انواع سند ملکی در ترکیه

انواع سند ملکی در ترکیه

معرفی اسناد ملکی در ترکیه

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود سرمایه گذاران بیشتر از سایر کشورها، به انتخاب ملک در ترکیه بپردازند. زیرا ترکیه موقعیتی استراتژیکی را در نقشه جهان به خود اختصاص داده که آن را به مقصدی برای سرمایه گذاران و گردشگران تبدیل کرده است. همچنین خرید ملک در ترکیه، یکی از راه‌های اخذ شهروندی آن محسوب می‌شود. از آنجا که در ترکیه، سرمایه گذاری در املاک شاهد رشد فزاینده ای است و تعداد ملک های خریداری شده توسط اتباع خارجی رو به افزایش است، بر آن شدیم تا شما را با انواع سند ملکی در ترکیه آشنا کنیم.

انواع سند ملکی در ترکیه

پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اگر قصد سرمایه گذاری یا اقامت در کشور ترکیه را دارید، با آگاهی کامل نسبت به انجام این امر اقدام کنید.

آشنایی با سند ملکی

به سند رسمی و قانونی در ترکیه، تاپو (TAPU) گفته می‌­شود، که حق مالکیت مطلق اموال را مشخص می‌کند. سند ملکی به عنوان یک سند بسیار مهم محسوب می شود که مالکیت شخص بر ملک را نشان داده و اطلاعاتی درباره ملک و مالک آن ارائه می‌دهد. این سند در اداره ممیزی املاک کشور ترکیه ارائه، ثبت و بایگانی می‌شود. مرجع ثبت و بایگانی با عنوان «اداره کل ثبت اسناد» در ترکیه است. دفاتر اسناد با عنوان «تی‌کاجی‌ام» در تمامی شهرهای ترکیه وجود دارند که کلیه خدمات نگهداری سند املاک بصورت رایگان ارائه می‌دهند. وقتی که شما مالک یک ملک در ترکیه هستید، یعنی حق مالکیت کامل بر آن دارید. در نتیجه خانواده شما بعد از مرگ حق وراثت (جانشینی) را دارند.

در صورتی که می‌خواهید با خرید خانه، حق شهروندی ترکیه را دریافت کنید، پیشنهاد می‌شود با گرفتن یک وکیل با خاطری آسوده نسبت به خرید ملک و دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنید. چراکه خریداران باید از روند دریافت اسناد ترکی و محتویات آن آگاه باشند.

اسناد ملکی در ترکیه

اسناد ملکی در ترکیه به دو دسته تقسیم می‌شوند که روند سند ملک به مرحله فعلی آن ملک بستگی دارد. این دو دسته عبارتند از:

  • سند قرمز

این سند که برای مالکیت یک فرد در نظر گرفته می‌شود، واحد مورد نظر روی آن درج شده و شامل رهن نیز می‌شود. خریدار باید دقت کند که به هنگام تحویل یک سند قرمز در کشور ترکیه، حتماً می‌بایست یکی از بخش‌های درج شده در سند، علامت خورده باشند. جزئیات این سه بخش عبارتند از:

  • سند مالکیت کات ایرتیفاکی (Kat İrtifakı)

این عبارت به معنای «کارگاه ساختمانی» است و پروژه را به بخش های مختلفی تقسیم می‌کند. پس از اینکه هفتاد درصد ساخت‌وساز در یک پروژه تکمیل شد، اداره ثبت اسناد و زمین تأیید می‌کند که تمامی ساختمان مطابق با کد ساختمان ساخته شده است. در این شرایط پیمانکار مشخصات ساختمان را ارائه کرده تا از طریق مشخصات ثبتی با تمامی مشخصات و جزئیات کامل به خریدار فروخته شود. بعد از تکمیل ساخت‌وساز، پیمانکار درخواست مالکیت کامل را برای هر سند ملکی، خواهد کرد.

  • سند مالکیت کات مولکیتی (Kat Mülkiyeti)

از دیگر انواع سند ملکی در ترکیه می توان به سند مالکیت مولکلیتی اشاره کرد. در سند مالکیت کات مولکیتی که سند کامل نیز نامیده می‌شود، پس از تکمیل ساخت‌وساز، مالکیت مطلق ثبت شده و بخش‌های مستقل تعیین می‌شود. بدین ترتیب که نمایندگانی از دولت برای بررسی ملک می‌آیند و سپس به ملک مورد نظر مجوزهای لازم و یا اسکان را می‌دهند. مجوز اسکان یک ملک بدین معناست که واحد مورد نظر می‌تواند مراحل بعدی را طی کند. پس از دریافت کات مولکیتی، می‌توان انشعابات مربوط به ساختمان را نصب کرد. در نتیجه اگر در سند شما از عبارت کات مولکیتی استفاده شد، یعنی این ملک دارای اسکان است.

  • زمان اشتراک (Devremulk)

علامت خودن این بخش در سند قرمز، به این معناست که خریدار تا تاریخ مشخصی که حتماً می‌بایست در خود سند درج شود، مالکیت آن زمین را بر عهده دارد.

انواع سند ملکی در ترکیه

  • سند آبی

این سند ملک مربوط به اسناد زمین و مالکیت شریکی است که خود به دو قسمت تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • مالکیت زمین

مربوط به اسنادی است که به زمین تعلق می‌گیرد و منحصر به‌فرد است و نمی‌توان از آن‌ها برای سایر عناوین استفاده کرد.

  • سند مالکیت مشترک

در این نوع از سند، سازنده ساختمان و یا مالک مربوطه هر یک از بخش‌های ملک را به صورت جداگانه ثبت می‌کند، بدین معنا که در یک قطعه زمین مشخص، یک پروژه‌ مناسب برای ساخت‌وساز در نظر می‌گیرند و در صورت تأیید، اقدامات لازم برای ساخت‌وساز انجام می‌شود. به عبارت دیگر، در سند مالکیت مشترک در صورتی که سند به بیش از یک ملک تعلق گیرد، سند میزان سهم مربوط به شما از کل ملک بیان می‌شود. این نوع اسناد، قدرت مالکیت فرد را کاهش می‌دهند و فروشنده را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و ممکن است برخی از افراد رقبتی برای خرید این خانه‌ها نداشته باشند. زیرا مالکانِ خانه‌هایی که سند آن‌ها مشترک است، نمی‌توانند خانه را اجاره دهند.

انواع سند ملکی در ترکیه

تفاوت میان سند قرمز و سند آبی

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شده، تفاوت این دو نوع سند به نوع ملک برمی‌گردد. سند قرمز به ساختمان‌ها و اراضی قابل ساخت‌وساز داده می‌شود. اما سند آبی به زمین های خالی از ساخت و ساز داده می‌شود که اجازه ساخت‌وساز در این نوع از اراضی داده نشده است. در نتیجه به هنگام خرید خانه در ترکیه می‌بایست سند قرمز رنگ را دریافت کنید.

بررسی سند مالکیت

در ترکیه ضروری است که شما پس از دریافت سند ملکی خود، آن را به خوبی بررسی کنید. چراکه در سند ملکی شما مسائل متعددی از جمله هزینه، رهن و یا سایر محدودیت‌های موجود ثبت می‌شود. این قسمت می‌بایست توسط خود خریدار، وکیل وی یا هر نماینده دیگری که قدرت انجام این کار را دارد، چک و بررسی شود. لازم به ذکر است که انواع سند ملکی در ترکیه حتماً می‌بایست دارای کد QR باشند. این کد به منظور مشاهده‌ کلیه اطلاعات مربوط به زمین خریداری شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان کلاهبرداری و خسارت‌های مالی به خریدار را کاهش می‌دهد.

مدارک و مراحل دریافت سند ملکی

  • ابتدا می‌بایست از دفتر اسناد رسمی محل خود، وقت بگیرید. برای مراجعه، اصل و ترجمه پاسپورت، مدارک شناسایی (کارت ملی یا شناسنامه)، یک قطعه عکس و شماره مالیاتی خود را فراموش نکنید.
  • در این بخش مبالغی می‌بایست توسط خریدار پرداخت شود که شامل هزینه باطل کردن تمبر (بصورت نقدی) نیز می‌باشد. البته طرفین می‌توانند برای پرداخت هزینه‌ها با یکدیگر توافق کنند.
  • فروشنده با امضاء کردن سند قبول می‌کند که تمامی حق و حقوق ملک را در اختیار خریدار قرار دهد.
  • خریدار نیز سند ملک را امضا کرده و تمامی موضوعات آن از جمله هزینه‌ها را تقبل می‌کند. در صورتی که افراد تسلط کافی را به زبان ترکی ندارند می‌بایست در اداره تاپو، همراه با مترجم رسمی حاضر شوند.

انواع سند ملکی در ترکیه

سخن پایانی

یکی از روش های اخذ شهروندی کشور ترکیه با خرید ملک است. این روش در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار گرفته و گزینه‌‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود. در این مطلب با مشخصات سند ملکی در ترکیه آشنا شده و انواع آن را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین مدارک لازم و مراحل انتقال سند را مورد ارزیابی قرار دادیم. اگر شما هم قصد زندگی و اخذ شهروندی کشور ترکیه از طریق خرید ملک را دارید، توصیه می‌شود که حتماً اطلاعات معتبر و کافی در مورد انواع سند در ترکیه به دست آورید.

سوالات متداول

چگونه می توان سند مالکیت (تاپو) را دریافت کرد؟

در صورت خرید ملک توسط شما، فروشنده موظف است مدارک ملک را برایتان تهیه کند. البته تهیه گزارش ارزیابی اجباری معمولاً دو روز زمان می‌برد. هنگامی که خریدار نیز خارجی باشد، می‌بایست ترجمه‌های سند خریدار هم تهیه شود. سپس فروشنده نسبت به انتقال عنوان در اداره ثبت زمین و کاداستر، اقدام می‌کند. بعد از مراسم خرید و فروش برای امضاهای نهایی طرفین می‌بایست به دفاتر نمایندگی مراجعه کنند.

مدارک مورد نیاز برای انتقال سند چیست؟

اصل گذرنامه و ترجمه آن، شماره مالیات خریدار، یک قطعه عکس، فرم اطلاعات هویت، گزارش ارزیابی، عنوان فعلی سند و شناسه فروشنده

روند انتقال سند چه مدت طول می‌کشد؟

بسته به حجم كار در اداره ثبت زمین و كاداستر، معمولاً یك یا دو روز پس از درخواست شما با تمام مدارك مورد نیاز، زمان خواهد برد.

آیا عنوان کات مولکیتی یا پروانه اسکان در سند ضروری است؟

بله – زیرا بدون داشتن این عنوان در سند ملک در ترکیه ممکن است به فروش رساندن خانه برای شما کار دشواری باشد. به همین دلیل همراه توصیه می‌شود که هنگام خرید ملک این عنوان را در نظر بگیرید.

عنوان کات ایرتیفاکی در سند نشان‌دهنده چیست؟

این عنوان نشان می‌دهد که واحد مورد نظر، با توجه ب نظر مشتری در حال ساخت‌وساز و تکمیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ