اپلیکیشن داروخانه های شبانه روزی در ترکیه

داروخانه های شبانه روزی ترکیه

داروخانه اینترنتی ترکیه

ترکیه یکی از کشور های توسعه یافته در زمینه پزشکی است که دستاوردهای بسیار زیادی داشته و در حال تبدیل شدن به یک کشور گردشگری پزشکی (Medical Tourism) است. در ترکیه، داروها فقط در داروخانه ها فروخته می‌شوند و شما می‌توانید داروهای ساده‌ای را که نیاز به نسخه خاصی ندارند، به صورت مستقیم از آنجا خریداری کنید. با این حال، بسیاری از داروها فقط در صورت داشتن نسخه پزشک به فروش می‌رسند. به خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها که بدلیل استفاده نادرست از آن طی دوره‌های گذشته، باعث افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری‌ها شده‌اند. با توجه به عدم وجود داروخانه های شبانه روزی در ترکیه، شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که داروخانه ها در ترکیه چگونه فعالیت می‌کنند و اگر شب هنگام به دارو نیاز پیدا کنید، چگونه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کرده و نیاز خود را مرتفع سازید؟

در این مطلب اپلیکیشن هایی را به شما معرفی کنیم که می‌توانید بواسطه آن ها از شیفت داروخانه ها اطلاع پیدا کرده و در صورت نیاز به نزدیک ترین داروخانه در شب نیز دسترسی داشته باشید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با این اپلیکیشن‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

داروخانه های شبانه روزی ترکیه

اپلیکیشن داروخانه های شبانه روزی

کشور ترکیه شرایط و قوانین خاص خود را دارد و همانند ایران، پزشکان نمی‌توانند بیرون از فضای کلینیک، بیمارستان یا مراکز درمانی که در آن مشغول فعالیت هستند، برای خود مطب باز کنند و به صورت مستقل به فعالیت بپردازند. در مورد داروسازی نیز همینطور بوده و شرایط خاصی برای باز کردن داروخانه وجود دارد. مهم‌ترین شرط برای باز کردن داروخانه آن است که فرد می‌بایست در رشته داروسازی تحصیل کرده باشد که مدت زمان آن در کشور ترکیه 5 سال است و حتماً باید 1 سال در کالج درس بخواند و مابقی تحصیل را در دانشگاه بگذراند.

ساعت کاری داروخانه های ترکیه در روزهای دوشنبه تا جمعه به طور معمول از ساعت 8:30 تا 19:00 است. شنبه‌ها نیز از ساعت 10:30 تا 18:30 است اما برخی از داروخانه ها زودتر از این ساعت تعطیل می‌کنند. روزهای یکشنبه نیز فقط داروخانه‌های شبانه‌روزی باز بوده و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند. البته یکی از جالب‌ترین نکاتی که در مورد داروخانه های ترکیه می‌توان به آن اشاره کرد، آن است که در این کشور هیچ داروخانه شبانه روزی ثابتی وجود ندارد و در هر محل داروخانه ها به صورت شیفت‌های چرخشی تا صبح باز می‌مانند و به ارائه خدمات می‌پردازد. به همین دلیل دولت ترکیه اقدام به ساخت اپلیکیشن‌هایی کرده تا محل داروخانه ها را نمایش دهد و مشخص کند که کدام داروخانه در هر شب به صورت شبانه‌روزی باز است.

کاربردی ترین اپلیکیشن داروخانه های شبانه روزی در ترکیه، اپلیکیشن iEczane است که به منظور دریافت اطلاعات داروخانه ها طراحی و پیاده‌سازی شده است. اپلیکیشن دیگری نیز به نام Nobatçi وجود دارد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

اپلیکیشن iEczane داروخانه شبانه روزی ترکیه

آشنایی با اپلیکیشن iEczane و نحوه استفاده از آن

اپلیکیشن iEczane یک برنامه کاربردی است که به منظور پیدا کردن داروخانه های شبانه روزی در ترکیه که در نزدیک‌ترین مکان نسبت به موقعیت جغرافیایی شما واقع شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه برای زبان‌های ترکی، انگلیسی، آیمانی، فرانسوی و اسپانیایی طراحی شده است.

پس از دانلود اپلیکیشن و نصب آن، لوکیشن یا مکان‌نمای دستگاه خود را روشن کرده و وارد برنامه شوید. نرم‌افزار به صورت خودکار با توجه به موقعیت مکانی، نزدیک‌ترین داروخانه های موجود را جستجو کرده و برای شما نمایش می‌دهد. علاوه‌ بر آن آدرس و شماره تلفن داروخانه ها را به همراه جزئیات موجود (همچون ساعات و شیفت کاری داروخانه ها که بسته به روزهای تعطیل تغییر می‌کنند و در روزهای تعطیل، تنها یک داروخانه در هر منطقه باز است) در اختیارتان می‌گذارد. همچنین قابلیت اتصال و لینک شدن به برنامه‌های مسیریابی را دارد.

اپلیکیشن Nobatçi داروخانه شبانه روزی ترکیه

آشنایی با اپلیکیشن Nobatçi و نحوه استفاده از آن

اپلیکیشن Nobatçi یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی است که می‌توانید با دانلود و نصب آن از داروخانه های باز هر منطقه در ترکیه در روزهای تعطیل مطلع شوید. زیرا در روزهای تعطیل بعد از اتمام کار روزانه و تمام شدن شیفت، فقط یک داروخانه در هر منطقه باز است و خدمت‌رسانی می‌کند.

دانلود آخرین نسخه اپلیکیشن داروخانه های شبانه روزی

اپلیکیشن iEczane و Nobatçi برای هر دو سیستم عامل اندروید (Android) و آ‌ی‌او‌اس (iOS) موجود است. شما می‌توانید به منظور دریافت آخرین نسخه از این اپلیکیشن به فروشگاه‌های اَپل (Apple) و گوگل‌پلی (Google Play) و مراجعه کرده و نسخه به‌روز شده آن را دانلود و نصب کنید تا صفحه دسترسی مربوط به برنامه برایتان باز شود.

اپلیکیشن داروخانه های شبانه روزی ترکیه

نحوه دسترسی به داروخانه های شبانه روزی از طریق وب سایت

همانطور که گفته شد، داروخانه های شبانه روزی در ترکیه همانند آنچه که در ایران رایج است، فعالیت نمی‌کنند. در ایران برخی از داروخانه های ثابت وجود دارند که همواره به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند که به آن‌ها داروخانه های شبانه روزی می‌گویند، اما در کشور ترکیه، داروخانه های شبانه روزی ثابت نیستند. طبق قانون وزرات بهداشت ترکیه، داروخانه ها موظف‌اند به صورت ماهانه، یک یا دو نوبت را شبانه‌روزی باز باشند. به طور معمول هر شب و در هر محله یک داروخانه به صورت شبانه‌روزی باز خواهد بود اما این امر بسته به جمعیت موجود در آن محله دارد. گاهی تعداد داروخانه های شبانه‌روزی در هر محله به پنج داروخانه نیز می‌رسد. در نتیجه هر داروخانه در هر هفته نهایتاً می‌تواند یک بار به صورت شبانه‌روزی باز بوده و فعالیت کند.

به منظور آگاهی از اطلاعات داروخانه های شبانه روزی موجود در هر منطقه می‌توانید به سایت Bulurum.com مراجعه کرده و با نوشتن نام محله مورد نظر، به اطلاعات مربوط به داروخانه ه‎ای که در آن شب فعالیت می‌کند، دسترسی پیدا کنید. همچنین برای آگاهی از داروخانه های موجود در استانبول نیز می‌توانید به سایت eczaneler.gen.tr مراجعه کرده و از آن کمک بگیرید. معروف‌ترین داروخانه استانبول به نام داروخانه دکتر زمانی، در منطقه آکسارای واقع شده و متعلق به یک دکتر ایرانی است. اتباع ایرنی می‌توانند برای تهیه داروهایشان به این داروخانه نیز مراجعه کنند.

به داروخانه های شبانه روزی در ترکیه، داروخانه های کشیک نیز گفته می‌شود و شما پس از ورود به سایت داروخانه های کشیک، با دو گزینه روبه‌رو خواهید شد که عبارتند از:

  • İlçelere göre: در این بخش با اسم شهرهای استانبول و یالوا مواجه خواهید شد. در صورتی که ساکن استانبول هستید، گزینه استانبول را انتخاب کرده و سپس منطقه‌ای را که در آن سکونت دارید انتخاب کنید. بدین ترتیب می‌توانید داروخانه‌ها شبانه‌روزی اطراف خود را در آن منطقه از شهر استانبول مشاهده کنید.
  • Yakındakiler: این گزینه برای نمایش داروخانه های اطراف شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این بخش می‌بایست سیستم مکان‌نما یا جی‌پی‌اس (GPS) دستگاه خود را روشن کنید تا نزدیک‌ترین داروخانه های شبانه روزی استانبول با توجه به محل استقرارتان، برای شما به نمایش گذاشته شوند.

به غیر از شهروندان ترکیه، هر یک از اتباع خارجی که دارای بیمه سلامت عمومی و خصوصی هستند می‌توانند به صورت رایگان به بخش عظیمی از داروهای موجود در داروخانه‌ها دسترسی داشته باشند. زیرا هزینه داروی این افراد توسط دولت و یا شرکت‌های بیمه پذیرش شده است. به همین دلیل، هر یک از اتباع خارجی که می‌خواهند به صورت رایگان به خدمات رایگان دارویی در داروخانه‌ها دسترسی پیدا کنند می‌بایست توسط دولت یا شرکت‌های بیمه، بیمه شده باشند.

سخن پایانی

در این مطلب با اپلیکیشن iEczane و Nobatçi آشنا شده و دانستیم که در ترکیه هیچ داروخانه شبانه روزی وجود ندارد و هر شب در هر منطقه داروخانه‌ها به صورت شیفت‌های چرخشی باز می‌مانند و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند. برای این که بدانید در هر شب کدام یک از داروخانه های محلی که در آن قرار دارید باز هستند، کافی است یکی از این اپلیکیشن‌ها را نصب کرده و به راحتى به نزدیک‌ترین داروخانه های ترکیه و یا کلیه داروخانه‌ها در هر منطقه‌ای که هستید، دسترسی داشته باشید.

 

سوالات متداول

نحوه فعالیت و ساعت کاری داروخانه ها در ترکیه به چه صورت است؟

ساعت کاری داروخانه های ترکیه در روزهای دوشنبه تا جمعه به طور معمول از ساعت 8:30 تا 19:00 است. شنبه‌ها نیز از ساعت 10:30 تا 18:30 است اما برخی از داروخانه‌ها زودتر از این ساعت تعطیل می‌کنند. روزهای یکشنبه نیز فقط داروخانه های شبانه روزی باز بوده و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

اپلیکیشن داروخانه های شبانه روزی در ترکیه چیست و چه کاربردی دارد؟

با توجه به اینکه در ترکیه هیچ داروخانه شبانه‌روزی ثابتی وجود ندارد و در هر محل داروخانه‌ها به صورت شیفت‌های چرخشی باز می‌مانند، اپلیکیشن‌های iEczane و Nobatçi طراحی شده‌اند تا محل داروخانه‌ها را نمایش داده و مشخص کنند که کدام داروخانه در هر شب به صورت شبانه‌روزی باز است.

مهم ترین مزیت اپلیکیشن iEczane چیست؟

یکی از مهم‌ترین خصوصیات این برنامه پیدا کردن آدرس و تلفن داروخانه مورد نظر شماست و اطلاع از ساعات کار داروخانه هاست. همچنین قابلیت اتصال و لینک شدن به برنامه های مسیریابی را دارد.

در صورت عدم دسترسی به تلفن هوشمند، آیا راه دیگری برای اطلاع از داروخانه های شبانه روزی در ترکیه وجود دارد؟

بله – در صورت عدم دسترسی به تلفن هوشمند، می‌توانید برای آگاهی از اطلاعات داروخانه های شبانه روزی موجود در هر منطقه به سایت Bulurum.com مراجعه کرده و با نوشتن نام محله مورد نظر، به اطلاعات مربوط به داروخانه ه‎ای که در آن شب فعالیت می‌کند، دسترسی پیدا کنید.

نحوه استفاده اتباع خارجی از داروخانه های ترکیه چگونه است؟

به غیر از شهروندان ترکیه، هر یک از اتباع خارجی که دارای بیمه سلامت عمومی و خصوصی هستند می‌توانند به صورت رایگان به بخش عظیمی از داروهای موجود در داروخانه ها دسترسی داشته باشند. زیرا هزینه داروی این افراد توسط دولت و یا شرکت‌های بیمه پذیرش شده است. به همین دلیل، هر یک از اتباع خارجی که می‌خواهند به صورت رایگان به خدمات رایگان دارویی در داروخانه ها دسترسی پیدا کنند می‌بایست توسط دولت یا شرکت های بیمه، بیمه شده باشند.

معروف ترین داروخانه استانبول چه نام دارد و در کدام محله واقع شده است؟

معروف ترین داروخانه استانبول به نام داروخانه دکتر زمانی، در منطقه آکسارای واقع شده و متعلق به یک دکتر ایرانی است. اتباع ایرنی می‌توانند برای تهیه داروهایشان به این داروخانه نیز مراجعه کنند.

2 thoughts on “اپلیکیشن داروخانه های شبانه روزی در ترکیه

  1. سلام من دراستانبول داروگرفتم ازدندونپزشک ولی نسخه روداروخانه پس ندادن والان میخام همون داروهارودوباره بگیرم میشه لطفا راهنمایی کنین چه جوری میتونم نسخه الکترونیکی خودم روبازیابی کنم ممنون میشم خیلی نیازمندداروهستم

    1. سلام نورالهدی جان
      شما نمیتونید نسخه بگیرید ولی اگه داروهای مجاز باشه بدون نسخه میدن بهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ