سفر به ترکیه با خودرو شخصی + شرایط قانونی و پیچ و خم های این سفر جذاب

سفر به ترکیه با ماشین شخصی

سفر به ترکیه با ماشین شخصی؛ تجربه ای خاص و لذت بخش

کشور ترکیه به دلیل امکان سفر بدون ویزا همواره از مقاصد ایرانیان برای سفر بوده است. همچنین به دلیل وجود مرزهای زمینی با ایران، بسیاری برای سفر به این کشور، استفاده از خودروی شخصی خود را ترجیح می دهند. اگر قصد خرید ملک در استانبول را دارید باید قبل آن به این شهر سفر کنید اما سفر به ترکیه با خودرو شخصی نیازمند رعایت قوانین خاصی است. همچنین برای این کار باید مدارکی را ترجمه رسمی کرد. به عنوان مثال، شما نیاز دارید گواهینامه بین المللی دریافت کرده و خودرو را کاپوتاژ کنید. جهت کسب اطلاع درباره شرایط کاپوتاژ و سفر به ترکیه با ماشین شخصی این مطلب را بخوانید.

سفر به ترکیه با ماشین شخصی

برای سفر به ترکیه با خودرو شخصی باید چه کارهایی انجام دهید

برای سفر به ترکیه با ماشین شخصی شما نیاز دارید تا برخی کارها را انجام دهید که از جمله آن‌ها می‌توان به دریافت گواهینامه بین‌المللی و کاپوتاژ خودرو اشاره کرد. البته در این میان بسته به شرایط شما ممکن است نیاز به اخذ برخی مدارک دیگر نیز داشته باشید.

اخذ گواهینامه بین المللی

گواهینامه هر فرد در همان کشوری که آن را دریافت کرده است، معتبر می‌باشد. از این رو، اگر قصد سفر به ترکیه با خودرو شخصی را دارید، باید گواهینامه مورد تایید این کشور را دریافت کنید. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست گواهینامه یک مدرک فردی است و هر فردی که قصد داشته باشد تا در ترکیه رانندگی کند، باید گواهینامه بین‌المللی را دریافت کرده باشد.

کاپوتاژ خودرو

برای سفر به ترکیه با ماشین شخصی شما باید خودروی خود را وارد لیست خودروهای قانونی برای ورود به ترکیه کنید. به این عمل کاپوتاژ گفته می‌شود. بدون کاپوتاژ، ورود خودرو به هر کشوری از جمله ترکیه غیرقانونی است و قاچاق خودرو تلقی خواهد شد.

اقدامات لازم برای اخذ گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین‌المللی را می‌توان از مراکز اصلی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران دریافت کرد. برای انجام این کار گواهینامه شما باید حداقل یک ماه اعتبار داشته باشد. همچنین گواهینامه‌های بین‌المللی نیز در دو نوع یک ساله و سه ساله ارائه می‌شوند. البته که این گواهینامه‌ها را می‌توان بدون محدودیت تعداد دفعات تمدید کرد. گواهینامه بین‌المللی علاوه بر زبان فارسی به هفت زبان شناخته‌شده جهان نیز صادر می‌شوند. از جمله این زبان‌ها نیز می‌توان به انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی اشاره کرد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهینامه بین المللی

برای دریافت گواهینامه بین‌المللی شما نیاز دارید تا مدارک زیر را ارائه کنید:

  • یک قطعه عکس پرسنلی تمام رخ در اندازه 3*4
  • اصل یا کپی صفحه اول پاسپورت
  • ارائه گواهینامه بین‌المللی جهت تمدید
  • فرم‌های درخواستی تکمیل شده و رسید پرداخت هزینه صدور گواهینامه

از جمله مدارک لازم برای سفر به ترکیه با ماشین شخصی که شما باید برای دریافت گواهینامه بین‌المللی جهت سفر به ترکیه با خودرو شخصی ارائه دهید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله نحوه دریافت گواهینامه ترکیه را مطالعه فرمایید

هزینه و مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ خودرو

هزینه و مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ خودرو

برای دریافت یا به اصطلاح انجام کاپوتاژ ماشین باید به مراکز گمرک یا کارگزاری ها مجاز آن مراجعه کرده و درخواست خود را برای این کار ثبت کنید. در این میان باید به برخی نکات ویژه توجه داشته باشید. برای مثال، کاپوتاژ خودرو از زمان صدور تا یک سال اعتبار دارد و پیش از پایان مدت اعتبار باید آن را تمدید کنید. در غیر این صورت، در صورت تردد در ترکیه، خودروی شما به عنوان خودروی غیرقانونی تلقی می‌شود.

یک نکته بسیار مهم درباره کاپوتاژ ماشین این است که کاپوتاژ به خودی خود باطل نمی‌شود و شما باید زمانی که نیازی به کاپوتاژ ندارید، آن را باطل کنید. همچنین در زمان فروش خودرو نیز باید به کاپوتاژ دقت کنید. در صورتی که خودروی شما کاپوتاژ فعال دارد، پیش از فروش باید آن را باطل کنید. همچنین برای انجام کاپوتاژ باید برخی مدارک نیز ارائه شوند که لیست زیر نشان دهنده برخی از آن‌ها است:

  • سند کارخانه و قولنامه خودرو
  • کارت ماشین
  • برگ سبز خودرو
  • مدارک شناسایی صاحب خودرو شامل: گواهینامه، کارت ملی و شناسنامه
  • اصل گواهینامه صاحب خودرو
  • گواهینامه بین‌المللی
  • بیمه‌نامه شخص ثالث ایرانی خودرو
  • پاسپورت با اعتبار حداقل شش ماه

کاپوتاژ خودرو به هیچ عنوان دارای روندی طولانی نیست. به طوری که اگر تمام مدارک شما کامل باشند و مشکلی نیز در حین کار به وجود نیاید، کل پروسه نهایتا یک ساعت طول خواهد کشید و در پایان برگه تردد بین‌المللی برای شما صادر خواهد شد. برگه کاپوتاژ کلید طلایی شما برای عبور از مرز ایران است. از این رو، زمانی که قصد خروج از کشور یا ورود را دارید، باید برگه کاپوتاژ را به ماموران گمرک تحویل دهید تا مهر ورود و خروج را روی آن ثبت کنند. در ادامه نیز به هزینه های کاپوتاژ پرداخته‌ایم.

هزینه های انجام کاپوتاژ در سال 2023

در نظر داشته باشید که برای دریافت کاپوتاژ ابتدا شما باید گواهینامه بین‌المللی دریافت کرده و گواهینامه اصلی خود را نیز ترجمه کرده باشید. از این رو، در همان ابتدا شما نیاز دارید تا هزینه‌ای از 200 الی 500 هزار تومان را بسته به نوع گواهینامه برای ترجمه پرداخت کنید. به عنوان مثال، هزینه ترجمه گواهینامه موتور حدودا 200 هزار تومان، هزینه ترجمه گواهینامه یک ساله حدود 250 هزار تومان و هزینه ترجمه سه ساله حدودا 500 هزار تومان است.

برای کاپوتاژ ماشین خود نیاز دارید تا دفترچه مالکیت و همین طور پلاک ترانزیت را دریافت کنید. برای دفترچه مالکیت نیز باید مبلغی در حدود 150 هزار تومان و برای پلاک ترانزیت بسته به موتور سیکلت یا خودرو باید مبلغی از 200 الی 500 هزار تومان را پرداخت کرد. از جمله دیگر هزینه های مربوط به انجام کاپوتاژ خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارنه دو پاساژ 5، 10، 15 و 25 برگی با هزینه‌های از 200 الی 400 هزار تومان
  • کارت عضویت با هزینه 70 هزار تومان
  • هزینه های جانبی به همراه تایید سوابق مدارک بین‌‎المللی با هزینه حدود 60 هزار تومان

چرا سفر به ترکیه با خودروی شخصی انتخاب مناسبی است

چرا سفر به ترکیه با خودروی شخصی انتخاب مناسبی است

کشور ترکیه از کشورهای دارای مرز زمینی با ایران است و برای گردشگری در آن نیازی به اخذ ویزا ندارید. اما بسیاری تصور می‌کنند که بردن خودروی شخصی به این کشور می‌تواند دردسرساز باشد و ترجیح می‌دهند این کار را نکنند. در ادامه دلایلی وجود دارند که ممکن است شما را برای سفر به ترکیه با ماشین شخصی قانع کنند.

احساس امنیت

طبیعی است که فرد در خانه یا خودروی خود احساس امنیت داشته باشد. حال تصور کنید که شما به یک کشور غریبه مانند ترکیه سفر کرده‌اید و خودرویی شخصی را برای گشت و گذار ندارید. در این صورت، باید از آژانس یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

وسایل نقلیه دربستی و چه وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول یا شهرهای دیگر ترکیه ممکن است احساس امنیت و راحتی را به شما القا کنند. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به ترکیه و گردشگری در این کشور را دارید، دردسرهای اندک کاپوتاژ و دریافت مجوز ورود خودرو به ترکیه را دریافت کنید تا در طول سفر همواره احساس امنیت داشته باشید. البته احساس امنیت تنها دلیلی نیست که به واسطه آن بخواهید با خودروی شخصی خود به ترکیه سفر کنید.

صرفه جویی در هزینه ها

تصور کنید قصد دارید تا بدون خودروی شخصی خود به ترکیه سفر کنید. در این صورت نیاز دارید تا خودروهای دربستی را برای گشت و گذار در شهر انتخاب کنید تا در طول روز همراه شما باشند. البته که وسایل نقلیه عمومی نیز در این کشور آماده ارائه خدمات هستند، اما شلوغی و همین طور سختی استفاده از آن‌ها ممکن است باعث صرف نظر شما از این کار شود.

در صورتی که بخواهید از وسایل نقلیه عمومی یا سرویس های حمل و نقل دربستی مانند آژانس استفاده کنید، باید مبلغی را پرداخت کنید. هزینه سرویس های دربستی به صورت روزانه است و در پایان ممکن است روزانه بیشتر از یک میلیون تومان نیز بشود. اما اگر با خودروی شخصی خود به ترکیه سفر کنید، دیگر این هزینه‌های سرسام آور را نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز که تمایل داشتید، در خیابان های ترکیه حضور پیدا کرده و به بخش های مختلف آن بروید.

راحتی بیشتر

پس سفر به کشور ترکیه، شما در طول روز نیاز دارید تا به بخش‌های مختلف یک شهر یا حتی شهرهای دیگر این کشور بروید. از این رو، نیاز به یک وسیله نقلیه دارید تا همیشه همراه شما باشد. در عین حال، استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا سرویس های دربستی نیز می‌تواند در عین هزینه زیاد آن چنان حس راحتی نداشته باشد.

شما با خودروی شخصی خود می‌توانید در کنار هزینه کمتر و همین‌طور احساس امنیت بیشتر، راحتی را نیز تجربه کنید. شاید مراحل کاپوتاژ یا اخذ گواهینامه بین‌المللی کمی زمان‌بر باشد، اما مطمئن باشید که از این کار هرگز پشیمان نخواهید شد.

نکاتی که باید در سفر به ترکیه با ماشین شخصی رعایت کنید

اگر قصد سفر به ترکیه با خودرو شخصی را دارید باید نکات خاصی را مدنظر داشته باشید. از جمله این موارد نیز می‌توان به برآورد هزینه بنزین و همین‌طور بیمه نامه اشاره کرد که در ادامه قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

قیمت بنزین در ترکیه 2022

شما برای سفر به ماشین با خودرو شخصی خود باید برخی جوانب را در نظر داشته باشید که برآورد هزینه بنزین از جمله آن‌ها است. در ایران به مراتب هزینه بنزین کمتر از دیگر کشورهای دنیا است و در ترکیه نیز قیمت بنزین بالاتر از ایران است. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خروج از ایران، باک بنزین خود را کامل پر کنید تا کمی در هزینه های شما صرفه جویی شود.

هزینه بنزین برای سفر به ترکیه

بنزین در ایران با قیمت سهمیه‌ای هزار و پانصد تومان است. این در حالی است که قیمت بنزین آزاد در ایران به 3000 تومان می‌رسد. اما در کشور ترکیه قیمت بنزین معادل 6.78 لیر بابت هر لیتر بنزین است که اگر نرخ لیر را 2310 تومان در نظر بگیریم، بنزین در ترکیه لیتری حدودا 15.500 تومان خواهد بود.

دریافت بیمه نامه برای خودرو در ترکیه

بیمه شخص ثالث همواره یکی از الزامات برای استفاده از خودرو بوده است و برای سفر به ترکیه با خودرو شخصی نیز باید این بیمه نامه را داشته باشید. در صورتی که شما بدون بیمه نامه شخص ثالث وارد کشور ترکیه شوید، خودروی شما جریمه سنگینی خواهد شد. زمانی که قصد ورود به کشور ترکیه را با خودروی شخصی خود دارید باید به دفاتر بیمه مراجعه کنید و هزینه بیمه ماشین برای سفر به ترکیه مبلغی در حدود 600 تا 1 میلیون و پانصد هزار تومان می باشد که با پرداخت آن قادر خواهید بود تا خودروی خود را در این کشور بیمه کنید.

انتخاب مرزهای خروجی زمینی ایران برای ورود به ترکیه

مرزهای خروجی متعددی برای ایرانیان جهت ورود به ترکیه وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سرو، رازی و بازرگان اشاره کرد. کوتاه‌ترین مسیر جهت ورود به ترکیه برای ایرانیان، مرز بازرگان است که به صورت 24 ساعته نیز می‌توان از طریق آن وارد ترکیه شد یا از این کشور خارج شد. مرز سرو در منطقه زیبای کوهستانی واقع شده است و در فصولی مانند زمستان بسیار سرد می‌شود. از این رو، در این فصول پیشنهاد می‌کنیم مرزهای دیگر را برای خروج از ایران یا ورود به این کشور انتخاب کنید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مرز های ایران و ترکیه را مطالعه فرمایید.

به دلیل شرایط مناسب مرز بازرگان و فعالیت شبانه روزی آن ممکن است که این مرز بسیار شلوغ باشد. در این صورت شما می‌توانید برای ورود و سفر به ترکیه با خودرو شخصی خود از طریق مرز رازی اقدام کنید که شرایطی شبیه به مرز بازرگان دارد.

با ماشین شخصی سفری خاطره انگیز به ترکیه را تجربه کنید

شما به راحتی می‌توانید با دریافت گواهینامه بین المللی و همین‌طور کاپوتاژ خودروی خود، یک سفر جذاب را به کشور زیبای ترکیه تجربه کنید. برای سفر به ترکیه با ماشین شخصی شما باید ابتدا گواهینامه بین‌المللی خود را دریافت کنید. برای این کار نیز گواهینامه اصلی شما حداقل باید یک سال اعتبار داشته باشد. سپس نوبت به کاپوتاژ ماشین می‌رسد که نکات مرتبط با آن در این مطلب ذکر شدند. در صورت ارائه کامل مدارک و عدم وجود مشکلات در مدت یک ساعت می‌توانید مدارک مرتبط را دریافت کنید و سفر خود را آغاز کنید.

6 thoughts on “سفر به ترکیه با خودرو شخصی + شرایط قانونی و پیچ و خم های این سفر جذاب

  1. سلام وقت بخیر من گواهینامه بین المللی دارم و کاپیتاژ ماشینم به نام مادرم هست میتونم رانندگی کنم در ترکیه یا محدودیت داره

  2. سلام، اگر با ماشین شخصی به ترکیه برم و ماشین رو تحویل برادرم بدم، میتونم بدون ماشین برگردم ایران؟

    1. سلام محسن جان
      نخیر این کارو نمیتونید انجام بدید چون پلاک به اسم شما کاپوتاژ میشه و شخص شما باید راننده اون خودرو باشه و هنگام بازگشت هم باید خودرو رو با خودتون ببرید.

  3. سلام وقت بخیر مدل وسال ماشین برای اوردن به ترکیه مهمه ؟! و قوانین ترکیه چیزه دیگه بجز بیمه و بنزین چیز دیگه ای نیست ؟.

    1. سلام کیمیا جان
      اصولا مدل ماشین نباید بیشتر از 20 سال باشه و اینکه نه به جز بیمه و بنزین مورد خاصی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ