلبانی و کمک خلبان از مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه

پذیرش در شغل خلبانی فرایند بسیار سخت و طاقت‌فرسایی دارد و باید علاقه بسیاری داشته باشید تا بتوانید در این مسیر موفق به کسب این عنوان شوید. اما از آنجایی حقوق و درآمد شغل خلبانی به ویژه در کشورهای توریستی با پروازهای گسترده بالا است، بسیاری خواهان اشتغال در ترکیه در حرفه خلبانی و کمک خلبانی هستند. بنابراین شغلی خلبانی به عنوان یکی از مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه در حالت عادی ماهانه 30 هزار لیر درآمد دارد. البته کاپیتان‌های با سابقه بیش از 10 هزار دلار در ماه حقوق دریافت می‌کنند و حقوق کمک خلبان رقمی بین 5 تا 6 هزار دلار در ماه برآورد می‌شود.

مهمانداری و هتلداری

ترکیه یک کشور توریستی است و سالانه میزبان گردشگران بسیاری است به همین دلیل شغل مهمانداری، هتلداری و خدمه کابین هواپیما از مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه به شمار می‌آید که طرفداران بسیاری دارد. اقامتگاه‌ها و هتل های در ترکیه بسیار زیاد هستند و به مسافران خارجی خدمات ارائه می‌دهند که رسیدگی به آنها نیازمند مهماندار دارای مهارت است. همچنین شرکت هواپیمایی نیز همواره جذب کادری مجرب و حرفه‌ای برای افزایش ایمنی و آسایش مسافران در هواپیما را در اولویت قرار می‌دهند که از این بابت حقوق مناسبی را پرداخت می‌کنند.

برنامه‌نویس و مهندس IT

شغل برنامه‌نویسی به دلیل پیشرفت تکنولوژی امروزه جزو مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه و سایر کشورها محسوب می‌شود و هیچ برنامه‌نویس حرفه‌ای بیکار نخواهد بود. بر این اساس اکثر شرکت‌های دولتی یا خصوصی فعال در ترکیه براساس نیاز خود به صورت دایمی و یا پروژه‌ای همواره به دنبال جذب افراد برنامه‌نویس هستند. حال هر چه تجربه و روزمه کاری این افراد سنگین‌تر باشد میزان حقوق و درآمد آنها نیز افزایش می‌یابد. در این بین برنامه‌نویسان بسیاری بعد از خرید ملک در ترکیه، اخذ تابعیت و دریافت مجوز کار، جذب مجموعه‌ها و شرکت‌های بزرگ ترکیه‌ای می‌شوند.

مدیر مالی از مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه

در تمام کشورها نظارت بر امور مالی از اهمیت زیادی برخوردار است. افراد متقاضی اشتغال در پست مدیر مالی باید در یکی از رشته‌های بانکداری، اقتصاد، تجارت، مدیریت مالی و غیره تحصیل کرده باشند. این شغل از نظر حقوق و درآمد در جایگاه مطلوبی است و متوسط حقوق این افراد حدود 13 هزار لیر در ماه است.

مدیر بازاریابی

امروزه تبلیغات و بازاریابی به دلیل رقابت بسیار زیاد در میان کسب‌وکارها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و صاحبان این مشاغل در صدد برندسازی و معرفی خدمات خود از طریق بازاریابی هستند، بنابراین این شغل از موقعیت اقتصادی خوبی بهره‌مند است و جزو مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه به شمار می‌آید. اغلب مدیران بازاریابی در رشته‌های اقتصادی و یا مدیریت تحصیل کرده‌اند و میانگین حقوق آنها رقمی بین 7 تا 16 هزار لیر در ماه است.

وکالت از مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه

وکالت یکی دیگر از مشاغل پردرآمد و پرتقاضا در کشور ترکیه است. میزان درآمد این شغل بستگی به میزان سابقه کاری دارد و همچنین درصد موفقیت وکلا در پرونده‌های آنها نیز تاثیر مثبتی بر درامد آنها دارد. از آنجایی که ترکیه یکی از کشورهای مهاجرپذیر و مهاجرفرست دنیا به شمار می‌آید بازار کار وکلا در این کشور داغ است و میزان درآمد افراد مشغول در این حرفه حدود 9 تا 30 هزار لیر است.

قاضی

ترکیه نیز مانند دیگر کشورها بیشترین میزان درآمد را برای قاضی‌ها به دلیل مسئولیت‌ سنگین آنها در نظر می‌گیرد. به طوری که متوسط درآمد افراد در سمت قضاوت در ترکیه مبلغی حدود 272 هزار لیر در سال برآورد می‌شود. البته حقوق قاضی در ترکیه بستگی به عوامل مختلفی همچون سطح تجربه، مدرک تحصیلی و محل خدمت دارد.

مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه به صورت خانگی

مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه به صورت خانگی

امروزه بسیاری از مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه به دلیل دورکاری و عدم ضرورت حضور فیزیکی در رده مشاغل خانگی در ترکیه قرار دارند و برای اشتغال در این کارها تنها نیاز به اینترنت پرسرعت و یک کامپیوتر و یا لپ‌تاپ و یا سایر تجهیزات مورد نیاز دارید. در صورتی که قصد کار در ترکیه را دارید، می‌توانید بدون محدودیت مکانی و زمانی در یکی از مشاغل خانگی پردرآمد در ترکیه از جمله:

  • آشپزی و خدمات خانه‌داری
  • خدمات آرایشگری در خانه
  • مشاغل هنری و ساخت زیورآلات
  • ساخت طلا و جواهرات
  • مشاغل اینترنتی و دورکاری
  • ترجمه و تایپ
  • اینفلوینسر مارکتینگ
  • بازاریابی در خانه
  • ارائه خدمات آموزشی و آموزش آنلاین زبان خارجی اعم از ترکی و انگلیسی

فعالیت کنید.

سخن پایانی

طبق آنچه در مطالب بالا گفته شد بسیاری از مشاغل در ترکیه نسبت به ایران از درآمد بیشتری برخوردار هستند. البته برای اخذ مجوز اشتغال در این مشاغل باید از یک کارفرمای معتبر دعوت‌نامه یا جاب آفر ترکیه دریافت کنید. همچنین افرادی که در ترکیه تحصیل کرده باشند راحت‌تر می‌توانند در مشاغل محبوب و پردرآمد ترکیه مشغول به کار شوند. بنابراین برای یافتن کار مناسب در ترکیه باید علاوه بر داشتن مهارت، تجربه و تخصص لازم باید به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی مسلط باشید تا بتوانید درآمد خوبی را از آن خود کنید. هر چه میزان حقوق درآمد شما افزایش یابد به همان میزان نیز بر کیفیت زندگی افزوده می‌شود.

 

سوالات متداول

پول ساز ترین شغل ها در ترکیه کدامند؟

از شغل های پردرآمد ترکیه می توان به: متخصص جراحی، ارتودنسی و جراح دندانپزشکی، وکالت، قاضی، خلبانی و کمک خلبان، برنامه‌نویس و مهندس IT اشاره کرد.

شغل های پردرآمد ترکیه برای خانم ها کدامند؟

از جمله پردرآمدترین کار در ترکیه برای خانم ‌ها می‌توان به مشاغلی همچون: مدیر بانک، مدیر اجرایی، مدیر ارشد مالی، استاد دانشگاه، خلبانی و مدیر بازاریابی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ