ازدواج در ترکیه

ازدواج در ترکیه برای ایرانیان

یکی از راه‌های دریافت کارت اقامت در ترکیه، ازدواج در ترکیه است. همین امر موجب شده تا در سال‌های اخیر ازدواج میان تبعه‌ کشورهای مختلف افزایش پیدا کند. شهروندان ایرانی نیز از این قضیه مستثنی نیستند. به همین دلیل آگاهی از قوانین کشورها در این زمینه، بسیار حائز اهمیت است. در این میان سوالات مختلفی از جمله شرایط ازدواج با زن ترکیه ای و بالعکس، مدارک و قوانین موجود برای ازدواج، نحوه دریافت اقامت از طریق ازدواج، نحوه خرید ملک در ترکیه و … مطرح می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

ازدواج در ترکیه

آداب و رسوم ازدواج در ترکیه

ازدواج یکی از سنت‌های پسندیده خداست. از آنجایی که اعتقادات مردم ترکیه و آداب و رسوم ازدواج در این کشور بسیار شبیه به آداب و رسوم ایرانیان است، تعداد ازدواج‌های صورت گرفته بین ترکیه و ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر است. مراحل ازدواج در ترکیه همانند ایران از خواستگاری شروع می‌شود که مرد متقاضی به همراه خانواده وی برای خواستگاری پیش‌قدم می‌شوند. پس از آشنایی، مراسم عقد و ازدواج در شهرداری صورت می‌گیرد و بعد از آن ازدواج دینی انجام می‌شود.

چراکه مردم این کشور به ازدواج دینی معتقد بوده و بعد از عقد و به رسمیت شناخته شدن ازدواج آن‌ها در شهرداری، نزد یک امام جماعت رفته تا صیغه میان آن‌ها جاری شود. البته پس از ازدواج در دفاتر ازدواج شهرداری، سند ازدواج بین‌المللی به زوجین داده می‌شود. زیرا طبق قانون مدنی ترکیه، فقط این نوع ازدواج به رسمیت شناخته شده و افراد می‌توانند از حقوق و مزایای آن بهره‌مند شوند. این حقوق قانونی برای زنان و فرزندان بسیار حائز اهمیت است و همین موضوع باعث افزایش آمار ازدواج در ترکیه شده است.
مدارک مورد نیاز برای ایریانیان به هنگام ثبت ازدواج در ترکیه، همچون دیگر اتباع خارجی است. ازدواج ایرانیان با شهروندان این کشور موجب دریافت اقامت برای فرد شده که می‌تواند علاوه‌بر اقامت، به تحصیل در ترکیه یا کار نیز بپردازد.

سن ازدواج در ترکیه

بر اساس ماده 124 قانون مدنی در ترکیه، امکان ازدواج زن یا مرد قبل از رسیدن به سن 19 سالگی امکان‌پذیر نیست. اما در شرایط خاص و استثنائی، قاضی می‌تواند به زن یا مردی که هنوز به سن ازدواج نرسیده، اجازه ازدواج دهد و در این شرایطِ به خصوص، والدین یا سرپرستان را قبل از تصمیم‌گیری در مورد این امر، آگاه خواهند کرد. طبق قوانین موجود این کشور، ازدواج غیررسمی با کودکان، کودک آزاری تلقی شده و شامل مجازات‌های سنگین از جمله حبس خواهد شد. به همین دلیل علاوه‌بر مؤسسات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، شهروندان نیز موظف‌اند، هویت کودکانی را که در معرض خطر قرار دارند، به مقامات این کشور اطلاع دهند.

ازدواج در ترکیه

شرایط لازم برای ازدواج در ترکیه

بر اساس قوانین مدنی در ترکیه، علاوه بر شرایط سنی، شروط دیگری نیز برای ازدواج در کشور مذکور وجود دارد که می‌بایست رعایت شود. این شروط عبارتند از:

وجود بیماری روانی در هر یک از زوجین، مانعی برای این امر خواهد بود.
ازدواج بین اقوام و بستگان نزدیک ممنوع است.
چند همسری جرم تلقی می‌شود. در نتیجه تعدد زوجات امکان‌پذیر نیست.
در صورتی که هر یک از افراد، قبلاً ازدواج کرده باشند و بخواهد تجدید فراش کنند، می‌بایست ازدواج قبلی آن‌ها فسخ شده تا امکان ازدواج مجدد برایشان فراهم شود.
افرادی که دارای توانایی ذهنی متمایز هستند، می‌توانند با یکدیگر ازدواج کنند.

این قوانین هم برای شهروندان ترکیه و هم برای اتباع خارجی است و همه می‌بایست از آن پیروی کنند. لازم به ذکر است اگر ازدواجی فسخ شده یا به اصطلاح از یکدیگر طلاق گرفته باشند، امکان ازدواج مجدد برای زن وجود ندارد مگر آن که سیصد روز از پایان ازدواج آن‌ها بگذرد. چنانچه زن بتواند گزارشی مبنی بر سلامت و عدم بارداری خود ارائه کند، دیگر نیازی به گذشت مدت زمان سیصد روز نخواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای ازدواج در ترکیه

هر کشوری برای ثبت ازدواج، قوانین مختص خود را دارد. در ترکیه نیز برای ثبت ازدواج، علاوه بر حضور طرفین برای عقد، مدارک و اسنادی لازم است که باید به دفاتر ازدواج شهرداری‌ها ارائه شود. این مدارک عبارتند از:

  • شناسنامه یا کارت شناسایی و مدارک هویتی هر یک از زوجین
  • پاسپورت معتبر و دارای مدت زمان برای زوجین
  • اعلامیه ازدواج (ابتدا با ثبت درخواست برای دریافت «اعلامیه ازدواج» اقدام کرده، سپس این اظهارنامه که به امضای طرفین رسیده است را ارائه می‌دهند)
  • دریافت گواهی تجرد برای زوج و زوجه که نشان‌دهنده عدم ازدواج آن‌ها تا کنون است (ایرانیان می‌توانند با مراجعه به اداره مهاجرات استانی، این گواهی را دریافت کنند)
  • 6 قطعه عکس پرسنلی جدید (4*3) از هر یک از زوجین
  • سند اثبات توانایی و تمکن مالی لازم برای ازدواج
  • گزارش آزمایشات خون مبنی بر عدم وجود مشکل بیماری‌های ارثی و ژنتیکی (این گزارش از تمامی بیمارستان‌های معتبر قابل دریافت است، فقط به هنگام معاینه باید به پزشک مربوطه اطلاع داده شود که زوجین متقاضی ازدواجند)
  • موافقت نامه کتبی با امضای نماینده قانونی برای افرادی که سن آن‌ها، از سن قانونی تعیین شده کمتر است
  • برای ازدواج زن ایرانی با مرد ترکیه‌ای، رضایت پدر دختر الزامی است. به همین دلیل رضایت کتبی پدر دختر را می‌بایست به کنسولگری ارائه کرد و در صورت فوت پدر، گواهی فوت الزامی می‌باشد.

توجه داشته باشید که برای ازدواج شما حتماً می‌بایست اقدامات ثبت ازدواج در کنسولگری را انجام دهید که برای انجام این کار به تمامی مدارک فوق نیاز خواهید داشت.

ازدواج در ترکیه

بررسی صحت ازدواج در ترکیه

از آنجایی که در فرهنگ اکثر کشورها، ازدواج امری مقدس است، سوء استفاده از آن ناپسند بوده و عواقب بدی را در پی خواهد داشت. به همین دلیل عموماً هیچ یک از اتباع حاضر نیستد که برای دریافت اقامت ترکیه، با یک فرد خارجی ازدواج صوری داشته باشند. به همین دلیل است که دولت قبل از اعطای اقامت و شهروندی به تبعه خارجی، تحقیق و بررسی لازم را به عمل آورده تا از صحت ازدواج و صوری نبودن آن اطمینان حاصل پیدا کند. اما در صورتی که ازدواج صوری شناخته شود، تبعات سنگینی از جمله زندان و جرائم نقدی برای فرد در پی خواهد داشت.
به منظور ثبت ازدواج در این کشور می‌توان به موسسات ثبت ازدواج مراجعه کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که ازدواج پناهندگان در ترکیه از قانون خاص دیگری پیروی می‌کند و شرایط سخت تری خواهد داشت. به بیان دیگر می‌توان گفت یکی از شرایط مهم برای کسب اقامت آن است که باید یک شهروند یا تبعه ترک ازدواج کنید، نه با یک پناهنده.

سخن پایانی

در این مطلب با آداب و رسوم ازدواج در ترکیه آشنا شده که شباهت بسیار زیادی به آداب و رسوم ایرانیان دارد. همچنین شرایط و مدارک لازم را برای ازدواج مورد بررسی قرار داده و دانستیم، ازدواج یک تبعه خارجی با تبعه ترک، منجر به دریافت اقامت می‌شود. البته این به شرطی است که ازدواج میان آن دو صوری نبوده و حقیقی بودن آن برای این کشور مسجل شود.

حدود سه تا پنج سال زمان خواهد برد که فرد پس از ازدواج شهروندی ترکیه را دریافت کند، البته به شرط آن که در این مدت از یکدیگر جدا نشده و ازدواجشان فسخ نگردد. به هرحال تمامی افراد صرف‌نظر از اینکه دارای یک ملیت یا دو ملیت متفاوت باشند، میتوانند برای ازدواج در این کشور اقدام کنند. حتی درخواست ازدواج دو تبعه خارجی نیز توسط دفاتر مربوط شهرداری در ترکیه پذیرفته می‌شود، به شرط آن که هیچ مانعی برای مزدوج شدن آنها در کشور خودشان وجود نداشته باشد.

ازدواج در ترکیه

سوالات متداول

آیا اتباع خارجی می‌توانند در ترکیه ازدواج کنند؟
بله – طبق قانون مدنی در ترکیه، یک تبعه ترک و یک تبعه خارجی یا دو تبعه خارجی با ملیت‌های مختلف می‌توانند در ترکیه ازدواج کنند. اگر دو خارجی از یک ملیت باشند می‌توانند از طریق دفاتر کنسول‌گری و سفارت کشور خود یا توسط مقامات ترکیه ازدواج کنند.

آیا توریست می‌تواند در کشور ترکیه ازدواج کند؟
هر تبعه خارجی برای ازدواج در کشور ترکیه باید به این موضوع آگاه باشد که فقط ازدوا‌ج‌های مدنی در ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود. اما اگر توریست بنابه دلایلی اجازه مزدوج شدن در کشور محل سکونت خود را نداشته باشد، در کشور ترکیه نیز نمی‌تواند ازدواج کند.

قانون ترکیه در مورد چند همسری چیست؟
با توجه به اینکه در کشور ترکیه عمدتاً مسلمان هستند، تعدد زوجات یا همان چند همسری در این کشور لغو شده و بنابر قانون مدنی ترکیه، جرم شناخته می‌شود و مجازات‌های سنگینی از جمله دو سال حبس را در پی خواهد داشت.

آیا پس از ثبت ازدواج در کشور ترکیه، باید آن را در کشور خود نیز به ثبت رساند؟
خیر – از آنجایی که همه ازدواج‌های ثبت شده در کشور ترکیه، بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، احتیاجی به ثبت مجدد در کشور خود نخواهد بود.

آیا از طریق ازدواج در ترکیه می‌توان اقامت این کشور را دریافت کرد؟
بله – در صورتی که فرد پاسپورت ترکیه ای داشته و با یکی از اتباع ترک ازدواج کند، اقامت ترکیه و پس از این که غیرصوری بودن ازدواج آن‌ها تأیید و حدود سه تا پنج سال از آن بگذرد، می‌تواند شهروندی ترکیه را دریافت کند.

آیا در این کشور امکان برگزاری مراسم مذهبی ازدواج وجود دارد؟
بله – شما می‌توانید پس از اجرای مراسم مدنی در دفاتر ازدواج شهرداری، یک مراسم مذهبی نیز داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ