هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی در ترکیه

مخارج زندگی در ترکیه برای ایرانیان

زندگی در ترکیه با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی و رشد صعودی خوب آن، برای مهاجران بسیار مطلوب است. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات کامل و مفیدی درباره هزینه های زندگی و قیمت مواد غذایی در ترکیه 2023 به دست آورید، با ما همراه باشید چرا که در این مقاله به بررسی هزینه زندگی در ترکیه 2023 و مسائل پیرامون آن از جمله هزینه حمل و نقل، هزینه خورد و خوراک و … خواهیم پرداخت.

هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه 2023

هزینه های زندگی در ترکیه و شرایط زندگی در این کشور، یکی از مهم‌ترین عوامل تصمیم‌گیری برای آن دسته از افرادی است که قصد دارند این کشور را برای زندگی انتخاب کنند. در ترکیه نیز همانند بسیاری از نقاط دیگر دنیا، هزینه‌ها به سبک و محل زندگی افراد و البته نوع کار و درآمدشان بستگی دارد اما به ‌طور کلی هزینه های زندگی در ترکیه، نسبت به سایر شهرها از جمله شهرهای اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است. به همین دلیل ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مهاجران خارجی به ‌شمار می‌رود.

  • هزینه خرید یا اجاره مسکن در ترکیه

در این بخش به بررسی قیمت آپارتمان در استانبول 2023 خواهیم پرداخت. در میان تمامی هزینه های زندگی در این کشور، هزینه اجاره یا خرید ملک در ترکیه، از مهم‌ترین و تقریباً از پرهزینه ترین هزینه ها به شمار می‌رود. مهاجران برای خرید یا اجاره خانه معمولاً به بازار املاک مراجعه کرده و از آن‌ها کمک می‌گیرند. تمامی افراد برای اجاره ملک باید هزینه های آب، برق و گاز را در نظر بگیرند. اگرچه این صورت‌ حساب ها نسبتاً ارزان به نظر می‌رسند اما در فصول سرد سال به ‌دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی، هزینه های آب و برق افزایش می‌یابد.

_____________________________________________________________

بیشتر بخوانید: هزینه های خرید ملک در ترکیه
_____________________________________________________________

جالب است بدانید میانگین هزینه مسکن در استانبول کمتر از تهران است. یعنی چنانچه یک منزل 80 متری نوساز در منطقه خوب استانبول از منزل نوساز شمال شهر تهران ارزان تر است. لذا برای خرید خانه در استانبول دانستن این اطلاعات برای شما ضروری می باشد.

جدول هزینه اجاره خانه در استانبول 2023

7433 لیر

آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

15388 لیر

آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر

4349 لیر

آپارتمان 1 خوابه در حاشیه شهر

8362 لیر

آپارتمان 3 خوابه در حاشیه شهر

هزینه های مواد غذایی در ترکیه

  • هزینه مواد غذایی در ترکیه 2023

در این بخش به هزینه های زندگی در استانبول و قیمت غذا در استانبول 2023 خواهیم پرداخت. در بازارهای ترکیه میوه‌ها و سبزیجات فصلی با هزینه های کم به فروش می‌رسند. بنابراین افراد می‌توانند برای خرید مواد غذایی به منظور کاهش هزینه ها به بازارهای هفتگی محلی مراجعه کنند. علاوه بر آن فروشگاه ها و سوپرمارکت های مدرن نیز وجود دارند که مهاجران معمولاً برای خرید کالاهای وارداتی به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

جدول لیست قیمت مواد غذایی در ترکیه ۲۰۲۳

6.95 لیر

قرص نان سفید تازه 500 گرمی

15.31 لیر

شیر 1 لیتری

22.86 لیر

برنج سفید 1 کیلوگرم

26.23 لیر

تخم مرغ 12 عددی

94.28 لیر

پنیر محلی 1 کیلوگرم

161.57 لیر

گوشت گاو

12.23 لیر

کاهو 1 عدد

10.52 لیر

سیب زمینی 1 کیلوگرم

19.64 لیر

گوجه فرنگی 1 کیلوگرم

7.71 لیر

پیاز 1 کیلوگرم

13.60 لیر

پرتقال 1 کیلوگرم

26.07 لیر

موز 1 کیلوگرم

14.21 لیر

سیب 1 کیلوگرم

نوشیدن آب لوله‌کشی در بسیاری از مناطق ترکیه بی‌خطر بوده و مانعی ندارد، اما بسیاری از مهاجران ترجیح می‌دهند بطری آب خریداری کنند. البته قیمت آب نسبتاً ارزان بوده و حدود 1.75 لیر است. از جمله مواد غذایی نسبتاً گران در ترکیه گوشت است و جزء مواد غذایی پر هزینه محسوب می‌شود که به ازای هر کیلوگرم 68.98 لیر است. همچنین متوسط هزینه غذا در رستوران‌های ارزان ‌قیمت آن حدود ۲۵ لیر است و هزینه غذا برای دو نفر در یک رستوران میان‌رده از ۷۰ لیر آغاز شده و تا حدود ۲۵۰ لیر نیز می‌رسد.

  • هزینه حمل و نقل

سیستم حمل و نقل عمومی ترکیه بسیار ارزان ‌قیمت است که هزینه آن با توجه به مسافت طی‌ شده و نوع وسیله نقلیه متفاوت است. اتوبوس‌ها یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل ‌و ‌نقل در ترکیه بوده و نسبت به سایر وسایل حمل‌ و نقل، کارآمدتر و مقرون ‌به‌صرفه‌ترند. استفاده از تاکسی استانبول نیز به عنوان حمل و نقل یکی از رایج‌ترین روش‌های ممکن برای رسیدن به مقصد است و عموماً مسافرانی که قصد پیمودن مسافت کمتری را دارند، از تاکسی‌ها استفاده می‌‌کنند. عده‌ای نیز ترجیح می‌دهند که با خرید خودرو در ترکیه رفت‌و‌آمد کنند که در این مورد اگرچه ممکن است هزینه خرید و نگهداری وسیله نقلیه کمی ارزان‌تر از سایر کشورهای اروپایی باشد، اما هزینه سوخت و بنزین نسبتاً زیاد و به ازای هر لیتر حدود ۶.۹۱ لیر است.

وسیله نقلیه دیگر در سیستم حمل و نقل کشور ترکیه، کشتی است. در استانبول مسافران می‌توانند برای رفتن به بخش‌های مختلف آسیایی و اروپایی از کشتی استفاده کنند. برای سفر با کشتی می‌بایست از اسکله‌های نزدیک به دریا برای تهیه بلیط اقدام کرد که هزینه آن حدوداً ۳ لیر است. یکی دیگر از وسایل حمل و نقل ترامواست که از وسط خیابان‌های شهر می‌گذرد. در کنار اکثر مناطق دیدنی استانبول یک ایستگاه تراموا قرار دارد که می‌توانید از آنها برای رسیدن به جاذبه‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید. سیستم متروی شهری نیز برای جابجایی مسافران در نظر گرفته شده و هزینه آن با استفاده از استانبول کارت 2.5 لیر ترکیه است.

در ترکیه تنوع زیادی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول وجود دارد که صرفنظر از ترافیک و شلوغی، مهم‌ترین پارامترهای تأثیرگذار در انتخاب نوع وسیله نقلیه، مقدار پول موجود در جیب، مقدار بار همراه، تعداد همسفران، سرعت و نهایتاً مقصد می‌باشد.

هزینه حمل و نقل در ترکیه

  • قیمت لباس در ترکیه ۲۰۲۳

از دیگر موارد مؤثر در هزینه های زندگی در ترکیه می‌توان به هزینه‌ پوشاک اشاره کرد. ترکیه از تولید کنندگان پوشاک محسوب می‌شود و بازار پوشاک ترکیه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان است که بهترین لباس‌های دنیا را تولید می‌کند. بنابراین قیمت پوشاک در این کشور بالا نیست. قیمت تولیدات داخلی ترکیه از لباس‌های وارداتی یا برند پایین‌تر است. از آنجایی که ترکیه از بهترین مراکز خرید لباس و کفش برخوردار است، علاوه بر برندهای ترکی، برندهای غیرترکی را نیز به فروش می‌رساند. البته نکته مهم آن است که هزینه لباس‌های باکیفیت و برند ترکیه تقریباً گران‌ است، اما در عین حال هزینه‌ لباس های ترکیه، از بسیاری از برندهای معروف و معتبر اروپایی و آمریکایی ارزان‌تر است.

  • هزینه بهداشت و درمان در ترکیه

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید در لیست هزینه‌ زندگی در ترکیه 2023 در نظر بگیرید و جزء مهم‌ترین دغدغه‌های مهاجران خارجی است، شرایط و هزینه درمان در ترکیه است. طبق قوانین ترکیه همه شهروندان ترکیه و اتباع خارجی که قصد اقامت در آن را دارند، باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که این امر تنها با پرداخت حدود 20 درصد از مخارج درمانی امکان‌پذیر خواهد بود. از جمله بیمه های درمانی ترکیه می‌توان به بیمه خصوصی، دولتی و بیمه دانشجویی اشاره کرد. میانگین ویزیت در بیمارستان های دولتی از 70 تا 200 لیر متغیر است که این مبلغ در بیمارستان‌های خصوصی از 150 لیر آغاز می‌شود.

صرف نظر از قوانین این کشور، با توجه به سنگین بودن هزینه های درمان، شهروندان و اتباع خارجی که قصد اقامت در آن را دارند، برای کاهش هزینه‌‍ ها بهتر است از بیمه برخوردار باشند. گفتنی است در ترکیه فقط خدمات اورژانس و حمل بیمار رایگان بوده و برای دیگر خدمات پژشکی باید هزینه های گزافی صرف شود.

شکی نیست که ترکیه بهترین مکان برای لذت بردن از تحصیلات با کیفیت و شرایط نسبتاً خوب زندگی است. هزینه تحصیل در این کشور به دو دسته هزینه تحصیل دانشگاه برای دانشجویان و هزینه تحصیل در مدارس برای محصلان تقسیم می‌شود. بدیهی است که هزینه های مربوط به دانشگاه و دانشجویان نسبت به هزینه تحصیلات در مدارس بیشتر است.

هزینه های تحصیل در دانشگاه خود به دو دسته دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شود. هزینه دانشگاه‌ها و مدارس دولتی ترکیه برای شهروندان ترکیه رایگان اما برای افراد با تابعیت خارجی دارای اندکی هزینه است. مدارس و دانشگاه‌های خصوصی نیز دارای هزینه بالاتری هستند. در صورت خرید خانه در ترکیه به ارزش 400 هزار دلار آمریکا، می‌توانید اقامت و شهروندی ترکیه را دریافت کرده و از خدمات رایگان مدارس و دانشگاه‌های دولتی این کشور بهره‌مند شوید.

هزینه تحصیل در ترکیه

  • هزینه ورزش و تفریح

ترکیه کشوری سرشار از تفریح و سرگرمی است که قطعاً اگر به قصد سفر به آنجا عزیمت کنید، برای سر زدن به همه این تفریحات وقت کم می‌آورید. تفریحات و دیدنی‌ها در ترکیه هزینه های سنگینی ندارد. شاید برخی از افراد این هزینه ها را جزء مخارج ضروری خود در نظر نگیرند؛ اما اگر قصد اقامت طولانی مدت در آن را دارید، قطعاً این موارد جزئی از هزینه‌ های زندگی در ترکیه برای شما یا هر شخص دیگری خواهند بود. اما برای کاهش هزینه های ورزشی و تفریحی؛ با توجه به اینکه ترکیه از سواحل و نقاط گردشگری زیادی برخوردار است، می توانید آن‌ها را به عنوان تفریحات ارزان تر در نظر بگیرید.

جدول هزینه تفریح در ترکیه ۲۰۲۳

384 لیر

باشگاه بدنسازی، هزینه ماهانه برای 1 بزرگسال

217 لیر

اجاره زمین تنیس (1 ساعت در تعطیلات آخر هفته)

51 لیر

سینما، اکران بین المللی، 1 صندلی

سخن پایانی

در این مطلب هزینه های زندگی در ترکیه از جمله هزینه مسکن، خوراک، حمل و نقل، پوشاک، بهداشت و درمان، تحصیل و ورزش و تفریح را مورد بررسی قرار دادیم. اگرچه استانبول یکی از گران قیمت ترین شهرهای ترکیه است؛ با این وجود زندگی در ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار کم هزینه تر است که این امر خود به تنهایی موجب مهاجرت بسیاری از افراد به آن شده است. بدون شک میزان هزینه زندگی افراد به نحوه‌ زندگی و انتخاب هایشان بستگی دارد و هزینه خرید یا اجاره ملک در آن بسته به هر منطقه‌، متفاوت است. مهاجران نیز می‌بایست بر اساس میزان بودجه‌ای که در اختیار دارند، برای زندگی در ترکیه برنامه ریزی کنند.

 

سوالات متداول

ارزان‌ترین شهر ترکیه برای اقامت، کدام شهر است؟

یکی از ارزان ترین شهرهای ترکیه چه برای سفر و چه برای اقامت، شهر آنتالیا است.

هزینه های زندگی در ترکیه برای یک نفر در ماه به طور متوسط چقدر است؟

زندگی در ترکیه برای یک نفر در ماه به طور متوسط حدود 2500 الی 3000 لیر هزینه دارد.

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه چقدر است؟

با توجه به قیمت های مناسب و در اکثر مواقع ارزان، زندگی دانشجویی در ترکیه چندان هزینه بر نخواهد بود و شاید میزان هزینه‌ها در ماه، حدود 2000 لیر و یا کمتر باشد.

هزینه اجاره خانه در مناطق معمولی ترکیه چقدر است؟

هزینه اجاره خانه در ترکیه به خصوص در نواحی دور از مرکز و حاشیه ای چندان زیاد نیست و در حدود 800 لیر است.

4 thoughts on “هزینه های زندگی در ترکیه

  1. باسلام ضمن تشکر از شما
    اپارتمان دوخوابه مبله جهت اجاره سه ماه در استانبول ترکیه سراغ داری یا از چه سایتی می توان تهیه کرد ممنون

  2. قیمت ها به روز نبستند الآن وضعیت در ترکیه خیلی خرابه و خبری از این قیمت های بالائی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ