خرید خودرو در ترکیه

خرید خودرو در ترکیه

راهنمای جامع خرید خودرو در ترکیه

همانطور که می‌دانید خرید خودرو در ترکیه، یکی از مهم‌ترین مسائل پس از مهاجرت به این کشور است. به دلیل گستردگی سیستم حمل و نقل در کشور ترکیه، داشتن خودروی شخصی به امری ضروری تبدیل شده و هر یک از افراد به خصوص مهاجران و اتباع خارجی، تمایل زیادی به خرید ماشین شخصی از خود نشان می‌دهند. ما در این مقاله از روتس کپیتال شما را برای خرید خودروی مد نظرتان راهنمایی میکنیم.

خرید خودرو در ترکیه

اگر بخواهید خرید خودرو در ترکیه را با خرید خودرو در ایران مقایسه کنید، متوجه تفاوت‌های زیادی خواهید شد. چراکه تنوع خودروهای موجود در ترکیه، نسبت به ایران، بسیار بیشتر است، به خصوص که تعداد زیادی از برندهای معروف در سراسر دنیا، در این کشور نمایندگی فعال دارند. نکته جالب توجه اینجاست که خرید خودرو در ترکیه همانند ایران سرمایه به حساب نمی‌آید و اگر بخواهید با این دید در ترکیه اقدام به خرید خودرو کنید، قطعاً ضرر خواهید کرد همچنین شما با مراجعه به یک مرجع خرید و فروش خودرو میتوانید از قیمت ماشین در ترکیه به پول ایران مطلع شوید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با مراحل خرید خودرو، قوانین ترکیه در این زمینه را با یکدیگر بررسی کنیم.

خرید ماشین در ترکیه

از آنجا که ترکیه به یکی از مهم‌ترین کشورها در زمینه تولید قطعات خودرو تبدیل شده و دارای موقعیت اقتصادی و اجتماعی رو به رشدی است، شرکت‌های خارجی بر میزان سرمایه‌گذاری خود را در این کشور افزایش داده‌اند. شاید اولین سئوالی که به ذهن هر خریدار خودرو می‌رسد، این باشد که چه ماشینی بخرم؟ جواب این سوال بسیار ساده است، زیرا هم به بودجه‌ای بستگی دارد که شما برای خرید خودرو کنار گذاشته‌اید و هم به تعداد اعضای خانواده و نوع خریدتان که نقد یا اقساطی است.

در هر صورت انتخاب های زیادی پیش روی شماست. اگر بودجه کافی برای خرید خودروی صفر را دارید، توصیه می‌کنیم به جای خرید ماشین دست دوم، حتماً خودروی صفر با گارانتی خریداری کنید که حداقل قیمت خرید آن در ترکیه، صد هزار لیر خواهد بود. چراکه هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای دست دوم، بسیار بالاست. همچنین به هنگام خرید، به این نکته توجه کنید که کدام برند، خدمات پس از فروش بهتری را ارائه می‌دهند.

ویدیو راهنمای خرید خودرو در ترکیه

برندهای معتبر ماشین در ترکیه

یکی از بازارهای داغ موجود در کشور ترکیه، مربوط به خرید و فروش خودرو است. تقریباً تمامی برندهای خودروسازی اعم از آسیایی، اروپایی و آمریکایی در این کشور فعالیت داشته و نمایندگی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به برندهایی نظیر رنو، تویوتا، هوندا، فورد، فیات، هیوندای و … اشاره کرد. البته برخی از این شرکت‌ها به منظور کاهش قیمت و افزایش فروش، به راه‌اندازی خط تولید در ترکیه پرداخته‌اند. پُر فروش‌ترین برندهای خودروسازی در ترکیه عبارتند از: رنو، تویوتا، فورد، فیات، هیوندای، پژو و فولکس واگن

مدارک لازم برای خرید خودرو در ترکیه

خرید خودرو در ترکیه

خرید خودرو به صورت مستقیم از کمپانی

علاوه بر اینکه تولیدکنندگان داخلی در ترکیه مشغول به فعالیت هستند و انواع و اقسام خودروها را تولید می‌کنند، تعداد بسیاری از برندهای خودروسازی نیز در این کشور نمایندگی دارند. اگر شما تمایل به خریداری خودروی صفر در ترکیه را دارید، می‌توانید با مراجعه به دفاتر نمایندگی موجود، اقدام به خرید خودرو از خود کمپانی کرده و به این طریق قیمت تمام شده خریدتان را کاهش دهید. در مورد نحوه خرید از کمپانی، هیچگونه نگرانی نداشته باشید، زیرا تفاوتی با دیگر روش‌های خرید ندارد و شما هیچگونه محدودیتی برای انتخاب مدل نخواهید داشت. همچنین می‌توانید با مراجعه به نمایشگاه‌های فعال کمپانی، خودروی مورد نظر را از نزدیک بررسی کنید.

خرید ماشین قسطی در ترکیه

از آنجایی که در ترکیه، امکان خرید اقساطی خودرو نیز وجود دارد، ترجیح بسیاری از افراد این است که به جای خرید یک خودروی کارکرده ضعیف، خودروی بهتری را به صورت قسطی تهیه کنند. به همین دلیل بسیاری از کمپانی‌های فروش خودرو یا بنگاه‌های فروش، امکانات و تسهیلات لازم را برای این منظور فراهم کرده‌اند. لازم به ذکر است که به هنگام فروش خودرو در ترکیه، همانند ایران قولنامه‌ای وجود ندارد، به همین خاطر ضروری است که پیش از واریز وجه نسبت به ثبت قانونی و مالکیت مطلق آن، اطمینان لازم را بدست آورید. چنانچه بخواهید خودروی خود را به صورت قسطی خریداری کنید، علاوه بر مدارک مورد نیاز برای خرید خودرو، باید توانایی مالی خود را به اثبات برسانید. بدین منظور می‌توانید از فیش حقوقی خود به عنوان تضمین پرداخت اقساط، استفاده کنید.

خودرو دست دوم در ترکیه

چنانچه بخواهید نسبت به خرید خودرو دست دوم اقدام کنید، برخلاف سایر کشورها در ترکیه، این کار به دور از هرگونه تشریفات اداری انجام می‌شود و برای معامله، تنها کافیست به دفاتر ثبت اسناد رسمی در ترکیه مراجعه کنید. پیش از انجام این کار فروشنده بایست از امکان ثبت خودروی مورد معامله در سیستم فروش، اطمینان پیدا کرده، جرائم، اقساط و مالیات آن را پرداخت و سپس با خریدار ملاقات کند. در این میان دو نکته می‌بایست مورد توجه قرار گیرد که عبارتند از:

  1. پرداخت هزینه مالیات تراکنش به دفاتر ثبت اسناد رسمی در ترکیه
  2. حضور یک مترجم مورد اعتماد همراه خریدار، در تمامی مراحل معامله

همچنین سایت‌های مختلفی برای خرید خودروی دست دوم در ترکیه وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها، انواع خودرو و قیمت ماشین دست دوم در ترکیه به روز شده آن‌ها را مشاهده کنید. در زیر به برخی از این سایت‌ها و اپلیکیشن خرید و فروش خودرو در ترکیه اشاره شده است.

www.araba.com
www.arabam.com
www.hurriyetoto.com
www.sahibinden.com

خرید خودرو در ترکیه

اقامت؛ لازمه خرید خودرو در ترکیه

بطور کلی مجوز اقامت برای خرید خودرو در ترکیه، اجباری است و هر یک از اتباع خارجی که قصد خرید خودرو در ترکیه را داشته باشند، باید آن را دریافت کنند. البته نوع اقامت و مدت زمان آن فرقی نمی‌کند. پس از خرید خودرو، به هر یک از اتباع خارجی که درخواست دریافت پلاک شخصی داشته باشند، پلاکی آبی رنگ داده می‌شود که با پایان یافتن مدت زمان اقامت در صورت عدم تمدید، دارندگان پلاک آبی دیگر مجوزی برای تردد نخواهند داشت و در صورت نافرمانی از قانون، مشمول جریمه خواهند شد. همچنین آن دسته از اتباع خارجی که اقدام به خرید خودرو در ترکیه می‌کنند، از پرداخت مالیات، معاف خواهند بود.

چند نکته در رابطه با خرید ماشین

ترکیه یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه در زمینه صنعت خودرو است. به همین دلیل خرید خودروهای ترک با قمیت مناسب بیشتر توصیه می‌شود.
با توجه به اینکه ترکیه وارد کننده سوخت می‌باشد، قیمت خودروهای هیبریدی در ترکیه، بسیار گران‌تر از خودروهای بنزینی است. همین دلیل موجب استفاده بیشتر افراد از خودروهای دیزلی شده.
از آنجایی که خودروهایی با پلاک خارجی، تنها مجوز خرید و فروش میان خارجی‌ها را دارند، به هنگام خرید خودرو حتماً به این نکته توجه کنید تا در زمان فروش، محدودیتی برایتان به وجود نیاید.
قبل از اقدام برای خرید خودرو، حتماً یک حساب بانکی در ترکیه برای خود باز کنید تا بتوانید پس از خرید، وجه را به صورت مستقیم به حساب فروشنده واریز کنید.
به هنگام خرید خودروی کارکرده، کیلومتر شمار و برگه معاینه فنی آن را چک کنید تا از سلامت فنی آن، اطمینان لازم را به دست آورید.
حتماً بیمه نامه‌ی خودرو را، مورد بررسی قرار داده و قبل از به پایان رسیدن مهلت، آن را تمدید کنید.
حداکثر هزینه بیمه خودرو سالانه 3600 لیر است و مانند ایران بیمه شخص ثالث برای آن اجباری بوده اما بیمه بدنه، به صورت اختیاری است.

خرید خودرو در ترکیه

مالیات خرید خودرو

همانطور که گفته شد؛ آن دسته از اتباع خارجی که اقدام به خرید خودرو در ترکیه می‌کنند، از پرداخت مالیات، معاف خواهند بود. اما در این میان چند نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

هزینه مالیات سالیانه جاده‌ها می‌بایست پرداخت شود.
به غیر از اعضای آن خانواده، شخص دیگری قادر به استفاده از خودروی خریداری شده، نخواهد بود و اگر این قانون را رعایت نکند، مشمول جریمه می‌شود.
این خودروها فقط مختص اتباع خارجی است و شهروندان ترکیه نمی‌توانند از این خودروها تهیه کنند.
خودروهای معاف از مالیات که دارای پلاک آبی با شماره ثبت (MA/MZ) هستند و به آن‌ها «یابانجی» می‌گویند، در صورت عدم تمدید اقامت مالک خودرو، اعتبار پلاک‌شان از بین رفته و مشمول جریمه می‌شوند.
پس از خرید خودرو در ترکیه، به مدت سه ماه زمان دارید تا مشخصات آن را در دفاتر ترافیک به ثبت برسانید.

هزینه‌های نگهداری خودرو

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید خودرو می‌بایست به آن توجه کنید، هزینه‌های نگهداری از آن است. از آنجایی که سبک نگهداری خودرو در ترکیه، در مقایسه با ایران تفاوت‌های زیادی دارد، هزینه‌های آن نیز با یکدیگر متفاوت است و هر شخصی باید قبل از خرید خودرو، نسبت به هزینه‌های نگهداری آن، اطلاع و آگاهی لازم را به دست آورد.
همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، ترکیه یکی از کشورهای وارد کننده سوخت است. به همین دلیل قیمت سوخت‌های فسیلی در ترکیه بسیار بوده و علاوه بر آن، قیمت این سوخت‌ها در هر شهر با یکدیگر متفاوت است. به عنوان نمونه قیمت بنزین در ترکیه در برخی شهرها حدود 6 الی 7 لیر است اما قیمت گازوئیل 20 درصد ارزان‌تر است.
مورد بعدی که می‌بایست به آن توجه کرد، هزینه سرویس خودروهاست که برای خودروهای سواری معمولی حدود 100 تا 500 لیر است. هزینه تعمیرات قسمت‌های برقی خودرو حدود 50 الی 500 لیر و صافکاری و نقاشی خودرو بسته به میزان خسارت وارده، حدود 300 تا 30000 لیر است. البته تمامی قیمت‌های گفته شده برای خودروهای سواری معمولی است و مسلماً هزینه‌های نگهداری یک خودرو لوکس، بسیار بیشتر است.

سخن پایانی

در این مطلب با تمام نکات لازم در زمینه خرید خودرو آشنا شدیم و قوانین موجود در کشور ترکیه را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که گفته شد، خرید خودرو و هزینه‌های مربوط به آن، بدون در نظر گرفتن این که شما شهروند ترکیه یا جزء اتباع خارجی هستید، روند ساده‌ و تقریباً مشابهی دارد. قیمت ماشین های ارزان در ترکیه نیز تا حد زیادی، به نوع و مدل ماشین، امکانات و … وابسته است.

بنابراین اگر به دنبال خودرویی با قیمت مناسب در ترکیه می‌گردید، مطمئن باشید این کار برایتان چندان زمان‌بر نخواهد بود. اما بهتر است به منظور جلگیری از ایجاد مشکل به هنگام خرید خودرو از یک مشاور یا فردی که در این حوزه مهارت کافی دارد، کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که با داشتن گواهینامه بین‌المللی، تنها می‌توانید به مدت 6 ماه در این کشور رانندگی کنید و پس از گذشت این مدت زمان، می‌بایست نسبت به دریافت گواهینامه ترکیه اقدام کنید.

خرید خودرو در ترکیه

سوالات متداول

آیا به هنگام خرید خودرو در ترکیه، نیازی به اقامت هست؟
بله – هر یک از اتباع خارجی برای خرید خودرو در ترکیه، نیازمند اقامت هستند. البته نوع اقامت و مدت زمان آن فرقی نمی‌کند.

مدت زمان اعتبار پلاک‌های آبی چقدر است؟
پلاک‌های آبی مختص اتباع خارجی است که نسبت به خرید خودرو در ترکیه اقدام می‌کنند و تا زمانی اعتبار دارند که شخص مجوز اقامت در ترکیه را داشته باشد. در صورتی که پس از اتمام مدت زمان اقامت، نسبت به تمدید آن اقدام نشود، اعتبار پلاک از بین رفته و مشمول جریمه خواهد شد.
آیا اتباع خارجی، پس از خرید خودرو باید مالیات پرداخت کنند؟
خیر – اتباع خارجی که اقدام به خرید خودرو در ترکیه می‌کنند، از پرداخت مالیات، معاف خواهند بود. اما شهروندان ترکیه از چنین تسهیلاتی برخودار نیستند.

پُر فروش‌ترین برندهای خودروسازی در ترکیه کدامند؟
بسیاری از برندهای معتبر آسیایی، اروپایی و آمریکایی در کشور ترکیه نمایندگی دارند که پُر فروش‌ترین آن‌ها عبارتند از: رنو، تویوتا، فورد، فیات، هیوندای، پژو و فولکس واگن

متوسط قیمت خودرو در ترکیه چقدر است؟
حداقل قیمت خرید یک خودروی باکیفیت در ترکیه، صد هزار لیر خواهد بود که می‌توانید برای کاهش هزینه، بنابر بودجه خود، خودروی دست دوم نیز خریداری کنید.

امکان خرید خودرو اقساطی در ترکیه وجود دارد؟
بله – در صورتی که با دفاتر و نمایندگی‌های فروش به توافق برسید، می‌توانید خودروی خود را به صورت اقساطی خریداری کنید. چنانچه برای انجام این کار، به زبان ترکی تسلط کافی ندارید، بهتر است از یک مترجم مورد اعتماد کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ